
Model 3 : 491km WLTP med 19", 510km uppskattat med 18"
Long Range: 614km WLTP med 19", 638km uppskattat med 18"
Liknande gäller även MY.
Moderator: Redaktion
Typ tre veckor gamla nyheter, men absolut du har rättElmil skrev:I konfiguratorn har Tesla höjt räckvidderna på M3 genom att angivna WLTP-räckvidder nu verkar gälla för 19"-hjulen, samtidigt som man anger en högre uppskattad räckvidd med 18".![]()
Model 3 : 491km WLTP med 19", 510km uppskattat med 18"
Long Range: 614km WLTP med 19", 638km uppskattat med 18"
Liknande gäller även MY.
Dom har väl lite mer kapacitet i batterierna på model 3 (som förut hette sr+) och även LR har fått lite mer kapacitet?Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Nja.mikebike skrev:Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
SR+ har ju till och med bytt namn, så det är liksom inte samma modell längre, men för de andra modellerna är det bara olika sätt att redovisa räckvidd.Tellus skrev:Nja.mikebike skrev:Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/
"MIC SR+ heading to Australia had a different LFP battery code but just because it went to Australia doesn’t mean at the moment it’s going everywhere. Same with the LR pack where there’s some signs of an 82kwh LR pack from China but none of the cars on their way here seem to have it.
It’s almost certainly coming, what we don’t know is when, might be a 2022 model year revision.
It seems that the 8th digit of the VIN indicates battery type.
On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh
On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh
Just what I have read in various places."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.244701/
Tellus skrev:Nja.mikebike skrev:Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/
"MIC SR+ heading to Australia had a different LFP battery code but just because it went to Australia doesn’t mean at the moment it’s going everywhere. Same with the LR pack where there’s some signs of an 82kwh LR pack from China but none of the cars on their way here seem to have it.
It’s almost certainly coming, what we don’t know is when, might be a 2022 model year revision.
It seems that the 8th digit of the VIN indicates battery type.
On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh
On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh
Just what I have read in various places."
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.244701/
Det är gamla uppgifter att K = 82kwh. Det kom ingen 82kWh, det är (LG) E5LD på 78 som gäller oavsett B/K precis som vindecoder anger.Robbbin skrev:Tellus skrev:Nja.mikebike skrev:Det är ingen skillnad i vare sig hårdvara eller mjukvara.Arn skrev:Är det någon hårdvara som ändrats jfm M3 från kvartal 2 2021 eller är det bara mjukvara alt att man även börjat räkna med bufferten i batteriet efter att noll procent anges?
Med andra ord, kommer en bil kvartal 4 verkligen ha längre räckvidd än en från kvartal 2?
Uppgiven WLTP är oförändrad.
De har "upptäckt" att de använt de större hjulen vid certifieringen och att de mindre aerohjulen (inte oväntat) ger längre räckvidd.
Att sr+ gått upp från 409 till 510km i några steg kräver större batteri och LR har väl gått upp från 78 till 82 eller om dom hade lilla LR Y batteriet på 74,5 förut.
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... tery-pack/
"On the SR+: A is the 55kWh, and J indicates the 60kWh
On the LR: B is the LG, and K the newer Panasonic 82kWh
/
Så länge dom som fått ett B istället för K får batteriet med 580km som de sålde med 20tkr rabatt i höstas så är det nog lugnt.
Kollar man dock vindecoder så är b/k drivning med eller utan hairpin.
Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.Tellus skrev:Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
E3LD användes bara under en kort period och bara på del av LR-bilarna. De är relativt ovanliga. LG på 74.5-75kWh eller gamla Panasonic E3D ”cappat” till ca 75kWh har vart vanligast i år. Numera är det bara LG-batteriet, det nya är cirka 79kWh.martinot skrev:Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.Tellus skrev:Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Tack!AAKEE skrev:E3LD användes bara under en kort period och bara på del av LR-bilarna. De är relativt ovanliga. LG på 74.5-75kWh eller gamla Panasonic E3D ”cappat” till ca 75kWh har vart vanligast i år. Numera är det bara LG-batteriet, det nya är cirka 79kWh.martinot skrev:Jo då, Panasonic 82 kWh kom till 2021 LR från Fremont. Jag har själv en av de bilarna. Anges som typ E3LD.Tellus skrev:Performance har haft 82kWh 2021 men kanske aldrig kom till LR ?
Och nu har väl inte ens performance 82kWh längre? Därav sänkt wltp
Performance hade rakt av E3LD 82kWh Panasonic från 2022 ”refresh” släpptes tills alldeles nyligen när man gick över till LG’s 79kWh-batteri.
Tesla försöker undvika att skicka batterier i högervarv runt klotet, därav att vi får kinabilar med Kinabatterier.