Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Credde »

Dansson skrev:
Vart i texten säger de att bonusen ska bort från bilar som kostar mer än 700' ?

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/

Det positiva är väl:
Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. (är väl bra?)
Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. (låter som de tar bort taket på 700' för företag)

Bonusen ska sänkas från 70' till 50' 2023 det är det enda negativa som jag kan se

Eller har ni sett någon annan text?
Det har inte funnits något 700 000 kr tak för företag. Det är tyvärr otydligt skrivit i pressmeddelandet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

fth skrev:
Dansson skrev:
Vart i texten säger de att bonusen ska bort från bilar som kostar mer än 700' ?

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/

Det positiva är väl:
Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. (är väl bra?)
Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor. (låter som de tar bort taket på 700' för företag)

Bonusen ska sänkas från 70' till 50' 2023 det är det enda negativa som jag kan se

Eller har ni sett någon annan text?
Jag tolkade också först det som ett maxtak på 700k, men som du säger så kanske det snarare är ett förtydligande till meningen innan.

Hur funkade detta förut, har det alltså tidigare funnits ett maxtak för bonus för företag på 700k som nu tas bort? :?

I så fall är det ju bara goda nyheter och Model Y får full bonus utan att behöva någon snik-variant.

/fth
Ni måste kolla på klippet där Bolund snackar, där är det tydligt. PM, slides och spekulationerna är extremt otydliga, men Bolund är tydlig när han presenterar detta.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det är två olika meningar i PM'et.

Twizzy blir "gratis" - lägre gränsen tas bort.

Bilar över 700k blir utan miljöbilspremie.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Ni måste kolla på klippet där Bolund snackar, där är det tydligt. PM, slides och spekulationerna är extremt otydliga, men Bolund är tydlig när han presenterar detta.
Ok, synd :(

Jag är rätt kluven själv inför det här maxtaket, visst kan man på något sätt hålla med om att "har man råd med en miljonbil så behöver man ingen bonus", men det resonemanget kan man ju dra till vilken nivå som helst, var går gränsen för när man "har råd"? 700k, 600k, 500k, 400k, eller var?

Prisnivån har ju heller egentligen inget med grundfrågan att göra, syftet är ju att styra över från fossilbilar till elbilar, och jag vet inte hur ett maxtak för bonus främjar det? Ska man då också införa någon form av max/min-nivå för malus? T.ex. göra billiga fossilbilar helt befriade från malus för att dom som köper dom är "för fattiga"? Eller ska man symmetriskt ta bort malus från fossilbilar som kostar >700k?

Vänder man på resonemanget så här så blir det ju lite orimligt, iaf i mina ögon :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

GreenMachine skrev:

Att man är "det enda parti i Sveriges riksdag som tar miljö och klimatproblematiken på allvar" är något många miljöpartister gärna intalar sig själva eftersom man har en maskros som logo och spelar didgeridoo i näbbstövlar efter en klimatneutral kikärtsgryta på fredagar. Men det gör ju inte det till någon sanning direkt!

Till skillnad från många andra europeiska länder har det Svenska miljöpartiet dessvärre blivit ett extremistparti som helt tappat koppling och förståelse för andra människor och hellre fokuserar på att "vara radikal vänster" eller att bara reta upp folk mest i allmänhet än att driva någon verklig miljöpolitik. Menar du att det enda sättet att ta "klimatproblematiken på allvar" alltså är att också vara extremsociallist?
Jösses, hur kan man ens börja bemöta ett sånt inlägg? Näbbstövlar? Didgeridoo? Extremistparti? Radikalvänster? Trollar du eller är du verkligen så totalt oinsatt i MP's partiprogram? Det är svårt att förstå hur man kan känna ett så djupt förakt för något som man uppenbarligen inte ens tagit sig tid att sätta sig in i. Men det är klart, det är lättare att låta andra tänka åt en än att tänka och dra sina egna slutsatser.

Sen var det en omröstning här på forumet för längesen om vilken som var den största anledningen att man valt elbil, som jag inte hittar nu. Miljön kom inte i topp kan jag säga, vilket även tydligt framgår i bland annat denna tråd där samma människor som sågar MP för taket för bonus på 700 000 kr uppger att de hellre kommer köpa en dyr fossilbil än en elbil om de inte får sin bonus. Ren och skär barnslig egoism och offermentalitet, utan en tanke på miljö och klimat.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Inlägg av taliz »

Ska det finnas ett tak för barnbidrag etc också? Eller var drar man gränsen isf?

Risken är ju att man retar upp folk och ”alienerar”. De som betalar mkt skatt lämnar landet när sånt dras för långt.
Jag arbetar ju själv inte längre i Sverige tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

Är det inte så att tak är relativt vanliga i andra länder. Både Tyskland och Storbritannien har väl det tex? Även Kina där bl.a. Tesla anpassat sina priser efter detta.
Jag tror att den största konsekvensen blir att priserna på elbilar sjunker och det är väl bra för alla?
Och för er som vill köpa en bil för 700k+ så är det ju bara att passa på före årsskiftet. I bästa fall ser Tesla till att leverera några plaid innan dess men gissar att det är väl tyvärr mindre troligt.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Ska det finnas ett tak för barnbidrag etc också? Eller var drar man gränsen isf?
Jag tycker generellt att det är en bra idé att alla typer av bidrag behovsprövas. Det skulle ge utrymme att stärka system som vi alla är beroende av att de fungerar och har tillgång till på lika villkor. Tänker på utbildning, sjukvård, pensioner, sjukpenning, föräldraförsäkring, m.m.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Jag tycker generellt att det är en bra idé att alla typer av bidrag behovsprövas. Det skulle ge utrymme att stärka system som vi alla är beroende av att de fungerar och har tillgång till på lika villkor. Tänker på utbildning, sjukvård, pensioner, sjukpenning, föräldraförsäkring, m.m.
Jag tycker politikerna ska konfiskera mindre av lönen så medborgarna får större möjlighet att klara sig utan bidrag och välja själva hur de ska leva sina liv...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

taliz skrev:

Risken är ju att man retar upp folk och ”alienerar”. De som betalar mkt skatt lämnar landet när sånt dras för långt.
Vart har du dragit? Försöker hitta alternativ i världen.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:

Att det är kaos på bostadsmarknaden, i skolan, i vården, att det skjuts folk på öppen gata, att många äldre inte kan leva på sin pension.. allt det är skit samma. Men jävlar om jag inte får 70 tusen i bidrag för min nya Tesla. Då drar jag utomlands!!!

:roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag är tillräckligt rik för att tro på socialliberalism. Det är tufft att betala skatt och ha ett starkt skyddsnät så jag slipper bo i en gated community och inte vågar sticka ut näsan efter kl 21.

ROT, RUT och elbilsbidrag till rika personer klarar jag mig utan. Likaså ränteavdrag. Sedan behöver vi få ordning på vapen och droghandeln. Det skyller jag på Schengen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

MWall skrev:
taliz skrev:

Att det är kaos på bostadsmarknaden, i skolan, i vården, att det skjuts folk på öppen gata, att många äldre inte kan leva på sin pension.. allt det är skit samma. Men jävlar om jag inte får 70 tusen i bidrag för min nya Tesla. Då drar jag utomlands!!!

:roll:
Det är väl just de anledningarna en kan tänka sig att dra? Trots en av världens högsta skatter klarar inte vi av att sköta kärnverksamheten.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

spacecoin skrev:
Jag är tillräckligt rik för att tro på socialliberalism. Det är tufft att betala skatt och ha ett starkt skyddsnät så jag slipper bo i en gated community och inte vågar sticka ut näsan efter kl 21.

ROT, RUT och elbilsbidrag till rika personer klarar jag mig utan. Likaså ränteavdrag. Sedan behöver vi få ordning på vapen och droghandeln. Det skyller jag på Schengen.
Fast trots höga skatter kommer antagligen gated communitys öka. Så något fundamentalt misslyckas samhällsbyggarna med.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

termosen skrev:
spacecoin skrev:

Fast trots höga skatter kommer antagligen gated communitys öka. Så något fundamentalt misslyckas samhällsbyggarna med.
Jag är jävligt glad att jag bosatt i Sverige. Covid har ju gjort folk galna med lock-downs och tvångsvaccinering. Masker på dagisbarn osv.. Och BLM och Wokeism... Herregud om man bodde i UK eller USA... Nej, aldrig i livet. Vem trodde att Sverige skulle bli någon slags libertariansk utpost?

