Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

lav1

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av lav1 »

Om någon har mer information kring skillnaderna mellan B och K i VIN för M3LR vore det grymt :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.

Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.

Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.

Hur kan man ha sån tur?
3AB10A12-176E-48A6-9D31-E06BE4CCA6A2.jpeg
Han fick den till ett bra pris då också antar jag? :)
(Vi får bilda en klubb för detta snart tror jag ;) :mrgreen: 8-) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare

Inlägg av jontis »

Emolga skrev:
Bira skrev:
Hallå allihopa!

Jag står precis som ni andra i väntan på att få min M3 levererad. Beställt en LR genom internet och behövde kontakta en en säljare efteråt för att lägga till dragkrok. Jag blir lite nojig över om något blivit fel så tänkte kolla med er andra om det ser likadant ut för er andra. När jag från början beställde bilen så blev finansieringen godkänd nästan på en gång (Privat lån genom DNB med restvärde). På mitt Teslakonto så fik jag upp Tesla Sveriges kontonummer där kontantinsatsen skulle sättas in och hela flödesschemat förutom leverans var ibockat. Efter att jag kontaktade en säljare så försvann allt. Nu har det gått tre dagar och det ser fortfarande ut enligt bilden. Har efter jag gjorde ändringen fått ett "din kreditansökan är godkänd" av DNB. Men fortfarande är det ingenting som ändrats på Teslakontot. Jag har försökt nå säljare via mail och telefon utan framgång. Är det normalt att det ser ut såhär tre dagar efter godkänd kreditansökan?
Undrar hur det gick med detta ovan? Vi ser samma skylt fortfarande när vi loggar in på vårt konto, och finansieringen godkändes samma dag som vi ansökte. Och detta var i början av september! Hur ska flödesschemat se ut? Alla bockar ifyllda? Vi ser inget kontonummer för kontantinsatsen. Och har inte fått något VIN. Borde nog kontakta Tesla imorgon.

Jag fick inget VIN förrän allt var i bockat.
Det sista jag fixade var lösenoffert på inbytet och regbevis.
När det var klart så tog det ett par timmar så fick jag ett VIN och sidan för ordrhantering ändrades.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
r_b

Inlägg av r_b »

Väntar på att få Finansiering med DNB godkänd - brukar det ta tid?

Ej fått VIN, 3/4 bockade.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Bjelke skrev:
NEO skrev:
Farsan beställde en P för två veckor sedan, förra veckan loggade han in och hittade en inventory P med 249km på mätaren. 82kWh, midnight silver med EAP och 5års garanti eller 100.000km för att den var ”begagnad”.

Första ägaren hade ångrat sig och ville ha en Y, det fick han av tesla men bonusen brann inne för bilen, tesla tog dock smällen.

Han beställde den förra torsdagen, idag hämtade han den på Trosta.

Hur kan man ha sån tur?
3AB10A12-176E-48A6-9D31-E06BE4CCA6A2.jpeg
Han fick den till ett bra pris då också antar jag? :)
(Vi får bilda en klubb för detta snart tror jag ;) :mrgreen: 8-) )
”Nickar avundsjukt”

:lol: :lol: :lol: :lol:
r_b skrev:
Väntar på att få Finansiering med DNB godkänd - brukar det ta tid?

Ej fått VIN, 3/4 bockade.
Gick igenom för gubben direkt.
alapoikela

Inlägg av alapoikela »

Sådär.
Nu avbeställde jag SR+ som jag beställde förra veckan för att beställa den nya varianten som kommer i februari istället.
Användarvisningsbild
zelest
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av zelest »

alapoikela skrev:
Nu avbeställde jag SR+ som jag beställde förra veckan för att beställa den nya varianten som kommer i februari istället.
Men... i februari får du ju avbeställa igen för den nyare varianten som kommer i juni... ;)
M3LR21 - Mörk Interiör - Midnight Silver - 19" - Dragkrok
alapoikela

Inlägg av alapoikela »

zelest skrev:
alapoikela skrev:
Men... i februari får du ju avbeställa igen för den nyare varianten som kommer i juni... ;)
Så är det alltid.
Men jag beställde samma dag som de la in den "förbättrade" varianten. Enda fördelen med SR+ va att den skulle levereras nu i december. Men tror jag kan vänta 2 månader till för att få mer räckvidd, värme i ratten samt värme i baksätet för 10 000kr extra.
Känns som 2:a handsvärdet på dessa kommer att stå sig bättre med.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
alapoikela

Inlägg av alapoikela »

holden skrev:
WLTP räckvidden på marginalen (3 mil) har ju noll och intet praktisk betydelse, men det klart att det kan påverka andrahandsvärdet om köparna tror det.
4 mil extra.

Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Tror nog att ett WLTP på nästan 50 mil lockar många mer än på 44mil.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

alapoikela skrev:
holden skrev:
4 mil extra.

Jag tror nog att detta påverkar ganska mycket gemeneman. Kolla bara räckvidd ångesten och alla trådar som dyker upp om det.
Jag tänkte på LR som gått från 58 mil till 61 WLTP, alltid bra med längre räckvidd men totalt oväsentligt för alla utom de som jobbar med motorjournalistik. Det är inte ens en regnskur i skillnad. Om man tänker sig att man i praktiken kommer 35 mil med den äldre bilen kanske man kommer 35,3 mil med den nya. Korka upp champagnen. För du kör väl från 100% till 0%.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare

Inlägg av PatteJan »

alapoikela skrev:
holden skrev:
4 mil extra.

Även att det står 2022 i pappret borde även det påverka andrahandsvärdet en del? Eller rätt säker på att det gör det.
Beställde en M3 LR i måndags. Men skrev till säljaren att jag vill ha en i nästa sändning. Borde väl bli feb/mars. Lite längre väntan. Men får försöka hålla ut. :roll: :roll:
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
Htnek
Teslaägare

Inlägg av Htnek »

Har också K i min VIN.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

PatteJan skrev:
alapoikela skrev:
holden skrev:
4 mil extra.

Även att det står 2022 i pappret borde även det påverka andrahandsvärdet en del? Eller rätt säker på att det gör det.
Beställde en M3 LR i måndags. Men skrev till säljaren att jag vill ha en i nästa sändning. Borde väl bli feb/mars. Lite längre väntan. Men får försöka hålla ut. :roll: :roll:
Nej. Det gamla årsmodelltänket är inte applicerbart på Teslor eftersom teknikskiftena i bilarna inte följer årsmodellerna utan sker löpande.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare

Inlägg av PatteJan »

holden skrev:
PatteJan skrev:
alapoikela skrev:
holden skrev:
4 mil extra.

Nej. Det gamla årsmodelltänket är inte applicerbart på Teslor eftersom teknikskiftena i bilarna inte följer årsmodellerna utan sker löpande.
Fast om jag sätter ut en annons om ett par år (2023) och det står 2021 eller 2022 tror jag helt säkert gör väsentlig skillnad
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

PatteJan skrev:
holden skrev:
PatteJan skrev:
alapoikela skrev:
holden skrev:
4 mil extra.

Fast om jag sätter ut en annons om ett par år (2023) och det står 2021 eller 2022 tror jag helt säkert gör väsentlig skillnad
Om det kommer en måste-ha-uppdatering Q2 2022 kommer din bil ha exakt samma värde som en 2021 med samma konfiguration. Att köpa bil med andrahandsvärdet som ledstjärna är lite som att hävda att den största fördelen med att bo i förorten är att det är så nära till stan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Freddddie
Teslaägare

Inlägg av Freddddie »

Då har även jag glädjen av att få ansluta till er som har fått bekräftad leverans, beställd i början av september med uppskattad leverans mellan 27:e november och 10:e december. :D
Användarvisningsbild
valleb
Teslaägare

Inlägg av valleb »

Htnek skrev:
Har också K i min VIN.
Får man fråga vad du har för VIN ?

Du får gärna xxx dom sista siffrorna om du vill.
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Inlägg av Anzwer »

Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst också :) vad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.

Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha :)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan50293

Inlägg av Fluffy »

Anzwer skrev:
Nu har jag fått bokad leverans till tisdag. Sjukt kul, men jävligt nervöst också :) vad ska man tänka på? Vet att det finns kontrollistor, men något annat? Min finansiering blev godkänd igår men jag har inte fått slutfaktura än och det är min nuvarande bil som går i inbyte så jag antar att den biten löser Tesla och DNB och jag betalar inget i förhand så säga.

Var så länge sen jag provkörde en Tesla så vet knappt hur man starta den haha :)
Kolla ev transportskador, repor mm. Dvs sånt som kan uppkomma efter du tagit emot den och kan vara svårt att bevisa när det skedde. Resten kan man ta via serviceärende.

