Sur finne spränger sin MS 2013

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av martinot »

Ken1 skrev:
Nej det tror jag inte.

Tror dom funderar på VW i alla fall.
Ok. Låter som de inte ens var intresserade av Tesla alls då ens från start?

Så att finnen spränger sin sönderplockade bil verkar ju inte påverkat alls då?

Men som sagt; finns annat som är problem och negativt med Tesla, men batterierna och drivlinan är normalt inte ett av de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Ken1 »

Problemet är väl mera att dom drar alla elbilar över en kant…
Jag är ju själv nyfiken också över vad det kostar egentligen.
Har en I3 som jag kollat lite på om det går att uppgaradera själv (60ah) men inte fått riktigt koll på vad det kostar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av martinot »

Ken1 skrev:
Problemet är väl mera att dom drar alla elbilar över en kant…
Ahh! Precis som vissa gör med fossilbilar. Känner igen det där! Lada eller Porsche är mer av underordnad betydelse. Man upphör aldrig att förvånas. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av LarsL »

Ken1 skrev:
Problemet är väl mera att dom drar alla elbilar över en kant…
Jag är ju själv nyfiken också över vad det kostar egentligen.
Har en I3 som jag kollat lite på om det går att uppgaradera själv (60ah) men inte fått riktigt koll på vad det kostar.
Känner du att det behövs? Kanske är bättre att byta hela bilen istället? Nissan Leaf av de tidiga versionerna tog ju inte riktigt hand om batteriet och hade kort räckvidd från början. Här byter Fully Charge batteri på sin gamla Leaf och det kostar 40 000kr. Verkar ju vara ett riktigt bra drag med den räckviddsökning han fick efter det.

Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Ken1 »

Egentligen klarar de av sin uppgift nu. Så du hR rätt.
Just u behövs det inte egentligen.
Vi hade en leaf förut, den hade jag personligen i te bytt batteri på även om jag gillade mycket med den.

Men då låter det som att det finns hyggliga priser i alla fall på batterier.

Vad jag förstått är det inte särskilt vanligt heller som ni också säger.

Gissar också att tillverkare inte vill släppa statistik.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av LarsL »

Ken1 skrev:
Egentligen klarar de av sin uppgift nu. Så du hR rätt.
Just u behövs det inte egentligen.
Vi hade en leaf förut, den hade jag personligen i te bytt batteri på även om jag gillade mycket med den.

Men då låter det som att det finns hyggliga priser i alla fall på batterier.

Vad jag förstått är det inte särskilt vanligt heller som ni också säger.

Gissar också att tillverkare inte vill släppa statistik.
Nej, en Model S 100kWh lär ju aldrig behöva byta batteri. Den har ju så stor marginal så att även med bara 50% batteri kommer den funka perfekt som pendlar bil. Inte för att jag tror att någon kommit ner så lågt på den typen av batterier.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Nej, en Model S 100kWh lär ju aldrig behöva byta batteri. Den har ju så stor marginal så att även med bara 50% batteri kommer den funka perfekt som pendlar bil. Inte för att jag tror att någon kommit ner så lågt på den typen av batterier.
De flesta batteribyten på Teslor handlar inte om att batteriet i sig är slut. Istället är det kontaktorer, relän och kretskort etc som går sönder och orsakar byte.

När det gäller degradering bör man veta att industrin och forskningen sätter 20% degradering som gräns för när batteriet är uttjänt. Anledningen är att degraderingen är relativt låg och ganska linjär till 20% men när 20% passerats går det ofta fort utför för batteriet.

Det här är känt och jämför med tex mobilbatterier etc, de blir sakta sämre tills de når en gräns där det går fort tills de inte längre är praktiskt användbara.

Så några teslor som har 50% kapacitet kvar kommer vi troligen inte se mycket av, då batteriet i prsktiken ”dör” innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
LarsL skrev:
Nej, en Model S 100kWh lär ju aldrig behöva byta batteri. Den har ju så stor marginal så att även med bara 50% batteri kommer den funka perfekt som pendlar bil. Inte för att jag tror att någon kommit ner så lågt på den typen av batterier.
De flesta batteribyten på Teslor handlar inte om att batteriet i sig är slut. Istället är det kontaktorer, relän och kretskort etc som går sönder och orsakar byte.

När det gäller degradering bör man veta att industrin och forskningen sätter 20% degradering som gräns för när batteriet är uttjänt. Anledningen är att degraderingen är relativt låg och ganska linjär till 20% men när 20% passerats går det ofta fort utför för batteriet.

Det här är känt och jämför med tex mobilbatterier etc, de blir sakta sämre tills de når en gräns där det går fort tills de inte längre är praktiskt användbara.

Så några teslor som har 50% kapacitet kvar kommer vi troligen inte se mycket av, då batteriet i prsktiken ”dör” innan.
Jo, kanske det…
Men min Model S lär då av andra krämpor än batteriet gissar jag.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av HX100 »

Tyvärr har den här händelsen blivit en viral nyhet vad det verkar. Har redan fått höra från diverse icke insatta släktingar om "finnen som sprängde sin bil för att han var så arg på tesla". De blir snabbt tyst när jag berättar att det var ett olagligt batteri ditsatt och hur mycket pengar han lär tjänat på att göra en sensationell video om det...

Jag är så jävla trött på mediaklimatet.
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av popitop »

Vasabladet/Österbottens tidning (Finland) igår kväll:

Mekanikern Jesse i Karleby tog all elektronik från Tesla-bilen innan den sprängdes: "Hade gärna köpt bilen"
Jesse Haapala skruvade loss all elektronik innan Tesla-bilen blev småbitar i ett grustag. Nu ska han bygga in delarna i en G-Merca.