När det gäller miljön rekommenderar jag att läsa
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

spacecoin skrev:
termosen skrev:
spacecoin skrev:

Jag är jävligt glad att jag bosatt i Sverige. Covid har ju gjort folk galna med lock-downs och tvångsvaccinering. Masker på dagisbarn osv.. Och BLM och Wokeism... Herregud om man bodde i UK eller USA... Nej, aldrig i livet. Vem trodde att Svergie skulle bli någon slags libertariansk utpost? När det gäller miljön rekommenderar jag att läsa
Det håller jag med om. Men det finns andra länder också. Men den ekonomiska friheten är inte bra, och tendenserna är att det blir värre.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

iAkita skrev:
GreenMachine skrev:

Att man är "det enda parti i Sveriges riksdag som tar miljö och klimatproblematiken på allvar" är något många miljöpartister gärna intalar sig själva eftersom man har en maskros som logo och spelar didgeridoo i näbbstövlar efter en klimatneutral kikärtsgryta på fredagar. Men det gör ju inte det till någon sanning direkt!

Till skillnad från många andra europeiska länder har det Svenska miljöpartiet dessvärre blivit ett extremistparti som helt tappat koppling och förståelse för andra människor och hellre fokuserar på att "vara radikal vänster" eller att bara reta upp folk mest i allmänhet än att driva någon verklig miljöpolitik. Menar du att det enda sättet att ta "klimatproblematiken på allvar" alltså är att också vara extremsociallist?
Jösses, hur kan man ens börja bemöta ett sånt inlägg? Näbbstövlar? Didgeridoo? Extremistparti? Radikalvänster? Trollar du eller är du verkligen så totalt oinsatt i MP's partiprogram? Det är svårt att förstå hur man kan känna ett så djupt förakt för något som man uppenbarligen inte ens tagit sig tid att sätta sig in i. Men det är klart, det är lättare att låta andra tänka åt en än att tänka och dra sina egna slutsatser.

Sen var det en omröstning här på forumet för längesen om vilken som var den största anledningen att man valt elbil, som jag inte hittar nu. Miljön kom inte i topp kan jag säga, vilket även tydligt framgår i bland annat denna tråd där samma människor som sågar MP för taket för bonus på 700 000 kr uppger att de hellre kommer köpa en dyr fossilbil än en elbil om de inte får sin bonus. Ren och skär barnslig egoism och offermentalitet, utan en tanke på miljö och klimat.
Tycker nog att du ändå lyckades ganska väl genom ditt svar att spika in dom allra största skälen till varför just Miljöpartiet mest är ett parti för västerpartister som inte vågar profilera sig som röda och för innerstads söder-hippsters som behöver piffa upp sitt personliga varumärke med lite trendig eco-profil.

Framför allt så skulle jag säga att just det där ”det är ingen som förstår” och ”om alla bara förstod det som kloka lilla jag nu förstår” som du själv använder kanske är just Miljöpartiets allra största belastning. Där snackar vi offerkofta.. :lol: Alla andra är korkade och det är bara jag som vet sanningen. 96% i det här landet har ju bevisligen redan kommit fram till slutsatsen att man i alla fall inte tycker att det är någon bra idé att låta Miljöpartiet sköta något tänkande å sina vägnar så vad menar du?

Jag har inte i detalj satt mig in i miljöpartiets partiprogram. Har inte heller läst manualen till Gråbens raketcykel eller några av alla de andra uppfinningar som denna tecknade varg hittar på för att fånga Hjulben för efter några avsnitt så inser man ju det kanske inte är själva planen som är problemet.

Måste ju dock säga att jag tycker att det sista som du skriver säger allt: Att det viktigaste för miljöpartister inte är att man gör något åt miljön eller klimatet utan det viktigaste är att man har samma åsikter och värderingar.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

GreenMachine skrev:
iAkita skrev:
GreenMachine skrev:

Tycker nog att du ändå lyckades ganska väl genom ditt svar att spika in dom allra största skälen till varför just Miljöpartiet mest är ett parti för västerpartister som inte vågar profilera sig som röda och för innerstads söder-hippsters som behöver piffa upp sitt personliga varumärke med lite trendig eco-profil.

Framför allt så skulle jag säga att just det där ”det är ingen som förstår” och ”om alla bara förstod det som kloka lilla jag nu förstår” som du själv använder kanske är just Miljöpartiets allra största belastning. Där snackar vi offerkofta.. :lol: Alla andra är korkade och det är bara jag som vet sanningen. 96% i det här landet har ju bevisligen redan kommit fram till slutsatsen att man i alla fall inte tycker att det är någon bra idé att låta Miljöpartiet sköta något tänkande å sina vägnar så vad menar du?

Jag har inte i detalj satt mig in i miljöpartiets partiprogram. Har inte heller läst manualen till Gråbens raketcykel eller några av alla de andra uppfinningar som denna tecknade varg hittar på för att fånga Hjulben för efter några avsnitt så inser man ju det kanske inte är själva planen som är problemet.

