Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Jag tog emot bilen idag. Kunde inte hitta nåt konstigt, så jag skrev på. Även om jag inte fick varken champagne eller blommor.
Stor skillnad mot den Essential jag provkörde i höstas. Finare material och mer "plopp" i dörrarna. Och vad tyst den är. Jämförbar med e-tron tycker jag. Oväntat.
Skönt med en bil som inte slumpar i sig 30kWh/100km. Prick 20 blev det på de 3 milen hemåt. Med tanke på att det är en höjdskillnad på 60m är det ett bra värde.
Jag är dessutom positivt överraskad av Bluelink appen. Jösses, alla inställningar som finns där. Helt otroligt att det till och mer går att konfigurera bilen via appen. Jag har inte direkt varit bortskämd de senaste 3 åren vad appen anbelanger. Audi appen har i bästa fall fungerat sporadiskt. Och så kunde man ju inte göra speciellt mycket med den. Det här är en annan dimension.
Jag testade styra bilen remote med nyckeln hemma på gräsmattan. Och det gick fint. Jag ställde mig i vägen och försökte köra på mig själv, men bilen ville inte. Först försökte den saaakta att köra runt mig men den insåg snabbt att det inte gick. Och så stannade den. Snyggt.
Jag lyckades inte få igång Andoid Auto. Telefonen och bilen såg inte varandra. Måste vara kabelns fel antar jag.
Men nu en dum fråga. Öppnas inte dörrarna keyless? Den fäller ut speglarna när jag kommer, men den låser inte upp dörrarna. Det får jag använda nyckeln till. Ska det vara så? Eller är det en av alla trilljarder inställningar jag missat?
Grattis!!! Inga bilder?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Grattis!!! Inga bilder?
Nej, jag tog inga bilder. Tänkte aldrig på det. :oops:
Får ta det imorgon i dagsljus. (Om det blir det)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Grattis Mati! Kul att du blev positivt överraskad. Det är verkligen en fin bil! Hoppas din sambo mjuknar upp lite angående bilen också.
mati skrev:
Jag lyckades inte få igång Andoid Auto. Telefonen och bilen såg inte varandra. Måste vara kabelns fel antar jag.
Använde du rätt USB? Det är bara den på golvet längst fram bredvid 12V som fungerar för AA/CarPlay. :)
mati skrev:
Men nu en dum fråga. Öppnas inte dörrarna keyless? Den fäller ut speglarna när jag kommer, men den låser inte upp dörrarna. Det får jag använda nyckeln till. Ska det vara så? Eller är det en av alla trilljarder inställningar jag missat?
Bilarna med automatiska handtag öppnar sig när man närmar sig.
Vi med manuella handtag får trycka på handtaget för att låsa/låsa upp. Du trycker längst bak på handtaget för att den i sin tur ska trycka på knappen bakom. Du behöver alltså inte använda nyckeln.

Jag stängde av att speglarna vrids ut när man närmar sig och kör bara att den gör det vid lock/unlock.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Använde du rätt USB? Det är bara den på golvet längst fram bredvid 12V som fungerar för AA/CarPlay. :)
Okej, nej, det gjorde jag såklart inte. Där har vi förklaringen. Skit bakom spakarna som de säger. :oops:
Vi med manuella handtag får trycka på handtaget för att låsa/låsa upp. Du trycker längst bak på handtaget för att den i sin tur ska trycka på knappen bakom. Du behöver alltså inte använda nyckeln.
Jaha, ok. Jag får testa igen.

Edit: funkar med både Android Auto och upplåsning. Tack DanneLKPG. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
okra
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2021 17:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av okra »

Provkörde ioniq 5 i helgen och blev sugen på att köpa en. Funderade också på enyaq men måste säga att den känns tråkig och liten inuti jämfört med ioniq.

Verkar dock tyvärr vara väldigt långa leveranstider nu på över halvåret. Tror ni på forumet att leveranstiden går ner i framtiden och att bilar kommer dyka upp i lager?

Det är ju rätt surt att behöva vänta ett halvår och det kanske hinner komma 2023 års version innan man ens fått sin bil.

Tittar man på annonssidor finns lagerbilar i andra delar av Sverige än jag bor. Någon som har koll på om det kan innebära problem att köpa ny bil långt bort?Vad händer vid garantiärenden, kan man fixa det lokalt eller måste man åka dit man köpte bilen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Garantin sköts av Hyundai centralt. Du behöver inte åka till samma ställe där du köpte bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Är det kortare lev tid på ID bilar verkligen? Jag tror inte leveranstider sjunker på flera år, om inget radikalt händer med produktionstakt hos företagen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Lofet2
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 03 mar 2016 01:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Lofet2 »

PapaD skrev:
Är det kortare lev tid på ID bilar verkligen? Jag tror inte leveranstider sjunker på flera år, om inget radikalt händer med produktionstakt hos företagen.
När jag beställde min Ioniq 5 i september kunde jag få en Enyaq på ett par dagar. Valde bort Enyaq bla pga komfort, luftigare kupé, laddhastigheten och det fruktansvärt billiga handtaget på insidan av dörrarna fram. Med det sagt är nog ett halvår eller mer ändå det nya normala.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Fick besked i veckan från ÅF att min I5 är försenad till oktober (prel skulle jag fått den april-aug). Suck!
Sen påstod han att jag skulle va bland de först i landet att få en AWD! Verkar osannolikt, hur många av er här har en AWD beställd?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

DrDR skrev:
Fick besked i veckan från ÅF att min I5 är försenad till oktober (prel skulle jag fått den april-aug). Suck!
Sen påstod han att jag skulle va bland de först i landet att få en AWD! Verkar osannolikt, hur många av er här har en AWD beställd?
Finns ett par stycken som hämtat ut AWD och fler lär det bli. Dessa är FE som jag förstått det. I oktober lär man ju inte vara ”bland de första” längre…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

DanneLKPG skrev:
DrDR skrev:
Fick besked i veckan från ÅF att min I5 är försenad till oktober (prel skulle jag fått den april-aug). Suck!
Sen påstod han att jag skulle va bland de först i landet att få en AWD! Verkar osannolikt, hur många av er här har en AWD beställd?
Finns ett par stycken som hämtat ut AWD och fler lär det bli. Dessa är FE som jag förstått det. I oktober lär man ju inte vara ”bland de första” längre…
Precis... :shock:
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Jag beställde min AWD i början av Juni och den är inte byggd ännu och min ÅF är ärlig med att han ingenting vet, speciellt om när den kommer. Dock är Oktober eller höst 2022 inget han spekulerat i och han har högst motvilligt spekulerat överhuvudtaget. Den enda trösten jag kan se med att behöva vänta tills Oktober-22 är att den lär komma med 77 kWh batteriet för lite extra räckvidd.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Pontus »

DrDR skrev:
DanneLKPG skrev:
DrDR skrev:
Fick besked i veckan från ÅF att min I5 är försenad till oktober (prel skulle jag fått den april-aug). Suck!
Sen påstod han att jag skulle va bland de först i landet att få en AWD! Verkar osannolikt, hur många av er här har en AWD beställd?
Finns ett par stycken som hämtat ut AWD och fler lär det bli. Dessa är FE som jag förstått det. I oktober lär man ju inte vara ”bland de första” längre…
Precis... :shock:
Pratade med en återförsäljare som sa att dom hade några förbeställda så om jag tog en AWD så kunde jag få den om 4 månader. Detta var igår.
Nya RWD med stora batteriet skulle komma i Juni-Juli.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Chilla skrev:
Jag beställde min AWD i början av Juni och den är inte byggd ännu och min ÅF är ärlig med att han ingenting vet, speciellt om när den kommer. Dock är Oktober eller höst 2022 inget han spekulerat i och han har högst motvilligt spekulerat överhuvudtaget. Den enda trösten jag kan se med att behöva vänta tills Oktober-22 är att den lär komma med 77 kWh batteriet för lite extra räckvidd.
Min ÅF sa att om man ska ha det större batteriet måste man uppgradera till MY23 för 25000kr. Ska finnas i ÅF dator nu.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Så, nu har bilen absolverat sin första provtur. Drygt 21 mil blev det. Jag tömde batteriet ner till 10%. Men inget gnäll eller alarmistiska varningar dök upp pga låg batterinivå. Oväntat med tanke på alla pling och plong och varningar som bilen annars visar vid varje tänkbara tillfälle. Det kanske kommer ännu senare vid ännu lägre SOC?
En trevlig bil. Otroligt tyst och behaglig att resa i. Förbrukningen pendlade hela tiden runt 20kWh/100km. Så låg förbrukning har min e-tron inte ens klarat under optimala förhållanden på sommarn. Ioniq är verkligen en effektiv bil. Kupévärmen verkar inte käka mycket alls. Det redovisas ju trevligt nog på detaljnivå. Jag gillar sånt. Jag ansträngde mig inte heller att köra snålt, tvärtom, jag tryckte plattan i mattan några gånger, körde alltid plus moms, men det gick delvis ändå ganska gemytligt pga alla vägarbeten på E20. Och så blåste det rätt kraftigt från sidan. GOM verkar i alla fall gå att lita på.
Kul med bakhjulsdrift. Man känner att den kan vifta med svansen om man provocerar fram det. Skojigt. Men den känns ändå trygg även på snorhala vägar.
Och nu det bästa av allt. Min sambo har ändrat sig. Hon fick bekänna färg och erkände till slut att bilen är klart över förväntan. Hon tyckte mest om de fina stolarna och Bose-anläggningen. Och att den har en massa lull-lull som Audin inte hade.
Jag är glad att jag inte backade från affären.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Vad kul att höra! :D
Det är verkligen en skön bil. Mycket bekväm och avslappnad. Ser fram emot vår första långresa!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Coolt att den är tystare (och bekvämare om jag fattar det rätt) än Etron :)
(för den är ju ganska tyst liksom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Skönt att höra Mati. Vi är nog flera som väntat på din rapport. Stod för övrigt bredvid en svart Ioniq5 igår på Lidl i Karlskoga. Ägaren, en ung kille, vågade knappt lämna bilen såg det ut som. Jag berömde bilen och han sade att han just hämtat den. Hans första bil. Oj oj, tänkte jag. Då skulle jag också varit yr. :D min första bil var en Volvo 142GL, kostade tre månadslöner. Och den var jag lyrisk över....
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Coolt att den är tystare (och bekvämare om jag fattar det rätt) än Etron :)
(för den är ju ganska tyst liksom)
Tystare är ju ett subjektivt begrepp. Den är helt klart tystare när det gäller vindbrus. Det hörs absolut ingenting alls. Och även skvättljud från saltslaskiga vägar tränger knappt in i kupén. Då är den i mina öron bättre än e-tron. Eller åtminstone likvärdig. Men det hörs lite mer däckljud i Ioniq5. Då är e-tron tystare tror jag.
Totalt sett skulle jag vilja påstå att e-tron är bättre på att filtrera bort låga frekvenser medan Ioniq5 kapar de högfrekventa ljuden bättre. Förmodligen tack vare de laminerade rutorna. Sen är det upp till var och en vad man föredrar och hur man upplever ljudet. Jag upplever den som mycket tyst. Långt tystare än förväntat. En stor fördel är att motorn inte låter. För det gör den i e-tron. Och det förstör upplevelsen lite, tycker jag. I Ioniq5 hör man inte motorn överhuvudtaget. Inte i min RWD i alla fall.
Bekvämare är Ioniq5 definitivt eftersom min e-tron bara hade standardstolar medan min Ioniq är ju en Advanced med ventilerade komfortstolar. Det var faktiskt ett misstag att jag inte beställde min e-tron med bättre stolar. Men de kostade skjortan och säljaren menade då att skillnaden inte var så himla stor. Men skillnaden var enorm. Men det insåg jag inte förrän jag fick provköra en e-tron med sportstolar. De är fan så mycket bättre.
Nånting som faktiskt är mycket bättre I Ioniq5 är den adaptiva farthållaren. Den anpassar inte hastigheten helt automatiskt till hastighetsbegränsningen, utan man får bekräfta det manuellt. Det går alltså att hoppa över om man av någon anledning inte vill följa hastighetsbegränsningen slaviskt. Det går dessutom att ställa in en tolerans upp till 10km/h. I e-tron kunde man inte göra det. Det var skyltad hastighet vid skylten och inget annat. Tysk byråkrati liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Coolt att den är tystare (och bekvämare om jag fattar det rätt) än Etron :)
(för den är ju ganska tyst liksom)
Tystare är ju ett subjektivt begrepp. Den är helt klart tystare när det gäller vindbrus. Det hörs absolut ingenting alls. Och även skvättljud från saltslaskiga vägar tränger knappt in i kupén. Då är den i mina öron bättre än e-tron. Eller åtminstone likvärdig. Men det hörs lite mer däckljud i Ioniq5. Då är e-tron tystare tror jag.
Totalt sett skulle jag vilja påstå att e-tron är bättre på att filtrera bort låga frekvenser medan Ioniq5 kapar de högfrekventa ljuden bättre. Förmodligen tack vare de laminerade rutorna. Sen är det upp till var och en vad man föredrar och hur man upplever ljudet. Jag upplever den som mycket tyst. Långt tystare än förväntat. En stor fördel är att motorn inte låter. För det gör den i e-tron. Och det förstör upplevelsen lite, tycker jag. I Ioniq5 hör man inte motorn överhuvudtaget. Inte i min RWD i alla fall.
Bekvämare är Ioniq5 definitivt eftersom min e-tron bara hade standardstolar medan min Ioniq är ju en Advanced med ventilerade komfortstolar. Det var faktiskt ett misstag att jag inte beställde min e-tron med bättre stolar. Men de kostade skjortan och säljaren menade då att skillnaden inte var så himla stor. Men skillnaden var enorm. Men det insåg jag inte förrän jag fick provköra en e-tron med sportstolar. De är fan så mycket bättre.
Nånting som faktiskt är mycket bättre I Ioniq5 är den adaptiva farthållaren. Den anpassar inte hastigheten helt automatiskt till hastighetsbegränsningen, utan man får bekräfta det manuellt. Det går alltså att hoppa över om man av någon anledning inte vill följa hastighetsbegränsningen slaviskt. Det går dessutom att ställa in en tolerans upp till 10km/h. I e-tron kunde man inte göra det. Det var skyltad hastighet vid skylten och inget annat. Tysk byråkrati liksom.
Nåväl, Ajåhhhnicen är iaf väldigt tyst, vilket känns extra bra i en elbil ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nåväl, Ajåhhhnicen är iaf väldigt tyst, vilket känns extra bra i en elbil ju :)
Ja. Och så får man ju också ta i beaktande att den är mindre än hälften så dyr jämfört med min e-tron från 2019. Det är helt otroligt om man tänker lite efter.
Jag visste ju att försäkringen skulle bli billigare med, men att den är nästan gratis i jämförelse trodde jag inte. Mindre än 200kr/mån är verkligen billigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av expat »