För drygt en månad sedan spreds en video som en löpeld på sociala medier, också i Österbotten. Den handlade om en man från Jyväskylä som bestämt sig för att spränga sönder sin Tesla-bil med 30 kilo dynamit.
Men varför? Enligt videon fungerade den begagnade bilen bra, men efter enbart 1500 kilometer började varningsljus blinka. Domen från Teslaservicen var hård. Garantin hade gått ut, och enligt videon behövde batteriet bytas för minst 20 000 euro. Ägaren var inte redo att betala. Det var även oklart om Tesla ens skulle ta sig an bilen.

"Då spränger jag sönder den", sa Jyväskyläbon. Det var uppstarten till showen som filmades professionellt.

Men det är inte hela historien. Egentligen sprängde han bara sönder ett skal. Alla värdefulla komponenter hade plockats ut, och det skedde vid Kokkolan Autohuolto, en anrik verkstad som unge Jesse Haapala, 34, tog över av sin far för sex år sedan. VBL/Öt besökte Haapalas verkstad för att kolla in hans projekt.

Det massiva batteriet på 90 kilowattimmar väger 500 kilo. Det har legat under hela kupén och har tagit upp en mycket stor del av elbilens underrede.

Framför Haapala ligger det enorma batteriet som är 2,5 meter långt och 1,5 meter brett men bara tio centimeter tjockt. Ovanpå batteriet ligger all annan elektronik som de två skärmarna, gaspedalen, 12-volts batteriet och laddenheterna.
Just nu är batteriet på laddning och kylpumpen väser lätt medan vi pratar. Jesse Haapala underhållsladdar batteriet ibland för att det ska må bra under lagringen.

Varför ville du köpa de här delarna?
– Jag har länge varit intresserad av elbilar. De är lätta att köra, och roliga. Vi har två som ersättningsbilar åt kunder. Jag har själv tänkt köpa en krockad elbil, helst en Tesla, men de har varit för dyra.

För några år sedan blev det i stället än äldre Mercedes G-klass, en fyrkantig terrängbil med dieselmotor. Den körde Haapala med ett tag tills den fick motorproblem.
– Jag köpte Mercan från första början för att elektrifiera den. När motorn fick fel började jag söka mer aktivt, och då fick jag höra om den här killen i Jyväskylä. Jag tog kontakt direkt och nådde en överenskommelse. Det var i somras.

Teslan skruvades i smådelar för att alla komponenter skulle kunna tas ut. För under 10 000 euro fick Jesse Haapala plocka ut de delar han behövde ur Teslan som han hämtade till Karleby på en trailer.

– Det tog två månader. Jag gjorde det på sidan om mitt riktiga arbete, säger Haapala.

Efteråt skruvade han tillbaka inredningen och återbördade Teslan till ägaren i Jyväskylä som kunde gå vidare med sprängningen. Men enligt Haapala kunde Teslan ha reparerats.
– Det var inget fel på batteriet. Det var en sensor till motorn som hade gått sönder så jag bytte den. Det hade också kommit in fukt i motorn så jag öppnade upp den och rengjorde den.

Vad tycker du om att bilen sprängdes?
– Jag skulle inte ha gjort det. Jag försökte övertyga honom att sälja hela bilen till mig men det var redan bestämt att den skulle sprängas.

Inuti bilen som sprängdes hade man placerat en docka som påminner om Teslagrundaren Elon Musk. Sprängningen ska ses som en protest mot bilmärket.
Var protesten befogad? Jag frågar Jesse Haapala som utredde bilens historik när den togs in på hans verkstad:
– Egentligen inte. Han i Jyväskylä visste ju inget om bilen när han köpte den begagnad i Finland. Han hade dålig tur med sitt köp helt enkelt.

Jesse Haapala har länge varit nyfiken på elbilar. Med all elteknik från Teslan får han en chans att lära sig praktiskt på egen hand.

Det rörde sig om en bil från USA. Där hade den krockats så illa att den strukits ur registren och borde ha skrotats. I stället hade någon köpt den och skeppat den till Östeuropa för reparation. Batteriet var skadat i krocken och byttes ut där. Sedan hade den sålts till Finland och därefter kom mannen i Jyväskylä över den.
– Och sedan gick det som det gick. Men ägaren fick ju lite plåster på såren i alla fall. Hans video har setts av fem miljoner på Youtube och det ger faktiskt pengar. Kanske 10 000 euro eller så, säger Haapala som nu tror sig få god nytta av delarna.
– Branschen är under förändring och de som vill bli kvar måste lära sig skruva elbilar. Det är delvis därför jag gör detta.

Allt fungerar, så även skärmen från instrumenteringen framför ratten.

Haapala ska nu göra G-Mercan eldriven genom att lyfta in en del av de 16 batterimodulerna där motorn satt och resten under bilen, där bränsletanken fanns. El-mercan har fyrhjulsdrift via kardanaxel medan Teslan var bakhjulsdriven. Men genom att placera Teslamotorn mitt i bilen, under handbromsen, förblir Mercan fyrhjulsdriven. Motorn från den bakhjulsdrivna Teslan är inte stor, den väger omkring 150 kilo. Men den ger hela 400 hästkrafter. Hans mål är att få liv i el-Mercan ännu i år:
– Men mycket arbete återstår och ombesiktningen kan bli en utmaning.

Räcker då effekten i elmotorn?
– Ja, det kommer att räcka och bli över. Den ger 400 hästkrafter mot dieselmotorns 130. Så troligen måste jag strypa den elektroniskt.

Vbl/ÖT Marcus Lillkvist - 01.02 kl 19:00
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Pontus »

Kul och det skedde väl ungefär som man gissat att bilen inte hade batteri och andra värdefulla saker kvar i bilen.
Vore kul att se en test av Mercan sedan när den är klar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar