Polestar kritiserar Teslas SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
De hade ju kunnat starta med att förse sina mackar med snabbladdare.
Ja, verkligen.

Jag bjuder Volvo på tipset att byta namn på "Tanka" till "Ladda" och sätta upp minst 4x175kW + 2x350kW. Tror att det hade varit en hyfsad investering om de vill sälja många elbilar framöver. :)
Det är inte Volvos egna nät. Tanka-mackarna ägs av Volvo/Renault-handlarna, inte av Volvo. Drivmedlet man säljer kommer från OKQ8.
Vanligt är att dom är automatstationer utanför en bilfirma. Kanske inte ett ställe man vill hänga på?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
De hade ju kunnat starta med att förse sina mackar med snabbladdare.
Ja, verkligen.

Jag bjuder Volvo på tipset att byta namn på "Tanka" till "Ladda" och sätta upp minst 4x175kW + 2x350kW. Tror att det hade varit en hyfsad investering om de vill sälja många elbilar framöver. :)
Det är inte Volvos egna nät. Tanka-mackarna ägs av Volvo/Renault-handlarna, inte av Volvo. Drivmedlet man säljer kommer från OKQ8.
Vanligt är att dom är automatstationer utanför en bilfirma. Kanske inte ett ställe man vill hänga på?
Vi sitter mest och kollar film eller äter medhavd mat medan vi laddar, så det kvittar.

OKQ8 och Circle-k sätter upp snabbladdare, och de säljer inte ens några elbilar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Däremot har Volvo ett eget nät av bensinmackar (Tanka). Av någon anledning tycker de tydligen att behovet av bensinmackar är större än behovet av snabbladdare.
De hade ju kunnat starta med att förse sina mackar med snabbladdare.
Ja, verkligen.

Jag bjuder Volvo på tipset att byta namn på "Tanka" till "Ladda" och sätta upp minst 4x175kW + 2x350kW. Tror att det hade varit en hyfsad investering om de vill sälja många elbilar framöver. :)
Det är inte Volvos egna nät. Tanka-mackarna ägs av Volvo/Renault-handlarna, inte av Volvo. Drivmedlet man säljer kommer från OKQ8.
Vanligt är att dom är automatstationer utanför en bilfirma. Kanske inte ett ställe man vill hänga på?
Vi sitter mest och kollar film eller äter medhavd mat medan vi laddar, så det kvittar.

OKQ8 och Circle-k sätter upp snabbladdare, och de säljer inte ens några elbilar.
Men OKQ8 och circle-k säljer ju korv, fika och annat nästan dygnet runt. Det är väl därför dom gör det.
Men visst skulle OKQ8-laddstationer kunna användas på tanka-mackarna.
Blaifred
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 nov 2021 11:13

Re: Polestar kritiserar Teslas SuC

Inlägg av Blaifred »

roffe_s skrev:
Njae, jag kan förstå vad de menar om vi för ett ögonblick lyfter oss från vad vi personligen kör/vinner på och tittar på detta ut ett samhällsperspektiv. Låt oss ta laddarna på väg upp till fjällen eller till exempel E10 upp mot Kiruna som exempel (Skaulo/Poultikasvaara):

1 - Vi pratar om små samhällen med kanske 50 hushåll och sannolikt begränsad överföringskapacitet i det lokala nätet.
2 - Tesla monterar 5 st (?) SUC-stolpar som ska garanteras effekt.
3 - Jag passerar platsen då och då, har ännu inte sett en enda Tesla ladda där vid de tillfällen jag passerat. De finns säkert men sannolikt är nyttjandegraden väldigt låg.
4 - Nu vill annan operatör etablera sig, inom ramen för Trafikverkets satsning på att bygga bort vita områden.
5 - Svaret från den lokala elnätsoperatören kan bli att detta inte låter sig göras utan omfattande investeringar i trafostationer och nät, tillgänglig effekt är tyvärr tecknad. Projektet riskerar både att fördröjas och fördyras vilket direkt motverkar samhällets intentioner.

I ett sådant scenario kan jag förstå att övriga aktörer reagerar och samhällsekonomiskt blir det naturligtvis svårt att argumentera för att elinfrastrukturen etableras på ett för samhället effektivt och förnuftigt vis. Att bygga kapacitet som inte är nödvändig eller med låg nyttjandegrad främjar ingen. Jag kan därför se öppna nät som en förutsättning för effektivast möjliga elbilism framför allt längs de rikstäckande vägnätet utanför storstäderna.

Mina 2p
Tycker du att ditt resonemang ska överföras till alla elabonnemang? Exklusiviteten och säkringen (garanterad effekt) gäller ju oavsett typ verksamhet (villa, bageri, studsmattehall etc). Om nätägaren ska behöva bedöma hur samhällseffektiv anslutningen är innan inkoppling så behöver vi ändra elnätsregleringen. Lösningen nu med befintligt regelverk är ju att den nya operatören ligger på så att nätägaren tar höjd för investeringen i nästa intäktsram eller ett den intresserade operatören dealar med Tesla (om nu nyttjandegraden bland teslor är låg men alla andra märken behöver laddning där).
Skriv svar