Bankörning med Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Bankörning med Tesla

Inlägg av malkolmen »

Något som jag stör mig på lite är när jag ser artiklar vars titel lyder ungefär "Tesla P85D overheats on the track". Detta är då folk som har ändrat från "SPORT" till "INSANE" acceleration. Sport-läget finns väl just för "Sport", asså bankörning. Vad jag vet så överhettas motorerna och batterierna snabbare i Insane-läget. Finns det någon som har kört på bana med Sport istället för Insane eller vet ni någon som har? Isåfall hur presterade den?
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av HelectriC »

malkolmen skrev:
Något som jag stör mig på lite är när jag ser artiklar vars titel lyder ungefär "Tesla P85D overheats on the track". Detta är då folk som har ändrat från "SPORT" till "INSANE" acceleration. Sport-läget finns väl just för "Sport", asså bankörning. Vad jag vet så överhettas motorerna och batterierna snabbare i Insane-läget. Finns det någon som har kört på bana med Sport istället för Insane eller vet ni någon som har? Isåfall hur presterade den?
Sport är nog inte tänkt som bankörningsläge nej. Sport är standardinställningen och Tesla är generellt ingen bil för bana. Den är inte designad för det och ska heller inte köras på bana. Det är ju bara att se vad det är för bil, så får man det klart för sig; över två ton vikt med upp till sju personer. Bara för att den råkar ha en någorlunda sportig kaross, så betyder det inne att det är en banbil. Jag hade aldrig tagit Teslan på bana, då ska det vara något som är konstruerat får bana, typ en GT3 eller en 430 eller nåt sånt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Pontus »

Det kommer säkert sådana bilar om ett par år. Porsche har väl sagt att deras kommande elbil ska klara bankörning?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Haglund »

Pontus skrev:
Det kommer säkert sådana bilar om ett par år. Porsche har väl sagt att deras kommande elbil ska klara bankörning?
Tekniken finns onekligen redan.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Foluke »

Folk frågar mig om jag skall ut på bana och köra vår Tesla..
För 20-25 år sedan gjorde jag det några gånger med en "prestandabil". Visst var det roligt några minuter men det bevisade inget. Däremot kostade det en omgång däck! Bilen ansträngdes till max.
Jag kan inte ens drömma att ta ut min Tesla på bana! Vad skulle jag vilja bevisa med det! Jag ett ju vad bilen kan. Jag vet någorlunda vad jag kan. Det är nog för mig. Det finns alltid folk och utrustning som presterar bättre (till höga kostnader?) men det får de väl göra utan att jag lägger mig i!
Med min gamla "racer" kände jag mig som "King of the road". Jag behövde inget bevisa! Potentialen var där om den skulle behövas. Teslan ger samma trygga känsla. Jag behöver inte bevisa något. Bara njuta! En kurvig väg med lämplig trafik är ju svårt att motstå men inte för att bevisa något. Som att glida ner för en välpreparerad pist i fint väder i med perfekta skidor. Njutning!
Ingen bankörning för mig alltså.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Det kanske finns några som ägnar sig åt bankörning för att bevisa något, men alla jag haft att göra med verkar ägna sig åt det för nöjets skull. Det är helt enkelt väldigt kul. Tyvärr har jag inte hunnit med någon bankörning alls de senaste fem åren, men det är något jag saknar. Att bromsa så sent som möjligt, balansera bilen på gränsen i kurvorna och så vidare är bland det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv och det skulle vara lika kul även om ingen annan har en aning om att jag gör det.
Men jag håller med om att däck och bromsar slits på ett sätt som man inte är i närheten av på allmän väg. Det kostar naturligtvis en slant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8769
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev:
Det kanske finns några som ägnar sig åt bankörning för att bevisa något, men alla jag haft att göra med verkar ägna sig åt det för nöjets skull. Det är helt enkelt väldigt kul. Tyvärr har jag inte hunnit med någon bankörning alls de senaste fem åren, men det är något jag saknar. Att bromsa så sent som möjligt, balansera bilen på gränsen i kurvorna och så vidare är bland det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv och det skulle vara lika kul även om ingen annan har en aning om att jag gör det.
Men jag håller med om att däck och bromsar slits på ett sätt som man inte är i närheten av på allmän väg. Det kostar naturligtvis en slant.
Men precis av dessa anledningar är det väl bättre på alla sätt att använda en bil som är gjord för ändamålet, dvs inte en Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det håller jag med om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7448
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska vi kanske försöka få ihop en bankörningsdag nästa år?

