Vid Gävlebro sneglade jag bortåt laddarna vid McDonalds och det såg ut att vara ett par lediga.Maw skrev:Är det någon som har sett hur det varit utanför SuC idag?
Har det varit mycket köer på andra stationer?
Laddköer på SuC Julen 2021
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Om man har ABRP premium kan man se läget live.
Laddade i Karlstad vid sju igår också, ungefär 50% beläggning.
Laddade i Karlstad vid sju igår också, ungefär 50% beläggning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Känns som det var mer tryck den 22a.Nick skrev:Det är ju ändå rätt stor resedag igår och ser ju ut att varit väldigt lugnt överallt. Tittade även på ChargeFinder igår vid 18.00 tiden och det var knappt någon beläggning alls då på IONITY heller. Varberg hade 1 ledig övriga hade inga aktiva laddningar alls eller 1-2 som flest.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.martinot skrev:Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).
Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.
Men skall bli spännande att följa!
Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6.Xmag skrev:Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Hur mycket mer? Fick ni vänta?mikebike skrev:Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6.Xmag skrev:Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Nej, men det var det närmaste vi kommit hittills.ONSatan skrev:Hur mycket mer? Fick ni vänta?mikebike skrev:Betydligt mer 2 timmar senare, men vi orkade inte gå upp klockan 6.Xmag skrev:Åkte 7.15 från Stockholm den 23:e.
Laddade i Gävle, Hudik och Sundsvall. Såg inga köer.
Fullt i Bredden, fullt i Fullerö när vi lämnade, en ledig i Gävle när vi lämnade. Många lediga i Hudik. Laddade hos Mamma, så kollade inte status i Sundsvall. Passerade dock Nacksta strax efter 13 idag och alla laddare var lediga.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.LarsL skrev:Tänk på att Tesla kommer dra in stora belopp på bidrag och stöd när de öppnar Superchargers för andra. Det är ju ett enormt paket på väg i USA, om det godkänns och i EU finns det ju redan generösa stöd. Jag tror det kommer bli ordentligt bra om något år eller så när Tesla drar igång utbyggnaden på riktigt. Det är ju i princip bara Tesla som kan vräka ut Superchargers… om de dessutom gör pengar direkt på dem.martinot skrev:Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).
Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.
Men skall bli spännande att följa!
Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Model S P85DL+
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Åkte någon gång efter Kalle (dvs den 24e) sträckan Sthlm-Helsingborg. Ensam i Tystberga, en model S i Ödeshög, ensam i Markaryd... Visst ingen direkt vanlig resdag, men kan man välja sina tillfällen så kan man få vara rätt ensam vid laddarna.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Model Y LR AWD 2022
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.jonasl skrev:Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 sep 2021 00:56
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Ja de verkar gå på rätt sida gränsen vilket är upplyftande att veta, man vill ju inte heller att det skall vara halvtomt på de värsta dagarna på året för då måste bilförsäljningen/laddkostnaden sättas högre än vad annars hade behövts.jonasl skrev:Jag tror de följer belastningen ganska väl. Längs sträckan jag körde är det flera stationer placerade redan.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.mans71 skrev:Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Exakt.OfarligTesla skrev:Ja, bättre än jag trodde faktiskt. Vi kan också dra slutsatsen att överkapacitet för framtida tillväxt saknas på många ställen.jonasl skrev:Tror ändå vi kan sammanfatta med att det än så länge inte är någon katastrof ens en av årets största resdagar.
Dessutom skall man komma ihåg att vi just nu har en ny Covid-våg med nya restriktioner, och många fler än vanligt som stannar hemma, eller minskat väsentligt på sina besök och sitt resande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?dstr skrev:Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.mans71 skrev:Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.Maw skrev:Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?dstr skrev:Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.mans71 skrev:Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Jag tänkte på jämförelsen av en Tesla med fri supercharging jämfört med en utan. Kostnaden för fri supercherging kan ju inte vara för de fasta kostnaderna om de fasta kostnaderna är inbakade i bilpriset för en Tesla som inte har betalt för fri supercharging men ändå har tillgång till nätverket.dstr skrev:Det är ju ett inkomstbortfall som ska täckas upp.Maw skrev:Det borde rimligtvis handla om den rörliga kostnaden för att ladda, inte för urbyggnaden av SuC-nätverket?dstr skrev:Våren 2020 värderade Tesla fri suc till 50.000.mans71 skrev:Det stämmer. 20 000 kostade fri supercharging back in the days. Senare bakades det in i priset. Senare togs fri SuC bort. Men 20 000 på en +mille-bil kan man ju lätta allokera till utbyggnad utan att för den skull ge fri SuC till kunden.
Då togs det bort för första ägaren. De som satt med en beställning då fick välja att ha det kvar eller få 50k i rabatt.
Inkomsterna från SuC-nätverket behöver täcka både fasta och rörliga kostnader, rimligtvis fördelat på drift, förbrukning och utbyggnad.
Om taxan för laddningen även täcker den fasta kostnaden, för utbyggnad osv i så ingår de fasta kostnaderna förstås i avgiften för fri supercharging.
Hoppas min tankegång är läsbar
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Nu har kanske tråden glidit ifrån ämnet lite, men jag laddade i Linköping vid 13-tiden dagen före julafton. Kollade kartan några gånger under färden dit, det var tre lediga hela tiden förutom när vi kom dit. Då var det sju lediga. Ingen kö alltså. Passerade Sillekrog på vägen mot Linköping, där var det fullt enligt kartan (en klocksymbol) men jag såg inte om någon stod i kö.
Model 3 SR+ 18" 2021
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.MrKillBill skrev:Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Laddköer på SuC Julen 2021
Men elabonnemanget påverkas inte av antalet uttag utan av max effekten som behöver användas. Tidigare var det ju i alla fall Tesla strategi att alla ska få en plats när de vill ladda men att alla kanske inte fick max effekt. Och jag föredrar helt klart att få en plats och kunna ansluta sladden än att behöva står en kö och vänta, även om effekten är lägre. Är bilen inkopplad så kan jag ju sätta mig och ta en fika och slappna av istället för att sitta i bilen och vänta.EnTraktor skrev:En station med 4-8 laddare har en 5-siffrig kostad för elbonnemang varje månad.MrKillBill skrev:Nu killgissar jag men gissar att driftkostnaden på en mindre använd stolpe inte är så hög utan att det i huvudsak är en engångskostnad medförande att Tesla kan hålla sig med en överkapacitet på i vart fall vissa kritiska laddpunkter med hög belastning vid särskilda dagar, 40 st i Jönköping!