Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

R_Edvinsson
elbilist

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av R_Edvinsson »

Peter Andersson skrev:
Ikväll så sa Khashayar Farmanbar
Sveriges energiminister att kärnkraft kostar en bra bit över 1kr per kWh.
Jämfört med ca 30 öre per kWh för vindkraft.
I Akuellt kl21.00.

Vilket också visade sig vara en felaktig uppgift.
Går bra nu för herr Farmanbar.

” När jag talar med producenten TVO är man nöjd över affären och ser att OL3 kommer bli mycket konkurrenskraftig. Kostnaden har uppgetts till en bit under 6 mdr €. Med den aktuella finansieringslösningen motsvarar det en produktionskostnad om ca 42 öre/kWh.

Carl Berglöf
Secretary General, Swedish Atomic Forum”
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Peter Andersson skrev:
Kan bara hålla med Odenberg.
KRÖNIKA ”Lita inte på att politiken fixar elpriserna”

Krönika De svenska partierna lyckas inte erbjuda några svar på de frågor som elkunderna ställer, skriver Mikael Odenberg (M).
MIKAEL ODENBERG15 DEC 2021

Den här hösten har många industrier och elvärmda villahushåll pressats av osedvanligt höga elpriser. De som har säkrat sina elavtal kommer undan men de allra flesta av oss har elabonnemang där priset är rörligt dvs. följer prisbilden på den nordiska elbörsen. Just nu svider det ordentlig för många.

Tyvärr är det inte stor idé att vi vänder oss till politiken för att söka tröst. Det kan låta som om partierna har snabba quick fixes för att rädda oss men så är inte fallet. Snarare rör sig alla partier i väl nedgrävda skyttegravar och de lämnar stundtals de mest häpnadsväckande besked.

Senast var V-ledaren Nooshi Dadgostar ute på tisdagens DN Debatt och krävde ett ”stopp för utbyggnaden av elkablar till Europa”. Att vara negativ till globalisering, handel och internationellt utbyte må vara en vänsterpartistisk reflex. Men man undrar ändå hur partiet tänker.

På högersidan i svensk politik söker man exploatera stängningarna i Ringhals som orsak till allt elände

Den framgångsrika nordiska elmarknaden har skapats just genom utbyggda elförbindelser mellan länderna. Sammankopplingen har gjort det möjligt för oss att utnyttja den samlade elproduktionsapparaten bättre, vilket varit till enormt stort gagn för både samhällsekonomi och miljö i Norden.

Svensk elindustri är idag en framgångsrik exportindustri. Man kan naturligtvis stoppa den exportindustrin. Genom att kapa omvärldsförbindelserna kan vi sänka det inhemska elpriset. Hur feltänkt detta är blir tydligt om man överför resonemanget till att gälla andra industrigrenar. Om vi till exempel kapar exportmöjligheterna för svensk järnmalm så kommer malmen förvisso att bli väldigt billig i Sverige men förlusterna för Sverige blir förstås enorma.

Handel över gränserna ger oss ökad försörjningstrygghet. Att i stället bygga upp egna, nationella elöverskott skulle bli väldigt dyrt.

Vår nye energi- och digitaliseringsminister vet uppenbarligen mer om digitalisering än om energi

Våra norska grannar har en mycket tydlig affärsidé. Den är att sälja norsk vattenkraft till kontinenten när det inte blåser, för att sedan köpa tillbaka samma el billigt när vinden tilltar och elpriserna följaktligen blir låga. Det är ingen dålig affärsidé men den gör också nytta genom att norsk vattenkraft då kan utnyttjas som en värdefull reglerresurs på kontinenten, det vill säga utjämna svängningarna i den väderberoende elproduktionen.

Samtidigt är det klart att ökad sammankoppling också medför ökad prisutjämning men EU har inte – till skillnad från vad som påstås i Dadgostars debattartikel – någon ambition att få till stånd ett ”enhetligt elpris” i EU.

Andra partier ger heller inte några svar på de frågor som elkunderna ställer. På högersidan i svensk politik söker man exploatera stängningarna i Ringhals som orsak till allt elände. För den som är någorlunda insatt i energifrågorna är det ett stickspår, om än kanske kortsiktigt publikvinnande.

Ingen privat investerare överväger idag att satsa på ny, svensk kärnkraft

Ingen privat investerare överväger idag att satsa på ny, svensk kärnkraft. Vi skulle förvisso behöva mer väderoberoende elproduktion men om den ska komma till stånd genom kärnkraft så ligger det förmodligen 15 – 20 år bortåt i tiden. Och då blir frågan, som Annie Reuterskiöld ställde i den senaste SvD-podden ”Politiken”; vad ska M säga nästa vinter om elpriserna är lika höga?

I samma podd pekade den förträfflige Torbjörn Nilsson också på det paradoxala i den socialdemokratiska argumentationen i elfrågan. När kärnkraften kommer på tal skyndar sig alla socialdemokrater att påpeka att det är marknaden och inte politiken som har stängt de två reaktorerna i Ringhals. Det är visserligen sant men socialdemokrater brukar annars framhålla politikens uppgift och styrande effekt, inte marknadens.

Till detta paras ett betydande mått av okunnighet. Vår nye energi- och digitaliseringsminister vet uppenbarligen mer om digitalisering än om energi. På kort tid har han hunnit göra två mycket märkliga uttalanden.

Det kommer bättre tider och det kommer lägre elpriser. Men kanske inte tack vare politiken

Det första var att skylla på Moderaterna för att det inte byggs havsbaserad vindkraft, när sanningen i stället är att regeringen inte har lyckats rigga en process som ger de många intresserade vindkraftsföretagen rimliga investeringsförutsättningar. (Dessutom har han som förtroendevald lyckats med konstycket att rösta emot vindkraft i hemkommunen Nacka.)

Det andra var att bejaka behovet av ökad överföringskapacitet från norr till söder med orden ”där har Svenska kraftnät fått tre gånger mer för att uppgradera elnätet”. Sanningen är att Svenska kraftnät överhuvudtaget inte ”får” några anslag för detta, utan finansierar alla investeringar över stamnätstariffen. Sån’t borde en energiminister känna till, även om han är ny.

Rådet till elkunderna blir sammanfattningsvis att hålla ut. Det kommer bättre tider och det kommer lägre elpriser. Men kanske inte tack vare politiken.

https://www.arbetsvarlden.se/kronikor/l ... lpriserna/
Ja, Odenberg har ju med sin erfarenhet som GD på SVK en del insikt i energifrågan.

Han riktar kritik till både höger och vänster och har ett resonemang kring energi som mer liknar C istället för M.

Jag instämmer i det mesta han skriver. Även i tidigare debattartiklar.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

R_Edvinsson skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.

” När jag talar med producenten TVO är man nöjd över affären och ser att OL3 kommer bli mycket konkurrenskraftig. Kostnaden har uppgetts till en bit under 6 mdr €. Med den aktuella finansieringslösningen motsvarar det en produktionskostnad om ca 42 öre/kWh.

Carl Berglöf
Nja, detta är ju bara halva sanningen.

För TVO blev det en ok affär eftersom Areva (och indirekt franska skattebetalare) fick ta smällen.

Ska man använda jämförelse-siffror för OL3 måste hela kostnaden tas med.

https://second-opinion.se/projektforlus ... stnaderna/
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

pefreli skrev:
R_Edvinsson skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.

Carl Berglöf
Nja, detta är ju bara halva sanningen.

För TVO blev det en ok affär eftersom Areva (och indirekt franska skattebetalare) fick ta smällen.

Ska man använda jämförelse-siffror för OL3 måste hela kostnaden tas med.

https://second-opinion.se/projektforlus ... stnaderna/
Och sedan har de glömt kostnaderna för slutförvaring under +100 000 år och försäkringskostnaden för en eventuell olycka. Det är lite som när folk jämför elbilar och fossilbilar och ”glömmer” att räkna med framställningen av bensinen och tillverkningen av bilen för fossilbilen men för elbilen ska allt från laddbox till gruvbrytning med. Kanske har de anlitat samma konsulter?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Slutförvaringen har de väl med får man hoppas?

Minns jag rätt har exempelvis Barsebäck fonderat 10 Mdr för slutförvar samt 5 Mdr för avveckling/rivning.

Sen kan man såklart undra hur en kalkyl på så lång horisont ser ut egentligen…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

pefreli skrev:

Minns jag rätt har exempelvis Barsebäck fonderat 10 Mdr för slutförvar samt 5 Mdr för avveckling/rivning.

Det är väl just det… vi människor har funnits i 200 000 år. Hur värderar man en sådan lång tid? Nej, det går så klart inte utan man måste hitta en lösning som gör att problemet inte finns så länge. Jag skulle säga att en horisont på kanske 100 år är rimlig, men det blir ändå en överlämning till nästa generation.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Tycker inte man kan förminska kärnkraft haverierna.
När det tjuter ALARM...ALARM...ALARM. Och röda lampor lyser på kontrollpanelen, kan jag tänka mig att det finns en lista på 20 saker man ska göra vid problem.
Och folk börjar springa runt som yra höns.
Den allra sista saken på denna lista är att trycka på den stora RÖDA nödstoppsknappen.
Skulle vilja ha en lista på alla mindre incidenter, som inte ledde till ett nödstopp.

Varför vill man till varje pris slippa trycka på nödstoppsknappen?
1. Det kostar stora pengar att göra detta
2. Det sliter mycket på utrustningen och man har dålig kontroll
3. Det är den allra sista åtgärden man kan göra
4. Presigemässigt är det en katastrof för att bilden av att kärnkraft inte är en slumpkraft, krackelerar

En intressant fråga är, hur många gånger kan man trycka på nödstoppsknappen innan man helt enkelt måste stänga ner
hela kärnkraftverket?

Alla dessa nödstopp gör kärnkraft i snabb takt olönsam.
Kan mycket väl tänka mig att vi innan 2030 stängt ner ytterligare 3 kärnkraftverk, eftersom de blir på tok för dyra att köra.

Än mer skrämmande är att man säger, vi har ingen aning om vad som hänt.
Och att det tar så lång tid att felsöka, laga och starta upp igen.
För jag lovar, när kärnkraftverket står still då rinner miljonerna iväg. Varje sekund är dyrbar och man kallar Alle man på däck för att lösa problemet snabbast möjligt.

Så nödstoppar man ett stort kärnkraftverk, då är det minsann allvarligt och ingen "liten" incident.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Peter Andersson skrev:
När det tjuter ALARM...ALARM...ALARM. Och röda lampor lyser på kontrollpanelen, kan jag tänka mig att det finns en lista på 20 saker man ska göra vid problem.
Den allra sista saken på denna lista är att trycka på den stora RÖDA nödstoppsknappen.
Skulle vilja ha en lista på alla mindre incidenter, som inte ledde till ett nödstopp.

4. Presigemässigt är det en katastrof för att bilden av att kärnkraft inte är en slumpkraft, krackelerar

En intressant fråga är, hur många gånger kan man trycka på nödstoppsknappen innan man helt enkelt måste stänga ner
hela kärnkraftverket?

Kan mycket väl tänka mig att vi innan 2030 stängt ner ytterligare 3 kärnkraftverk, eftersom de blir på tok för dyra att köra.

För jag lovar, när kärnkraftverket står still då rinner miljonerna iväg. Varje sekund är dyrbar och man kallar Alle man på däck för att lösa problemet snabbast möjligt.

Så nödstoppar man ett stort kärnkraftverk, då är det minsann allvarligt och ingen "liten" incident.
Det finns så mycket svammel som omgärdar kärnkraften - av politiska skäl.

1. Självklart stoppar man vid minsta risk, och så tidigt som möjligt i kedjan JUST för att det inte skall bli allvarliga incidenter.
2. Lika självklart väntar man med kommunikationen utåt tills man VET vad som hänt, hur lång tid det tar att fixa och vad som behöver fixas.

Ingenting konstigt i ovan förfarande och jag tycker inte heller att det finns några anledningar att måla fan på väggen när det gäller riskerna med svensk kärnkraft.

Och nej, jag är inte emot vindkraft osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

LarsL skrev:
pefreli skrev:

Det är väl just det… vi människor har funnits i 200 000 år. Hur värderar man en sådan lång tid? Nej, det går så klart inte utan man måste hitta en lösning som gör att problemet inte finns så länge. Jag skulle säga att en horisont på kanske 100 år är rimlig, men det blir ändå en överlämning till nästa generation.
Vid fastighetsinvesteringar görs ofta en s.k ”evighetskapitalisering” där man tar ett ”evigt” driftnetto och dividerar med en direktavkastning vilket genererar ett fastighetsvärde. I verkligheten finns det såklart inget evigt driftnetto men det är så man räknar.

Jag killgissar att man gör liknande (fast omvänt) med kärnkraft.

En del av det som fonderas sätts alltså av som ”evighetskapital”. Detta kapital ska därefter, till en viss intäktsränta, täcka driftskostnaderna för slutförvaret i all evighet (eller mer korrekt 100.000 år).

Det finns såklart mkt man kan tycka om detta. Exempelvis kan det gå väldigt illa om räntenivån är felaktigt satt och det inte finns några marginaler för oförutsett.

Ett större problem tycker jag dock det är med försäkringen.

Fukushima-katastrofen bedöms kosta, enligt de uppskattningar jag sett, ca 6.000 Mdr SEK.

Vad kostar en olycka i Forsmark som gör delar av Sthlm obeboeliga?

Sannolikheten för en olycka är EXTREMT låg. Men den är inte noll.

Men kärnkraftens problem är ju större än så. Man behöver egentligen knappt lyfta försäkringskostnaden tycker jag.

Prislappen är helt enkelt för hög ändå när man jämför med annan elproduktion. Och det blir tydligare för varje år som går.

Jag tycker inte vi ska stänga dörren för SMR och GenIV. Inte heller effektökning av befintlig kärnkraft.

Jag är för att det görs förändringar i regelverk som inte omöjliggör kärnkraft. Ett exempel är att lätta på reglerna kring var de får finnas och antalet.

Jag är också positiv till att SVK nu utreder systemtjänster så att konkurrensen inte blir snedvriden.

MEN

Jag tycker absolut inte att svenska staten ska subventionera kärnkraften. Det är marknaden som ska vilja ha kärnkraft.

Som det ser ut för tillfället så tycker jag vi gör oss själva en otjänst om vi fokuserar för mkt på kärnkraften.

Vi har en fantastisk position att bygga en ny industri som omsätter flera hundra miljarder årligen. Tänk bara på värdet i att producera 50 TWh vätgas till Hybrit. Varje år.

Tar vi inte chansen det kommande decenniet kan vi vara säkra på att någon annan kommer göra det.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Mickep

Inlägg av Mickep »

Någon måste räknat med vad ett nytt kk skulle innebära för elkonsumenten.
Det borde finnas. Då kan man se vad ett sådant skulle innebära. En konsekvensutredning helt enkelt.
Och likaså vad VK (om ett sådant dök upp i stockholm skärgård eller annorstädes).
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Peter Andersson skrev:

hela kärnkraftverket?

Och än en gång så visar du att du inte vet vad du pratar om.
Kollar vi på Nordpools hemsida så står detta:
Reactor trip. Duration unknown, more information will be given when available.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... 1e984459/1

Kollar vi vad Reactor trip så står detta:
Key operating parameters of a nuclear power plant, such as coolant temperature, reactor power level, and pressure are continuously monitored, to detect conditions that could lead to exceeding the plant’s known safe operating limits, and possibly, to damaging the reactor core and releasing radiation to the environment.

If any of these limits is exceeded, then the reactor is automatically shut down, in order to prevent core damage. In nuclear engineering terms, the automatic shutdown of a nuclear reactor is called a reactor trip or scram . A reactor trip causes all the control rods to insert into the reactor core, and shut down the plant in a very short time (about three seconds).
https://public-blog.nrc-gateway.gov/201 ... the-plant/

Så nej, av den informationen vi har så var det inte att de funderade på om de skulle stänga av kärnkraftverket pga fel, de stängde ner sig själv av säkerhetsskäl.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Peter Andersson skrev:

hela kärnkraftverket?

Men vad svamlar du om.. Du har uppenbarligen noll koll.. Lite på samma nivå som Per Bolund. Dessa utra miljöpartister går inte att föra resonemang med. Uttalade som att man inte ska få använda så mycket el man vill osv.. Tja möjligt de sista var skrivit med ditt andra alias här.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Röda lampor. Yra höns. Nödstoppsknapp.

Här kan du läsa lite om hur processen går till.

https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... nkraftverk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Fast det där var ju ett planerat stopp som de gör minst en gång om året. Det är ju lite som att landa ett flygplan en solig dag med autopilot. Vid en incident så kan det ju vara flera olika fel på samma gång som leder till att fel beslut fattas eller att man helt enkelt inte kan kontrollera anläggningen.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Dagens skämt :lol:
moderat.jpg
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

nek0 skrev:
På vilket sätt är de ett skämt? Om de inte är de parti som de sägs så är de väl i högsta grad inget skämt..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Fast det där var ju ett planerat stopp som de gör minst en gång om året. Det är ju lite som att landa ett flygplan en solig dag med autopilot. Vid en incident så kan det ju vara flera olika fel på samma gång som leder till att fel beslut fattas eller att man helt enkelt inte kan kontrollera anläggningen.
424754A3-9320-4542-8BD4-C7D243334A6A.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

424754A3-9320-4542-8BD4-C7D243334A6A.jpeg
Ja, det var ju en tydlig beskrivning… nu känner jag att de5 är lugnt. :roll:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
nek0 skrev:
På vilket sätt är de ett skämt? Om de inte är de parti som de sägs så är de väl i högsta grad inget skämt..
Hur många ören satsar de på kärnkraften nästa år?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.
Och vad har det för betydelse när 12 GW vindkraft endast producerade runt 280 MW tidigare idag?

Visst, vi har 16 GW vattenkraft men eftersom nästan allt ligger i norra Sverige samtidigt som vi har begränsningar i överföringskapacitet sår det sällan vi utnyttjar mer än 12 GW. Var ska resterande 10-12 GW komma ifrån om vi inte har kärnkraft?
Det har väl en jävla betydelse. Har det ingen som helst betydelse för dig, eller läser jag dig fel ?
Vi har diskuterat det här länge nu och så säger du att pris inte har någon betydelse. Det känns väldigt lågt för att vara dig, du brukar ha sansade och faktabaserade inlägg!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:

hela kärnkraftverket?

Och än en gång så visar du att du inte vet vad du pratar om.
Kollar vi på Nordpools hemsida så står detta:
Reactor trip. Duration unknown, more information will be given when available.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/message ... 1e984459/1

Kollar vi vad Reactor trip så står detta:
Key operating parameters of a nuclear power plant, such as coolant temperature, reactor power level, and pressure are continuously monitored, to detect conditions that could lead to exceeding the plant’s known safe operating limits, and possibly, to damaging the reactor core and releasing radiation to the environment.

If any of these limits is exceeded, then the reactor is automatically shut down, in order to prevent core damage. In nuclear engineering terms, the automatic shutdown of a nuclear reactor is called a reactor trip or scram . A reactor trip causes all the control rods to insert into the reactor core, and shut down the plant in a very short time (about three seconds).
https://public-blog.nrc-gateway.gov/201 ... the-plant/

Så nej, av den informationen vi har så var det inte att de funderade på om de skulle stänga av kärnkraftverket pga fel, de stängde ner sig själv av säkerhetsskäl.
Håller med. Peter skriver mest trams här, det är inte faktabaseratm, det är lite likt Zalman att man mest skriver och agendan är att kasta skit på ett kraftslag.
Något som är fakta är att allt kokar ner till en kostnad och den kostnad kärnkraften inte betalar är för full försäkring, det gäller även vattenkraft som staten tar på sitt ansvar då det var så man gjorde på den tiden man byggde verken vi har i drift. Så här gör för övrigt alla stater som har kärnkraft. Jag tror att vi måste bort från alla subventioner för nyproduktion, men för gamla verk måste staten gå in med visst beskydd för att säkra kraften.
Säkerheten är mycket hög på svenska kärnkraftverk och jag antar att det är samma på svenska vattenkraftdammar.

