Tack för bra jämförelse, lite kul att de tre första du nämner för E-tron är det som är viktigast för mig, tyvärr får jag inte FOD då jag köper en -19 men går nog att leva med. En gammal bil jag vet, visst ör det hemskt.
En undran, vad är onödig ”pop-upp” som du nämner?
Ett meddelande som poppar upp på skärmen varje gång man ska köra iväg.
Hela startproceduren är alldeles för lång och jag förstår verkligen inte varför.
Jämför:
Model X:
* Lägg i växel (i nya X tas även detta steg bort...)
* Kör
med:
E-Tron:
* Ta upp nyckel.
* Lås upp bilen.
* Öppna dörren (öppnas automatiskt på X, bara att sätta sig).
* Tryck på startknappen.
* Tryck ur handbromsen.
* Lägg i växel.
* Klicka bort pop-ups.
Man kan förvisso "utrusta bort" de två första stegen på e-tron, men ett antal onödiga steg kvarstår.
Pop up har inte jag i min så vet inte vad du menar. P-broms släpper ju per automatik när du gasar så det är inte heller något som finns.
På min är det
*Ta i handtaget sätt dig i bilen
*Tryck på startknappen
*Lägg i växel
Sen har man förstås olika preferenser. Värt att hålla isär respons och acceleration från sportighet. De flesta elbilar är inte så sportiga pga tyngden även om de har mycket bra acceleration och grym respons. Blev själv mycket besviken på Polestar som ju ofta framhävs som en sportig bil. Den hade bra acc men kändes svajigare än min e-tron i chassit. Gick från den ena till den andra vid provkörningen. Har även en audi TTs hemma och det är en annan liga förstås. Skulle inte förvänta mig den typen av körupplevelse i en bil som väger 500 till 1500 kg mer oavsett om den är ännu snabbare 0-100.
Nja, respons och acceleration är två extremt viktiga delar i "sportighet" imo, därmed inte sagt att en hel del annat tillkommer och där är vikt absolut en viktig aspekt. Responsen är avsevärt bättre i alla Teslor än i e-tron IMO, även om accelerationen ofta är likvärdig. Just vikten är nog Model 3s största fördel jämfört med övriga. E-tron är förvisso även något tyngre än X, men av någon anledning känns skillnaden större. Jag har aldrig kört en bil som känns så tung som e-tron faktiskt.
E-Tron har väl dock aldrig marknadsförts som något sportigt heller, så inget fel i att det är en glidare. Konstaterar bara att om man förväntar sig sportighet så ska man definitivt välja en annan bil.
Tack för bra jämförelse, lite kul att de tre första du nämner för E-tron är det som är viktigast för mig, tyvärr får jag inte FOD då jag köper en -19 men går nog att leva med. En gammal bil jag vet, visst ör det hemskt.
Hela startproceduren är alldeles för lång och jag förstår verkligen inte varför.
Jämför:
Model X:
* Kör
med:
E-Tron:
* Ta upp nyckel.
* Lås upp bilen.
* Tryck på startknappen.
* Tryck ur handbromsen.
* Lägg i växel.
* Klicka bort pop-ups.
Man kan förvisso "utrusta bort" de två första stegen på e-tron, men ett antal onödiga steg kvarstår.
Pop up har inte jag i min så vet inte vad du menar. P-broms släpper ju per automatik när du gasar så det är inte heller något som finns.
På min är det
*Tryck på startknappen
*Lägg i växel
Kör.
Som sagt, de två första stegen kan man betala extra för att slippa.
Får du inte en "Fortsätt" pop-up varje gång ang nått med vilken förarprofil som laddats? Kommer inte ens ihåg vad som står, så oviktig är den Men kan man få bort den så får du gärna berätta hur du gjort...
Jämför:
Model X:
* Kör
med:
E-Tron:
* Ta upp nyckel.
* Lås upp bilen.
* Tryck på startknappen.
* Tryck ur handbromsen.
* Lägg i växel.
* Klicka bort pop-ups.
På min är det
*Tryck på startknappen
*Lägg i växel
Kör.
Som sagt, de två första stegen kan man betala extra för att slippa.
Får du inte en "Fortsätt" pop-up varje gång ang nått med vilken förarprofil som laddats? Kommer inte ens ihåg vad som står, så oviktig är den Men kan man få bort den så får du gärna berätta hur du gjort...
Nä det har jag inte på min varje gång. Men jag har även tagit bort det där välkomstljudet som sker när man startar. Kanske hänger ihop ?
Jag körde Härjedalsfjällen (Tännäs) från Stockholm med betydligt mindre laddtid. Långstopp till 100% i Insjön och sen fyllde jag på i Sveg vid Ica när jag handlade så blev väl dryga timmen i laddtid. Men jag hade väl inte mer än 10% vid ankomst. Fanns 3-fas i stugan. Hemvägen körde jag på ett stopp bara i Rättvik med matpaus där bilen alltid är klar med 100% innan vi är det. Takboxen på dessutom. Första stinten där var 30 mil och det gick med några mils marginal. Var ganska milt men ruskigt dåliga vägar i början då isen börjat släppa på vägen.
Kolla vilken variant du har i ABRP, gör en del om du tar senare årsmodell med förbättrad effektivitet.
Ja om stugan har laddning så är det ju lättare, men tyvärr verkar det vara rätt tunt med sådana när man skall hyra på Skistarorterna. Jag använder senaste årsmodellen men det ser verkligen illa ut i ABRP, även om jag håller hastighetsgränsen så säger den att det krävs 90% batteri mellan Uppsala och Hudiksvall, det är bara 226 km mellan laddarna. Visst är inställningarna -15 och regn/snö nivå 1 men det är ju ändå inte ett orimligt scenario för de flesta delarna av resan.
Jag körde Härjedalsfjällen (Tännäs) från Stockholm med betydligt mindre laddtid. Långstopp till 100% i Insjön och sen fyllde jag på i Sveg vid Ica när jag handlade så blev väl dryga timmen i laddtid. Men jag hade väl inte mer än 10% vid ankomst. Fanns 3-fas i stugan. Hemvägen körde jag på ett stopp bara i Rättvik med matpaus där bilen alltid är klar med 100% innan vi är det. Takboxen på dessutom. Första stinten där var 30 mil och det gick med några mils marginal. Var ganska milt men ruskigt dåliga vägar i början då isen börjat släppa på vägen.
Kolla vilken variant du har i ABRP, gör en del om du tar senare årsmodell med förbättrad effektivitet.
Ja om stugan har laddning så är det ju lättare, men tyvärr verkar det vara rätt tunt med sådana när man skall hyra på Skistarorterna. Jag använder senaste årsmodellen men det ser verkligen illa ut i ABRP, även om jag håller hastighetsgränsen så säger den att det krävs 90% batteri mellan Uppsala och Hudiksvall, det är bara 226 km mellan laddarna. Visst är inställningarna -15 och regn/snö nivå 1 men det är ju ändå inte ett orimligt scenario för de flesta delarna av resan.
Det är väl sånt som gör att man kanske blir kvar hos Tesla, den extra räckvidden är inte helt fel att ha. Kanske mindre skillnad om man ska på bilsemester i Europa men antalet resor man kan göra utan att fundera på laddning (iaf om man kan ladda nog länge när man kommer fram) ökar rejält med säg 10 mils extra räckvidd. Är kanske snarare planeringen/momenten i sig snarare än själva laddningen som stör, förutsatt då att man hittar en ledig och fungerande laddare när man behöver den.
Hur står sig Audis övriga modeller när det gäller räckvidd? Rimligtvis bör det inte bara vara Tesla som kan fixa det även om dom så klart har ett visst försprång sett till att min Model S från sent 2017 fortfarande verkar ha bättre räckvidd och acceleration. Men just Etron är väl heller inte byggd som en elbil från början heller...
Se det som worst case?
Inför min resa till stugan nu sa ABRP en förbrukning på 31 kWh/100km men det verkliga blev ca 27 kWh/100km. ABRP sa laddtid på 1h 20 min för att ladda upp till 80% vid en 50 kW-laddare. Men den verkliga laddtiden blev 40 min och upp till 90%. Så laddningen gick bra mycket fortare än vad ABRP räknar med av någon konstig anledning. Fick in 49.5 kW laddeffekt i batteriet från 50 kW laddaren i Åsarna.
Brukar räkna med -15c, lätt snö och 1 m/s i motvind och 100kg lastvikt i ABRP. Så har jag mitt worst case och det kan bara bli bättre
Se det som worst case?
Inför min resa till stugan nu sa ABRP en förbrukning på 31 kWh/100km men det verkliga blev ca 27 kWh/100km. ABRP sa laddtid på 1h 20 min för att ladda upp till 80% vid en 50 kW-laddare. Men den verkliga laddtiden blev 40 min och upp till 90%. Så laddningen gick bra mycket fortare än vad ABRP räknar med av någon konstig anledning. Fick in 49.5 kW laddeffekt i batteriet från 50 kW laddaren i Åsarna.
Brukar räkna med -15c, lätt snö och 1 m/s i motvind och 100kg lastvikt i ABRP. Så har jag mitt worst case och det kan bara bli bättre
Jag håller med. Har aldrig haft en långresa som gett mig förbrukning över 30 kWh/100km och har kört 5500 mil med bilen. Inte ens med släp i regn eller med takbox till fjällen. Tror max varit 29 ca. Bara att räkna fram räckvidd utifrån det. Med det sagt så går det förstås bra att få högre förbrukning om du kör 130 km/h i snöstorm men konstigt nog har inte jag sprungit på det scenariot ännu. Som ngn skrev ovan tycker jag nog att riktigt blöta vägar verkar vara värre än -15 för förbrukningen.
Det är väl sånt som gör att man kanske blir kvar hos Tesla, den extra räckvidden är inte helt fel att ha. Kanske mindre skillnad om man ska på bilsemester i Europa men antalet resor man kan göra utan att fundera på laddning (iaf om man kan ladda nog länge när man kommer fram) ökar rejält med säg 10 mils extra räckvidd. Är kanske snarare planeringen/momenten i sig snarare än själva laddningen som stör, förutsatt då att man hittar en ledig och fungerande laddare när man behöver den.
Hur står sig Audis övriga modeller när det gäller räckvidd? Rimligtvis bör det inte bara vara Tesla som kan fixa det även om dom så klart har ett visst försprång sett till att min Model S från sent 2017 fortfarande verkar ha bättre räckvidd och acceleration. Men just Etron är väl heller inte byggd som en elbil från början heller...
Ja det är det som är faran lite, försöker samla alternativen iaf så jag kan gå och testa dem (vissa för en andra gång) och utvärdera.
Nect skrev:
Se det som worst case?
Det är väl det som är frågan, är ABRP helt off för E-tron så det jag får där är absolut worst case? Den brukar vara pessimistiskt för Tesla också men när E-tronen skulle ha dubbla laddtiden jämfört med nya X (2.5 ggr jämfört med S) så känns det som det är något större fel. Största problemet för E-tronen är nog den där sista 50 kW laddaren så man får väl hoppas Ionity bygger ut innan det är dags att byta. Egentligen är väl A6 E-tron mer för mig men den är lite långt bort.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Står ”Lanseras 2023” på Audis sida, om det betyder att leveranser startar då vet jag inte och det såklart oklart när på året oavsett.
Med tanke på att E-tron facelift eventuellt inte dyker upp under 2022 som det är sagt så tror jag A6 E-tron har leverans tidigast 2024.
Tyvärr är det ju så med elbilar. Alla pratar om när det visar upp bilen, inte när man kan beställa eller få leverans. Titta på Polestar ”3 bilar på G”
Men vart och när man kan beställa tar det inte ens upp.
Det är väl det som är frågan, är ABRP helt off för E-tron så det jag får där är absolut worst case? Den brukar vara pessimistiskt för Tesla också men när E-tronen skulle ha dubbla laddtiden jämfört med nya X (2.5 ggr jämfört med S) så känns det som det är något större fel. Största problemet för E-tronen är nog den där sista 50 kW laddaren så man får väl hoppas Ionity bygger ut innan det är dags att byta. Egentligen är väl A6 E-tron mer för mig men den är lite långt bort.
Norrland har man tyvärr glömt bort när det gäller laddare över >100 kW (förutom Tesla), speciellt inlandsvägen som enbart har ensamma 50 kW’s laddare
Facelift fatboy (e-tron 55) eller A6 e-tron står högt upp på min lista med sida vid sida om Model X vid nästa bilbyte.
Facelift fatboy (e-tron 55) eller A6 e-tron står högt upp på min lista med sida vid sida om Model X vid nästa bilbyte.
Tror tvärr att facelift kommer att bli lite dyrare och blir svår att få in i budget för mig.
Däremot verkar Q6 e-tron kommer före A6 e-tron och är lite intresserad av en sådan om den går att få sent 2022
Finns ett ganska stort gap prismässigt under fatboy e-tron bland Audi´s elbilar så hoppas att PPE bilarna inte (bara) blir dyrare.
*Tryck på startknappen
*Lägg i växel
Kör.
Precis så känner jag igen mig. Popup-dialoger har jag aldrig fått i e-tron (i Ioniq5 däremot).
Låsa upp gör ju bilen själv.
Handbroms släpper inte automatiskt när man har påkopplat släp, annars gör den ju det så fort man kör iväg.
Jag skulle vilja påstå att enda "merarbetet" jämfört med en Tesla är att man måste trycka på Start-knappen. Allt annat är samma. Okej, en X öppnar dörrarna själv, men det finns å andra sidan ingen annan bil som gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hej nu har jag ju äntligen tagit min första tur i min E-tron och tror jag vet vad du menar med pop-up, gällande profil men det är inget man måste klicka bort. Så håller med Mati och jämför man med M3 som jag åkte ner så måste man trycka med tumme och fippla lite med två händer för att få tag i det som kallas handtag, fast ör väl en vanesak. Detta var högra sidan av bilen, den vänstra kanske är enklare och det ör ju där man kör.
