Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

improwise skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det finns en häftigare modell av e-tron 55.

Den har tre elmotorer och 500 HK.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... tback.html
Screenshot_20220103-075140_Chrome.jpg
Osäker på om det var mig du svarade men jo, vet det, är nog eg nästan bara den modellen jag kollar på om det ska bli en ETron. Dock är jag osäker på om den likt hos Tesla har sämre räckvidd med bättre prestanda, dvs även om man inte nödvändigtvis trampar gasen i botten hela tiden. Eller är det "bara" en prisfråga på Etron att man betalar mer och får mer?
Det har den iom att det är dubbla motorer på bakaxeln och en fram men den ska gå ganska bra att sladda med tack vare torque vectoring ;). Räckvidden är 4-5 mil lägre än e-tron 55 tyvärr. Hade ju varit bra om man kunde gjort den framhjulsdriven i eco-läget för att kunna maximera räckvidd när det behövs.
macky

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
Körde med vår Etron 55 2020, familj 5 personer, full packning (inte takbox) från Lund till Sälen-Lindvallen igår 2/1.

1. Lund - Onsala som fick bli frukoststopp på ca 240km. 7 grader men mycket blöt väg och delvis regn. Var lite osäker på vad förbrukningen skulle bli så var lite försiktig och höll hastighetsbegränsningarna på 110 respektive 120. Kom fram med 17% soc och snittförbrukning på 275wh/km så var helt lugnt, hade kunnat ligga på lite till :) mycket bra laddare från Incharge på McDonlads, 6 laddare om 225kw om två bilar laddar samtidigt så får man 150kw respektive. Jag var den ända som laddade. Laddade till 100% vilket var klart långt innan alla hade ätit frukost och varit på toaletten.

2. Onsala - Karlstad. Fick bli lunch stopp och 272 km. Samma väder med 7 grader och blöt väg. Mycket trafik och följde trafik rytmen snittförbrukning på 245wh/km. Kom fram med 19% soc. Här mötes också fjällturister från norr och söder och kö på 4 bilar Ionity. Körde vidare till Eon laddarna vid McDonlads och där var 2 i kö. Var även kö på McDonalds så att bilen fick vänta var inget problem. Mat, toalettbesök och laddning till 100% klart samtidigt.

3. Karlstad - Lindvallen. 252km. Ca 3 grader och vatten på vägen. Mycket trafik och gick under skyltad hastighet. Snittförbrukning på 235wh/km och kom fram med 19% soc.

Sammanfattningsvis gick resan utan några problem men kanske lite väl mycket McDonalds. Har gjort resan många gånger tidigare innan Covid med dieselbil och restidsmässigt så var det samma för oss. Skillnaden är att med diesel kan man vara mer flexibel med att äta var man vill (läs trevligare ställen än McDonalds) än så länge med laddinfrastrukturen som är begränsad norr om Göteborg blir man mer låst. Man åker väldigt bra i Etron med två vuxna och 3 barn :) grymt bra bil!
Låter som en riktigt bra resa bortsett från lite laddkö och överskott på Mcd. Har man bara laddare lediga och på minst 150 kw är e-tron en grym långfärdsbil.
macky

Inlägg av macky »

Nilp skrev:
Körde med vår Etron 55 2020, familj 5 personer, full packning (inte takbox) från Lund till Sälen-Lindvallen igår 2/1.

1. Lund - Onsala som fick bli frukoststopp på ca 240km. 7 grader men mycket blöt väg och delvis regn. Var lite osäker på vad förbrukningen skulle bli så var lite försiktig och höll hastighetsbegränsningarna på 110 respektive 120. Kom fram med 17% soc och snittförbrukning på 275wh/km så var helt lugnt, hade kunnat ligga på lite till :) mycket bra laddare från Incharge på McDonlads, 6 laddare om 225kw om två bilar laddar samtidigt så får man 150kw respektive. Jag var den ända som laddade. Laddade till 100% vilket var klart långt innan alla hade ätit frukost och varit på toaletten.

2. Onsala - Karlstad. Fick bli lunch stopp och 272 km. Samma väder med 7 grader och blöt väg. Mycket trafik och följde trafik rytmen snittförbrukning på 245wh/km. Kom fram med 19% soc. Här mötes också fjällturister från norr och söder och kö på 4 bilar Ionity. Körde vidare till Eon laddarna vid McDonlads och där var 2 i kö. Var även kö på McDonalds så att bilen fick vänta var inget problem. Mat, toalettbesök och laddning till 100% klart samtidigt.

