Vinterdäck - Dubbfritt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: Vinterdäck - Dubbfritt?

Inlägg av bullen »

Jag har alltid varit kluven. Men när kommunen införde gratis parkering för miljöbilar, men det gäller inte med dubbdäck(!). Då tog snålheten över.
Men det är få tillfällen man pga bkankis verkligen behöver dubb och då får man ta det lite lugnare. Trots allt kör man ju iaf här typ 80 % av vintermilen på barmark
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag gillar inte dubbat. Jag föredrar textat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

bylund skrev:
BildBildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare

Inlägg av Friel »

Kört dubbfritt i 48 år och har aldrig känt behov av dubbat. Kör 5000 mil/år jämt fördelat över året så det har blivit en del mil på vinterväg. Dubbat inger en falsk säkerhet. Dagens moderna däck utan dubb känns som klister på vintervägarna så de som föredrar dubb har nog inte provat på.
Dessutom skadar dubbdäcken vägarna med spårbildning i asfalten som följd med risk för vattenplaning och höga kostnader för vägunderhåll.

All skit/stenmjöl som vid vått väglag skvätter upp på vindrutan är förorsakat av dessa dubb som river upp asfalten.

Dags att införa avgift för dubb som skall gå till detta vägunderhåll samt till spolarvätska till oss som kör dubbfritt!!!
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Kimiray

Inlägg av Kimiray »

Debatten om dubbdäck vs odubbat känns lite som elbil vs fosilare.

http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... partiklar/

Klart man klarar sig på odubbat. I kombination med awd så är det helt självklart.
Tesla P90DL -15 & Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Friel skrev:
Kört dubbfritt i 48 år och har aldrig känt behov av dubbat. Kör 5000 mil/år jämt fördelat över året så det har blivit en del mil på vinterväg. Dubbat inger en falsk säkerhet. Dagens moderna däck utan dubb känns som klister på vintervägarna så de som föredrar dubb har nog inte provat på.
Dessutom skadar dubbdäcken vägarna med spårbildning i asfalten som följd med risk för vattenplaning och höga kostnader för vägunderhåll.

All skit/stenmjöl som vid vått väglag skvätter upp på vindrutan är förorsakat av dessa dubb som river upp asfalten.

Dags att införa avgift för dubb som skall gå till detta vägunderhåll samt till spolarvätska till oss som kör dubbfritt!!!
Helt rätt :D :D :D
X100 lev.14/8-18.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tycker att de som kör dubbfritt borde betala avgift och sponsra mina dubbdäck.. Utan att jag kör där och "ruggar upp" skulle det inte fungera alls med dubbfritt.
;)

Körde dubbfritt förra vintern p.g.a bilbyte och vinterdäcken som följde med var dubbfria... Aldrig slirat omkring och känt mig så osäker när det var halt som förra vintern. Att behöva planera var man stannar så man vet att man kan komma iväg är trist.
Den här vintern med dubbdäck är det enorm skillnad.

Jag tycker det är bra att de som kan/vill kör dubbfritt.. då det är bättre för miljön.
Men ur trafiksäkerhetssynpunkt är det inte alltid så bra.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Det är en spännande debatt som pågår så jag tänkte bidra med min åsikter om detta.

Jag har kört dubbfritt i snart 20 år med ett kort undantag när däckfirman satte på dubbdäck på en Prius jag hade för 6 år sedan (blev sedan frugan när jag skaffade BMWn). Jag har aldrig kört i diket, slirat runt eller likände under de åren utan den vinter jag körde Priusen med dubbar. Man skulle kunna säga att det är Priusen fel och det är verkligen stor skillnad mellan olika bilar och framför allt bilförare.

Nu har jag kört min Tesla i 7 månader och reser omkring 4000 mil om året över hela Sverige. I julas var jag i Norrlands inland där lugnt kan säga att det var ren is på vägarna, det var snor halt. Men genom att sänka farten (in 90 utan kanske 60-70 km/h) så tog jag mig fram till huset helskinnat med sonen.

Jag är otroligt imponerat av hur bra Teslan hantera vägförhållande som denna vinter. Inte en enda gång har jag fått sladd eller känt mig orolig för att köra med bilen. Man skall ändå ta i beaktad att det är en 2,3 ton tung bil, 85D, som man kör runt och fysikens lagar gäller antingen man vill det eller inte. Det finns många gånger där jag har försökt att "tvinga biilen att släppa för att få en bra känsla för hur Teslan beter sig med mina Nokain Hakkapalita R2 och det skall verkligen gå undan innan Teslan börjar tappar greppet om vägen.

För mig idag är det otänkbart att sätta på dubbade sulor igen på bilen, det förstör mer än det ger i säkerhet. Om som någon mycket riktigt påpekade så är det bara nya dubbdäck som är mycket bättre än odubbade när man bromsar på is. Tester visar att alla andra material är dubbfritt bättre och för det mesta så är det faktisk barmark på vägarna i Stockholm och är dubb värre. Än sämre blir det säsong två och tre då dubbfritt är klart bättre eller lika på alla underlag. Så om du inte byter däck varje år så sitter jag säkrare på vägen både för mig själv och mina medtrafikanter.