Och ang förbrukning så tycker jag att Abrp är pessimistisk jag hade typ 26% när jag kom hem och abrp sa 23 med torra vägar och 16 med blöta och det var blöta. Detta var dock med effiency halva vägen.
Och ang förbrukning så tycker jag att Abrp är pessimistisk jag hade typ 26% när jag kom hem och abrp sa 23 med torra vägar och 16 med blöta och det var blöta. Detta var dock med effiency halva vägen.
Är det någon faktisk skillnad i förbrukning mellan lägena då? Och är det skillnad i acceleration? Jag skulle köra med läget som ger full tillgång till accelerationen hela tiden, det är ju en elbil så förbrukningen bör inte bli speciellt mycket högre av att accelerera till tänkt hastighet snabbare med en effektiv drivlina.
Är det någon faktisk skillnad i förbrukning mellan lägena då? Och är det skillnad i acceleration? Jag skulle köra med läget som ger full tillgång till accelerationen hela tiden, det är ju en elbil så förbrukningen bör inte bli speciellt mycket högre av att accelerera till tänkt hastighet snabbare med en effektiv drivlina.
Några norrmän gjorde ett test på detta.
”Vi prøvde med 13 e-tron i Norge å kjøre sammens på motorvei over 25 mil i forskjellig modus. Ingen målbar forskjell.”
13st e-trons som körde efter varandra med olika lägen.
”Vi prøvde med 13 e-tron i Norge å kjøre sammens på motorvei over 25 mil i forskjellig modus. Ingen målbar forskjell.”
Så det är bara köra med Dynamic 24/7
Låter bra! Antar att man kan sätta lägena på olika saker individuellt också (ratt, acceleration, fjädring osv) som det varit på tidigare Audis så man kan ha bekväm fjädring men ändå lite respons i pedalen .
Kanske får gå och provköra en E-tron igen i vår, se vad jag tycker.
Det är främst en mental skillnad. Man tillämpar en annan körstil när bilen är slö och seg, jämfört med en bil som är rappare. En e-tron som körs i efficiency-läge bjuder inte in till buskörning helt enkelt.
Sen är det faktiskt lite skillnad ändå. I efficiency går ACn bara på halvfart. Det räcker gott och väl i alla lägen, jag har aldrig kört med nåt annat, men det gör ändå nytta för förbrukningen. Å andra sidan så går det att sätta ACn i sparlåga ändå, oavsett vilket körläge man har valt. Men det är kanske ingenting man tänker på.
Sen tror jag att fjädringen sänks i efficiency. På det viset minskar luftmotståndet en aning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Låter bra! Antar att man kan sätta lägena på olika saker individuellt också (ratt, acceleration, fjädring osv) som det varit på tidigare Audis så man kan ha bekväm fjädring men ändå lite respons i pedalen .
Kanske får gå och provköra en E-tron igen i vår, se vad jag tycker.
Japp, går att välja ”anpassad” där du själv väljer hur du vill ha med fjädringshöjd, gasrespons mm. Tror det även finns nått för ratten.
Fördelen med dynamic är att bilen själv höjer/sänker sig beroende på hastigheten för att sänka luftmotståndet.
Några norrmän gjorde ett test på detta.
Mycket bra undersökning och inlägg. Tror detta gäller för i stort alla elbilar, och inte bara Audi. Har alltid känt på mig att det är vilken hastighet man håller som är viktigast för förbrukningen, och att detta med alla "modes" från tillverkarna är lite av "scam" och konstruerade saker. Ögongodis som har lite praktisk påverkan på förbrukningen.
Håller med Mati om att det mer handlar om hur man kör i de olika lägena. Jag upplever att man måste trampa väääääldigt djupt för att det ska hända något i snålläget och skulle tro att man sparar mer på däckkontot än elkontot.
Håller med Mati om att det mer handlar om hur man kör i de olika lägena. Jag upplever att man måste trampa väääääldigt djupt för att det ska hända något i snålläget och skulle tro att man sparar mer på däckkontot än elkontot.
På långresa blir det ofta efficiency för mig ändå. Lägsta läget på luftfjädringen finns där och med körassistans på spelar det ingen roll vilken respons du har. Vill du göra en snabb omkörning petar du i S med knappen i mitten och du har max effekt (boost i 8s). Sen sommar man om igen och rullar vidare