Så har jag då äntligen fått hämta bilen. Vädret var helt värdelöst för att inspektera bilen. Trots att det var mitt på dagen (13.00) så var ljuset så grådaskigt att det i princip var omöjligt att se några repor eller andra skador i det ljuset. Jag hittade därför inga. Får hålla tummarna för att det inte är något allvarligt som jag missat. Eftersom man enligt Tesla har 24h eller 16 mil på sig att anmärka och de där 16 milen var passerade innan jag ens hunnit halvvägs hem får man hoppas på good-will om man skulle upptäcka något. Det enda jag kunde hitta på bilen var att de missat att ta bort transportskyddsfilmen på ena dörrhandtaget och ett par repor på insidan av förardörren (troligen någon som slängt ut sina fötter lite slarvigt). Det senare blev en dokumenterad anmärkning. Får se om de gör något åt det. I övrigt saknades som väntat främre USB-kontakter och QI-laddning. Laddning var 35% så det blev stopp i Uppsala (och Gävle) på vägen upp till Sundsvall.
Innan leveransen funderade jag lite på hur det skulle gå med kalibrering av farthållaren med tanke på att vissa fått köra ganska många mil innan bilen var nöjd. Så här års är det ju inte så mycket tydliga, synliga linjer här uppe och det är oftast mörkt ute när man kör. Till min stora förvåning och glädje hade jag inte ens hunnit halvvägs till Uppsala innan bilen tyckte att kalibreringen vad avklarad. Skönt att kunna köra på farthållare och autopilot under hemresan.
Komforten var faktiskt bättre än väntat under hemresan. Tyvärr är sitsarna fram lite väl korta men annars är framstolarna helt OK. Fjädringskomforten är allt annat än sofistikerad och den är rejält stötig på ojämn väg, inte minst ojämn isskorpa, men på fin motorväg kändes den fullt acceptabel. Ljudkomforten kändes också helt ok även om jag skulle önskat mindre vägljud. Tyvärr verkar bilen vara mer känslig för asfaltskvalitet än många andra bilar, dvs skillnaden mellan slät och grov asfalt är större. Å andra sidan har jag definitivt kört en del andra bilar som är väsentligt bullrigare (men då har de å andra sidan varit rejält billigare också). Strålkastarna kunde jag också prova eftersom det blev mörkt under hemvägen och jag måste säga att ljuset är rätt bra. Jag har iofs en LED-ramp redo för montering men det behöver jag inte ha bråttom med. Jag har inget bra ställe att stå inomhus så det kanske blir montering till våren. Vindrutetorkarautomatiken som många klagat på är inte lysande men tolerabel. Man får hjälpa den på traven ibland bara. Däremot är helljusautomatiken totalt oanvändbar så den stängdes ganska snabbt av. Den är så seg i reaktionerna att man bara blir förbannad. Då är det bättre att ta kontrollen själv. Det var samma sak med min MS 2017.
Jag har nog aldrig kört en bil som sölar ner sina egna backspeglar så mycket i skitväder. Då snackar jag inte om kåpan utan just själva spegeln. Det tog inte många mil i skitväder innan det knappt gick att se någonting i sidospeglarna.
Jösses vad högt bakluckan öppnar. Jag får vara försiktig med var jag ställer bilen i min carport så inte bakluckan slår i takreglarna. Att tvinga luckan att stanna lägre känns inte som något alternativ för då är det bara en tidsfråga innan jag bankar skallen i luckan pga att den blir för låg istället.
Nu ser jag fram emot att lära känna bilen lite närmare under de närmaste veckorna.
