Tesla låter andra ladda på SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:

Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?
Bild


Laddkabeln kändes som en fiolsträng.
Bra experiment och demo om problemen! :lol:

Jo, det kommer ju helt klart bli knöligt för många bilar att ladda på SuC. Märks helt klart att laddpunkterna för SuC inte är byggda för någon typ av flexibilitet för att landpunkterna är placerade på annorlunda ställen.

Misstänker att om Tesla inte byter kablar till en flexibel längre variant så är risken också att de kommer lättare slitas och nötas sönder. Skulle inte bli förvånad om vi på de stationer som SuC öppnas upp kommer få se mycket fler söndriga och trasiga laddpunkter än idag.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av TiborBlomhall »

Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla planerar tredubbla antal SuC inom snar framtid. Bygga dubbelt så många till som det finns idag.

Det är ingen som sagt att dessa nya stolpar kommer se ut som de idag. Om två tredjedelar av stolparna i framtida SuC stationer har design anpassad för flexibel laddkontakt placering kan man stå ut med att de gamla urminnes-stolparna ibland blir blockerade av "fel" bilar.

Tesla tänker alltid framåt, ingenting är statiskt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av LarsL »

Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nect »

TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Det tror jag med och vad som tycks vara vettigast för Tesla. Att få upp nyttjande graden på de SuC som just nu används sällan av Tesla ägare. De med högbelastning idag kommer nog inte att öppnas för alla först de har byggts ut med tillräcklig kapacitet
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Jilldris »

Hur lång skulle kabeln behöva vara ifall de målar om rutorna så att man parkerar så att kabeln hamnar i mitten av rutan?
(På platserna man backar in på vill säga.)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Remuz »

Denna tråd har ju exploderat.

Först skulle det bli kaos med SuC när folk laddade gratis, det byggde man bort förutom Bredden.

Sedan var det när 3an skulle komma, det byggde man också bort.

Nu ska det bli kaos när man öppnar för fler, gissar att man bygger bort det också.

Jag vill gärna ha ner priset i Ödeshög samt v3 där, men Mjölby skulle vara helt ok också. Vågar gissa att det kommer innan man öppnat alla stationer längs E4an...

Trist om det blir kaos, men Tesla kör ju Fail fast, så jag tror det är lugnt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?
Enkelt. Tesla listar då endast 2-3 stolpar i appen, är de upptagna så listas de som "busy".
Då vet man att det är kö och att det är just de 2-3 stolparna man får vänta på tills de är lediga.
Är det låg belastning så listas alla stolpar.
(Kör man tesla så är förstås alla stolpar tillgängliga)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
TiborBlomhall skrev:
Skulle Tesla menat att SuC öppnas och stängs dynamiskt för andra elbilister beroende på beläggning skulle de testat just det i pilotprojektet.

Istället öppnade de upp de SuC i Nederländerna som brukar ha låg beläggning.

Därför tolkar jag det som så att Tesla kommer öppna upp "överdimensionerade" SuC typ Markaryd med massor med stolpar där få brukar ladda men inte öppna upp SuC som typ Ödeshög som ofta brukar vara fullbelagda.
Då återkommer vi till frågan om vad som avgör om en SuC anses som överdimensionerad eller ej.

Mora är ett bra exempel. Där är det vad jag förstår ganska öde större delen av året och brukar därmed ha låg beläggning.
Men under några specifika dagar/veckor om året (Jul/nyår, sportlov, Vasaloppet och påsk) så är där nog bland de längsta köerna som någon SuC har i Sverige.

10 000-kronorsfrågan: Öppna eller inte öppna?
Enkelt. Tesla listar då endast 2-3 stolpar i appen, är de upptagna så listas de som "busy".
Då vet man att det är kö.
Är det låg belastning så listas alla stolpar.
Så med andra ord, öppna!
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
koded
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2020 15:42

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av koded »

Remuz skrev:
Denna tråd har ju exploderat.

Först skulle det bli kaos med SuC när folk laddade gratis, det byggde man bort förutom Bredden.

Sedan var det när 3an skulle komma, det byggde man också bort.

Nu ska det bli kaos när man öppnar för fler, gissar att man bygger bort det också.

Jag vill gärna ha ner priset i Ödeshög samt v3 där, men Mjölby skulle vara helt ok också. Vågar gissa att det kommer innan man öppnat alla stationer längs E4an...

Trist om det blir kaos, men Tesla kör ju Fail fast, så jag tror det är lugnt
Öppnar jönköping med v3 och 20-30 stolpar så är det nog ingen fara :)
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Homer »

Att öppna/stänga individuella stolpar är förenat men både praktiska och kommunikativa utmaningar. Hur se skillnad på en stolpe endast för Tesla respektive en öppen för alla? Att hänvisa enbart till nummer i appen känns inte klockrent. Det vore väl isf om stationerna och/eller laddarna ändrades i framtiden, men det är ju inget som ens antytts av Tesla hittils.

Lättare då att styra dynamiskt med rejäla prispåslag vid peak, särskilt för de utan abbonemang.

Blir intressant att se om testet i Holland kommer stanna vid de 10 lågt utnyttjade stationerna, eller utökas till fler ”populära” när mer data finns som ger underlag för en mer förfinad planering.

Noterade också att det stod i infon att Tesla-ägare kommer ladda billigare än andra. Jag tolkar det alltså som något under abbonemangspriset.
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Wolf78 »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.
Hade varit snyggt om de styrde tillgång/efterfrågan dynamiskt. Men ska man tolka Elons tidigare info blir lösningen inte så ”smart” utan ”övriga” elbilister åker in och parkerar vid en fysiskt ledig laddstolpe, kopplar in sladd och väljer SEN i appen vilket laddstation (id.nr) och laddtid för att starta laddningen. Risk då att det dels tar tid få till parkering (kort laddkabel) fipplas med appen och rätt stall-id innan det drar i gång och sen kanske bilen kan ladda Max 125kw….. Men de klart stor tid av året då beläggningen är extremt låg och då är det ett icke problem.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
koded
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2020 15:42

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av koded »

Wolf78 skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Blir ju klurigt att resa om stationer öppnar och stänger lite huxflux. I längden håller det ju inte heller att vissa funkar och andra inte.
Hela poängen med SUC är ju att det finns överallt och är tillgängligt.
Är det inte det så faller konceptet, så jag tror inte heller på att man stänger hela stationer.

Vad som skulle kunna funka är om de dynamiskt begränsar antalet tillgängliga stolpar för icke tesla i appen.
Dvs är det låg belastning så listas flera stolpar i appen, och färre vid hög belastning.
Då vet man att man alltid kan ladda, oavsett station, men kanske får vänta lite längre än de som kör tesla vid hög beläggning.

Skulle inte förvåna mig om de drar det ett steg längre, tex så att de som abonnerar får förtur.
Dvs vid hög belastning så är alla stolpar alltid tillgängliga för de som kör tesla, ett begränsat antal för de som abonnerar samt minst prio för de som inte gör det.
Hade varit snyggt om de styrde tillgång/efterfrågan dynamiskt. Men ska man tolka Elons tidigare info blir lösningen inte så ”smart” utan ”övriga” elbilister åker in och parkerar vid en fysiskt ledig laddstolpe, kopplar in sladd och väljer SEN i appen vilket laddstation (id.nr) och laddtid för att starta laddningen. Risk då att det dels tar tid få till parkering (kort laddkabel) fipplas med appen och rätt stall-id innan det drar i gång och sen kanske bilen kan ladda Max 125kw….. Men de klart stor tid av året då beläggningen är extremt låg och då är det ett icke problem.
Enligt teslabjörn så väljer man först i appen, sen 2 min på sig o plugga in.

[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

Och enligt appen ska man först sätta in kabeln och sen välja rätt nummer för att starta laddningen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter »

Här är en som laddar non-Tesla charging.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter86 »



Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1176
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av DanneLKPG »

Dexter86 skrev:


Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?
Jo visst, men man får plats med mindre än hälften så många laddare på samma yta som Tesla. :/
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Dexter86 »

DanneLKPG skrev:
Dexter86 skrev:


Hade inte en sådan lösning passat typ alla?
Egentligen typ bara bilar som har fram i fronten som kan ha lite issues?
Jo visst, men man får plats med mindre än hälften så många laddare på samma yta som Tesla. :/
Aaah det var också iofs en tanke som slog mig, behövs rejält mkt mer plats för denna typ klart
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av GreenMachine »

Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Maw »

GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5478
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av Nect »

chaffis75 skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..
Mercedes Benz GLE 350 De har CCS. Och även deras nya laddhybrid som de precis visade upp?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla låter andra ladda på SuC?

Inlägg av GreenMachine »

chaffis75 skrev:
Maw skrev:
GreenMachine skrev:
Mickep skrev:
Det kan låta rimligt att det blir vissa siter som blir öppna initialt (dvs inte alla på en gång). Dynamiskt stängda och öppna skulle kännas konstigt, och tänker på den stackare på "a better routeplanner" som måste försöka få ihop det. om folk har abonnerat och inte kommer veta vilka som kommer vara öppna eller ej låter inte bra. (då folk försöker komma fram med så lite kvar av batteriet som möjligt). Annars får får vi hoppas av ioniq5 eller kia ev6 kan vara behjälpliga för strandsatta.
Jo men nu bygger ju konceptet på att det finns en överkapacitet. Inte bara på platser utan även på siter. När jag åker till Malmö tex så stannar jag ju istället hellre. Norrköping eftersom jag vet att det aldrig är kö där för att då kunna slippa eller bara ta ett snabbstopp i Ödeshög där man riskerar att behöva vänta men om det blir (skulle) bli lika hög belastning på alla stationer så kommer det ju ändå betyda att du riskerar att inte kunna ladda.

Sedan kan man ju också fundera över hur man ser på att många bilar inte kan ladda eller utnyttja kapaciteten i SuC och därför kanske behöver stå mycket längre vid stolpen av det skälet. Idag så är det ju ändå inte så värst lång tid man behöver vänta då det går hyffsat fort för alla Teslabilar att ladda så det är rätt ok omsättning på platserna men om HasseLasse pluggar i sin trötta-hybrid som inte fixar mer än 10-20 kwh ändå så kommer han ju stå där två timmar ändå.

Ok! Nu är kanske exemplet lite överdrivet men för att göra en poäng här då.
Ja, hur lång tid tar en laddhybrid som kan snabbladda på sig egentligen?
Klart att laddeffekten är låg men batteriet är ju inte så stort heller..
Är det vanligt att de kan snabbladda?
De är väl bara outlander som kan snabbladda och de är då cademo. Tror inte de finns någon hybrid med CCS..
Inte för att jag har testat men det har jag i min Range Rover Sport i alla fall. Men har som sagt ingen aning om hur fort den laddar. Skulle kanske testa någon dag.
Skriv svar