Vinterkörning med "D" Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
malkolmen
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 apr 2015 16:28
Ort: Göteborg

Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av malkolmen »

Hej!

Tänkte skapa en tråd om vinterkörning med "D" Teslor. En bekant vill väldigt hjärna läsa vad "D" ägare tycker om sina bilar under vintertid - annars blir det en till BMW!

Hur är väghållningen under vintertid? Hur påverkas räckvidden? Blir det kallt i frunken? etc.
Min familj och jag väntar på Model 3.
Just nu har vi en BMW 3 Serie.
Användarvisningsbild
stakkabo
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 dec 2015 01:03

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av stakkabo »

Frunken blir kall, helt klart.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av 12man »

tycker man om att sladda runt, köp inte en d modell

kallt i frunken, blir lättare att få plats då
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av 100procent »

Varför skulle man vilja ha en uppvärmd frunk? :roll:
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av 12man »

i icke d var det plats för en micro
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 950
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Nicklas »

Förbrukningen har ökat med ca 5% sedan det blev kallt (212 Wh/km på de senaste 100 milen mot 202 sedan i mars då vi fick bilen - 3300 mil totalt).

Hur skönt som helst att komma ut till en varm bil när man ska iväg!

Än så länge får jag nog säga att den är nära till tråkigt stabil på vägen; ingen tendens till sladdning eller glidande beteende... Och då kör vi en hel del på ren is med pudersnö vackert översprinklat :shock:

4-hjulsdriften verkar också göra sitt till med noll tendens till att inte komma fram/upp för EXTREMT hala backar (om man ställde sig i backen med skor gled man ner för backen, det gick / går inte att stå där... alls).
- med Teslan stannar jag mitt i backen, står still, och kör utan problem vidare :lol:

Med takluckan knakar det en del när man kör innan allt smält.

Jag hade problem med att laddluckan typ alltid frös / behövde bändas upp med ett kreditkort men sedan jag sprejade in gångjärnen med typ 5-56 / WD40 / Q20 etc har jag inte haft något problem någon gång med att öppna luckan :)

Autopiloten blir lite osäker på mindre vägar när det är snö/is runt linjerna, men jag har åkt en del på motorväg de senaste dagarna och där fungerar det fortfarande perfekt :D

Sjukt vad nöjd jag är med bilen :mrgreen:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av apkungen »

Hur är det med effektuttag och snabbladdning på vintern?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 950
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Nicklas »

När väl batteriet är varmt ser jag ingen skillnad från sommartid; samma kräm både vid acceleration samt regen-bromsning och laddning.
- Fast det tar ju några minuter för batteriet att bli varmt de gånger man inte förvärmt / laddat precis innan man åker iväg. Då piper bilen om att regen-bromsning inte är aktiverad...
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 okt 2014 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av OlleLind »

Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).

Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av provoman »

Körde 7 mil idag på morgonen (-6 grader) först efter 6 mil kom regen igång. Varnade för inaktiv regen i ca. 30 minuter. Inga problem med väghållning. Knak i panotaket hela tiden trots HI läget på hela tiden sedan 30 minuter innan resan påbörjades. Nöjd med bilen ? Ja om man nöjer sig med mellanstandard så. Skulle i vart fall inte välja en Beamer 7 serie som alternativ till Teslan, bara för att det just är en Beamer. Audi alt. Merc isf.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Pontus »

OlleLind skrev:
Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).

Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tycker inte förvärmningen gör någon större nytta längre, känns som regenbegränsningen är större i senare programversioner.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 okt 2014 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av OlleLind »

Pontus skrev:
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Jag får fortfarande regen-begränsning, men inte helt avstängd som jag får om jag inte förvärmer.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1793
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av leiflodde »

ungefär samma förhållande idag och också helt utan regen (inaktiv) och tror aldrig det hänt tidigare.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av miksch »

Pontus skrev:
OlleLind skrev:
Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).

Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Slå av range modus. Da varmes også batteriene, ikke bare kupeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 1011
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Toja »

Min går perfekt på vintern, släpper inte.
Regin avstängd om man inte satt på värmen innan man åker.
Drar 300Wh/km på korta sträckor om man inte satt på värmen innan man åker (annars ca 200Wh/km
Laddluckan frös när den var nytvättad, men efter att ha pillat upp den med kreditkort en gång, så är den OK igen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av LeffeP »

12man skrev:
tycker man om att sladda runt, köp inte en d modell

kallt i frunken, blir lättare att få plats då
Man verkar inte kunna stänga av Traction Control helt, Slip mode vet jag inte exakt vad den gör men jag vill kunna döda TC helt, om man nu ska sladda runt:) Bilen beter sig väldigt bra annars, lagom överstyrd när man gasar vilket är skönt.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av AndersBj »

Lite erfarenheter med 70D från Tyresö-Björnrike via Gävle o Mora. Laddade på båda SC.

Mellan -5 och -18 grader. Lite snöfall

Takbox på och fullastad bil med 5 personer. +24 i kupén och värme i sätena bak hela resan. Gällande hastighet hela vägen varken mer eller mindre.

Snittförbrukning över 58 mil. 252kw

Kommer upp för alla isiga backar där V70:na står o spinner. Lika bra grepp o drift som vår gamla bil (RangeRoverSport)

En del kallras genom panon. Ingen värmeutblås på rutorna bak så ingen sikt ut där. Halvdana strålkastare. Halvdan spolarfunktion på vindrutan. Ojämn värme ibland.

Bär hemåt på torsdag
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vinterkörning med

Inlägg av Pontus »

miksch skrev:
Pontus skrev:
OlleLind skrev:
Min P58D fungerar utmärkt även i nuvarande kyla (-8).

Rekommenderar att förvärma bilen innan användning, så slipper man att vara utan regenereringen första minuterna.
Hur lyckas du förvärma bilen? Har provat att ha på HI 1 timme innan avfärd med -1 ute och kupen blir varm men regen ligger på väldigt väldigt lågt. Har också provat att ladda 30 minuter innan utan effekt.
Slå av range modus. Da varmes også batteriene, ikke bare kupeen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har aldrig haft det påslaget, men batteriet värms ändå väldigt lite.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av apkungen »

Teslaägare AndersBj skrev:
Lite erfarenheter med 70D från Tyresö-Björnrike via Gävle o Mora. Laddade på båda SC.

Mellan -5 och -18 grader. Lite snöfall

Takbox på och fullastad bil med 5 personer. +24 i kupén och värme i sätena bak hela resan. Gällande hastighet hela vägen varken mer eller mindre.

Snittförbrukning över 58 mil. 252kw

Kommer upp för alla isiga backar där V70:na står o spinner. Lika bra grepp o drift som vår gamla bil (RangeRoverSport)

En del kallras genom panon. Ingen värmeutblås på rutorna bak så ingen sikt ut där. Halvdana strålkastare. Halvdan spolarfunktion på vindrutan. Ojämn värme ibland.

Bär hemåt på torsdag
252Wh/km?
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av AndersBj »

Läste fel ska vara 262kw/km
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2015 21:52

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av MSE »

Min 70D har också ökat väldigt mycket sedan det blev kallt.
Runt 200 per km ofta under innan kylan kom. Nu snittar jag oftast upp mot 250 per resa.
10mil tor, förvärmd till jobbet ej förvärmd hem.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?

Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?

Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.

När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?

Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?

Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.

När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.
JB Straubel skrev:
Also, the all wheel drive system in the dual-motor cars distributes available electrical horsepower to maximize torque (and power) in response to road grip conditions and weight transfer in the vehicle. For instance, during hard acceleration, weight transfers to the rear of the vehicle. The front motor must reduce torque and power in order to prevent the front wheels from spinning. That power is fed to the rear motor where it can be used immediately. The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power.
Källa: https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... ifications
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vinterkörning med "D" Tesla

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tack danni, åter igen ett tydligt svar!

Då är "kliva av gasen och få sladd" ett okänt fenomen för D-ägarna. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar