Wallbox ver 3
Moderator: Redaktion
Wallbox ver 3
Hej,
Jag hoppas få lite hjälp här!
Jag tänkte installera en teslaladdare, men skulle vilja ha svar på följande.
Behövs det en jordfelsbrytare typ B? Min kusin har en laddare av äldre modell och han pratar om detta?
Finns det någon inbyggd lastbalansering på gen 3 ? Eller hur vet laddare när det finns utrymme på min anläggning (bor i villa)
Jag skulle vilja ladda med max 20-25 A för att utnyttja laddningen till max. Huvudsäkring idag 20, men funderar på att höja.
Tack för svar.
Jag hoppas få lite hjälp här!
Jag tänkte installera en teslaladdare, men skulle vilja ha svar på följande.
Behövs det en jordfelsbrytare typ B? Min kusin har en laddare av äldre modell och han pratar om detta?
Finns det någon inbyggd lastbalansering på gen 3 ? Eller hur vet laddare när det finns utrymme på min anläggning (bor i villa)
Jag skulle vilja ladda med max 20-25 A för att utnyttja laddningen till max. Huvudsäkring idag 20, men funderar på att höja.
Tack för svar.
Re: Wallbox ver 3
Tyvärr finns det ingen färdig lösning att köpa för lastbalansering mot husets övriga effektförbrukning (har sett några hemmasnickrade lösningar).
Det enklaste och smidigaste är att skippa Tesla WC och satsa på en tredjepartsbox som stödjer den typen av lastbalansering.
Det enklaste och smidigaste är att skippa Tesla WC och satsa på en tredjepartsbox som stödjer den typen av lastbalansering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Wallbox ver 3
Hur viktigt är det med lastbalansering om man bor i villa, en elbil och laddar alltid på natten mellan 3 och 7? Behövs det?
Re: Wallbox ver 3
Antagligen enbart om du kör med direktverkande eluppvärmning och har ett stort hus och gillar att köra torktumlare, tvättmaskin, spis, ugn och boiler samtidigt som du laddar...thx3 skrev:Hur viktigt är det med lastbalansering om man bor i villa, en elbil och laddar alltid på natten mellan 3 och 7? Behövs det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Wallbox ver 3
WC3 har inbyggd skydd, du behöver inte externa.
Nej, den kan inte lastbalansera mot resten av husets förbrukning.
Varför? Har du stort effektuttag under hela dygnet? Om inte så blir batteriet fullt på 11kW (3fas 16A) om du laddar under natten. Finns inte många nya elbilar som kan ta högre effekt ändå på AC via den inbyggda ombordladdaren.
Om du bränner säkringen när du laddar på 3fas 16A med 20A huvudsäkring, så kan du ställa ner till tex 10A i bilen, osäker om man kan ställa in i boxen då jag har en annan box.
Laddar du med 3fas 10A får du ut 6,9kW, vilket bör ge dig 0-100% under natten beroende av batteriets storlek.
Blir det för lite så kan man säkra upp till 25A, men jag hade testat med 20A först.
Tldr: onödigt att säkra upp, bilen klarar sannolikt inte av högre effekt än 3fas 16A, och då borde det räcka med 20A säkring, om du inte har stora effekttjuvar som går dygnet runt. Har du det, så kan du antingen dra ner effekt i bilen eller boxen(osäker om det går), eller säkra upp.
Nej, den kan inte lastbalansera mot resten av husets förbrukning.
Varför? Har du stort effektuttag under hela dygnet? Om inte så blir batteriet fullt på 11kW (3fas 16A) om du laddar under natten. Finns inte många nya elbilar som kan ta högre effekt ändå på AC via den inbyggda ombordladdaren.
Om du bränner säkringen när du laddar på 3fas 16A med 20A huvudsäkring, så kan du ställa ner till tex 10A i bilen, osäker om man kan ställa in i boxen då jag har en annan box.
Laddar du med 3fas 10A får du ut 6,9kW, vilket bör ge dig 0-100% under natten beroende av batteriets storlek.
Blir det för lite så kan man säkra upp till 25A, men jag hade testat med 20A först.
Tldr: onödigt att säkra upp, bilen klarar sannolikt inte av högre effekt än 3fas 16A, och då borde det räcka med 20A säkring, om du inte har stora effekttjuvar som går dygnet runt. Har du det, så kan du antingen dra ner effekt i bilen eller boxen(osäker om det går), eller säkra upp.
Re: Wallbox ver 3
Det beror på från fall till fall. Hur stor effektkonsumtion ni har på nätterna under kallaste vintern, och vilka ampere ni har på huvudsäkringarna.thx3 skrev:Hur viktigt är det med lastbalansering om man bor i villa, en elbil och laddar alltid på natten mellan 3 och 7? Behövs det?
