Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.
Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.
Ja, den lösningen har jag redan, men du får inte fullskärm AA för det. På den 1/3 till höger kan du bara få annan info, tex väder, radio mm. Men du får inte fullskärm tex Google maps. Och när man navigerar med AA, så upptar riktningsvisaren 1/2 av AA skärmen (ska tydligen vara övertydligt vilket håll man ska svänga och man kan inte välja hur stort detta ska vara). Det vill säga själva kartan som är synlig är enbart 1/3 av hela skärmen, det är alldeles för dåligt. Ungefär samma storlek som en vanlig mobil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.
Ja, den lösningen har jag redan, men du får inte fullskärm AA för det. På den 1/3 till höger kan du bara få annan info, tex väder, radio mm. Men du får inte fullskärm tex Google maps. Och när man navigerar med AA, så upptar riktningsvisaren 1/2 av AA skärmen (ska tydligen vara övertydligt vilket håll man ska svänga och man kan inte välja hur stort detta ska vara). Det vill säga själva kartan som är synlig är enbart 1/3 av hela skärmen, det är alldeles för dåligt. Ungefär samma storlek som en vanlig mobil.
Det låter riktig opraktisk och något som behöver uppdateras. Funkar ju tydligen bra med CarPlay
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Håller inte riktigt med. Pga av skärmens höjd ser jag inte helt fördelen att navigationen täcker hela. (blir en bred information som enligt mig inte är en optimal utnyttjande av skärmen). Informationen till vänster (med köranvisningar) borde gå att bli mindre så mer text får plats men tycker inte den skall försvinna (för vad är den det döljer? - inget) Förvisso kunde en del av informationen dvs "sväng vänster" kunna få att ses på förar displayen eller HUD (ioniq5 har väl sådan?).
Nu kanske jag inte förstått vad problemet är, och håller med att om det bara var en logga så finns det saker att göra,men nu verkar den delen innehålla relevant information.(och då tycker jag det är acceptabelt)
Håller inte riktigt med. Pga av skärmens höjd ser jag inte helt fördelen att navigationen täcker hela. (blir en bred information som enligt mig inte är en optimal utnyttjande av skärmen). Informationen till vänster (med köranvisningar) borde gå att bli mindre så mer text får plats men tycker inte den skall försvinna (för vad är den det döljer? - inget) Förvisso kunde en del av informationen dvs "sväng vänster" kunna få att ses på förar displayen eller HUD (ioniq5 har väl sådan?).
Nu kanske jag inte förstått vad problemet är, och håller med att om det bara var en logga så finns det saker att göra,men nu verkar den delen innehålla relevant information.(och då tycker jag det är acceptabelt)
För mig blir det ingen relevant info på den högra 1/3. Jag navigerar och lyssnar på musik genom AA, så det enda jag kan använda den 1/3 är väderinfo (men det får man när man ser ut av fönstret ändå), kompass (ganska irrelevant när man ändå navigerar), räckvidd/% på batteriet (det har man framför ratten, så onödig dubbelinfo). Hade man tex kunnat få AA musikinfo på den 1/3 så hade det ju varit bra, men det går inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ok, på bilden tycker jag mig se musikinfo och kontroll (nu har inte jag bilen så jag vet inte) men det verkar ha det som efterfrågas. Nu kan bilden ovan vara en montage.
Ok, på bilden tycker jag mig se musikinfo och kontroll (nu har inte jag bilen så jag vet inte) men det verkar ha det som efterfrågas. Nu kan bilden ovan vara en montage.
Ja, fast bara om man lyssnar på radio via bilen, men jag lyssnar alltid på internetradio via AA eller Spotify, då kan mediainfo ej visas till höger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bilbyter Linköping har en såld First Edition Digital Teal-Green (19") i hallen denna vecka om någon vill kolla in färgen i verkligheten.
Samma färg som vi beställt, så jag och sambon stod där och dregglade.
Vild chansning! Nån som ska få lev 2021 och inte vill ha sin beställda Ioniq 5 nu när det ska komma ett större batteri?
I så fall kan vi ta den istället, om det är en advanced RWD med 72kWh, 19” och dragkrok vill säga. Spelar ingen roll var den ska hämtas.
*inte desperat*
Dragkrok eftermonteras alltid hos ÅF så det är inget som måste finnas på beställningen från fabrik. Ska du ha 19” är det nog endast om du har tur att hitta en First Edition då resten av tilldelningen 2021 i princip bara är 20”.
Vild chansning! Nån som ska få lev 2021 och inte vill ha sin beställda Ioniq 5 nu när det ska komma ett större batteri?
I så fall kan vi ta den istället, om det är en advanced RWD med 72kWh, 19” och dragkrok vill säga. Spelar ingen roll var den ska hämtas.
*inte desperat*
Dragkrok eftermonteras alltid hos ÅF så det är inget som måste finnas på beställningen från fabrik. Ska du ha 19” är det nog endast om du har tur att hitta en First Edition då resten av tilldelningen 2021 i princip bara är 20”.
Och man får absolut inte sätta 19” på bilar som är ”byggda” för 20”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Ska du ha 19” är det nog endast om du har tur att hitta en First Edition då resten av tilldelningen 2021 i princip bara är 20”.
Ja, det är lite surt för då får man en bil med lilla stora batteriet (72 istf 77 kWh) OCH med 7% minskad räckvidd pga 20”-fälgarna.
Verkar som vi får fortsätta köra Skoda Fabia Combi ett tag till som andrabil :-/ Nu när bägge ongarna har körkort vill jag byta ICEn mot en elbil igår!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Kan det vara därför man får 40 000 kr i introduktionsrabatt? För att de första köparna inte ska bli besvikna att det kommer en variant med större batteri till samma pris bara några månader senare? Men det mest sannolika är väl att det större batteriet hamnar i en toppmodell. Det pratas ju till exempel om en kommande N-version.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kan det vara därför man får 40 000 kr i introduktionsrabatt? För att de första köparna inte ska bli besvikna att det kommer en variant med större batteri till samma pris bara några månader senare? Men det mest sannolika är väl att det större batteriet hamnar i en toppmodell. Det pratas ju till exempel om en kommande N-version.
Man känner igen mönstret. Väntar man kommer det alltid något bättre...större batteri, starkare motor, finare interiör osv. Någon gång måste man slå till om man ska ha en bil.
För mig skulle det göra skillnaden att jag kan ta mitt första laddstopp i Gränna och inte i Värnamo, som är alldeles för tidigt. Nu är det ett väldigt specifikt fall som inte är relevant för alla som inte utför från Malmö eller Lund, men visst ger 2-3 mils extra motorvägsmil en ökad flexibilitet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
5kWh är ju inget! 2 mil på motorväg. Varför skulle det vara avgörande för något som helst?
Nu när det börjat bli kallt så går det åt 6-8 mil för mig att köra 2 mil :/
Värmepumpen drar "lite" så att säga.
oklart vad du menar. Är det GOM som droppar 6-8mil på 2mil distans? Jag är så förvånad att min i5 sällan har över 20kWh/100km trots lägre temp och småkörning som jag i stort sett har i vardagen. Det klarade jag varken med Polestar eller Tesla tidigare, de låg alltid på ca 25 med samma körmönster.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14