Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[magsto]
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av [magsto] »

The Gentleman skrev:
Det nya året inleddes med att trycka på knappen. En LR grå/svart med 20" (och vinterhjul) är beställd. Spännande! Det stod beräknad leverans i februari, men det gör inte så mycket om det blir senare bara vi får den innan halvårsskiftet. Detta blir vår första elbil och förutom det höga inköpspriset så ser vi bara fördelar. Visst, vi får lära oss att planera långkörningar men det ser jag inte som något problem. Det var också bara Tesla som var aktuellt även om det finns andra lockande elbilar också. Vid beställningen så kunde jag bara välja Umeå som leveransplats (bor i Sundsvall), men jag tänkte ändra till Trosta. Borde väl inte vara något problem.
En lite lustig detalj. Vi firade nyår i Bydalsfjällen (som vanligt), så det var där vi var när vi la beställningen. På väg hem i går så upptäckte vi att fanns en SUC i Borgsjö, som ligger längs E14 cirka 8 mil väster om Sundsvall. Den har jag aldrig sett förut, men med tanke på alla fjällresenärer så ligger den mycket strategiskt. Ska man till Åre fortsätter man bara E14 och ska man till Vemdalen/Björnrike svänger man av E14 vid Ånge alldeles efter Borgsjö.
Kul, jag beställde en exakt likadan Tesla + dubbdäck den 5/1. Ska också till Trosta, vi kanske får hämta samtidigt :roll:
Udd

Inlägg av Udd »

Beställt MY LR 4/1
Upphämtning Mölndal, Göteborg
Hon jag pratat med tror leverans i slutet av februari, vi får väl se...
Hoppas på kunna få någon av de beryktade uppdateringarna.

1. Nya batteriet
2. Nya Lacken/lackeringsmetoden på den vita jag beställde.
3. Nya ljuddämpningen
4. läst på forumet att det kommer en rattvärme, vilket jag tog för givet att det fanns i bilen.
5. utan att jag tror det finns en plan för det, men 22kw laddning, skulle underlätta för mig som inte kan ladda hemma.

Något mer man kan hoppas på? :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Har inte WLTP gått upp på Y sedan dom började levereras? Model 3 har väl haft höjd räckvidd och höjd WLTP pga större batteri 1-2 månader nu.
Konstigt om Y har kvar lilla LG batteriet.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Har inte WLTP gått upp på Y sedan dom började levereras? Model 3 har väl haft höjd räckvidd och höjd WLTP pga större batteri 1-2 månader nu.
Nej, både Q3 och Q4 har samma "gamla" batteri.
Det är snart ett år sedan M3 gick från 580 till 614 km.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

mikebike skrev:
Tellus skrev:
Nej, både Q3 och Q4 har samma "gamla" batteri.
Det är snart ett år sedan M3 gick från 580 till 614 km.
Aha! Men då måste M3 uppnå 614km med lilla LG batteriet (70kWh tillgängligt)
Så då har de nyaste M3 med större 75kWh batteriet ännu längre räckvidd?
Eller så var 614km med 18" fälgar förut.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare

Inlägg av Lindstromer »

Så var en vit Model Y Performance beställd! Hoppas leveransen sker innan 1 juni, gärna april när man kan köra på sommardäck. :D Dags för Berlin att börja bygga bilar! :mrgreen:
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Tror dom flesta uppdateringar till Y kommer att dyka upp i Q2 , lär väl överlappa lite nu kanske , lit gambling vad man får kanske
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

Hur är det med AMD Ryzen och de Model Y som levereras i februari, tror ni? La en beställning i november som ska komma i februari, och hoppas på nya datorn.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare

Inlägg av hanseman »

emiliooo skrev:
Hur är det med AMD Ryzen och de Model Y som levereras i februari, tror ni? La en beställning i november som ska komma i februari, och hoppas på nya datorn.
LR eller P?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

hanseman skrev:
emiliooo skrev:
LR eller P?
Det kommer inga P i februari.

Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

hanseman skrev:
emiliooo skrev:
LR eller P?
Sorry, det var LR jag menade.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

50-50 intel amd
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Nu kliver jag in i väntrummet. Leasingen på min Model 3 går ut i juni. Har beställt en Y LR och önskat leverans i maj på den. Ju längre man väntar desto fler funktioner och bättre bil får man, men någon gång måste man ta leverans också. Spelar ingen roll för mig om det blir Made in China eller Germany (eller USA).

Dragkrok är egentligen ett måste för mig, men jag hoppas att den kommer att finnas tillgänglig för montering efter sommaren i alla fall.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Sjostrom

Inlägg av Sjostrom »

Hej halloj!

Beställt en Model Y Long Range i början av Januari, säljarna hävdade leverans i februari men har inte fått bekräftelse ännu.

Tog utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum, till 18" på vinterdäcken.