Bor i normalstor villa (ca 200 kvm) med eluppvärmning (NIBE värmepanna) och utomhuspool/SPA, och vi har säkrat med 25A in. Ditt fall kan ju vara helt annorlunda.
Testade första vintern att ladda mest på nätterna, men blåste ändå ibland en av huvudsäkringarna. Efter att ha bytt och konsumetrat ca 15-20 proppar så inför andra vintern så satte jag upp en annan laddbox (Easee) på samma garagevägg som min Tesla WC. Skaffade även en effektmätare (Watty) och ställde laddboxen att bara ladda på den effekt som fanns "över". Hade inga som helst problem förra vintern med säkringar som blåstes.
Så mitt svar om du är osäker; köp en laddbox som är förberedd för lastbalansering, men testa först utan om du är osäker. Fungerar det bra så är allt grönt. Får du problem (som vi fick) så kan du senare enkelt komplettera med lastbalansering (är ganska billigt i sammanhanget, jämfört med att gå upp i ampere på huvudsäkringarna). Det måste inte installeras samtidigt.
Är du dock ganska säker på att du vill ha och behöver lastbalansering, så kan det dock vara värt att köpa allt på en gång. Då kan du få 50% av rubbet (inklusive lastbalanseringen) betalt av staten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- MarcusKovik
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 22 jul 2021 01:14
Re: Wallbox ver 3
Vad tycker elektronik och batterier i bilen om olika ampertal och effekter som svajar upp och ner, gör det inget?
Greenelys inbjudningskod 5487012
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
Re: Wallbox ver 3
Inga problem. Det är bilen, och dess regelerelektronik, som själv styr detta.MarcusKovik skrev:Vad tycker elektronik och batterier i bilen om olika ampertal och effekter som svajar upp och ner, gör det inget?
Väggboxen är, mer eller mindre, bara en glorifierad strömbrytare.
Den effekt som ställs in via väggboxen (eller dess app, eller molntjänst) kommuniceras bara vidare till bilen, som i sin tur sköter all laddning och reglering.
(Sedan kan det ju i vissa fall bli misskommunikation mellan väggbox och bil, men det är ett annat problem.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Wallbox ver 3
Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
Kan man även sätta laddmål och tidsstyra laddningen? Typ starta laddningen kl 02 och ladda med x effekt till 75 % batterinivå?
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
Kan man även sätta laddmål och tidsstyra laddningen? Typ starta laddningen kl 02 och ladda med x effekt till 75 % batterinivå?
Re: Wallbox ver 3
I bilen; ja.Petterham skrev:Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
I Tesla-appen; (tyvärr) nej.
En orsak (+ lastbalanseringsmöjlighet) att välja en modernare box än Teslas. Då kan man oftast ställa laddeffekten via app på telefonen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Snowdiver87
- Teslaägare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 10 dec 2020 15:43
Re: Wallbox ver 3
Idag installerades en Wallbox version 3 hemma hos mig av elektriker.
Dock uppfattar jag ett störande högfrekvent ljud från laddboxen. Det spelar ingen roll om jag laddar eller inte. Har självklart prövat att starta om genom att stänga av strömmen osv.
Har ni även ett högfrekvent ljud från era laddboxar?
Vet att alla människor inte hör högfrekventa ljud då hörseln blir sämre på att uppfatta dessa med åldern men både jag och frun samt även elektrikern hörde ljudet. Elektrikern som var mycket hjälpsam och trevlig förklarade att han faktiskt bara hade installerat en V3 tidigare hos en kund och då inte tänkt på något ljud alls.
Ska CCS uppgradera min bil på måndag så frågar självklart om det då.
Dock uppfattar jag ett störande högfrekvent ljud från laddboxen. Det spelar ingen roll om jag laddar eller inte. Har självklart prövat att starta om genom att stänga av strömmen osv.
Har ni även ett högfrekvent ljud från era laddboxar?
Vet att alla människor inte hör högfrekventa ljud då hörseln blir sämre på att uppfatta dessa med åldern men både jag och frun samt även elektrikern hörde ljudet. Elektrikern som var mycket hjälpsam och trevlig förklarade att han faktiskt bara hade installerat en V3 tidigare hos en kund och då inte tänkt på något ljud alls.
Ska CCS uppgradera min bil på måndag så frågar självklart om det då.
Re: Wallbox ver 3
Fick du klarhet om ljudet i Wallboxen ?Snowdiver87 skrev:Idag installerades en Wallbox version 3 hemma hos mig av elektriker.
Dock uppfattar jag ett störande högfrekvent ljud från laddboxen. Det spelar ingen roll om jag laddar eller inte. Har självklart prövat att starta om genom att stänga av strömmen osv.
