Zalman3 startade denna tråd, kan du kanske ändra titel på den. "Förboka" behövs knappast längre
Han kanske ska ändra till "Avboka" istället
hoppas inte allt för många ser på det så, bilen är riktigt bra. Självklart inte på allt, men allround scorar den högt enligt mig iaf.
Tvivlar jag inte på. Det är mer allt runtomkring som stör. Oklar leveranstid, oklar utrustningsnivå, felaktiga påståenden, noll kommunikation från Hyundais sida.
Bara det att man inte har minsta lilla aning om när de behagar leverera bilen man har beställt är ett problem. Jag vill gärna ha lite framförhållning inför ett bilbyte. Gamla bilen måste säljas, helst innan den nya kommer, jag måste alltså planera för att vara utan bil ett tag. Finansiering måste ordnas osv. Just nu vet jag ingenting, jag har ingen aning vad bilen kommer kosta mig i månaden. Jag kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det är precis detta jag ville slippa när jag övergav Tesla. Hyundai verkar dock inte vara ett dyft bättre. Bilen kan vara hur bra som helst. Det hjälper föga när resten är kass.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Zalman3 startade denna tråd, kan du kanske ändra titel på den. "Förboka" behövs knappast längre
Han kanske ska ändra till "Avboka" istället
hoppas inte allt för många ser på det så, bilen är riktigt bra. Självklart inte på allt, men allround scorar den högt enligt mig iaf.
Tvivlar jag inte på. Det är mer allt runtomkring som stör. Oklar leveranstid, oklar utrustningsnivå, felaktiga påståenden, noll kommunikation från Hyundais sida.
Bara det att man inte har minsta lilla aning om när de behagar leverera bilen man har beställt är ett problem. Jag vill gärna ha lite framförhållning inför ett bilbyte. Gamla bilen måste säljas, helst innan den nya kommer, jag måste alltså planera för att vara utan bil ett tag. Finansiering måste ordnas osv. Just nu vet jag ingenting, jag har ingen aning vad bilen kommer kosta mig i månaden. Jag kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det är precis detta jag ville slippa när jag övergav Tesla. Hyundai verkar dock inte vara ett dyft bättre. Bilen kan vara hur bra som helst. Det hjälper föga när resten är kass.
Jag håller helt med dig! De får ju lära sig att prioritera. Alldeles oavsett om de strikt företagsekonomiskt får ut fler bilar på vägarna om de bygger Essential RWD så får de offra det och producera redan förbeställda bilar - bilar som beställdes av en generalagent innan bilen existerade - INNAN de tar upp nya beställningar och levererar nya bilar av enklare slag. Det är sunt förnuft och en gammal avtalsrättslig princip - Pacta sunt servanda!
Nån på generalagenten får ju slå nävarna i bordet hos Hyundai i Korea så att de börjar fatta detta! Vad som är bäst i korta loppet strikt pengamässigt är ju inte bäst i långa loppet. Skulle vara förödande för svenska Hyundai om early adopters och personer som är villiga att köpa en osedd bil börjar avbeställa och smacka skit om företaget. Jag undrar hur många tysta läsare (icke medlemmar) som redan dragit öronen åt sig av våra diskussioner i denna tråd!
Jag är helt beredd på att avboka bilen av ren princip. Jag känner mig lurad och illa behandlad. Och jag kommer inte vara nådig gentemot Hyundai om någon frågar mig vad jag tycker. Jag är mycket principfast av mig. Jag ändrar ytterst sällan min inställning när jag väl har bildat mig en uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har endast arbetspendllat med bilen samt handlat och kört barn till aktiviteter på ringleder samt mindre vägar (50-100 km/h). Senaste veckan har jag medvetet försökt köra ekonomiskt. Det innebär att jag kör enligt hastighetsbegränsningar och planerar körningen för att maximera återvinning av energi. Jag har inte haft en försiktig acceleration men jag har undvikit snabb acceleration. Med andra ord har jag anpassat körningen efter normal trafikrytm. Återvinningen satt till level 3 (har ej ännu hunnit testa "one pedal drive"). Min medelförbrukning under en månads körning ligger på 15.7 kWh/100 km (RWD, Advanced). Rekuperation (medel) är 1.7 kWh/dag. Enligt appen så är energiförbrukningen fördelad enligt följande: körning 78%, elektronik 18%, AC 4%, batteriunderhåll 0%.
Jag är helt beredd på att avboka bilen av ren princip. Jag känner mig lurad och illa behandlad. Och jag kommer inte vara nådig gentemot Hyundai om någon frågar mig vad jag tycker. Jag är mycket principfast av mig. Jag ändrar ytterst sällan min inställning när jag väl har bildat mig en uppfattning.
Mycket svagt av Hyundai att inte prioritera FE kunderna. Ett kardinalfel som är anmärkningsvärt dåligt. MEd lite tur så fär du kanske din bil under oktober och även om det är urusel kundvård så kanske den försenngen är värd att acceptera. Annars finns det ju idag bra alternativ på marknaden.