Nödstoppen i Sverige har vi klarat genom åren då systemet har hållit bra balans. Den kostnaden kan öka för svensk kärnkraft om det blir svårare. Vindkraften har fått mer rimliga avgifter för att upprättahålla balans de senaste åren och drabbar de här avbrotten mer av den balansen från kärnkraftens sida kommer de får mer avgifter på sig även om de också kan få stimulans på andra sätt. Allt är inte bara bra eller kass med en kraftkälla.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.
Och vad har det för betydelse när 12 GW vindkraft endast producerade runt 280 MW tidigare idag?

Visst, vi har 16 GW vattenkraft men eftersom nästan allt ligger i norra Sverige samtidigt som vi har begränsningar i överföringskapacitet sår det sällan vi utnyttjar mer än 12 GW. Var ska resterande 10-12 GW komma ifrån om vi inte har kärnkraft?
Det har väl en jävla betydelse. Har det ingen som helst betydelse för dig, eller läser jag dig fel ?
Vi har diskuterat det här länge nu och så säger du att pris inte har någon betydelse. Det känns väldigt lågt för att vara dig, du brukar ha sansade och faktabaserade inlägg!
Felaktigt uttryckt av mig, såklart kostnad påverkar men det är så mycket mer än kostnaden att producera 1 kWh som man behöver ta hänsyn till om man ska hålla ett elnät stabilt vilket gör jämförelsen väldigt snedvriden.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.

Felaktigt uttryckt av mig, såklart kostnad påverkar men det är så mycket mer än kostnaden att producera 1 kWh som man behöver ta hänsyn till om man ska hålla ett elnät stabilt vilket gör jämförelsen väldigt snedvriden.
Om vi lägger på ett antal öre i mer kostnad per kWh i överföring så att utnyttjandet av vattenkraften större mellan norra och södra Sverige, då har priset mycket störrre betydelse. Helt fantastisk betydelse eftersom majoriteten av tiden är priset på el långt under produktionspriset på både gammal och ny kärnkraftsel i framtiden. Hur ska du få ekonomi i kärnkreft. Det har ALL betydelse att kärnkraft kostar massor i produktionskostnad. Betydelsen saknas är inte bara en felaktigt uttryck, det är totalt fel på alla plan.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
vigge50 skrev:
Peter Andersson skrev:
I Akuellt kl21.00.

För att ta upp en gång till hur fel det är. Tänk dig hur mycket pengar per kWh ett system som SaltX skulle kunna kosta per lagrad kWh power-to-power för att det ska gå hem i ett scenario efter 2045 då jag gissar att nästa reaktor läggs ned. Kan det kosta några kr per kWh så är det billigare att ha ett sånt system för de kalla dagar vi sett den här vintern om skillnaden i produktionskostnad är sådan som idag och vädret är som det varit den här vintern eller alla de andra vintrarna vi kollat in sedan den här tråden startade.

EDIT: SaltX har en lösning, jag tror att det blir en av alla lösningar för lagring där den billigaste vinner, men Salt, den kanske ser bäst ut i Sverige idag då man vill lagra över lång tid. Billigast lösning vinner förstås och det kommer garanterat vara billigare att ha detta 2045 plus en utbyggd vindkraft med säg 5ggr än kärnkraft motsvarande dagens.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Allt handlar om tid och det gör denna tråden lite rörig, ibland argumenterar man om fem år fram i tiden och sen några inlägg senare diskuteras 25 år fram i tiden. Ska man varje gång man svarar något även ta hänsyn till de 15 andra aspekter som oftast skrivs här så kan man aldrig ha ett svar som inte är en A4 lång.

Du kan ha rätt, 2045 så kanske vi klarar oss utan kärnkraft men det var inte det jag diskuterade.

Sen en annan svårare fråga som få här vill eller kan diskutera, hur löser man spänning, frekvens reglering och reaktiva effekter med SaltX lagring och liknande?
Jag är fullt medveten om att kärnkraft inte är ända lösningen till detta men utan kärnkraften så behöver dessa saker lösas på andra sätt men det diskuteras aldrig här.
Skriv svar