Kul att din saga äntligen är slut (ta i trä). Är det Folksam? Fick en kanonförsäkring på min Kona också, sen blev den dubblad när det var dags att förnya den.
Så det blev ett annat bolag
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

DrDR skrev:
Fick besked i veckan från ÅF att min I5 är försenad till oktober (prel skulle jag fått den april-aug). Suck!
Sen påstod han att jag skulle va bland de först i landet att få en AWD! Verkar osannolikt, hur många av er här har en AWD beställd?
Som jag skrivit tidigare i tråden, några sidor bakåt, så är min AWD under transport och beräknas levereras i månadsskiftet jan/feb. Men jag ska inte slutföra affären. Jag har fått en RWD och är helnöjd med den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Och nu det bästa av allt. Min sambo har ändrat sig. Hon fick bekänna färg och erkände till slut att bilen är klart över förväntan. Hon tyckte mest om de fina stolarna och Bose-anläggningen. Och att den har en massa lull-lull som Audin inte hade.
Härligt! Bra att du stod på dig. Grattis till både dig och sambon! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

expat skrev:
Kul att din saga äntligen är slut (ta i trä). Är det Folksam? Fick en kanonförsäkring på min Kona också, sen blev den dubblad när det var dags att förnya den.
Så det blev ett annat bolag
Ja, Folksam. Under 200 spänn i månaden. Audin låg över 700. Vilken galen skillnad alltså.
Jag antar att det är så billigt enbart under provperioden. Efter 6 mån lär det kosta mer. Men nu vet jag i alla fall på ett ungefär vad jag kan räkna med.
martinot skrev:
Härligt! Bra att du stod på dig. Grattis till både dig och sambon! :D
Tack
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar