KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Johan E

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

bjalle8888 skrev:
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Och jag tycker precis tvärtom att Ev6:an är så snygg! (Beställd)
Personligen tycker inte jag om fronten på Model 3 och Y.
Sen gillar inte jag minimalismen invändigt, vill ha lite knappar här och där.
Men smaken är som baken :D
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Inlägg av zimpan »

iAkita skrev:
zimpan skrev:
bjalle8888 skrev:
Både EV6 och Ioniq 5 ser ju hemska ut, både exteriört men framförallt interiört...
Jag var och provsatt en EV6 igår. Fin bil på många sätt och bra teknik, men gillar inte heller utseendet, front och akter hänger liksom inte ihop, det är too much av design framförallt aktern.
Interiören kändes välgjord materialmässigt etc, men känns inte modern i design och upplägg. Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Utspridda knappar? Var hittade du dem? Och vad menar du med en massa utspridda skärmar? Att det finns ett instrumentkluster?
Jag hittade flera knappar på båda rattekrarna, knappar bakom växelväljaren, knappar framför startknappen, touch"knappar" på undre skärmen, vridreglage på höger rattspak, vridreglage på vänster rattspak, tror det var några knappar nere till vänster om ratten (lite osäker på det), spegelinställningsknappar i dörren. Det kändes utspritt, ja.
Massa skärmar skrev jag inte, men jag fick det till tre skärmar.
Ja, det var väl det hela (efter kort provsittning).
Så klart handlar det mycket om vana, tycke och smak, inte om vad som objektivt är bra eller dåligt.
Senast redigerad av zimpan, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

hek skrev:
Fick hem bilen idag! Mycket trevlig att köra och gott om plats trots att jag är 1.91. Här bredvid min gamla Kia Optima.
20211111_135301.jpg
20211111_103211.jpg
20211111_175858.jpg
Härligt! Grattis!! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
yamahafj

Inlägg av yamahafj »

hek skrev:
Fick hem bilen idag! Mycket trevlig att köra och gott om plats trots att jag är 1.91. Här bredvid min gamla Kia Optima.
20211111_135301.jpg
20211111_103211.jpg
20211111_175858.jpg
Snygga fälgar! Namn och storlek?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

zimpan skrev:
iAkita skrev:
zimpan skrev:
bjalle8888 skrev:
Jag var och provsatt en EV6 igår. Fin bil på många sätt och bra teknik, men gillar inte heller utseendet, front och akter hänger liksom inte ihop, det är too much av design framförallt aktern.
Interiören kändes välgjord materialmässigt etc, men känns inte modern i design och upplägg. Utspridda knappar och skärmar, och man flackar med blicken eftersom det känns rörigt.
Det kändes väldigt skönt och avslappnande att sätta sig i sin Model 3 igen.
Utspridda knappar? Var hittade du dem? Och vad menar du med en massa utspridda skärmar? Att det finns ett instrumentkluster?
Jag hittade flera knappar på båda rattekrarna, knappar bakom växelväljaren, knappar framför startknappen, touch"knappar" på undre skärmen, vridreglage på höger rattspak, vridreglage på vänster rattspak, tror det var några knappar nere till vänster om ratten (lite osäker på det), spegelinställningsknappar i dörren. Det kändes utspritt, ja.
Massa skärmar skrev jag inte, men jag fick det till tre skärmar.
Ja, det var väl det hela (efter kort provsittning).
Så klart handlar det mycket om vana, tycke och smak, inte om vad som objektivt är bra eller dåligt.
Såklart, touchknappar är ju också knappar. Tänkte inte på det... Jag körde e-Niro ett tag och jämfört med den är det väldigt få fysiska knappar, men fortfarande en hel del genvägar via touch-knappar. Personligen ser jag det som positivt och tycker de har lyckats bra med att hitta en medelväg där man forfarande har snabb tillgång till funktioner man använder ofta (sätesvärme/ventilering, rattvärme, parkeringskameror, ändring av regenerering och drive mode, med mera), samtidigt som interiören inte känns rörig på grund av en massa fysiska knappar. Men som du skriver, det är ju mest en fråga om vana, tycke och smak. Att det är många knappar på ratten reflekterade jag inte ens över, men kommer man från Tesla blir det såklart ovant.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

hek skrev:
20211111_135301.jpg
20211111_103211.jpg
20211111_175858.jpg
Grattis, kul att leveranserna äntligen kommit igång! Det blir några veckors väntan till för mig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
hek
elbilist

Inlägg av hek »

yamahafj skrev:

Vet tyvärr inte vad dom heter. Bad om Kia original vinterhjul. 19 tum.
Johan E

Inlägg av Johan E »

hek skrev:
yamahafj skrev:

Vet tyvärr inte vad dom heter. Bad om Kia original vinterhjul. 19 tum.
Min bil kommer också att levereras med dessa fälgar (vinterdäck)
Dessa fälgar (vinterdäck) sitter på demobilarna hos båda Kia handlarna i Västerås.

Väldigt fina ;)
kia ev6.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

hek skrev:
20211111_135301.jpg
20211111_103211.jpg
20211111_175858.jpg
Hur är känslan vs Optiman?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hek
elbilist

Inlägg av hek »

taliz skrev:
Hur är känslan vs Optiman?
Har bara kört 10 mil än så länge. Min första rena elbil så accelerationen är ju så klart mycket bättre (även fast jag bara har en RWD).
Var lite orolig för att ljuded från standard-stereon i Plus-paketet skulle vara märkbart sämre än Optiman... men jag märker inte mycket skillnad.
När jag körde till jobbet imorse tyckte jag LKAn var lite oroligare på motorvägen. Den gör mikrojusteringar hela tiden om man släpper ratten. Så höll Optiman inte på.
Annars är jag helnöjd! Jag är inte så kinkig när det gäller bilar... är bara ett transportmedel för mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

1B339126-54DE-464D-AB1B-220DBB97E216.jpeg
Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!? :?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.

