Backspegel bländar av i mörker

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Backspegel bländar av i mörker

Inlägg av SkipperO »

Jag har märkt senaste dagarna att min innerbackspegel bländar av (mörknar) hela tiden när det är mörkt, oavsett om det finns nån bil bil bakom eller ej och oavsett miljö. Lägger jag i backen försvinner det, och återkommer när jag lägger i ”frammen”. Är det ljust ute är den inte avbländad. Har haft hela bakrutan istäckt, och helt isfri, ingen skillnad. Har startat om, ingen skillnad. Känns som nått är fel eller? Antar att sensorn sitter i backspegeln eller är det kameror och nån AntiIntelligent mjukvara som styr?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Backspegel bländar av i mörker

Inlägg av SkipperO »

Svarar mig själv efter lite mer googlande: Skall tydligen vara så. Någon hade fått detta svaret från Tesla:

"The Model3 will dim the mirrors to half their brightness when the following are present: * The sun is down(UI_solarElevationAngle <-5 degrees, calculated using GPS and time of day) * The headlights are on (DAS_headlightRequest = DAS_HEADLIGHT_REQUEST_ON or DAS_HEADLIGHT_REQUEST_INVALID) * Whether it is in gear (DI_gear) is D o N"

Case closed!
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Backspegel bländar av i mörker

Inlägg av Albin »

Sen uppdatering 2021.24 så kan man stänga av auto dimming på speglarna.

You can now enable or disable automatic dimming of your mirrors. To access, tap Controls > Mirror > Mirror Auto Dim.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Backspegel bländar av i mörker

Inlägg av martinot »

Albin skrev:
Sen uppdatering 2021.24 så kan man stänga av auto dimming på speglarna.

You can now enable or disable automatic dimming of your mirrors. To access, tap Controls > Mirror > Mirror Auto Dim.
Bra tips! Skall själv prova ut vad som blir bäst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Teslai
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jun 2021 20:49

Re: Backspegel bländar av i mörker

Inlägg av Teslai »

Allt blev så mycket bättre när jag stängde av "auto dim"
Skriv svar