Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Alltså.
Satsningen består av:
- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
- Gränserna för att få en klimatbonus ska skärpas och det ekonomiska stödet till hybridbilar ska sänkas betydligt: Bonusen sänks för hybridbilar och sänks så småningom för elbilar också. Totalt sett en rejäl försämring.
- Kostnadstak: ytterligare försämring.
Totalt ser jag tre förändringar varav en är neutral och två försämringar. Hela pressmeddelandet är skrivet på nyspråk. De försöker få en att tro att detta är något bra när det i själva verket innebär stora begränsningar av elbilsstödet.
Satsningen består av:
- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
- Gränserna för att få en klimatbonus ska skärpas och det ekonomiska stödet till hybridbilar ska sänkas betydligt: Bonusen sänks för hybridbilar och sänks så småningom för elbilar också. Totalt sett en rejäl försämring.
Totalt ser jag tre förändringar varav en är neutral och två försämringar. Hela pressmeddelandet är skrivet på nyspråk. De försöker få en att tro att detta är något bra när det i själva verket innebär stora begränsningar av elbilsstödet.
Jag har aldrig förstått Tesla hatet från tex MP. Tesla har ju drivit på batteribilar. 700KSEK är ju uppenbarligen satt för att man inte gillar Tesla. De är för bra och moderna och det retar gammaldagsa personer
Detta får mig att tänka att man inte ska räkna med att man får några pengar nästa gång. ”Hade du råd att köpa bilen har du väl råd att köpa utan bonus också” känns ju inte som en helt orimlig kommentar från en Röd-Grön regering (inte för att den andra röran skulle vara så mycket bättre när det gäller elbilar).Jerka skrev:- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
Nu är du väl ändå ironisk?Jonsson3 skrev:Jag har aldrig förstått Tesla hatet från tex MP. Tesla har ju drivit på batteribilar. 700KSEK är ju uppenbarligen satt för att man inte gillar Tesla. De är för bra och moderna och det retar gammaldagsa personer
Du skojar säkert... men om du verkligen tror att detta är riktat mot specifikt Tesla så är det nog dags att plocka av foliehatten..Jonsson3 skrev:Jag har aldrig förstått Tesla hatet från tex MP. Tesla har ju drivit på batteribilar. 700KSEK är ju uppenbarligen satt för att man inte gillar Tesla. De är för bra och moderna och det retar gammaldagsa personer

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag skojar inte alls. Varför annars 700? Jag hör hela tiden kommentarer om att min M3 är dyr men polaren med en T8 hör aldrig nåt och kostnaden för ägande är förmodligen mindre för en M3.
Det finns väl en massa olika märkwn som ligger i området runt 700 000. Tesla har ju bilar som är både betydligt billigare och betydligt dyrare.. varför påstår du inte att de är ute efter BMW eller Mercedes istället? Eller Mach-e? Eller kommande Volvo XC90 som säkert kommer ligga över 700' när den kommer i början av nästa årJonsson3 skrev:Jag skojar inte alls. Varför annars 700? Jag hör hela tiden kommentarer om att min M3 är dyr men polaren med en T8 hör aldrig nåt och kostnaden för ägande är förmodligen mindre för en M3.

De har naturligtvis valt 700 000 för att de bedömer att kostnaden för bonussystemet blir rimlig där. Var glad att det inte blir samma nivå som i Storbrittanien där ingen Tesla eller annan rolig bil klarar gränsen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Finns ingen Model 3 som kostar över 700 tkr. (Om man nöjer sig med vit lack, svart inredning och skippar FSD)Jonsson3 skrev:Jag skojar inte alls. Varför annars 700? Jag hör hela tiden kommentarer om att min M3 är dyr men polaren med en T8 hör aldrig nåt och kostnaden för ägande är förmodligen mindre för en M3.
Kan vara att mp är model3 älskare?
Kan till viss del hålla med att begränsning är bra, för man vill få rimligare prissatt bilar från tillverkarna. 700 000 är mycket för en bil.(kan knappast sägas lågt.)
Kan till viss del hålla med att begränsning är bra, för man vill få rimligare prissatt bilar från tillverkarna. 700 000 är mycket för en bil.(kan knappast sägas lågt.)
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
De ser väl egentligen helst att det inte säljs bilar alls, utan alla ska cykla och tåga. Gemenskapen och kollektivet är frälsningen för jorden!Jerka skrev:Alltså.