Måste ju dock säga att jag tycker att det sista som du skriver säger allt: Att det viktigaste för miljöpartister inte är att man gör något åt miljön eller klimatet utan det viktigaste är att man har samma åsikter och värderingar.
Jag tror du har råkat citera fel inlägg.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

iAkita skrev:
Jag tror du har råkat citera fel inlägg.
Det hade ju såklart varit skönt om det stämde. ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bruno skrev:
Vi som har "råd" med sådana bilar (de som kostar över 700 000 kr) behövde ingen bonus, resonerade de...
Som straff får de inte min röst.
( det skulle de inte fått ändå, men det talar vi tyst om :lol: )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mickep

Inlägg av Mickep »

Majoriteten som skriver att de inte skulle rösta på ett visst parti skulle nog inte röstat på detpartiet överhuvudtaget. Det är sällan som någon som tidigare röstat på partiet som skriver så.
Skulle tro att det är vanligt att företrädare för andra partiet skriver att de inte skulle rösta på ett visst parti för att påverka opinionen.
jrichtmann

Inlägg av jrichtmann »

Från det ena.. Är det styrkt att pristaket 700k kommer gälla från Januari om allt går igenom? Hade tänkt vänta på Berlin då min nuvarande leasing går ut i April men kommer gränsen på 700k så kan jag lika gärna gå för en MiC om man nu hinner få den levererad. Har visserligen lagt beställningen i Mars men fick den pausad pga jag ville vänta på Berlin.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare

Inlägg av Wolf78 »

jrichtmann skrev:
Från det ena.. Är det styrkt att pristaket 700k kommer gälla från Januari om allt går igenom? Hade tänkt vänta på Berlin då min nuvarande leasing går ut i April men kommer gränsen på 700k så kan jag lika gärna gå för en MiC om man nu hinner få den levererad. Har visserligen lagt beställningen i Mars men fick den pausad pga jag ville vänta på Berlin.
Om man ska tolka pressmeddelande ifrån riksdagen avser dem att förändringarna av klimatbonusen bör kunna träda ikraft 1/1 2022. (Inkluderat 700k gränsen)
Samt att förändringarna i malusdelen (skattepliktigt koldioxidbelopp) bedöms kunna träda i kraft 1/6 2022.

Dessutom har riksdagen nu också föreslagit ändrar nedsättning av förmånsvärde för miljöanpassade bilar (copy-paste på Skatteverket förslag men ändå lite sämre så klart).
Dessa föreslås träda i kraft per 1/7-2022.
OBS beräknas öka skatteintäkterna med mindre än 10 Mkr, bra iofs om man förenklar mot dagens snåriga variant av godtycklighet men borde kunna vara lite mer generöst ändå med tanke på senaste årens div höjningar.

Mycket att hålla reda på för gemene man och företagare dessutom få till en matchning mot leveranstiderna som skjuter iväg.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
jrichtmann

Inlägg av jrichtmann »

Wolf78 skrev:
jrichtmann skrev:
Om man ska tolka pressmeddelande ifrån riksdagen avser dem att förändringarna av klimatbonusen bör kunna träda ikraft 1/1 2022. (Inkluderat 700k gränsen)
Samt att förändringarna i malusdelen (skattepliktigt koldioxidbelopp) bedöms kunna träda i kraft 1/6 2022.

Dessutom har riksdagen nu också föreslagit ändrar nedsättning av förmånsvärde för miljöanpassade bilar (copy-paste på Skatteverket förslag men ändå lite sämre så klart).
OBS beräknas öka skatteintäkterna med mindre än 10 Mkr, bra iofs om man förenklar mot dagens snåriga variant av godtycklighet men borde kunna vara lite mer generöst ändå med tanke på senaste årens div höjningar.

Mycket att hålla reda på för gemene man och företagare dessutom få till en matchning mot leveranstiderna som skjuter iväg.
Tack för svar! Då lutar det mot en MiC och byte sen när 4680 packen finns att tillgå.

Jo det är många parametrar just nu att hålla reda på dels från staten och dels från Tesla.
Lulea

Inlägg av Lulea »

jrichtmann skrev:
Wolf78 skrev:
jrichtmann skrev:

Tack för svar! Då lutar det mot en MiC och byte sen när 4680 packen finns att tillgå.

Jo det är många parametrar just nu att hålla reda på dels från staten och dels från Tesla.
Kan ju dock vara så att MiB i vilket fall faller under 700-gränsen
Skriv svar