Hej! Ny här!
Är väldigt nära beställning av en Model Y Performance nu. Har lite frågor
Om man beställer en idag, produceras den troligtvis i USA eller? Man läser lite om att byggkvaliteten inte är lika bra på bilarna som rullar ut ifrån USA, vad är det som är de återkommande problemen?
Det står att leverans blir i början av 2022, kan det vara så att Performance då kommer produceras i Berlin för svenska marknaden? Och att fabriken då är redo? Lär vara svårt att få klarhet i detta ifrån tesla såklart. Man vill ju inte gå miste om bidraget på 70 000 som ev begränsas till bilar upp till 700 000 som troligtvis går igenom under 2022. Vill man hellre ha en av de första batcherna ifrån Berlin eller ifrån USA eller kina?
Vad är minsta hjuldimension på Performance pga större bromsar? Tänker införskaffa vinterhjul och vill veta om det är 21” som är minimum?
Finns lite trådar gällande strålkastarna, en fråga jag ej fått klarhet i än, är det kurvljus och automatiskt avbländande helljus?
Mvh Hofmaestro
Funderingar inför beställning av MYP
Moderator: Redaktion
-
Re: Funderingar inför beställning av MYP
Tesla skickar inte några Model Y från USA till Europa för försäljning så ska du ha Model Y så får du antingen en från Kina eller Berlin. Det verkar också som att Tesla väntar till Berlin är reda innan de börjar leverera Model Y här i Europa så jag skulle gissa på att du får en tillverkad i Berlin om du beställer en MYP. När denna kommer är dock väldigt svårt att säga.
-
Ok detta känns ju bra då, hoppas bara man får den under Q1 så det inte blir framåt sommaren hehevigge50 skrev:Tesla skickar inte några Model Y från USA till Europa för försäljning så ska du ha Model Y så får du antingen en från Kina eller Berlin. Det verkar också som att Tesla väntar till Berlin är reda innan de börjar leverera Model Y här i Europa så jag skulle gissa på att du får en tillverkad i Berlin om du beställer en MYP. När denna kommer är dock väldigt svårt att säga.
Någon klimatbonus lär du inte få. Spelar egentligen ingen roll när du beställer, det är leveransdatum som räknas.Hofmaestro skrev:Man vill ju inte gå miste om bidraget på 70 000 som ev begränsas till bilar upp till 700 000 som troligtvis går igenom under 2022.
Finns lite trådar gällande strålkastarna, en fråga jag ej fått klarhet i än, är det kurvljus och automatiskt avbländande helljus?
Mvh Hofmaestro
Automatisk avbländning finns, dock lär den vara lika dålig som på long range.
-
Det förslag att ta bort klimatbonus börjar tidigast gälla juni 2022 vad jag har läst så om man får bilen levererad innan dess bör det väl bli en klimatbonus? Än så länge är det ju ett förslag men troligtvis lär det röstas igenom *suck*Smygisen skrev:Någon klimatbonus lär du inte få. Spelar egentligen ingen roll när du beställer, det är leveransdatum som räknas.Hofmaestro skrev:Man vill ju inte gå miste om bidraget på 70 000 som ev begränsas till bilar upp till 700 000 som troligtvis går igenom under 2022.
Mvh Hofmaestro
Automatisk avbländning finns, dock lär den vara lika dålig som på long range.
Avbländning ok men inte kurvljus att ljusen följer med när man svänger, likt så som tex vw, Audi och BMW har (dynamiska kurvljus)?
Kurvljus finns inte nej
Och taket träder nog med största sannolikhet i kraft 1 januari
Och taket träder nog med största sannolikhet i kraft 1 januari