Jag är helt beredd på att avboka bilen av ren princip. Jag känner mig lurad och illa behandlad. Och jag kommer inte vara nådig gentemot Hyundai om någon frågar mig vad jag tycker. Jag är mycket principfast av mig. Jag ändrar ytterst sällan min inställning när jag väl har bildat mig en uppfattning.
Mycket svagt av Hyundai att inte prioritera FE kunderna. Ett kardinalfel som är anmärkningsvärt dåligt. MEd lite tur så fär du kanske din bil under oktober och även om det är urusel kundvård så kanske den försenngen är värd att acceptera. Annars finns det ju idag bra alternativ på marknaden.
Jag är beredd att vänta oktober ut. Har jag fram tills dess inte fått något besked så får det vara. Jag kan inte ha en bil kanske på ingång med obestämt leveransdatum som jag inte kan planera för. Det går inte att ha på det viset. En bil är ändå en stor utgift, oavsett om man köper den privat eller i företaget. Dessutom gillar jag inte företag som inte går att lita på.
Enda alternativet jag ser för mig just nu är en fossilbil tyvärr. Det finns ingen annan elbil som passar mig. Det är därför jag ändå avvaktar med avbokningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Jag blev tvungen att betälla 20” för att då en förbeställd bil, men fick även uppgiften att jag var tvungen att köpa 20” till vinter. Det gick inte att blanda/välja olika på Sommar och vinter. Det låter ju helt absurt! Klart man måste kunna köra villa däck och fälgar som helst så länge de passar?
Hur gör ni med vinterdäck? Jag är
Halvsugen att åka på 20” och berala 30k för vinterdäck
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Jag blev tvungen att betälla 20” för att då en förbeställd bil, men fick även uppgiften att jag var tvungen att köpa 20” till vinter. Det gick inte att blanda/välja olika på Sommar och vinter. Det låter ju helt absurt! Klart man måste kunna köra villa däck och fälgar som helst så länge de passar?
Hur gör ni med vinterdäck? Jag är
Halvsugen att åka på 20” och berala 30k för vinterdäck
Köp vinterdäck någon annanstans. Det där låter bara absurt.
Om leverantören inte kan leverera tycker jag en god gest vore att erbjuda en lånebil av samma typ. (kanske enklare version som det de fått in). Detta för att kunden inte skall vara utan bil de månader som skiljer. (antar att det är 1-2 månader det handlar om)
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Jag blev tvungen att betälla 20” för att då en förbeställd bil, men fick även uppgiften att jag var tvungen att köpa 20” till vinter. Det gick inte att blanda/välja olika på Sommar och vinter. Det låter ju helt absurt! Klart man måste kunna köra villa däck och fälgar som helst så länge de passar?
Hur gör ni med vinterdäck? Jag är
Halvsugen att åka på 20” och berala 30k för vinterdäck
Köp vinterdäck någon annanstans. Det där låter bara absurt.
Ja det tycker jag också, men med lite tur får jag bilen i dec/jan, kan ju bli komplicerat med sommardäck då, jag beställde utan vinterdäck men skulle ju helst vilja få den med vinterdäck på, hyundai var ändå inte så hutlöst dyra, att betälla 19” alu med däck blir dyrt överallt
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Hur trist du än må tycka det är så är det ingen som tvingar dig att göra service hos Hyundai. Så länge Mekonomen eller Meca eller annan verkstad följer serviceplanen så är det fritt fram att använda dessa alternativ. Inget händer med garantier eller annat och du betalar ett konkurrensutsatt pris.
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Hur trist du än må tycka det är så är det ingen som tvingar dig att göra service hos Hyundai. Så länge Mekonomen eller Meca eller annan verkstad följer serviceplanen så är det fritt fram att använda dessa alternativ. Inget händer med garantier eller annat och du betalar ett konkurrensutsatt pris.
Jag leasade en Mokka-e hos Hedins bil i Stockholm. Då frågade jag om man måste serva bilen på en auktoriserad verkstad. Eftersom jag bor på Gotland och det inte finns en sådan här. Svaret blev att det måste man. Kan ju vara något krav i deras leasing-avtal. Skulle helst serva hos Mekonomen på Gotland.
Hur trist du än må tycka det är så är det ingen som tvingar dig att göra service hos Hyundai. Så länge Mekonomen eller Meca eller annan verkstad följer serviceplanen så är det fritt fram att använda dessa alternativ. Inget händer med garantier eller annat och du betalar ett konkurrensutsatt pris.
Problemet (om det nu är ett problem alls, då bilen just är så billig) är ju att man tvingas göra onödiga servicar. Hyundai och alla andra räknar ju med att de på det sättet ändå upprätthåller ett konstgjort behov för både service, reservdelar, IT-system för service, utbildningar, mm till ÅF som vill serva bilarna. Blir vinst och intäkter för de även om man inte servar på Hyundais verkstad.