Har ni även ett högfrekvent ljud från era laddboxar?
Vet att alla människor inte hör högfrekventa ljud då hörseln blir sämre på att uppfatta dessa med åldern men både jag och frun samt även elektrikern hörde ljudet. Elektrikern som var mycket hjälpsam och trevlig förklarade att han faktiskt bara hade installerat en V3 tidigare hos en kund och då inte tänkt på något ljud alls.
Ska CCS uppgradera min bil på måndag så frågar självklart om det då.
Re: Wallbox ver 3
martinot skrev:I bilen; ja.Petterham skrev:Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
I Tesla-appen; (tyvärr) nej.
En orsak (+ lastbalanseringsmöjlighet) att välja en modernare box än Teslas. Då kan man oftast ställa laddeffekten via app på telefonen.
Vad har man för möjligheter att styra laddningen från bilappen(schemaläggning, max - min nivåer etc)?
Re: Wallbox ver 3
Tyvärr helt fel denna gång "Martinot"Vesslans skrev:martinot skrev:I bilen; ja.Petterham skrev:Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
I Tesla-appen; (tyvärr) nej.
En orsak (+ lastbalanseringsmöjlighet) att välja en modernare box än Teslas. Då kan man oftast ställa laddeffekten via app på telefonen.
Vad har man för möjligheter att styra laddningen från bilappen(schemaläggning, max - min nivåer etc)?
Man kan reglera laddström och laddprocent i Tesla mobilappen.
Man kan också ställa vilken tid som är låglast tid och låta bilen ladda upp under den bestämda tiden också i appen.
Samt när man vill att bilen ska vara färdig laddad och uppvärmd till valfri temperatur(också i appen).
Man behöver inte ha Tibber.
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Wallbox ver 3
Lustigt.. hur hittar du den möjligheten i appen ? , har en MS 2017 o hittar inga möjligheter att styra laddningen på det viset i appen..Dexter skrev:Tyvärr helt fel denna gång "Martinot"Vesslans skrev:martinot skrev:I bilen; ja.Petterham skrev:Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
I Tesla-appen; (tyvärr) nej.
En orsak (+ lastbalanseringsmöjlighet) att välja en modernare box än Teslas. Då kan man oftast ställa laddeffekten via app på telefonen.
Vad har man för möjligheter att styra laddningen från bilappen(schemaläggning, max - min nivåer etc)?
Man kan reglera laddström och laddprocent i Tesla mobilappen.
Man kan också ställa vilken tid som är låglast tid och låta bilen ladda upp under den bestämda tiden också i appen.
Samt när man vill att bilen ska vara färdig laddad och uppvärmd till valfri temperatur(också i appen).
Man behöver inte ha Tibber.
Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Re: Wallbox ver 3
Det finns på M3 och MY i alla fall.TeslaManne skrev:Lustigt.. hur hittar du den möjligheten i appen ? , har en MS 2017 o hittar inga möjligheter att styra laddningen på det viset i appen..Dexter skrev:Tyvärr helt fel denna gång "Martinot"Vesslans skrev:martinot skrev:I bilen; ja.Petterham skrev:Några nybörjarfrågor från en förhoppningsvis blivande Tesla-förare:
Stämmer det att man kan reglera laddeffekten i bilen/appen?
I Tesla-appen; (tyvärr) nej.
En orsak (+ lastbalanseringsmöjlighet) att välja en modernare box än Teslas. Då kan man oftast ställa laddeffekten via app på telefonen.
Vad har man för möjligheter att styra laddningen från bilappen(schemaläggning, max - min nivåer etc)?
Man kan reglera laddström och laddprocent i Tesla mobilappen.
Man kan också ställa vilken tid som är låglast tid och låta bilen ladda upp under den bestämda tiden också i appen.
Samt när man vill att bilen ska vara färdig laddad och uppvärmd till valfri temperatur(också i appen).
Man behöver inte ha Tibber.
Med Vänlig Hälsning Manne
Under"laddning" och "Boka tid"
Uppgraderar de inte alla Teslor till samma möjligheter i appen?
Re: Wallbox ver 3
Jag vet inte om du försöker göra dig lustig, eller dum "Dexter"?Dexter skrev:Tyvärr helt fel denna gång "Martinot"
Man kan reglera laddström och laddprocent i Tesla mobilappen.
Man kan också ställa vilken tid som är låglast tid och låta bilen ladda upp under den bestämda tiden också i appen.
Samt när man vill att bilen ska vara färdig laddad och uppvärmd till valfri temperatur(också i appen).
Det fanns inte då. När jag skrev inlägget 05 aug 2021 23:23 så var det korrekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik