En tysk Youtuber kör 1000 km test på Autobahn med EV6 just nu. Första delsträckan hade han en förbrukning på 27 kWh/100 km. Snittfart ca 140 km/h och långa sträckor kör han i 150 -170 km/h. Tydligen motvind på den sträckan också. Hyfsad förbrukning för biltypen tycker jag, men framförallt är det sanslöst vad snabbt den laddar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
Intressant! Kan du säga något om ljudkomforten? Hur står den sig mot Tesla, Enyaq, Ionic 5?
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
På Lidl laddar man med 400V och där får man bara 50kW, laddaren ger inte mer,
Hos Ionity så laddar man med 800V, kanske även finns äldre laddstationer som endast har 400V?
Annars är det ju ett ickeproblem, endast när man laddar hos Tesla som man eventuellt skulle ladda långsammare då de borde vara ganska ensamma om hög effekt och 400V.
Misstänker att Kian tappar en del effekt och inte kan hantera maximal effekt med 400V då bilen är byggd för 800V.
Laddar man på en publikladdplats med 3fas så blir det inte mycket mer än 11kW.
Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
Vid lunch idag så stod en svart EV6 GT-Line utanför handlaren med skydd kvar.
Inne i butiken var det hantverkare som monterade ihop någon aluminumram, stor sak som de hade ställt i fönstret.
Nu på kvällen så stod en Vit GT-Line bredvid den svarta.
Kia säljarna verkade vara borta så det är kanske utbildning idag?
Har alla ni som har inbjudan till den 4:e beställt en bil?
Nix, dom går på att man äger en Tesla i mitt fall…
Okej, känns lite väl optimistisk att tro att de ska få sälja till en Tesla-ägare men det kanske fungerar genom att de pratar med sina vänner om det nya alternativ.
Det är som McLaren som skickade ut en inbjudan bara för jag körde en tysk bil med många hästar.
Har alla ni som har inbjudan till den 4:e beställt en bil?
Nix, dom går på att man äger en Tesla i mitt fall…
Okej, känns lite väl optimistisk att tro att de ska få sälja till en Tesla-ägare men det kanske fungerar genom att de pratar med sina vänner om det nya alternativ.
Det är som McLaren som skickade ut en inbjudan bara för jag körde en tysk bil med många hästar.
Ja ungefär så, jag blir inte det minsta förvånad när Porsche skickar ut inbjudningar eller Audi för Etron GT tex men
det här är nog lite av ett långskott faktiskt, men å andra sidan så kikar vi på något alternativ till enbart Teslor
på gården så… Ionicen är jag sugen på tex dom kanske är lite synsk eller nåt?