I sommras så slog blixten ner på mina föräldrars lantställe.
Jag var där med min tesla och av lite olika olyckliga omständigheter var den inkopplad, suck,

Typiskt nog så gick åskan rakt över tomten och slog ner cirka 50m ifrån där bilen var parkerad.
Mina föräldrar har en robotgräsklippare så, troligtvis var det en sidoblixt som slog ner i robotgräsklipparens slinga. Vet inte hur många volt det är i ett
blixnedslag men visst talas det om miljontals i "tillbaka till framtiden I" filmen ?
Hur som helst, blixten lever sen rövare i robotgräsklipparens slinga. Slingan går av vid flertalet ställen. Blixten måste sen ha hoppat över till
parabolens kabelanten vilket lämnade en liten krater i marken. Slutligen letade den sig in i elskåpet.
Jordfelsbrytaren går liksom en fas. Inne i huset ryker en micro, en diskmaskin och en tv. (ju äldre elektronik desto bättre verkar det klara sig

Teslan då ? Jag kopplar upp mig via appen och väntar otåligt och med andan i halsen på att appskärmen ska gå från svartvitt till färg.
Pju den verkar ha klarat sig fint. Fulladdad. Inga problem att köra och alla funktioner som vanligt.
Dagen efter kommer jag på att man kanske ändå skulle testa att ladda lite,
det är ju ganska väsentligt om man har elbil...

Med den laddaren som satt i (en kina 3-fas reseladdare) så gick det inte.
Laddaren i sig såg helt ok ut, ingen fysisk skada, displayen som vanligt.
Testar med teslas egen en fas laddare? Noop inte den heller. Startar om skärm och sen hela systemet. Ingen skilnad.
Börjar bli lite svettigt.
Ringer tesla supporten och hamnar i USA. Får rådet att kolla om det funkar med supercharger.
Åker till närmaste, bränner ca 20%, bara för att konstatera att det inte heller fungerar, ännu svettigare.
Tesla supporten är mycket tillmötesgående och bokar in mig på närmaste service center.
Har ca 60% kvar och det räcker precis fram. Efter några timmar får jag besked att byte av laddporten löste det hela.
Otroligt lättad och glad över att det löste sig utan större komplikationer. Man har ju läst skräckhistorier om hela batteripaketet som
behöver bytas ...
Nu till min fråga, efter denna långa utläggning men det kändes bra att dela med sig och
kanske till nytta för "elbils-community'n". (jag lär inte vara den enda som råkar ut för det här)
Vågar jag använda min 3-fas reseladdare igen ?
(Finns det en stor risk att bilen skadas igen om något gått sönder i laddaren?)
Finns det något sätt att ta reda på om 3-fas laddaren är ok utan att riskera skada på bilen?
I specen för 3-fas laddaren står det att den skyddar både mot ström samt spänningstoppar men det verkar inte ha hjälpt?
En fas samt jordfelsbrytaren gick ju när laddaren var ikopplad och kanske även laddade, kan det räcka för att slå ut laddporten ?