Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

wanderlei

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wanderlei »

Det dyker ju upp en del lagerbilar imellanåt där det står att de max gått 50km. Om jag köper en sån bil. Har jag då möjlighet att ansöka om klimatbonus på en sån bil?
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
PFall
Teslaägare

Inlägg av PFall »

wanderlei skrev:
Det dyker ju upp en del lagerbilar imellanåt där det står att de max gått 50km. Om jag köper en sån bil. Har jag då möjlighet att ansöka om klimatbonus på en sån bil?
Ja, då är den helt ny
wanderlei

Inlägg av wanderlei »

PFall skrev:
wanderlei skrev:
Ja, då är den helt ny
Tack för det snabba svaret.
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare

Inlägg av Eklund89 »

Fick precis SMS om att leveransen blev försenad till kl 13 pga att bilen är fast på vägen.

Nu kan jag se min bil på car.info och transportstyrelsen. Det står att bilen är tillverkad 2021-11-26. Är det rimligt? Car.info visar att det är den gamla modellen men jag tror inte de har uppdaterat sina bilar eller?
Den har tjänstevikt på 1835kg så det borde ju vara det tyngre 60kw batteriet i den. Om det stämmer att den är tillverkad i november så måste det vara nyaste modellen.
M3 RWD vit/svart
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

wanderlei skrev:
Lager betyder ju ibland "har en bokad plats på ett fartyg", inte att den finns runt hörnet på en av butikerna.
Tesla M3 LR..
Barajag

Inlägg av Barajag »

Eklund89 skrev:
Fick precis SMS om att leveransen blev försenad till kl 13 pga att bilen är fast på vägen.

Nu kan jag se min bil på car.info och transportstyrelsen. Det står att bilen är tillverkad 2021-11-26. Är det rimligt? Car.info visar att det är den gamla modellen men jag tror inte de har uppdaterat sina bilar eller?
Den har tjänstevikt på 1835kg så det borde ju vara det tyngre 60kw batteriet i den. Om det stämmer att den är tillverkad i november så måste det vara nyaste modellen.
Hittar också vår bil på carinfo nu, men det står helt olika uppgifter där gentemot vad det står på transportstyrelsens sida. Vikten är olika, räckvidd olika, batteriet olika.
Men informationen på transportstyrelsens sida är med nya Model 3 och det som står på carinfo indikerar gamla sr+.
Alla bilar tillverkade efter 1nov är nya model 3 enligt tesla. Vår är också tillverkar 26/11.
Har du samma uppgifter på båda sidorna om din bil?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

IcePic skrev:
wanderlei skrev:
Lager betyder ju ibland "har en bokad plats på ett fartyg", inte att den finns runt hörnet på en av butikerna.
” Alla bilar som dyker upp i lager levereras innan årsskiftet oavsett om de är på plats redan eller under transport!”
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare

Inlägg av Eklund89 »

Barajag skrev:
Eklund89 skrev:

Hittar också vår bil på carinfo nu, men det står helt olika uppgifter där gentemot vad det står på transportstyrelsens sida. Vikten är olika, räckvidd olika, batteriet olika.
Men informationen på transportstyrelsens sida är med nya Model 3 och det som står på carinfo indikerar gamla sr+.
Alla bilar tillverkade efter 1nov är nya model 3 enligt tesla. Vår är också tillverkar 26/11.
Nej, jag har samma som du. Carinfo säger sr+ och transportstyrelsen säger nya med 495 km räckvidd. Min gissning är att carinfo inte är uppdaterade helt enkelt eftersom att den är helt ny modellen som vi får.
M3 RWD vit/svart
Nusse_Tuffs

Inlägg av Nusse_Tuffs »

Nyss hemkommen efter hämtat min bil kl 13 idag i GBG. Gick jättesmidigt.
Fick gå igenom ett par saker vid disken, sen skriva på och fick kortet och gick ut till bilen där jag och mitt barn fick sitta och känna in allt själva i lugn och ro. Allt såg jättefint ut. Inga konstigheter upptäckta än, förutom avsaknad av USB och trådlös laddning då...
Sen rulla iväg efter en 20 minuter och köra hemmåt. Fantastisk känsla. Grym väghållning och accelerationen är brutal. Det svartnar lite och då har jag inte provat från 0 än.
Sen köra runt lite överallt och lära mig bilen och koppla in telefonen.

Blev riktigt snyggt med grå metallic och ingen krom! Detta var helt klart lite annorlunda än vanligt bilköp där man går igenom med säljaren tillsammans. Men tror nog jag föredrar såhär istället faktiskt. Roligare att i egen takt gå igenom saker än att ha någon hängandes över mig.

Enda smolket i bägaren är att bilen är så låg att trottoarkanten tenderar att ta i underreddet när jag ska ner i garaget eftersom det lutar nedåt. Kvack! Smyga jättelångsamt så går det. Så det blir något jag måste fixa till våren.
Användarvisningsbild
PFall
Teslaägare

Inlägg av PFall »

Eklund89 skrev:
Barajag skrev:
Eklund89 skrev:

Nej, jag har samma som du. Carinfo säger sr+ och transportstyrelsen säger nya med 495 km räckvidd. Min gissning är att carinfo inte är uppdaterade helt enkelt eftersom att den är helt ny modellen som vi får.
Exakt samma för mig också
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare

Inlägg av Teslalx »

Skulle hämtat min P den 27:e i Norrköping men fick sms nyss att jag kan hämta den redan imorgon! Perfekt julklapp :)
//
Alx
Användarvisningsbild
capri
Teslaägare

Inlägg av capri »

Hämtade min i Malmö i morse kl 9. Rätt smidigt efter att ha beställt i månadsskiftet typ (fick tag i en bil som redan var på väg).

En smolket i bägaren är väl att vinterhjulen inte har täcksidor över bultar mm. "Kan beställas men är tyvärr slut". Kan väl tycka att sådant skulle kunna ingå, ser ju ut som sk*t utan.
P_20211223_094641.jpg
AK72

Inlägg av AK72 »

Nusse_Tuffs skrev:
Nyss hemkommen efter hämtat min bil kl 13 idag i GBG. Gick jättesmidigt.
Fick gå igenom ett par saker vid disken, sen skriva på och fick kortet och gick ut till bilen där jag och mitt barn fick sitta och känna in allt själva i lugn och ro. Allt såg jättefint ut. Inga konstigheter upptäckta än, förutom avsaknad av USB och trådlös laddning då...
Sen rulla iväg efter en 20 minuter och köra hemmåt. Fantastisk känsla. Grym väghållning och accelerationen är brutal. Det svartnar lite och då har jag inte provat från 0 än.
Sen köra runt lite överallt och lära mig bilen och koppla in telefonen.

Blev riktigt snyggt med grå metallic och ingen krom! Detta var helt klart lite annorlunda än vanligt bilköp där man går igenom med säljaren tillsammans. Men tror nog jag föredrar såhär istället faktiskt. Roligare att i egen takt gå igenom saker än att ha någon hängandes över mig.

Enda smolket i bägaren är att bilen är så låg att trottoarkanten tenderar att ta i underreddet när jag ska ner i garaget eftersom det lutar nedåt. Kvack! Smyga jättelångsamt så går det. Så det blir något jag måste fixa till våren.

Liknande erfarenheter som ovan talare. Mycket smidig leverans i Norrköping och verkar ha stolpe in då min 3:a Performance levererades med trådlös laddare och USB. Som jag nämnt tidigare har hela min process fortlöpt smärtfritt utan några komplikationer. På vägen hem fick jag lägga band på mig och inte trycka för hårt på gaspedalen, dock lät jag kärran sträcka ut ordentligt efter däckverkstaden lagt på vinterdäcken.

Igår fastnade jag dessutom i appen (energic) och kollade förbrukning etc, finns hur mycket som helst information att förkovra sig i som första elbilsägare. Detta känns som helt rätt steg för mig.
Tesla M3P 2021 - Midnight Silver - Svart Interiör.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

capri skrev:
Hämtade min i Malmö i morse kl 9. Rätt smidigt efter att ha beställt i månadsskiftet typ (fick tag i en bil som redan var på väg).

En smolket i bägaren är väl att vinterhjulen inte har täcksidor över bultar mm. "Kan beställas men är tyvärr slut". Kan väl tycka att sådant skulle kunna ingå, ser ju ut som sk*t utan.
Vad kostar det att köpa ngt vad som helst från tredjepartstillverkare som täcker hålet i mitten?

Ett förslag till: En uppsättning låsbultar kanske? Finns det, eller är det också slut?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare

Inlägg av Jordgubben »

Hämtade ut min i Umeå i tisdags.

Supertrevlig personal och allt gick finfint. Lite smuts på innertaket som det togs bilder på men ingenting som stör mig. Trådlösa laddningen fram fungerade finfint så jag hade nog tur med det.

Supernöjd med bilen, lägre vägljud än jag trodde framförallt med tanke på att jag köpte med dubbade vinterdäck. Däremot tycker jag bilen är för stötig så mjukare fjädring hade jag inte klagat på men det får jag leva med :).
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
capri skrev:

Vad kostar det att köpa ngt vad som helst från tredjepartstillverkare som täcker hålet i mitten?

Ett förslag till: En uppsättning låsbultar kanske? Finns det, eller är det också slut?
Ngt sånt här kanske:

https://www.amazon.se/Hjulskyddssats-mi ... 7622&psc=1

Om du startar en ny tråd på forumet så finns det kanske ngn som har ännu bättre förslag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare

Inlägg av Teslalx »

Precis hemkommen från upphämtning i Norrköping!

Va hur smidigt som helst och super bra service. 92% laddat dessutom. Inga fel på bilen. Ni som har haft problem med Norrköping har nog haft otur eller så hade jag tur :)
//
Alx
Användarvisningsbild
alidhojd
Teslaägare

Inlägg av alidhojd »

Hämtat idag utan problem, hittade skador på stolsryggarnas baksidor som jag tror är från vinterdäck förvarade i bilen. Meddelade tesla umeå och dom instruerade mig ur jag anmäler med appen. Det löser sig säkert. Även min hade trådlösa laddningen monterad.

Jag har varit förutseende och beställt centrumkåpor från amazon, gör grym skillnad för utseendet.
2021 model 3 long range
Umeå
Användarvisningsbild
DanielR82

Inlägg av DanielR82 »

Hämtade en Model 3 Standard idag ”nya modellen”. Tillverkad sent i November 2021. I appen står det dock att bilen är en Standard Range Plus. Inga nya baklysen. Vid diskussion med personal på plats menade dom på att den ökade räckvidden berodde på slöare acceleration och inte att batteriet blivit större. Men dom påtalade att bilen hade alla nya uppgraderingar vad det nu betyder utöver uppvärmt baksäte och ratt. Bilen var fin utan anmärkningar i vart fall. Saknade trådlös laddning och USB-C portarna i främre förvaringen.
Barajag

Inlägg av Barajag »

DanielR82 skrev:
Hämtade en Model 3 Standard idag ”nya modellen”. Tillverkad sent i November 2021. I appen står det dock att bilen är en Standard Range Plus. Inga nya baklysen. Vid diskussion med personal på plats menade dom på att den ökade räckvidden berodde på slöare acceleration och inte att batteriet blivit större. Men dom påtalade att bilen hade alla nya uppgraderingar vad det nu betyder utöver uppvärmt baksäte och ratt. Bilen var fin utan anmärkningar i vart fall. Saknade trådlös laddning och USB-C portarna i främre förvaringen.
Vad är det för skillnad på nya och gamla baklyktor?
fraggan
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Inlägg av fraggan »

Barajag skrev:
DanielR82 skrev:
Blinkers bak är "större", sen har jag för mig att det är något med antingen bromsljuset eller pos.ljusen också. Inga jättegrejer men ändå en förändring.
Har ett svagt minne av att backljus nu finns på båda sidor.

EDIT: https://teslanorth.com/2021/11/23/tesla ... ghts-pics/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

DanielR82 skrev:
Hämtade en Model 3 Standard idag ”nya modellen
Vid diskussion med personal på plats menade dom på att den ökade räckvidden berodde på slöare acceleration och inte att batteriet blivit större.
Wtf?!
Så om dom gör LR lite slöare så kan dom skriva 670km WLTP
Sjukt om det är så ahahhaha

Ser man någonstans om det är större batteri i, alltså någon hemsida eller så
Barajag

Inlägg av Barajag »

fraggan skrev:
Barajag skrev:
DanielR82 skrev:
Blinkers bak är "större", sen har jag för mig att det är något med antingen bromsljuset eller pos.ljusen också. Inga jättegrejer men ändå en förändring.
Har ett svagt minne av att backljus nu finns på båda sidor.

EDIT: https://teslanorth.com/2021/11/23/tesla ... ghts-pics/
Ok ja men då bör vår bil ha nya lyktorna, byggd i China i november. Annars blir man ju lurad :?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

DanielR82 skrev:
Hmm luktar BS långa vägar.

Nya har väl 60kWh mot gamla 55.
Användarvisningsbild
DanielR82

Inlägg av DanielR82 »

NEO skrev:
DanielR82 skrev:
Hmm luktar BS långa vägar.

Nya har väl 60kWh mot gamla 55.
Laddade från 42% till 100% nu i natt och den lade till 35kw vilket då ska betyda att det är 60kw.

Nya bakljus lär ni inte få på era Standard Range i vart fall, vår är tillverkad 2021-11-26 enligt transportstyrelsen.
Skriv svar