Vi är kanske tillräckligt många nu - eller iaf framåt sommaren. Det måste ju vara minst 20 som är intresserade för att det ska gå ihop.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Haglund »

Absolut! Om jag får ta min sportbil ut på banan i stället för Teslan. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av Foluke »

Niklas Z skrev:
Det kanske finns några som ägnar sig åt bankörning för att bevisa något, men alla jag haft att göra med verkar ägna sig åt det för nöjets skull. Det är helt enkelt väldigt kul. Tyvärr har jag inte hunnit med någon bankörning alls de senaste fem åren, men det är något jag saknar. Att bromsa så sent som möjligt, balansera bilen på gränsen i kurvorna och så vidare är bland det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv och det skulle vara lika kul även om ingen annan har en aning om att jag gör det.
Men jag håller med om att däck och bromsar slits på ett sätt som man inte är i närheten av på allmän väg. Det kostar naturligtvis en slant.
Visst Niklas, det är jättekul och att hitta bromspunkter, ingångsvinklar, kurvradier, mm är stimulerande. Jag har ju själv gjort det flera gånger och haft roligt. Jag körde rally ett tag för att bevisa för mig själv att jag kunde. När jag var nöjd med min egen analys, lade jag av. Innan det började kosta pengar. Jag hade bevisat för mig själv och det räckte för mig.
Nu har jag en "drömbil". Den tänker jag njuta av dagligen. Det ger så mycket mer än bara fartprestanda.
Jag liknar nog numera tjuren Ferdinand! Han hade definitivt potentialen att ge sig in i tjurfäktning (så dumt med just det) men han prioriterade andra kvaliteter. Fast det är klart; jag föddes 1940! Jag har väl förvärvat viss tråkstämpel med åren. ;-)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av bjelkeman »

Man kan lätt överhetta en bil på bana om den inte är iordning för bankörning. Bromsarna på en bil inte ämnad för bankörning kan lätt överhätta bromsvätskan till exempel, efter bara några varv. Jag gjorde det på min Corvette på Castle Combe i England. Inget roligt när bromsarna blir skitdåliga, mitt på banan.

Ska man köra på bana så bör man förbereda bilen och sig på det.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av +46 »

Har en släkting som vann pro street klassen i i Time Attack 2015. Han kör till vardags en P85D och har även testat den på banan. Tyvärr så klarar inte batteriet av att prestera vad som krävs för en avancerad bankörning enligt honom.
http://timeattacknu.se
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av malkolmen »

+46 skrev:
Har en släkting som vann pro street klassen i i Time Attack 2015. Han kör till vardags en P85D och har även testat den på banan. Tyvärr så klarar inte batteriet av att prestera vad som krävs för en avancerad bankörning enligt honom.
http://timeattacknu.se
Körde du i Insane mode då?
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av +46 »

malkolmen skrev:
+46 skrev:
Har en släkting som vann pro street klassen i i Time Attack 2015. Han kör till vardags en P85D och har även testat den på banan. Tyvärr så klarar inte batteriet av att prestera vad som krävs för en avancerad bankörning enligt honom.
http://timeattacknu.se
Körde du i Insane mode då?
Han har även kört sin förra Tesla (P85+) på bana så det är inte en fråga om Insane / Sport Mode utan helt enkelt att batteriet inte klarar den typen av hård belastning.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bankörning med Tesla

Inlägg av dstr »

Den väger för mycket, så däcken överhettar nästan snabbare än batteriet...
Skriv svar