Intressant!CrazyGang skrev:Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Solceller + batteri
Moderator: Redaktion
Re: Solceller + batteri
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solceller + batteri
Ska batteriet endast användas som backup blir det väl bara några få urladdningar per år.AAKEE skrev:Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
Blybatterier funkar bra att hålla 100% uppladdade i många år.
Finns även blybatterier för Telecom som kan laddas ur 80% och klarar ett antal cykler.
Men de passar inte för daglig cykling förstås.
Re: Solceller + batteri
Känner nu att det börjar bli dags för solceller hos mig. Jag får däremot noll respons från leverantörer så vet inte alls särskilt mycket än. Jag hoppas att det beror på att de härför mycket att göra och inte på komponentbrist.
Mina krav och förutsättningar:
1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.
Något mer jag borde ha med?
Mina krav och förutsättningar:
1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.
Något mer jag borde ha med?
Re: Solceller + batteri
Jag har batteri och solceller.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Re: Solceller + batteri
Batteriet ser ju ganska behändigt ut. Hur stort är det (mått/vikt) samt hur många kWh är det på?Skee skrev:Jag har batteri och solceller.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Går det att bygga ut vid behov?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Solceller + batteri
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller + batteri
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Solceller + batteri
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller + batteri
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.Zalman3 skrev:Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solceller + batteri
Det krävs en växelriktare byggd för Ö-drift samt en nätelkopplare som kopplar bort inkommande elnät fullständigt från din elanläggning.
Det ska även finnas ett eget lokalt jordtag.
Bästa lösning är att bygga allt från början, brukar inte gå att uppgradera befintliga växelriktare.
Det ska även finnas ett eget lokalt jordtag.
Bästa lösning är att bygga allt från början, brukar inte gå att uppgradera befintliga växelriktare.
Re: Solceller + batteri
Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solceller + batteri
En automatisk omkoppling kan vara att föredra. Elavbrott på natten eller när du inte är hemma passerar då utan bekymmer.LarsL skrev:Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
Manuella omkopplare har jag mest fått se på lantbruk och pumpstationer.
Re: Solceller + batteri
Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?Teslaspolen skrev:Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.Zalman3 skrev:Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
det man vill ha är solceller hybridväxelriktare och batterier,(solax fronius imeon etc). jordplan .
och en smart styrning.
Ferroamp fixar inte ödrift än
och en smart styrning.
Ferroamp fixar inte ödrift än
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solceller + batteri
Jag tror V2L är lite överskattat. Det krävs ju då att bilen verkligen finns tillgänglig samt en hel del pyssel att koppla in.Zalman3 skrev:Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?Teslaspolen skrev:Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.Zalman3 skrev:Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Är det viktigt med vedpannans drift kan en liten UPS vara bättre lösning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller + batteri
Maximalt antal citat uppnådda...
Just det scenariot blev lite hypat i USA för något år sedan när någon orkan drog in och slog ut strömmen. Då kopplade folk 12v invertrar till sina bilar och körde lampor, kyl och frysar på elen för att undvika att få förstörd mat.
Har man värme som drar lite el, som en vedpanna med pump så är det ju rätt häftigt att det går att dra från ett jättebatteri på det viset. Knappast ofta vi har strömavbrott, men det är mycket känslan att det GÅR att göra så.
Just det scenariot blev lite hypat i USA för något år sedan när någon orkan drog in och slog ut strömmen. Då kopplade folk 12v invertrar till sina bilar och körde lampor, kyl och frysar på elen för att undvika att få förstörd mat.
Har man värme som drar lite el, som en vedpanna med pump så är det ju rätt häftigt att det går att dra från ett jättebatteri på det viset. Knappast ofta vi har strömavbrott, men det är mycket känslan att det GÅR att göra så.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Solceller + batteri
För korta ström avbrott är ju automatik bra, då märker man knappt att strömmen gått utan bara fortsätter som vanligt. Dessa strömavbrott är ju de absolut vanligaste också, tror att jag knapp haft ett som varat längre än 4 h. Korta avbrott är ju 8nte heller något större problem, värmen och kylskåp funkar ju utan att stå still.
Om det däremot skulle komma ett långt avbrott då jag egentligen behöver energin så skulle manuell inkoppling och V2L funka. Det bästa hade nog varit automatiskt för det korta avbrottet och att sedan med lite kopplande kunna använda bilen som tillskott. Säg också att det finns ström i stan vid snabbladdaren. Då skulle jag kunna ha 10 kWh hemma och sedan kunna fylla på med 20-40 kWh genom att åka och ladda bilarna. På det sättet skulle jag kunna klara mig länge utan ström. Lite prepper varning… men hade varit bra att ha möjligheten.
Om det däremot skulle komma ett långt avbrott då jag egentligen behöver energin så skulle manuell inkoppling och V2L funka. Det bästa hade nog varit automatiskt för det korta avbrottet och att sedan med lite kopplande kunna använda bilen som tillskott. Säg också att det finns ström i stan vid snabbladdaren. Då skulle jag kunna ha 10 kWh hemma och sedan kunna fylla på med 20-40 kWh genom att åka och ladda bilarna. På det sättet skulle jag kunna klara mig länge utan ström. Lite prepper varning… men hade varit bra att ha möjligheten.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Solceller + batteri
Sweeeet! Man planerar att ta bort taket för egen elproduktion (att man måste vara nettoköpare av el för att få skattereduktion).
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... olenergin/
Har själv massa yta jag skulle kunna ha solceller på och sälja mer el men har varit olönsamt pga taket och för låga elpriser.
_____
Därutöver planerar regeringen också att lämna ett förslag om att ta bort kravet om att bland annat mikroproducenter av solenergi ska vara nettoanvändare, det vill säga har köpt mera el än man matat in på elnätet, för att helt slippa betala elnätsavgifter för den egenproducerade elen.
--------
Nu jäklar skall det planeras för mer elproduktion på sommarhuset. <3
MVH
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... olenergin/
Har själv massa yta jag skulle kunna ha solceller på och sälja mer el men har varit olönsamt pga taket och för låga elpriser.
_____
Därutöver planerar regeringen också att lämna ett förslag om att ta bort kravet om att bland annat mikroproducenter av solenergi ska vara nettoanvändare, det vill säga har köpt mera el än man matat in på elnätet, för att helt slippa betala elnätsavgifter för den egenproducerade elen.
--------
Nu jäklar skall det planeras för mer elproduktion på sommarhuset. <3
MVH
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Solceller + batteri
Hur fungerar det med effektabonnemang och solceller? Om maxeffekten bara mäts på den ingående matningen, så borde ju det vara optimalt. Då kan man ju beställa en 63A-säkring, ha ett batteri som hjälper till att hålla nere topparna och sedan ha möjlighet att pumpa ut allt överskott över den stora säkringen.evilirish skrev:Det kan vara så att du kan sänka ingående huvudsäkring men ha en högre utgående säkring. Troligen beroende på välvillighet hos nätbolaget. Vet åtminstone en som skaffade solceller som har det så.
Mäts det däremot även på den utgående matningen så faller ju det rätt platt..
Model S Standard Range Raven
Re: Solceller + batteri
En intressant länk om dimensionering av solceller+batteri.
Slutsatsen verkar vara att en lagom dimensionering är 1kWh batteri för varje kW solcell.
https://www.solcellskollen.se/blogg/sa- ... anlaggning
Undrar hur degraderingen blir med 200 urladdningscykler/år?
Laddar man som med bilen, dvs undviker över 90% och under 10%?
Slutsatsen verkar vara att en lagom dimensionering är 1kWh batteri för varje kW solcell.
https://www.solcellskollen.se/blogg/sa- ... anlaggning
Undrar hur degraderingen blir med 200 urladdningscykler/år?
Laddar man som med bilen, dvs undviker över 90% och under 10%?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk