OBS viktigt att sommar och viner hjul har samma omkrets,annars blir parkeringen lite som det blir

Moderator: Redaktion
Skabb1 skrev:I stort så står du redo att parkera och trycker sedan in P-knappen, den till vänster om knappen för p-sensorerna.HelectriC skrev:jag har faktiskt aldrig testat den funktionen trots att jag haft bilen i ett halvår. Hur gör man?
Därefter bekräftar du varningen på skärmen och börjar köra framåt eller bakåt. När du passerat "luckan" stannar du helt med bromsen och skärmen visar då de p-luckor bilen har identifierat. Du bekräftar sedan valet av en lucka och valet av "väg in i luckan" och kan välja att parkera på distans med nyckeln eller sittandes i bilen och då ska du hålla nämnda p-knapp intryckt under hela processen. Efter detta val trycker du in knappen och släpper bromsen och bilen utför sedan parkeringen. Så fort du släpper p-knappen pausas manövern.
Känns mer komplext i ord tycker jag - ganska smidigt när du väl lärt dig hyfsat.
Under min fickparkering igår kom det mötande trafik och eftersom gatan var ganska smal valde jag att släppa p-knappen eftersom jag var osäker på om bilen skulle registrera trafiken. Men kändes bra iaf.
Nu återstår bara att testa den andra typen av parkering som är mer vanlig på större parkeringar.
Jag har försökt och inte lyckats.HelectriC skrev:jag har faktiskt aldrig testat den funktionen trots att jag haft bilen i ett halvår. Hur gör man?
ja, nyckelsummon är riktigt praktiskt och enkelt att använda. Den använder jag flera gånger i veckan faktiskt och funkar alltid.MrRun skrev:Jag blev riktigt imponerad när jag använde summon- funktionen lite mer i helgen. Bara testat rakt framåt och bakåt tidigare.
Men nu hade jag parkerat ca 3 meter från garageport, inte precis framför eftersom jag inte hade tänkt köra in först. Testade sen att använda nyckeln för att köra in bilen och den rattade fint in i garaget med mig stående i garaget för att hålla koll. Grymt coolt
Jag blir inte riktigt klok på denna funktion. Jag testade detta första dagen, och då såg det ut som att den försökte svänga runt mig. Det gick visserligen inte så bra, men den gjorde i alla fall inget dumt. Men häromdagen testade jag att backa bilen ut ur garaget via nyckeln. Och då var det som att den bara körde helt dumt exakt rakt fram (eller bak i det här fallet). Den kom närmare och närmare väggen, och mig, men den gjorde inte minsta lilla försök att styra undan eller att undvika en krock. Ratten rörde sig inte alls. Jag släppte sedan knappen på nyckeln, men då stod bilen redan så nära väggen att jag inte längre kunde komma in på förarsidan. Det var inte så jag hade uppfattat att det ska fungera. Och nu låter det ju på er som att det faktiskt inte heller är så. Men då undrar jag, har jag gjort nåt fel eller råkade jag aktivera "fel" funktion? Finns det ett dumt fram- och tillbaka-läge och ett annat smartare läge där bilen aktivt styr?HelectriC skrev:ja, nyckelsummon är riktigt praktiskt och enkelt att använda. Den använder jag flera gånger i veckan faktiskt och funkar alltid.MrRun skrev:Jag blev riktigt imponerad när jag använde summon- funktionen lite mer i helgen. Bara testat rakt framåt och bakåt tidigare.
Men nu hade jag parkerat ca 3 meter från garageport, inte precis framför eftersom jag inte hade tänkt köra in först. Testade sen att använda nyckeln för att köra in bilen och den rattade fint in i garaget med mig stående i garaget för att hålla koll. Grymt coolt
Menar du att bilen själv rättade in sig gentemot garageportsöppningen??? Väldigt coolt isf.MrRun skrev:Jag blev riktigt imponerad när jag använde summon- funktionen lite mer i helgen. Bara testat rakt framåt och bakåt tidigare.
Men nu hade jag parkerat ca 3 meter från garageport, inte precis framför eftersom jag inte hade tänkt köra in först. Testade sen att använda nyckeln för att köra in bilen och den rattade fint in i garaget med mig stående i garaget för att hålla koll. Grymt coolt
Väntade du ett tag innan du försökte ta ut den? För den låser fast den igen om du inte tar ut den inom en viss tid efter att du har låst upp bilen. Då får man låsa upp igen.Aida skrev:Idag vägrade laddhandsken att lossna trots att bilen inte laddade och jag låste upp bilen på dörrhandtaget (jag har ställt in att den ska lossna när jag låser upp bilen). Enda sättet att få loss den var att låsa bilen igen och låsa upp den med nyckeln - då lossnade laddhandsken. De där koreanerna har verkligen tänkt till… Lönt att ha keyless…
Jag testade detta på min första Tesla, typ förra årtiondet och det blev väl två gånger om jag minns rättmati skrev:Ja, automatisk parkering är häftigt från ett tekniskt perspektiv, men jag ser det trots allt som en gimmick. Vår e-Golf kan parkera själv, och det gör den faktiskt otroligt bra. Ändå så har jag använt funktionen inte mer än några gånger, och då bara för att testa eller demonstrera för andra. Det går trots allt fortare när jag gör det själv. Att parkera en bil är ju liksom inget svårt.
Att min e-tron saknade parkeringsautomatik upptäckte jag inte förrän flera månader efter att jag hade köpt den. Det är med andra ord ingenting jag saknar.