Satsningen består av:
Model Y LR
Model S 100D -18
- Anders_Eric
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har förbeställt en Model Y (740 kSEK) för leverans i September men är på väg att avboka pga regeringsbeslutet igår. Hade räknat med de 70.000 i bonus och eftersom vi stått och vägt fram och tillbaka om att köpa bilen eller inte så var beslutet lätt för oss. Jag kommunicerade med Tesla i Malmö och de menade att en bil för över 700.000 som köps och levereras idag kommer få bonusen eftersom halvårsägandet inträffar i god tid innan nya beslutet träder i kraft i Juni 2022. Detta vågar jag inte lita på och kontaktade därför idag Transportstyrelsen som inte hade klart svar på vad som gäller. Får vi tydligt besked om utbetalning av pengarna så går vi nog vidare i affären. Annars skippar vi det och avvaktar mer tydlighet inför kommande bilköp. Jag tror kanske en hel del är i samma situation även om de flesta inte köper bilar i denna höga prisklass. Skrev till Ny Teknik och frågade om de kan få fram mer information också. Vill påpeka att jag till stor del köper argumentet att "har man råd med en bil för 700.000 så kan man avstå bonusen" men samtidigt vill jag gärna dra nytta av det jag är berättigad till.
Det förslagna reglerna för bonus är tänkt att gälla från 1 januari 2022, står i pressmeddelandet. Däremot är det ju registreringsdatum som ska gälla, så leverans innan årsskiftet ska vara OK. Men å andra sidan hade jag inte heller litat på dagens regering, men rent legalt tror jag de inte kan komma undan, för hoppas det kommer ett förtydligande snart.Anders_Eric skrev:Jag har förbeställt en Model Y (740 kSEK) för leverans i September men är på väg att avboka pga regeringsbeslutet igår. Hade räknat med de 70.000 i bonus och eftersom vi stått och vägt fram och tillbaka om att köpa bilen eller inte så var beslutet lätt för oss. Jag kommunicerade med Tesla i Malmö och de menade att en bil för över 700.000 som köps och levereras idag kommer få bonusen eftersom halvårsägandet inträffar i god tid innan nya beslutet träder i kraft i Juni 2022. Detta vågar jag inte lita på och kontaktade därför idag Transportstyrelsen som inte hade klart svar på vad som gäller. Får vi tydligt besked om utbetalning av pengarna så går vi nog vidare i affären. Annars skippar vi det och avvaktar mer tydlighet inför kommande bilköp. Jag tror kanske en hel del är i samma situation även om de flesta inte köper bilar i denna höga prisklass. Skrev till Ny Teknik och frågade om de kan få fram mer information också. Vill påpeka att jag till stor del köper argumentet att "har man råd med en bil för 700.000 så kan man avstå bonusen" men samtidigt vill jag gärna dra nytta av det jag är berättigad till.
Model Y LR
Model S 100D -18
Miljöpartiets linje är väl att genom att låtsas främja elbilar få upp priset på fossila drivmedel rejält, samt lägga på en ordentlig skatt. Det ska göra ont att köra fossilt.LarsL skrev:Detta får mig att tänka att man inte ska räkna med att man får några pengar nästa gång. ”Hade du råd att köpa bilen har du väl råd att köpa utan bonus också” känns ju inte som en helt orimlig kommentar från en Röd-Grön regering (inte för att den andra röran skulle vara så mycket bättre när det gäller elbilar).Jerka skrev:- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
När det är klart ger man sig på elbilen. Det ska göra ont att köra bil oavsett drivmedel/utsläpp.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oavsett så vet alla att folk är beredda att betala 20k/liter för bränslet så de här pengarna ska så klart alla försöka sno åt sig. En del lägger det på bilarna andra på elkostnaden och ytterligare andra lägger det på ”vägskatt”. Problemet är ju att om alla lägger på de där 20kr så blir det 40 eller 60kr istället och då funkar det ju inte med elbil längre.
Sebastian+ skrev:Bruno skrev:Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)
” Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Jag läser att ändringarna ska gälla från 1 juni 2022?
Mmarcus skrev:Sebastian+ skrev:Bruno skrev:Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)
” Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”
...om dom klubbas igenom.
JaMmarcus skrev:Sebastian+ skrev:Bruno skrev:Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)
Bonusförändringar 1 jan
Malusförändringar 1 jun
Model Y LR
Model S 100D -18
Inte konstigt att så många här på forumet verkar på gränsen till att hata det enda parti i Sveriges riksdag som tar miljö och klimatproblematiken på allvar, när man bygger sin bild av partiet på såna här konspiratoriska halmgubbar.AAKEE skrev:Miljöpartiets linje är väl att genom att låtsas främja elbilar få upp priset på fossila drivmedel rejält, samt lägga på en ordentlig skatt. Det ska göra ont att köra fossilt.LarsL skrev:Detta får mig att tänka att man inte ska räkna med att man får några pengar nästa gång. ”Hade du råd att köpa bilen har du väl råd att köpa utan bonus också” känns ju inte som en helt orimlig kommentar från en Röd-Grön regering (inte för att den andra röran skulle vara så mycket bättre när det gäller elbilar).Jerka skrev:- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
När det är klart ger man sig på elbilen. Det ska göra ont att köra bil oavsett drivmedel/utsläpp.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Miljöpartiet verkar tycka att invandring, feministisk plakatpolitik och att smutskasta vita heterosexuella medelålders män är tusen ggr viktigare än klimatet. Något fel gör de ju som inte lyckas omvandla en så stor och viktig fråga till fler röster. Deras systerpartier runt om i Europa är väl väldigt mycket mer framgångsrika? Så jag tycker MP borde rannsaka sig själva. Varför är de ett 4% parti trots att vad som borde vara deras viktigaste fråga är på topp i det allmänna medvetandet? Men jag har inte hört den minsta självrannsakan från MP. De bara fortsätter med sina extrema idéer oavsett hur lågt stöd de får.iAkita skrev:Inte konstigt att så många här på forumet verkar på gränsen till att hata det enda parti i Sveriges riksdag som tar miljö och klimatproblematiken på allvar, när man bygger sin bild av partiet på såna här konspiratoriska halmgubbar.AAKEE skrev:Miljöpartiets linje är väl att genom att låtsas främja elbilar få upp priset på fossila drivmedel rejält, samt lägga på en ordentlig skatt. Det ska göra ont att köra fossilt.LarsL skrev:Detta får mig att tänka att man inte ska räkna med att man får några pengar nästa gång. ”Hade du råd att köpa bilen har du väl råd att köpa utan bonus också” känns ju inte som en helt orimlig kommentar från en Röd-Grön regering (inte för att den andra röran skulle vara så mycket bättre när det gäller elbilar).Jerka skrev:- Mer pengar till miljöbilsbonus: regeringen föreslår att skjuta till mer pengar så att alla som redan köpt en bonusberättigad bil får ut sin bonus. Wow. Generöst.
Jämför du SEK mot SEK mellan Danmark och Sverige, eller är priserna i DKK vs SEK?MWall skrev:OfarligTesla skrev:Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.MWall skrev:
Måste med?
Beror väl på vad du helst vill ha. En röd bil eller bonusen. Tycker inte staten ska sponsra dina lyxiga tillval.![]()
Nej men visst. Lite marginal borde det ju finnas. Och det finns det ju. Model Y kostar 650' i Nederländerna och 680' i Danmark. Varför ska den då kosta 720' i Sverige? Vagnskada? Njae...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Glöm inte heller sänkningen av förmånsvärdet för rena elbilar (supermiljöbilar) med 10 KSEK som de tog bort den 1/1 i år.Jerka skrev:VM i otydligt pressmeddelande? Det låter som om de ska ta bort ett sådant tak, men det har tydligen inte funnits något.Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/ ... t.html?m=1
Cornucopia har kontaktat Bolunds pressekreterare för ett förtydligande.
Kombinerat med att de vill sänka bonusen till 50 000 år 2023 samt den tidigare höjningen av förmånsvärdena för elbilar så känns det som om allt går åt fel håll. Jag begriper inte. Ska inte detta vara partiet som för en bra miljöpolitik?
Helt klart att de vill motarbeta inte bara bilar, men även elektriska sådana.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
499 900 DKK tror jag. Kommer inte ihåg.martinot skrev:Jämför du SEK mot SEK mellan Danmark och Sverige, eller är priserna i DKK vs SEK?MWall skrev:OfarligTesla skrev:Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.MWall skrev:
Måste med?
Beror väl på vad du helst vill ha. En röd bil eller bonusen. Tycker inte staten ska sponsra dina lyxiga tillval.![]()
Nej men visst. Lite marginal borde det ju finnas. Och det finns det ju. Model Y kostar 650' i Nederländerna och 680' i Danmark. Varför ska den då kosta 720' i Sverige? Vagnskada? Njae...
Frågan är inte om Y kommer kosta under 700, frågan är bara när…. Och om det kommer vara SR+ som gör det till att börja med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gissar att man gör som i Kanada där man la upp en batteristrypt version för att komma under en liknande gräns, som ägare sedan kunde låsa upp mot en kostnad. Alla nöjda och glada..
Japp. Priserna kommer (inte bara i Sverige, men i Europa) gå ner när marknaden mättats lite, och volymen i produktion av MY går upp.taliz skrev:Frågan är inte om Y kommer kosta under 700, frågan är bara när…. Och om det kommer vara SR+ som gör det till att börja med.
När sedan även MiG kommer igång så har vi ytterligare en möjlighet att de går ner när man inte behöver betala tull på MY (och senare M3) från Kina och USA.