Har kikat runt lite och det verkar bara vara Norska "Megahjul" som säljer 18" till MY. Såg att ABS Wheels sålde Tellus Turbin II 18x8 ET35 som skulle passa M3 P men när frågan ställdes så lämnades inte någon passningsgaranti för MY. Är det någon som kör på 18" här eller till och med har Tellus fälgen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Sjostrom skrev:
Hej halloj!

Beställt en Model Y Long Range i början av Januari, säljarna hävdade leverans i februari men har inte fått bekräftelse ännu.

Tog utan vinterdäckspaketet då jag skulle vilja gå ner en tum, till 18" på vinterdäcken.

Har kikat runt lite och det verkar bara vara Norska "Megahjul" som säljer 18" till MY. Såg att ABS Wheels sålde Tellus Turbin II 18x8 ET35 som skulle passa M3 P men när frågan ställdes så lämnades inte någon passningsgaranti för MY. Är det någon som kör på 18" här eller till och med har Tellus fälgen?
Det finns en svensk firma som också säljer 18" till Model Y, men jag kommer inte ihåg namnet nu...

marclars

Inlägg av marclars »

MYLR, röd, inkl vinterhjul.

Beställt via leasingbolag: 20211228
Bekräftat av Tesla: 20220105

Vid mailkontakt informerar Tesla om leverans februari eller mars till Mölndal. Så antar att det bli tidigast i mars.
När kommer båten :shock: ?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

slugger75 skrev:
Nu kliver jag in i väntrummet. Leasingen på min Model 3 går ut i juni. Har beställt en Y LR och önskat leverans i maj på den. Ju längre man väntar desto fler funktioner och bättre bil får man, men någon gång måste man ta leverans också. Spelar ingen roll för mig om det blir Made in China eller Germany (eller USA).

Dragkrok är egentligen ett måste för mig, men jag hoppas att den kommer att finnas tillgänglig för montering efter sommaren i alla fall.
Fick du någon respons på önskemålet om leverans i maj?

Sitter i exakt samma sits som du, ska byta bil i Juni men vill inte missa ev bonus om reglerna ändras vid månadsskiftet maj/juni - samtidigt som jag gärna tar lev så sent som möjligt för att få en så uppdaterad bil som möjligt och för att öka chanserna för att drag finns då - använder det flera ggr / månad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

jonasl skrev:
slugger75 skrev:

Fick du någon respons på önskemålet om leverans i maj?

Sitter i exakt samma sits som du, ska byta bil i Juni men vill inte missa ev bonus om reglerna ändras vid månadsskiftet maj/juni - samtidigt som jag gärna tar lev så sent som möjligt för att få en så uppdaterad bil som möjligt och för att öka chanserna för att drag finns då - använder det flera ggr / månad.
Ja Tesla har lagt in ordern med leverans i maj. Hoppas det funkar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Då ska jag försöka göra detsamma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

Jag mailade precis min kontakt på Tesla angående eventuell leverans, och hon meddelade mig att leverans beräknas i "slutet av februari/mars". Jag lade min beställning 24 november, så jag skulle gissa att detta gäller alla som väntar på en Model Y LR. Vill man inte ha den då så blir det maj/juni som nästa leverans kommer. Sker det bara leverans av Model Y en gång per kvartal?
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Ja
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Nu har ju Tesla uppdaterat räckvidden i konfiguratorn till 533-565 km beroende på däck. Hur brukar det funka? Vi beställde för någon vecka sedan, borde man få den nya räckvidden då? Det är ju fortfarande februari som är uppskattad leverans så det skulle väl vara konstigt om det kommer bilar med både den gamla och nya räckvidden i nästa batch tänker jag?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Anderzzon skrev:
Nu har ju Tesla uppdaterat räckvidden i konfiguratorn till 533-565 km beroende på däck. Hur brukar det funka? Vi beställde för någon vecka sedan, borde man få den nya räckvidden då? Det är ju fortfarande februari som är uppskattad leverans så det skulle väl vara konstigt om det kommer bilar med både den gamla och nya räckvidden i nästa batch tänker jag?
Sitter i samma bajsmacka jag också
Troligtvis kommer det överlappa i Q1 nu med gamla vs nu skulle jag tro
Dom kanske har kvar bilar som är tillverkade förra året som dom skeppar hit med det mindre batteriet skulle jag tro, vill klart bli av med dom också
Inte så att vi med sämre räckvidd kommer få
Rabatt direkt liksom, känns surt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
Det har jag väntat på sedan i augusti!
Jag tänker fortsätta avvakta tills jag vet att jag får det större batteriet.

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

mikebike skrev:
Anderzzon skrev:
Det har jag väntat på sedan i augusti!
Jag tänker fortsätta avvakta tills jag vet att jag får det större batteriet.
Q2 bör du vara safe med det skulle jag tro
Ska väl skeppa ut det gamla batteriet till alla oss andra som lagt beställning först o ta slut på det lagret
Jaja bara skjuta fram leveransen här då
Skriv svar