Jag kommer nog försöka testa detta en gång till i Ioniqen. Den gången jag testade fattade jag nog inte att man måste hålla knappen intryckt. Går det så går det, annars kvittar det fullständigt. Det är ingenting jag kommer använda mig av oavsett.
Nästan löjligt bra jumati skrev:Fick mitt försäkringsbesked för Ioniq nu. 1050kr för 6 månader. 175kr/mån låter nästan för bra för att vara sant. Visserligen ett erbjudande, därefter kommer det inte vara riktigt lika billigt kanske. Men ändå. För Audin betalade jag mer än 4 ggr så mycket. Det lönar sig tydligen att köpa "budgetbilar". Känns som man är hemma igen efter alla eskapader med snordyra bilar.
Grattis då eller nåt!mati skrev:Ja, hon har faktiskt erkänt att det är en riktigt bra bil. Det är tre saker hon föll för: De fina stolarna, den luftiga och tysta kupén, och Bose-anläggningen.martinot skrev:Har sambon vant sig? Hon verkade ju vara lite tvärt om gällande dig när det handlar om prestige?.
Hon sa faktiskt i en svag stund att den är bättre än Audin. Oväntat, men gud vad glad jag blev. Tänk vilken tur att jag inte har låtit mig påverkas av alla tidigare diskrediteringsförsök.![]()
Det är inte så mycket grannarna jag tänker på när jag inte vill framstå som skrytaktig. De skiter jag ärligt talat i. Nej, det är snarare kunderna jag tänker på. Och det är där jag hört de flesta kommentarer. Det är inte nödvändigtvis en fördel när den där "konsulten" är den med den dyraste bilen på parkeringen. Det kan bli väldigt fel.
Men även utan detta hade det inte känts bra. Jag växte upp med grundinställningen att vi hade det sämre ställt än alla andra och att jag absolut aldrig på något sätt fick skryta eller framstå som bättre än någon annan. Helst sämre, för det var så det var. Inga dyra kläder eller prylar. Och det tänket ligger i ett flash-ROM i mitt huvud och gör sig påmind alltför ofta, om du förstår vad jag menar. Sannerligen ett ganska ovanligt sätt att tänka i skrytsamma Tyskland där jantelagen är helt okänd. Men samtidigt har detta gjort mig extremt svenne-kompatibel, vilket ju inte är en nackdel med tanke på var jag lever idag.![]()
Så även om jag egentligen tycker att jantelagen är helt idiotisk så är jag ändå dess största anhängare. Logiskt eller?
Tack. Samma.Bjelke skrev:Grattis då eller nåt!happy wife…. Osv
(hälsa förresten
)
Håller med. Jag gillade detta skarpt på min gamla Soul EV. 5 är perfekt.DanneLKPG skrev:En sjukt simpel funktion som jag älskar i IONIQ 5 (säkert alla Kia/Hyundai som har det?) är att man kan ställa in antal blinkningar på komfortblinkers. Hade glömt bort att jag gjort det tills jag lånade en annan bil som bara kör standard 3-blink. Älskar att ha 5 blinkningar. Det är perfekt antal för rondeller.
Intressant att höra för de manuella handtagen och de liknade på M3 har jag väldigt svårt för, varför kan man inte ha vanliga handtag, kan ju inte påverka förbrukningen särskilt mycket jämfört med tex backspeglar mm.DanneLKPG skrev:Det finns bara två varianter. Manuell eller automatiskt utfällbara (komfort+). Sistnämnda har touchknapp i mitten av handtaget för att låsa, men det går även att låsa upp med den om man t.ex stängt av att bilen automatiskt låser upp när du närmar dig.
Lite gör det säkert, men det känns som det är form före funktion. Känns säkert mycket bättre med automatiska än manuella så att det bara är att ta tag i handtaget direkt. IONIQ 5 manuella handtag öppnas åtminstone åt rätt håll till skillnad mot 3/Y.Dafro skrev:Intressant att höra för de manuella handtagen och de liknade på M3 har jag väldigt svårt för, varför kan man inte ha vanliga handtag, kan ju inte påverka förbrukningen särskilt mycket jämfört med tex backspeglar mm.DanneLKPG skrev:Det finns bara två varianter. Manuell eller automatiskt utfällbara (komfort+). Sistnämnda har touchknapp i mitten av handtaget för att låsa, men det går även att låsa upp med den om man t.ex stängt av att bilen automatiskt låser upp när du närmar dig.
Nu är jag med, tack så mycketDanneLKPG skrev:Det finns bara två varianter. Manuell eller automatiskt utfällbara (komfort+). Sistnämnda har touchknapp i mitten av handtaget för att låsa, men det går även att låsa upp med den om man t.ex stängt av att bilen automatiskt låser upp när du närmar dig.
Hade du dessutom valt matt lack, så hade du fått uppleva en riktigt lättvättad bil. Jag har aldrig lagt så lite tid på tvätt och nog aldrig haft en bil som ser så ren ut och håller sig sån länge.mati skrev:Jag skulle tro att de infällda handtagen bidrar till att man hör så lite vindbrus i kupén. Hela karossen är ju väldigt slimmad, även om den ser kantig ut. Jag har tvättat den några gånger nu, med hink och tvättsvamp alltså, och det slog mig varje gång hur lätt den är att tvätta. Inga konstiga vinklar och hörn. Påminner om Model S, den tyckte jag också var lätt att hålla ren på grund av den slimmade utsidan.