3. Karlstad - Lindvallen. 252km. Ca 3 grader och vatten på vägen. Mycket trafik och gick under skyltad hastighet. Snittförbrukning på 235wh/km och kom fram med 19% soc.

Sammanfattningsvis gick resan utan några problem men kanske lite väl mycket McDonalds. Har gjort resan många gånger tidigare innan Covid med dieselbil och restidsmässigt så var det samma för oss. Skillnaden är att med diesel kan man vara mer flexibel med att äta var man vill (läs trevligare ställen än McDonalds) än så länge med laddinfrastrukturen som är begränsad norr om Göteborg blir man mer låst. Man åker väldigt bra i Etron med två vuxna och 3 barn :) grymt bra bil!
Låter som en riktigt bra resa bortsett från lite laddkö och överskott på Mcd. Har man bara laddare lediga och på minst 150 kw är e-tron en grym långfärdsbil.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

improwise skrev:
martinot skrev:
Jo, där har man den riktigt stora skillnaden mellan att ta vår fossilbil eller elbil på våra semesterresor.

Tyvärr är detta precis lika dåligt för oss med tillgång till SuC (oftast inte heller några roliga ställen att stanna på, eller äta vid).

Skulle i framtiden gärna önska att mindre städer och byar, som vill ha turister som spenderar pengar, inför mellanladdare på 50-75 kW som är perfekt för att ladda bilen full medans man äter en lunch eller middag, och kanske går förbi lite sevärdheter i byn/staden.
Jo, är väl värt att påpeka att även om Tesla har något längre räckvidd så är det så klart inte så att man är immun mot problematiken med McDonalds även om man rattar en sådan :)

Det borde rimligtvis finnas affärsmässiga incitament att erbjuda nog många och bra laddplatser i framtiden. Däremot tror jag tiden då man kunde ladda gratis som en bonus är förbi. Det är för många som skulle ladda för mycket nu för tiden än när man var ensam på laddplatserna och folk runt om mest verkade tro att man var någon slags pingspastor som skulle missionera när man började plocka fram sladdar och grejer ur bakluckan :D
Haha, :D

Men det är ju smart av McDonlads också att hänga på och signa upp med partners för att sätta upp laddare.

Vi har stannat på Ulvesby herrgård utanför Sunne för lunch tidigare och väldigt trevligt ställe och bra lunch. Personligen hade jag kunnat leva med 20 min längre restid om jag hade alternativet att bara ladda i Karlstad och sen köra vidare till Sunne om jag visste att jag kunde toppa upp med 11kw på trevligt ställe för att äta lunch där. Men gissar att det är för stor investering av infrastruktur med säg 10st 11kw laddstolpar för mindre restauranger eller i detta fallet en herrgård.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

macky skrev:
Det har den iom att det är dubbla motorer på bakaxeln och en fram men den ska gå ganska bra att sladda med tack vare torque vectoring ;). Räckvidden är 4-5 mil lägre än e-tron 55 tyvärr. Hade ju varit bra om man kunde gjort den framhjulsdriven i eco-läget för att kunna maximera räckvidd när det behövs.
Det är väl det som är lite synd...4-5 mil är ju inte så mycket i sig, men det är en inte helt obetydlig del av den totala räckvidden. Håller med om att det är lite märkligt att man inte erbjuder något Eco mode.

Nu kör jag ytterst sällan länge än 20 mil men när man vant sig med klart mer är nog risken att en viss räckviddsångest ändå infinner sig. Speciellt typ i ett läge när man kanske måste göra någon oplanerad resa med kort varsel (vilket så klart inte händer speciellt ofta).
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Nyfiken, hur många här har kört på Sportsback varianten framför det i de flesta avseenden mer logiska valet med den vanliga modellen? Finns det något skäl annat än designen att välja sportsbacken? Nu är väl inte designen så oviktig som man skulle vilja men... :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

improwise skrev:
Nyfiken, hur många här har kört på Sportsback varianten framför det i de flesta avseenden mer logiska valet med den vanliga modellen? Finns det något skäl annat än designen att välja sportsbacken? Nu är väl inte designen så oviktig som man skulle vilja men... :D
Den har lägre luftmotstånd.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

improwise skrev:

Audi e-tron Sportback:

Det finns 521 exemplar reggade i Sverige 3 januari 2022, av totalt 4122 E-tron.

Knappt 13% har valt den modellen, den är ju snygg men inte så rymlig.

503 HK modellen är mer unik, endast 1,2% har valt extra prestanda.
Audi_2022-01-03.JPG
Källa: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/OCH32U
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

improwise skrev:
macky skrev:
Det är väl det som är lite synd...4-5 mil är ju inte så mycket i sig, men det är en inte helt obetydlig del av den totala räckvidden. Håller med om att det är lite märkligt att man inte erbjuder något Eco mode.

Nu kör jag ytterst sällan länge än 20 mil men när man vant sig med klart mer är nog risken att en viss räckviddsångest ändå infinner sig. Speciellt typ i ett läge när man kanske måste göra någon oplanerad resa med kort varsel (vilket så klart inte händer speciellt ofta).
Visst klarar man sig med 20 mil. Men en e-tron måste ju ändå betraktas som en långfärdsbil. Att vår e-Golf inte kommer längre än så är fullt tillräckligt och inget att säga om. Men jag tycker inte att man i första hand skaffar en e-tron för att skjutsa barnen till dagis eller för att åka till Ica med den. Den är byggd för långfärd. Det är ju ingen stadsbil direkt. Och från det perspektivet är det obegripligt att Audi inte lanserar en bil med bättre räckvidd, typ en strypt eco-variant, utan istället en upphottad värsting som har ännu sämre räckvidd än original e-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky

Inlägg av macky »

improwise skrev:
Den fanns ju inte när jag beställde men hade valt den om den funnits. Jag gillar halvkombiluckan och att hyllan är lite högre än insynsskyddet som finns på vanliga. Dessutom ngt bättre räckvidd när det behövs på motorväg. När det gäller design är jag kluven men lite roligt att ha den mer ovanliga modellen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Det har gått lite bättre för Audi med Dakarrallyt de senaste dagarna.

Bristen på snabbladdare i öknen har gjort att de stoppat i en rejäl REX motor i elbilen.

Tänk att få se Robby Gordon med en Tesla Cybertruck, det vore häftigt.
Screenshot_20220103-224926_Google.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev:
improwise skrev:

Audi e-tron Sportback:

Audi_2022-01-03.JPG
Att det bara är 13% tror jag främst beror på att man inte alls erbjudit lika bra rabatter/leasing på den. Hade jag fått den till ungefär samma peng så hade jag valt den alla dagar i veckan.

Tror för övrigt det är extremt hög andel av alla "sålda" e-tron som är svarta Proline med nära nog inga tillval. Tycker jag ser dem konstant...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Legato skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
improwise skrev:

Audi e-tron Sportback:

Audi_2022-01-03.JPG
Att det bara är 13% tror jag främst beror på att man inte alls erbjudit lika bra rabatter/leasing på den. Hade jag fått den till ungefär samma peng så hade jag valt den alla dagar i veckan.

Tror för övrigt det är extremt hög andel av alla "sålda" e-tron som är svarta Proline med nära nog inga tillval. Tycker jag ser dem konstant...
Min Audi handlare föreslog nyligen en fullutrustad E-tron Sportback 503 HK modellen, då min nuvarande leasing börjar närma sig 36 månader.

Det var en lagerbil som hade prissänkts med 250 000:- och skulle då kosta 1 225 000:-

Jag tackade nej, förlänger nu min nuvarnade till 60 månader istället. Men den verkar ha sålts, då jag lade bevakning på Blocket för skojs skull.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev:
Legato skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
improwise skrev:

Audi e-tron Sportback:

Audi_2022-01-03.JPG

Min Audi handlare föreslog nyligen en fullutrustad E-tron Sportback 503 HK modellen, då min nuvarande leasing börjar närma sig 36 månader.

Det var en lagerbil som hade prissänkts med 250 000:- och skulle då kosta 1 225 000:-

Jag tackade nej, förlänger nu min nuvarnade till 60 månader istället. Men den verkar ha sålts, då jag lade bevakning på Blocket för skojs skull.
1,225 MSEK är såklart galenskap, för att inte tala om 1,475... Men för 800k och subventionerad leasing som icing on the cake så hade jag slagit till ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Åkte hem från fjälls igår. Landade på 2.72kWh per mil. -10 grader kantvind och delvis mycket snö. Riktigt bra tycker jag. MEN när jag räknar på den totala räckvidden så landar jag på att jag har 76kWh(88%) tillgängligt i batteriet. Är det inte väldigt mycket tapp?
Tillverkad 02 2020, Uttagen i maj och 4500mil på mätaren.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Robertrimmevik skrev:
Åkte hem från fjälls igår. Landade på 2.72kWh per mil. -10 grader kantvind och delvis mycket snö. Riktigt bra tycker jag. MEN när jag räknar på den totala räckvidden så landar jag på att jag har 76kWh(88%) tillgängligt i batteriet. Är det inte väldigt mycket tapp?
Tror inte det går att beräkna på det sättet.

Dra ur batteriet till nära 0% och DC-ladda på 50 kW laddare så ser du hur mycket som går i.

Eller kör ned till 1% och ladda 100% och kör till 1% igen.

Låter som för hög degradering, du kan fått lite obalanserat batteripack förstås.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
macky

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror inte det går att beräkna på det sättet.

Dra ur batteriet till nära 0% och DC-ladda på 50 kW laddare så ser du hur mycket som går i.

Eller kör ned till 1% och ladda 100% och kör till 1% igen.

Låter som för hög degradering, du kan fått lite obalanserat batteripack förstås.
Jag upplevde lite samma sak i julas men körde inte ner till mindre än 15% plus en hel del motorväg med värmeförluster. Men räknade jag på det var jag väl på 80 kWh mot 86 som ska finnas efter uppdateringen. Gjorde ett test att köra ned till nära 0 ladda upp och köra ned igen i landsvägsfart förra sommaren och då fick jag ut nära nog alla kWh som skulle finnas då.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Legato skrev:

Kan inte låta bli att undra vem som betalar det för ETron, känns som ett antal hundratusen för mycket. Då var det väl ändå det jag betalade för min Model S så jag är inte helt främmande för vansinniga bilköp :)

Men en Etron med 20 mil extra i räckvidd och kanske några tiondelar bättre acceleration skulle jag mycket väl kunna tänka mig som alternativ till nuvarande bil.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

improwise skrev:
Legato skrev:

Kan inte låta bli att undra vem som betalar det för ETron, känns som ett antal hundratusen för mycket. Då var det väl ändå det jag betalade för min Model S så jag är inte helt främmande för vansinniga bilköp :)

Men en Etron med 20 mil extra i räckvidd och kanske några tiondelar bättre acceleration skulle jag mycket väl kunna tänka mig som alternativ till nuvarande bil.

Det är väl antagligen någon med gott om slantar och som gillar prestanda.

Kanske bytt från Porsche Macan eller BMW X6 med kraftig motor?

Och inte kör långresor så ofta.

49 sålda i Sverige, tydligen finns det en liten marknad.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Henriksson
elbilist

Inlägg av Henriksson »

Bruksvallarna-Roslagen över Mora för att slippa kaos i Tönnebro, -5, medvind, snöfall men ändå ren körbana, takbox, 5 pers. Plus katt. 2.72 kWh/mil är bra. Laddade 3 ggr ca 65 min. Den enda laddaren i Sveg var ju trasig över Jul och Nyår men fungerade på hemvägen. För den resan måste man ha reserv så man alltid når nästa laddare och till Hede är det 70km så på uppresan laddade vi i Gävle, Mora, Noppikoski, Hede. Den var speciell, -22 grader och en räckvidd på max 24 mil där du måste säkerställa en reserv på 8 mil så blir det inte mycket kvar. Det här kommer bli mycket bättre när det blir fler laddare i Sveg och framförallt när Etron får 50% längre räckvidd enligt läckt information. Stämmer den byter jag direkt till den uppgraderade. Uppresan var förbrukningen över 3.1 kWh hela vägen med blöt vägbana till Mora och sedan superkallt därefter och toppade 4 kWh efter Hede i uppförslutet.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Henriksson skrev:
Bruksvallarna-Roslagen över Mora för att slippa kaos i Tönnebro, -5, medvind, snöfall men ändå ren körbana, takbox, 5 pers. Plus katt. 2.72 kWh/mil är bra. Laddade 3 ggr ca 65 min. Den enda laddaren i Sveg var ju trasig över Jul och Nyår men fungerade på hemvägen. För den resan måste man ha reserv så man alltid når nästa laddare och till Hede är det 70km så på uppresan laddade vi i Gävle, Mora, Noppikoski, Hede. Den var speciell, -22 grader och en räckvidd på max 24 mil där du måste säkerställa en reserv på 8 mil så blir det inte mycket kvar. Det här kommer bli mycket bättre när det blir fler laddare i Sveg och framförallt när Etron får 50% längre räckvidd enligt läckt information. Stämmer den byter jag direkt till den uppgraderade. Uppresan var förbrukningen över 3.1 kWh hela vägen med blöt vägbana till Mora och sedan superkallt därefter och toppade 4 kWh efter Hede i uppförslutet.
Tycker det lät bra med dom temperaturerna, känns som E-tron inte påverkas så mycket av temperatur utan mer av hastighet. Av nyfikenhet så undrar jag hur du säkerställde dina 8 mils marginal, alltså hur höll du koll på det, jag upplever att räckvidd kvar är ganska pålitlig och man kör likadant men jag vet inte riktigt vad en räknar på. 5-10 mil ytterligare i motorvögsfart skulle jag vilja ha och det är kanske det man kan få med en uppdaterad, vi får väl se när om och när.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Henriksson
elbilist

Inlägg av Henriksson »

Jag såg till att veta avståndet till närmaste laddare efter den planerade med jämna mellanrum. Sen planerade låg i bilens navigator och reservladdaren i telefonens navigation.
dfa

Inlägg av dfa »

Enligt senaste ryktet kommer Audi även att döpa om e-tron till Q8 e-tron i samband med uppgraderingen senare i år.
https://topelectricsuv.com/news/audi/au ... new-range/

Det borde väl rimligen bli så att man inte bygger båda bilarna parallellt i Bryssel utan gör en cut-over till Q8 efter sommaren eller till hösten.
Blir sista Mars sista chansen att beställa en "pre-facelift" e-tron? Den som lever får se.

Erbjudandet är förtydligat nu iallafall med en e-tron 55 Proline för 783.100 kr, vilket skall vara mer än 200.000 i rabatt enligt min ÅF.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... dande.html
Tror inte jag kommer att beställa någon utan vänta.
Esterox

Inlägg av Esterox »

dfa skrev:
Enligt senaste ryktet kommer Audi även att döpa om e-tron till Q8 e-tron i samband med uppgraderingen senare i år.
https://topelectricsuv.com/news/audi/au ... new-range/

Det borde väl rimligen bli så att man inte bygger båda bilarna parallellt i Bryssel utan gör en cut-over till Q8 efter sommaren eller till hösten.
Blir sista Mars sista chansen att beställa en "pre-facelift" e-tron? Den som lever får se.

Erbjudandet är förtydligat nu iallafall med en e-tron 55 Proline för 783.100 kr, vilket skall vara mer än 200.000 i rabatt enligt min ÅF.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... dande.html
Tror inte jag kommer att beställa någon utan vänta.
Tror inte ”facelift” E-tron kommer förens nästa år.
dfa

Inlägg av dfa »

Esterox skrev:

Tror inte ”facelift” E-tron kommer förens nästa år.
Nej, det är svårt att veta. ÅF hade tydligen fått info, och om jag kommer ihåg rätt så skulle den komma i sista kvartalet i år, och Q6 e-tron var försenad till början av 2023.
Men att ÅF har den i hallen, att den går att beställa samt att den har premiär är ju helt olika saker på olika tidpunkter
så det är svårt att veta vad som är vad och exakt vad som avses med "att den skall komma"
Men om premiären eller säljstarten är efter sommaren så kommer man nog inte kunna få en i år.

Fast det är ju därför det är så intressant med hur länge nuvarnde kampanj på e-tron pågår, det kan ju vara en indikation på något.
Nuvarande e-tron blir ju svår att sälja ( eller behöver bli rejält billig) är man visat facelift.
Skriv svar