Tryck på bromsen, lägg i en växel och njut!
Användarvisningsbild
Htnek
Teslaägare

Inlägg av Htnek »

valleb skrev:
Htnek skrev:
Har också K i min VIN.
Får man fråga vad du har för VIN ?

Du får gärna xxx dom sista siffrorna om du vill.
Självklart LRW3E7EK0MC3XXXXX
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Inlägg av Anzwer »

Fluffy skrev:
Anzwer skrev:

Kolla ev transportskador, repor mm. Dvs sånt som kan uppkomma efter du tagit emot den och kan vara svårt att bevisa när det skedde. Resten kan man ta via serviceärende.

Tack för tipset!

Har sett nån video där folk har med sig glasspinne för att kolla så att linjerna mellan dörrar är raka. Kan det verkligen vara så illa?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Anzwer skrev:
Fluffy skrev:
Anzwer skrev:

Tack för tipset!

Har sett nån video där folk har med sig glasspinne för att kolla så att linjerna mellan dörrar är raka. Kan det verkligen vara så illa?
Tar man med sig en glasspinne med detta syfte behöver man fundera över sina prioriteringar i livet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Anzwer skrev:

Såhär gick leverans av farsan nya P till:

Bokad tid 10:20, dök upp 9:40 då vi räknat med köer osv.
Klev in 09:45, nästan inga bilar på gården kanske 5-6st enstaka M3. Vi kikade på bilen då den var uppställd ute i duggregn, såg fin ut mtp gaps osv.
Blev välkomnade med namn (tyder på nästan inga leveranser)
Det knappades febrilt i kanske 5min medans min far signerade DnB kontraktet.
Inga konstigheter med tidig ankomst.
Jag passade på att ta en kaffekopp, då var plötsligt hela processen färdig.
Tjejen frågade "Har ni sett bilen?" svarade "ja" fick till svar; Bra! Då behöver vi inte gå igenom den.
Fick nycklar och ett lycka till.

Från start till slut: 8min30sek.

Vi reflekterade över hela leveransen och kom fram till följande: Varför slösa vår och deras tid när vi kunde tagga därifrån ASAP med bilen. Fann 0 fel. Körde den till Eskilstuna och kom fram till att bilen verkligen har nått sitt bästa jag. Jag hade en 2019 TM3 P- och farsan en 2020 TMR LR, nuvarande 2021 modell med 82kWh E3LD batteri samt rattvärme och alla andra finesser är verkligen så som TM3 borde ha varit från start.

:D :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Anzwer
Teslaägare

Inlägg av Anzwer »

NEO skrev:
Anzwer skrev:

Såhär gick leverans av farsan nya P till:

Bokad tid 10:20, dök upp 9:40 då vi räknat med köer osv.
Klev in 09:45, nästan inga bilar på gården kanske 5-6st enstaka M3. Vi kikade på bilen då den var uppställd ute i duggregn, såg fin ut mtp gaps osv.
Blev välkomnade med namn (tyder på nästan inga leveranser)
Det knappades febrilt i kanske 5min medans min far signerade DnB kontraktet.
Inga konstigheter med tidig ankomst.
Jag passade på att ta en kaffekopp, då var plötsligt hela processen färdig.
Tjejen frågade "Har ni sett bilen?" svarade "ja" fick till svar; Bra! Då behöver vi inte gå igenom den.
Fick nycklar och ett lycka till.

Från start till slut: 8min30sek.

Vi reflekterade över hela leveransen och kom fram till följande: Varför slösa vår och deras tid när vi kunde tagga därifrån ASAP med bilen. Fann 0 fel. Körde den till Eskilstuna och kom fram till att bilen verkligen har nått sitt bästa jag. Jag hade en 2019 TM3 P- och farsan en 2020 TMR LR, nuvarande 2021 modell med 82kWh E3LD batteri samt rattvärme och alla andra finesser är verkligen så som TM3 borde ha varit från start.

:D :D :D :D :D :D
Det lät jo väldigt smidigt! Önskar samma process :) kanske inte behöver vara borta från jobbet för länge :)

Har en fråga till någon som kanske kan svara. Min nuvarande bil går som inbyte och jag har service bokad till måndag. Då jag betalar månadsvis så är den typ gratis för mig kan man säga. Bör jag göra service eller har de köpt bilen så som den är? När man startar bilen så får man meddelande om att boka service då jag gjorde den varje år vid denna tidpunkt. Tror ni att de kan ha synpunkter på detta om jag skippar att göra den?
Skriv svar