Första intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare

Första intryck

Inlägg av Andyglader »

Så nu har jag äntligen hämtat ut min bil :) Det blev en lång dag.... Tåg 07.11 från Malmö C -Upplands Väsby (fick inte tag i taxi där så jag gick till servicecentret) framme 13.00. Emil visade bilen och satte på plåtarna som jag hade med mig. Sen bar det av mot Malmö igen, kom precis innanför dörren. Har då laddat i Arboga, Ljung, Falkenberg och Löddeköpinge (sista laddningen var inte nödvändig men ville ju kolla in min "hemmastation" också).

Lite ovant att köra till en början, tog litet tag att bli vän med farthållare och alla menyer, men efter ca 80 mil idag så har vi nu blivit bra vänner bilen och jag (har inte kommit på något namn ännu....). Nu får den stå och blinka grönt ett tag och det är dags för mig att knyta mig efter en lång dag!

Ger kanske mer reflektioner om första intrycket i morgon.....
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Re: Första intryck

Inlägg av Marten »

Andyglader skrev:
Så nu har jag äntligen hämtat ut min bil :) Det blev en lång dag.... Tåg 07.11 från Malmö C -Upplands Väsby (fick inte tag i taxi där så jag gick till servicecentret) framme 13.00. Emil visade bilen och satte på plåtarna som jag hade med mig. Sen bar det av mot Malmö igen, kom precis innanför dörren. Har då laddat i Arboga, Ljung, Falkenberg och Löddeköpinge (sista laddningen var inte nödvändig men ville ju kolla in min "hemmastation" också).

Lite ovant att köra till en början, tog litet tag att bli vän med farthållare och alla menyer, men efter ca 80 mil idag så har vi nu blivit bra vänner bilen och jag (har inte kommit på något namn ännu....). Nu får den stå och blinka grönt ett tag och det är dags för mig att knyta mig efter en lång dag!

Ger kanske mer reflektioner om första intrycket i morgon.....
Grattis!

Själv skall jag hämta min bil i morgon kl 16:00. Blir väldigt spännande efter 4-5månaders väntan.

Kul det kommer fler och fler bilar till Skåne!
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare

Inlägg av Andyglader »

Tack!

Ja kul att Tesla växer i Skåne också.

Marten, vilken väg planerar du att köra hem?
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Andyglader skrev:
Tack!

Jag bor i Malmö, men jobbar i Oslo - så jag har köpt en Norskregistrerad bil. Hämtar den i Drammen och kör sen E6 med 4st (!) SC att välja bland.

Bor du själv i Malmö? Vilken färg valde du på bilen?
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare

Inlägg av Lotta »

Varför körde du inte E4an?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Lotta skrev:
Varför körde du inte E4an?
Gissar på att det var för att det inte finns några superchargers längs E4 än. Den första är under byggnation men det behövs nog en till för att åka Stockholm-Malmö. Den är planerad i ödeshög men inte påbörjad än.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare

Inlägg av Andyglader »

Marten skrev:
Andyglader skrev:
Tack!

Jag bor i Malmö, men jobbar i Oslo - så jag har köpt en Norskregistrerad bil. Hämtar den i Drammen och kör sen E6 med 4st (!) SC att välja bland.

Måste vara prisvärt att köpa i Norge. Vad kostar en normalutrustad S85 där?

Jo jag bor i Malmö eller rättare sagt i Malmö kommun men i en av byarna söder om stan. Jag kör en grön S85. Vad valde du själv?
Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare

Inlägg av Andyglader »

Så här andra dagen har det inte blivit så mycket åka av. Bara en utflykt med barnen (dagis har varit stängt idag). Barnen är väldigt intresserade av bilen, mest av accelerationen och att man kan öppna alla "luckor".

Laddning hemma fungerar perfekt (har trefasuttag)
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare

Inlägg av Marten »

Andyglader skrev:
Marten skrev:
Andyglader skrev:
Tack!

Måste vara prisvärt att köpa i Norge. Vad kostar en normalutrustad S85 där?

Jo jag bor i Malmö eller rättare sagt i Malmö kommun men i en av byarna söder om stan. Jag kör en grön S85. Vad valde du själv?
Ja, det blir en del billigare. En ok utrustad S85 kostar ca 600 kNOK, motsvarande kostar ca 850 kSEK. (men i Sverige ingår vagnskadeförs.)

Jag valde en Vit S85 med pano, luftfj, kolfiber, tyg etc.. 18 timmar kvar :-)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Blir inte tullen/skv/transportstyrelsen arga på att man äger en utlandsregistrerad bil för länge?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

matbl skrev:
Blir inte tullen/skv/transportstyrelsen arga på att man äger en utlandsregistrerad bil för länge?
Om man är bosatt i Sverige så får man köra med en utlandsregistrerad bil i högst 7 dagar... En helt annan sak är hur stor risken är att man åker dit - ingen myndighet får autmatiskt reda på att man är registrerad ägare till en utländsk bil.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Siepen
Teslaägare

Inlägg av Siepen »

Kul med fler Tesla ägare i Skåne/Malmö!
Jag bor i Malmö och kör sedan ett år tillbaka en grå P85, ses på vägarna :D
/ Peter
.........................
P85 okt 2013
Skriv svar