Hade man fått lov att göra servicen själv, utan att något händer med garantier eller annat, så hade det ju varit mycket bättre (allt annat lika).
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Fast 14 000 kr fördelat över tre år är ju inte en jättestor kostnad. Det är ju inte så att en Ioniq 5 plötsligt kostar som en Model Y om man räknar in den servicekostnaden. Dessutom rekommenderar även Tesla att man servar bilarna. Telsa rekommenderar att man byter luftfilet/HEPA filter varje 2-3 år, testar bromsvätska varannat år och byter ut vid behov, samt rengör och smörjer bromsok varje år. Vad kostar dessa åtgärder om man lämnar in bilen för att få det gjort, fördelat över tre år?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Fast 14 000 kr fördelat över tre år är ju inte en jättestor kostnad. Det är ju inte så att en Ioniq 5 plötsligt kostar som en Model Y om man räknar in den servicekostnaden. Dessutom rekommenderar även Tesla att man servar bilarna. Telsa rekommenderar att man byter luftfilet/HEPA filter varje 2-3 år, testar bromsvätska varannat år och byter ut vid behov, samt rengör och smörjer bromsok varje år. Vad kostar dessa åtgärder om man lämnar in bilen för att få det gjort, fördelat över tre år?
Henne jag pratade med på Tesla Malmö sa att en av fördelarna med Tesla var att man inte behövde serva dom överhuvudtaget, kanske hon menade på att garantin skulle gälla eller?
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Fast 14 000 kr fördelat över tre år är ju inte en jättestor kostnad. Det är ju inte så att en Ioniq 5 plötsligt kostar som en Model Y om man räknar in den servicekostnaden. Dessutom rekommenderar även Tesla att man servar bilarna. Telsa rekommenderar att man byter luftfilet/HEPA filter varje 2-3 år, testar bromsvätska varannat år och byter ut vid behov, samt rengör och smörjer bromsok varje år. Vad kostar dessa åtgärder om man lämnar in bilen för att få det gjort, fördelat över tre år?
Henne jag pratade med på Tesla Malmö sa att en av fördelarna med Tesla var att man inte behövde serva dom överhuvudtaget, kanske hon menade på att garantin skulle gälla eller?
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Fast 14 000 kr fördelat över tre år är ju inte en jättestor kostnad. Det är ju inte så att en Ioniq 5 plötsligt kostar som en Model Y om man räknar in den servicekostnaden.
Helt riktigt.
Har redan skrivit att med tanke på hur billig och prisvärd bilen är i inköpskostnad så är det ju inget större problem att ta med det i beräkningen. Bilen blir ju extremt billig även med detta medräknat.
Är väl mer principen som jag personligen tycker är trist att de gamla fossilbilstillverkarna inte kan lägga av med.
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Jag blev tvungen att betälla 20” för att då en förbeställd bil, men fick även uppgiften att jag var tvungen att köpa 20” till vinter. Det gick inte att blanda/välja olika på Sommar och vinter. Det låter ju helt absurt! Klart man måste kunna köra villa däck och fälgar som helst så länge de passar?
Hur gör ni med vinterdäck? Jag är
Halvsugen att åka på 20” och berala 30k för vinterdäck
Jag köpte 20” på sommar och 19” vinter, varför skulle man inte kunna beställa på samma sätt i Sverige?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag beställde en rwd igår, 3 år /9000 mil serviceavtal kostade lite över 14 000kr.
Kollar man serviceschemat så betalar man alltså 14k för ett bromsvätskebyte, ett kupé filter och ett batterikyltskebyte, ecall batteri, samt 3 kontroller av diverse saker…
Tyvärr verkar Hyundai köra lite på gamla takter/taktik från fossilbilar; sälja bilarna billigare, men ta igen det på reservdelar och service. Lite tråkigt, då jag tycker det är en bra symbolik med elbilar att de inte kräver alls lika mycket (även om långt ifrån ingen) service som fossilbilar.
Men tar man med det i beräkningen med priset på bilen, så är det nog fortfarande ett mycket bra köp (för de som gillar bilen).
Hur trist du än må tycka det är så är det ingen som tvingar dig att göra service hos Hyundai. Så länge Mekonomen eller Meca eller annan verkstad följer serviceplanen så är det fritt fram att använda dessa alternativ. Inget händer med garantier eller annat och du betalar ett konkurrensutsatt pris.
Jag leasade en Mokka-e hos Hedins bil i Stockholm. Då frågade jag om man måste serva bilen på en auktoriserad verkstad. Eftersom jag bor på Gotland och det inte finns en sådan här. Svaret blev att det måste man. Kan ju vara något krav i deras leasing-avtal. Skulle helst serva hos Mekonomen på Gotland.
Som jag förstår det är det inte lagligt att låsa garanti till service hos märkesverkstad. Man har rätt att ta service där man vill förutsatt att de följer checklistor från tillverkare etc. Jag brukar alltid använda Mekonomen på eGolf och Tesla utan problem.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14