Man märker dessutom att de som kör med dubbar har alldeles för stor självförtroende och tror att de kör på barmark på sommaren. Inget kunde vara längre från sandningen. Jag har set många åka av vägen med dubbar och enligt trafikverket (som jag frågade för några veckor sedan) så är bilister med dubbdäck överrepresenterade i olycksstatistiken på vintern i förhållande till de som gör med dubbfritt. Kan vara så att kör man med dubbfritt så vet man om att man skall anpassa hastigheten efter förhållandet på vägen.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

drzaphod skrev:
... barmark på sommaren. Inget kunde vara längre från sandningen. ...
:lol:
Ja, det är en långlivad debatt. Jag hörde en politiker yttra sig i den (joel80 vet var) apropå om offentliga fordon skulle tvingas köra odubbat och byta hjul bara vid isföre, fram och tillbaka. Hen avrådde och påminde: "Det finns faktiskt en lag om påsättning!" ;)

Det finns tillfällen när inte ens dubbar hjälper. Gamla bilen tog sig inte uppför det svaga motlutet på vår gata när det hade regnat is hela natten, det var 1 cm blank is över allting och fick hamra mig in i bilen. Då får man ha en påse sand till hands för att komma loss.

S85D, Nokian R2
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Lessmog skrev:
drzaphod skrev:
Ja, det är en långlivad debatt. Jag hörde en politiker yttra sig i den (joel80 vet var) apropå om offentliga fordon skulle tvingas köra odubbat och byta hjul bara vid isföre, fram och tillbaka. Hen avrådde och påminde: "Det finns faktiskt en lag om påsättning!" ;)

Det finns tillfällen när inte ens dubbar hjälper. Gamla bilen tog sig inte uppför det svaga motlutet på vår gata när det hade regnat is hela natten, det var 1 cm blank is över allting och fick hamra mig in i bilen. Då får man ha en påse sand till hands för att komma loss.

S85D, Nokian R2
Jag har slagit till på snökedjorna Tesla säljer. Är rätt sugen på att ge mig ut och testa. Det har blivit rätt mycket snö och halt idag.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Fan va jag gillar den sortens kommentarer! :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Niclas skrev:
Dubbade däck är säkert bättre på blankis, när däcken är nya.
Gjordes ett test för några år sedan i ngn tidning, där man jämförde dubbat vs friktion efter 2 säsonger. Dubbdäcken hade då tappat 30% av sina egenskaper vs friktionsdäcken som endast tappat 10%.
Detta (sista stycket i inlägget) var alltså med dubbade däck som var inne på sin andra säsong och dubbfria på sin första efter ca 2 månader. Bilarna i övrigt identiska. Samma backe. Dubbade bilen åkte jag med först (var väl egentligen synd eftersom jag således trodde att det borde gå bra även med andra däck)... Men usch vad dåligt grepp det blev med dubbfritt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ubb#p51083

Här i mellansverige (Skövde) är dubbdäck ett måste :?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Fast denna vintern har jag ju inte haft anledning att ha dubb en enda gång än. Det har ju inte varit den typen av is som dubb är bra på där jag har kört iallafall. Jag tillhör den skara som inte kan förmå sig att köra runt med ljudet från dubb, för att det skulle vara bättre nån gång varannat år. Minns egentligen bara en gång. Nyårsdagen för 3 år eller om det möjligen var 5 år sedan när det var riktigt hal slät is. Då var jag tvungen att sanda uppfarten. Vägarna sandades rätt snart och faran var över.

Bytte även den andra bilen i somras, en liten ICE till en ny liten ICE. Dubbfria några år gamla "noname" till nya R2. Det är sån skillnad, på alla hala underlag, att det är svårt att beskriva. Inga problem längre i alla fall. Absolut har däckkvaliteten avsevärt mer betydelse än dubb eller inte.

Jag har dock en känsla av att exakt noll personer blir övertalade att ändra uppfattning av dessa diskussioner. ;)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är nog minst lika många som byter som iOS/Android-diskussionerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Yes. Tror också att de flesta har sin uppfattning klar o inte ändrar sig i första taget.
Kör själv helst dubbat då vi bor en bit utanför stan o vägarna ganska ofta är isiga men tror egentligen att det viktigaste är att ha relativt nya däck och fr.a. att satsa pengar på kvalitetsdäck.
Är mycket större skillnader mellan premiumdäck o no-name än mellan dubbat/odubbat.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Lessmog skrev:
drzaphod skrev:

S85D, Nokian R2
Hehe. Både sandningen och sanningen. Ibland alltså hatar man bara auto correct i datorn. Men det blev bra i alla fall, även om kryptisk.

Ha det gott i halkan!
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Pirelli Sotozero fungerar perfekt med dualdrive. Skulle inte ta dem med bakhjulsdrift dock. Kör på 21" och bilen är sjukt bra även i snö, is och vind.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

hybris skrev:
Pirelli Sotozero fungerar perfekt med dualdrive. Skulle inte ta dem med bakhjulsdrift dock. Kör på 21" och bilen är sjukt bra även i snö, is och vind.

Om du inte skulle ta dem på bakhjulsdrift...hur fungerar de när du behöver få stopp?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jocce skrev:
hybris skrev:

Om du inte skulle ta dem på bakhjulsdrift...hur fungerar de när du behöver få stopp?

/Jocce
Ja det stämmer att man får köra med något mer avstånd och tänka på att behöver du panikbromsa så är sträckan längre. Det är enda neckdelen. Men greppet med dualdrive är sjukt bra och däcken är så mycket mer komfort än Nordiska dubbfria eller dubb. Men som du säger får man vara medveten om att hålla avstånd något mer än med hakka 8. Jag accelerera från Volvo AWD, quattro etc vid rödljusen varje gång trots vintergata.

Pirelli Sottozero:
Du kan köra 21" vilket är snyggt såm sjutton
Greppet med dualdrive
Komforten klart bästa. Hakka 8 bullrar och nordiska dubbfria blir ormiga nör det inte är minusgrader vilket ger kass könsla och väghållning. Sottozero känns som sommardäcken innan det blir riktigt kallt.
Nackdel längre bromssträcka dvs tänk dig för hur du kör. Egentligen ingen stor skillnad då man ju kör försiktigare på vintern med avstånd i vilket fall.
Skulle dock inte vilja ha dem på bakhjulsdrift då denna ju släpper på ett annat sätt än dualdrive.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Tur då att Sottozero får säljas i Sverige...

inläggav Teslaägare hybris » 28 dec 2014 16:13
Prova bromsa hårt eller gasa... En otrolig skillnad mellan Hakka 8 och Pirellis Europiska däck som inte borde säljas i Sverige. Antispinn räddar så du inte snurrar hela tiden men greppet så fort det blir vinterväglag är uselt. Idag är det riktigt halt på vägarna här i Uppland. Hade samma inställning till dubb för några år sedan men efter två nära döden upplevelser säger jag aldrig mer du dubbfria och aldrig någonsin Europeiska dubbfria för de är totalskräp under nollan... Bättre än sommardäck men inte mycket. I samma diskussion varför inte köra på sommardäck?
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag körde med sommardäcken till den 15e december och tyckte det funkade hur bra som helst, det var inte jättemycket snö eller is men med tanke på att däcken hade gått 3500 mil då var det fantastiskt bra grepp.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

MEL skrev:
Tur då att Sottozero får säljas i Sverige...

inläggav Teslaägare hybris » 28 dec 2014 16:13
Prova bromsa hårt eller gasa... En otrolig skillnad mellan Hakka 8 och Pirellis Europiska däck som inte borde säljas i Sverige. Antispinn räddar så du inte snurrar hela tiden men greppet så fort det blir vinterväglag är uselt. Idag är det riktigt halt på vägarna här i Uppland. Hade samma inställning till dubb för några år sedan men efter två nära döden upplevelser säger jag aldrig mer du dubbfria och aldrig någonsin Europeiska dubbfria för de är totalskräp under nollan... Bättre än sommardäck men inte mycket. I samma diskussion varför inte köra på sommardäck?
Ja det var innan jag kört med dualdrive. Visst inte att denna AWD skulle vara så sinnessjukt bra. Nej jag skullemfortfarande inte ta Pirellidäcken på en bakhulsdriven bil. Sedan får man ödmjukt erkänna att man kan ändra inställning och ha fel. Generaliseringen va fel med dagens fakta.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

kanylbullen skrev:
Jag körde med sommardäcken till den 15e december och tyckte det funkade hur bra som helst, det var inte jättemycket snö eller is men med tanke på att däcken hade gått 3500 mil då var det fantastiskt bra grepp.
Som sagt dualdrive är jäkligt bra... ;-)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag läste om att några hade fått vibrationer efter att ha bytt till vinterdäck.
Jag hämtade min Tesla efter OptiCoat behandling i torsdag.
Han hade 3 st Hakkapelitta R7 liggande. Dom hade han installerat 4 nya till en och samma kund.
Dessa 3 gjorde att bilen fick vibrationer.
De visade inga fel när han balanserade hjulen.
Så tydligen är det något tillverkningen som Nokian har just nu.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Har varit bortrest på semester (utan bil :shock: ) och inte fått på vinterhjulen förrän häromdagen.
Passade förvisso bra, för det var nu vintern kom till Skåne.
Mina Pirelli Sottozero 21" har hängt i garaget sedan november när leveransen äntligen dök upp (beställde i aug-sep nån gång). :roll:
Har kört dubbfritt på mina bilar de senaste åren.
Är helnöjd med Sottozero. Upplever att de är tystare än Continental sommardäcken och har en riktigt bra komfort.
Fyrhjulsdriften hjälper såklart till att lyfta köregenskaperna.

Häftigt att komma hem från semestern till en ny bil förresten!
Gillar 7.1. Stora förbättringar i AP, TACC och visualisering i lilla displayen. :D
Spotify är riktigt gosigt med grädde på moset. ;)
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Skriv svar