När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...

Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! :lol: )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.

Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på... 8-)
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Evick

Inlägg av Evick »

taliz skrev:
När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt.
Det låter som min beskrivning efter att ha kört bilen i Normal-läge. När jag fick i sport-läge och tryckte gasen i botten när jag låg i 50km så trycktes/ryktes jag baklänges. I normalläge känns det som en normal förbränningsbil utan någon prestanda att tala om.
Evick

Inlägg av Evick »

yamahafj skrev:
hek skrev:
20211111_135301.jpg
20211111_103211.jpg
20211111_175858.jpg
Fälgen är väl väldigt lik denna, dock 20” på länken.
https://www.dack365.se/hitta-produkt/fa ... Code=33321

Vad är det för fabrikat och modell på däcken.
Dodde

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
1B339126-54DE-464D-AB1B-220DBB97E216.jpeg
Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!? :?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.

När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...

Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! :lol: )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.

Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på... 8-)
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
Håller helt med Taliz, de småjusteringar på AP håller på konstant, finns dokumenterat av ”Battery Life” tror jag.
Jag tyckte iofs att den rörde på sig ganska bra i sportläge.
Jag hade även problem med framstolen att man satt så högt i förhållande till resten av interiören och att sittdynan är väldigt kort. Knappen som skiftar mellan stereo och climat är bara konstigt.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

TeslaBjörn kör live nu till Mo i Rana, bilen coldgate’ar rätt så bra
5 grader i batteriet när han skulle ladda
Dodde

Inlägg av Dodde »

Dexter86 skrev:
Precis som I5?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Dodde skrev:
Dexter86 skrev:
Precis som I5?
Inte sett hur kallt det batteriet osv är/blir
Slog på tuben nu bara och såg EV6
Trebarndarbak

Inlägg av Trebarndarbak »

Hej, bra input i denna tråd. Jag har ett särskilt behov, nämligen rymligt baksäte vilket är utmanande bland elbilar.
- Har idag en dieselPassat från 2012
- Tre barn i baksätet är tight med funkar (kudde, framåtstol, bakåtstol)
- Hur är bredden där bak på denna Kia, tror ni det kan funka med tre barn där bak som alla har ngn form av säte? Är det smalare/tightare än på en Passat från 2012?
- någon som har annat tips på elbil med brett baksäten

Tacksam för input!

Allt gott,
Klas
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Tyckte EV6 kändes ganska trång i baksätet. Trängre än syskonet IONIQ 5. Du får nog ta dig till en Kia-handlare och testa. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Trebarndarbak skrev:
Hej, bra input i denna tråd. Jag har ett särskilt behov, nämligen rymligt baksäte vilket är utmanande bland elbilar.
- Har idag en dieselPassat från 2012
- Tre barn i baksätet är tight med funkar (kudde, framåtstol, bakåtstol)
- Hur är bredden där bak på denna Kia, tror ni det kan funka med tre barn där bak som alla har ngn form av säte? Är det smalare/tightare än på en Passat från 2012?
- någon som har annat tips på elbil med brett baksäten

Tacksam för input!

Allt gott,
Klas
Se här en jämförelse hos AMS mellan de tre vanligaste el-SUV i Sverige:

Enligt AMS så har Model Y bästa baksäte, och bekvämaste mittplats:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Brett baksäte, då är det väl Model S som gäller. Problemet är att de flesta bara testar benutrymme och utrymme framåt, ej sidledes. Så bäst att testa själv.
Vi har tre barn, varav två i framåtvänd stol/kudde. Vi lånade hem Ioniq 5 och den har väldigt smal mittplats så vissa sittkombinationer var omöjliga, men vi hittade flera som funkar också. Har man en bakåtvänd stol så underlättar det då den ju inte tar plats i bredd på samma ställe som övriga så att säga.
Ioniq 5 FE AWD
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Baksätets dyna påverkar ju mycket med. Det är väl ett av skälen till att MY är så pass mycket bättre än 3.

I vår mondeo är det också rejält skålat så när vi ska ha tre i bredd måste man jämna ut med filtar etc. Det går ju...
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Björn Nyland testar Matrix LED nu på livestream. Lyser ju sämre än det gör på min i3S med Matrix och verkar långsam på att stänga av i tid. Hoppas det bara är videon som luras...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare

Inlägg av guinness »

DanneLKPG skrev:
Björn Nyland testar Matrix LED nu på livestream. Lyser ju sämre än det gör på min i3S med Matrix och verkar långsam på att stänga av i tid. Hoppas det bara är videon som luras...
Jag provkörde EV6 häromdagen och dess matrixlyse är svagt och långsamt, många blinkade åt mig. Milsvid skillnad till det sämre mot en 2019 XC60.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

guinness skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag provkörde EV6 häromdagen och dess matrixlyse är svagt och långsamt, många blinkade åt mig. Milsvid skillnad till det sämre mot en 2019 XC60.
Trist. Ljuset såg faktiskt inte bättre ut än det jag upplevde på IONIQ 5 vid långkörning i mörker som har "vanliga" helljus. Björn Nylands test av i5-lyktorna var med felinställt helljus. Känns inte lika synd nu att det inte fanns Matrix till i5 när det ändå inte verkar vara lika bra som konkurrenternas.
Ingen fördröjning i min i3S alls för att släcka ned zoner och tänder alltid 2-3 sekunder efter bilen passerat.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar