5kWh är ju inget! 2 mil på motorväg. Varför skulle det vara avgörande för något som helst?
Nu när det börjat bli kallt så går det åt 6-8 mil för mig att köra 2 mil :/
Värmepumpen drar "lite" så att säga.
oklart vad du menar. Är det GOM som droppar 6-8mil på 2mil distans? Jag är så förvånad att min i5 sällan har över 20kWh/100km trots lägre temp och småkörning som jag i stort sett har i vardagen. Det klarade jag varken med Polestar eller Tesla tidigare, de låg alltid på ca 25 med samma körmönster.
Recharge testar Ioniq 5. De får en verklig räckvidd på ca 300km.
Tittar vi på testförbrukningarna på 25,8 (Ioniq 5) och 27,4 kWh/100 km (ID.4 GTX) uppskattas räckvidden för båda till runt 300 km.
5kWh är ju inget! 2 mil på motorväg. Varför skulle det vara avgörande för något som helst?
Nu när det börjat bli kallt så går det åt 6-8 mil för mig att köra 2 mil :/
Värmepumpen drar "lite" så att säga.
oklart vad du menar. Är det GOM som droppar 6-8mil på 2mil distans? Jag är så förvånad att min i5 sällan har över 20kWh/100km trots lägre temp och småkörning som jag i stort sett har i vardagen. Det klarade jag varken med Polestar eller Tesla tidigare, de låg alltid på ca 25 med samma körmönster.
Recharge testar Ioniq 5. De får en verklig räckvidd på ca 300km.
Tittar vi på testförbrukningarna på 25,8 (Ioniq 5) och 27,4 kWh/100 km (ID.4 GTX) uppskattas räckvidden för båda till runt 300 km.
5kWh är ju inget! 2 mil på motorväg. Varför skulle det vara avgörande för något som helst?
Nu när det börjat bli kallt så går det åt 6-8 mil för mig att köra 2 mil :/
Värmepumpen drar "lite" så att säga.
oklart vad du menar. Är det GOM som droppar 6-8mil på 2mil distans? Jag är så förvånad att min i5 sällan har över 20kWh/100km trots lägre temp och småkörning som jag i stort sett har i vardagen. Det klarade jag varken med Polestar eller Tesla tidigare, de låg alltid på ca 25 med samma körmönster.
Recharge testar Ioniq 5. De får en verklig räckvidd på ca 300km.
Tittar vi på testförbrukningarna på 25,8 (Ioniq 5) och 27,4 kWh/100 km (ID.4 GTX) uppskattas räckvidden för båda till runt 300 km.
Fick precis besked att den AWD jag beställde före sommaren nu är byggd. ÅF tror på leverans feb/Mar.
Den RWD med 20" jag beställde senare kommer 29/11.
Vild chansning! Nån som ska få lev 2021 och inte vill ha sin beställda Ioniq 5 nu när det ska komma ett större batteri?
I så fall kan vi ta den istället, om det är en advanced RWD med 72kWh, 19” och dragkrok vill säga. Spelar ingen roll var den ska hämtas.
*inte desperat*
Har ingenting med batteriet att göra men i nuläget lutar det åt att jag inte vill ha min. Men jag har inte bestämt mig till 100%.
Det är en First Edition RWD med 19" hjul i olivgrönt. Jag har dock ingen susning när den kommer. Det ryktas att den är byggd, men jag vet inte om det stämmer och det finns ingen info om den. Ifall det är sant att den är byggd så räknar jag med att den kommer tidigast i januari/februari.
Finns i Lidköping i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vild chansning! Nån som ska få lev 2021 och inte vill ha sin beställda Ioniq 5 nu när det ska komma ett större batteri?
I så fall kan vi ta den istället, om det är en advanced RWD med 72kWh, 19” och dragkrok vill säga. Spelar ingen roll var den ska hämtas.
*inte desperat*
Har ingenting med batteriet att göra men i nuläget lutar det åt att jag inte vill ha min. Men jag har inte bestämt mig till 100%.
Det är en First Edition RWD med 19" hjul i olivgrönt. Jag har dock ingen susning när den kommer. Det ryktas att den är byggd, men jag vet inte om det stämmer och det finns ingen info om den. Ifall det är sant att den är byggd så räknar jag med att den kommer tidigast i januari/februari.
Finns i Lidköping i så fall.
Intressant. Jag har skickat PM.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Låg på 1,9 kWh/mil E20 Lidköping-Eskilstuna tur och retur nu, RWD. Torr väg norrut (1.8 kWh/mil), fuktig vägbana söderut (2.0). Normal hastighet, lite moms. 1,69 kWh/mil efter 80-sträckorna förbi Mariestad.
(Inte jag som tog bilden )
Stämmer mina iakttagelser/killgissningar så kommer det nu visa sig ju kallare det blir att E-GMP klarar kyla bättre/snålare än MEB. Tror MEB kör på lite för hårt med batterivärmningen t.ex. Har redan börjat se en del höga förbrukningar för Enyaqs.
Kom upp en Ioniq5 i backspegeln idag i mörkret. Man såg på långt håll mustaschen och när den kom närmre såg man de fyrkantiga halolamporna. Läckert. Sedan kom en bimmer och vräkte förbi oss, då hängde I5 på. Bra tryck i omkörningen. Ser jäkligt tuff ut på vägen, älskar hur den ser ut bakifrån.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Sedan kom en bimmer och vräkte förbi oss, då hängde I5 på. Bra tryck i omkörningen.
Var det en BMW så känns det som Iq5 inte borde haft en chans. Maken till svajig och dålig väghållning har jag aldrig varit med om på år och dagar (dessutom rätt slö och seg, men det var som sagt inte största problemet).
Sedan kom en bimmer och vräkte förbi oss, då hängde I5 på. Bra tryck i omkörningen.
Var det en BMW så känns det som Iq5 inte borde haft en chans. Maken till svajig och dålig väghållning har jag aldrig varit med om på år och dagar (dessutom rätt slö och seg, men det var som sagt inte största problemet).
Överdriver du inte lite nu? Visst, Ioniq5 är ingen Model 3. Men på dig låter det som att den är ungefär som en Citroën från 80-talet. Jag upplevde den som pigg. Till och med lite piggare än ID4 GTX. Den kör nog ifrån de flesta förbränningsbilar, åtminstone på landsvägen. Väghållningen kan jag inte säga någonting om. Jag hade inga problem att hålla den mellan linjerna. Och bilen försökte inte heller köra i diket av sig själv. Jag kan hålla med om att styrningen är något oprecis, och det finns garanterat roligare bilar att köra. Men den är trygg. Jag vet inte hur du har kört, eller vad du har gjort för att att hamna utanför bilens säkerhetsmarginaler. Men jag har en känsla av att de allra flesta inte upplever att den har exceptionellt dålig väghållning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sedan kom en bimmer och vräkte förbi oss, då hängde I5 på. Bra tryck i omkörningen.
Var det en BMW så känns det som Iq5 inte borde haft en chans. Maken till svajig och dålig väghållning har jag aldrig varit med om på år och dagar (dessutom rätt slö och seg, men det var som sagt inte största problemet).
Överdriver du inte lite nu? Visst, Ioniq5 är ingen Model 3. Men på dig låter det som att den är ungefär som en Citroën från 80-talet. Jag upplevde den som pigg. Till och med lite piggare än ID4 GTX. Den kör nog ifrån de flesta förbränningsbilar, åtminstone på landsvägen. Väghållningen kan jag inte säga någonting om. Jag hade inga problem att hålla den mellan linjerna. Och bilen försökte inte heller köra i diket av sig själv. Jag kan hålla med om att styrningen är något oprecis, och det finns garanterat roligare bilar att köra. Men den är trygg. Jag vet inte hur du har kört, eller vad du har gjort för att att hamna utanför bilens säkerhetsmarginaler. Men jag har en känsla av att de allra flesta inte upplever att den har exceptionellt dålig väghållning.
Martinot har nånting otalt med ioniq5 och tycker därför att den är skitdålig på väghållning. Faktum är att den är helt ok. Ingen Polestar 2, men definitivt inte som en typisk SUV. Model X tex är betydligt svajigare, så kanske ska börja referera till MX istället när vi pratar bilar som är som en gammal Volvo 245. Ioniq5 är dessutom bland de snabbaste elbilar, inte så väldigt många som klarar 100 på 5sek av hela utbudet som finns idag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sedan kom en bimmer och vräkte förbi oss, då hängde I5 på. Bra tryck i omkörningen.
Var det en BMW så känns det som Iq5 inte borde haft en chans. Maken till svajig och dålig väghållning har jag aldrig varit med om på år och dagar (dessutom rätt slö och seg, men det var som sagt inte största problemet).
Överdriver du inte lite nu? Visst, Ioniq5 är ingen Model 3.
Nej, det är ingen BMW 3-series eller BMW M3 heller. En Ioniq 5 kommer inte ha en chans i helvetet mot en normal BMW. Även om jag inte gillar SUV:ar generellt, så är tom. deras X5 och andra SUV:ar riktigt bra gällande vägkänsla och köregenskaper (speciellt för att vara stora tunga SUV).
Sedan har Ioniq 5 självklart en rad massor av andra positiva egenskaper, och på mång sätt en mycket bra och fin bil.
Men gällande vägprestanda så är det verkligen inte en av dess starka egenskaper (om man uttrycker sig extremt diplomatiskt).
Martinot har nånting otalt med ioniq5 och tycker därför att den är skitdålig på väghållning.
Nej, inte alls. Har endast provkört den och bildat mig min egen uppfattning. Inte svårare eller konstigare än så.
På många punkter överraskade den mig mycket positivt, men på just den punkten så blev jag extremt besviken. Upplever den som både väldigt svajig, lös i kanterna och extremt dålig vägåterkoppling i ratten.
Jag är kräsen vad gäller känslan i bilar, men tydligen inte lika kräsen som martinot som verkar tycka att den känns som en minibuss. Jag tycker IONIQ 5 känns väldigt bra på vägen. Trots RWD och sin tyngd kändes den inte alls ”slö och seg”. Vad jämför man med då? Är min BMW i3S slö och seg också?
Jag är kräsen vad gäller känslan i bilar, men tydligen inte lika kräsen som martinot som verkar tycka att den känns som en minibuss.
Jo, bekväm och riktigt prisvärd modern minibuss är väl en rätt bra beskrivning av Ioniq 5 håller jag med om. Är det den känslan man gillar så är det på många sätt en lysande och extrem både prisvärd och fint fordon på många sätt och vis.
Jag har provkört 8 olika elbilar på kort tid och tycker att I5 kändes bäst på vägen. Det kanske beror på att den var mest komfortabel. Jag tyckte att den var riktigt rapp, men förstås inte på samma nivå som M3. Bristen på "vägkänsla" hos I5 beror kanske på att man inte hör så mycket vägljud som på en del andra bilar.
Martinot har nånting otalt med ioniq5 och tycker därför att den är skitdålig på väghållning.
Nej, inte alls. Har endast provkört den och bildat mig min egen uppfattning. Inte svårare eller konstigare än så.
På många punkter överraskade den mig mycket positivt, men på just den punkten så blev jag extremt besviken. Upplever den som både väldigt svajig, lös i kanterna och extremt dålig vägåterkoppling i ratten.
Du har ju uppenbarligen en fullständigt annorlunda upplevelse än majoriteten av alla andra som kört och testat bilen. Själv är jag helt allergisk mot svajiga bilar med dålig väghållning och jag hade sålt ioniq5 med en gång om den var just det. Det får mig att tro att den du körde nog inte är representativ. Det kan mkt väl ha varit för lågt däckstryck tex. Jag tycker du ska göra om ditt test!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det får mig att tro att den du körde nog inte är representativ. Det kan mkt väl ha varit för lågt däckstryck tex. Jag tycker du ska göra om ditt test!
Tänkte samma sak. Låter nästan som att bilen hade punktering eller nåt.
Själv jämför jag såklart med mina två bilar, e-tron och e-Golf. Jämfört med e-Golf tycker jag att Ioniq 5 är piggare, men inte lika trevlig att köra. Den är ju större och tyngre, det kan spela in. Men även styrningen är bättre i Golfen. Det är också därför jag på sätt och vis gillade ID4 GTX mer än Ioniq 5. Den påminner om Golfen i sitt uppträdande. Ioniq 5 är annorlunda, en mindre mogen bil så att säga.
Jämfört med e-tron skulle jag vilja påstå att Ioniq känns tajtare och rappare på alla sätt. Nästan som en småbil. Motorbåt vs. finnlandsfärja typ. E-tron är en supertung SUV som helst går rakt fram. Ioniq är betydligt mer svängningsbenägen. E-tron upplever jag som nästan lite jobbig att köra, som en lastbil, eftersom den är så vansinnigt tung. Det märks hela tiden, och på kurviga landsvägar är den inte skoj att ratta runt med. Nu har jag inte testat Ioniq så hemskt länge, men jag tyckte att den kändes ganska följsam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Var inne hos handlaren precis och klämde och kände och tog en bra sväng med hans essential RWD.
Jävla trevlig bil alltså... tror detta blir kanon. Nu pressade jag inte bilen direkt men den känns både tillräckligt snabb och tillräckligt tajt när det svänger, men främst väldigt bekväm.
Testade även att justera baksätet framåt för att få en bild av hur mycket vi får in där bak. Tror det ska gå bra när vi har lite mer last.
Nu får jag eventuellt bara beställa hem vinterhjul och takräcke från tyska tillbehörsbutiken.