Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 aug 2021 21:49

Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Stefan Isaksson »

Hej,

Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

Var hos frisören och klippte mig och sa vi skaffat el bil. Direkt kom frågan från frisören om vi skaffat solceller för vårt el nät är redan överbelastat och det resulterar i ett högre pris för alla!

Killen sidan om mig inflikade att riktiga män luktar diesel! Wtf liksom! Här tycker man gör en god sak men i det stora hela skiter folk i miljön, det är i alla fall intrycket jag får efter ett antal månader efter skaffat en el bil.

När man berättat att man skaffat en Tesla har den vanligaste kommentaren varit: Fan tjänar du så mycket pengar!

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. Har ni fått smeknamnet, teslakillen än. Har hört denna ett par gånger också.

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av slugger75 »

Jag tycker inte det är så konstigt att folk har frågor och funderingar, och inte förstår hur det är att ha elbil.

Det värsta tycker jag är att folk verkar tro att vi som kör runt i elbil på något sätt lider av det. Att vi istället skulle ha ett bättre liv om vi körde fossilbil.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Nick »

Väldigt blandat tycker jag i min närhet. De flesta är positiva men lägger samtidigt in en brasklapp ett det blir svårt för dom pga laddning och långresor. Många har aldrig suttit i en elbil heller men när de väl åker med så brukar alla vara uppleva körningen som väldigt positiv. Har dock slutat att ta åt mig eller på något sätt försvara mitt val av elbil. Rent upplevelsemässigt så är övergången till elbil överlägset det bästa jag gjort genom bilval. Kommer aldrig gå tillbaka till en förbränningsmotor igen. Då är ju jag även en rookie när det gäller elbil då jag bara kört en i ca 7 månader.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av carl-pedal »

Suck... Jag är också oerhört trött på allt som kommer ur munnen på folk som måste kommentera från högt till lågt men oftast lågt och utan att vara intresserad av att höra svaret, det viktigaste är att berätta för mig hur dåligt det är med elbilar.

Min åsikt är att elbil är enda sättet att transportera sig (förutom cykel och fötter) och avgasbilar är sämst, giftigt, äckligt och dyrt. Geopolitiskt ganska sämst också. Men det är många som tycker det är fanatiska åsikter och dessutom är det ju manligt med avgasrör. Blä...
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av MWall »

Jag går för det första inte runt och berättar att jag skaffat elbil. Nu har jag haft elbil i snart fem år så gliringar i sånt har folk som jag känner tröttnat på för länge sen. Många är positiva till elbilar också. Fler och fler bland vänner, kollegor och grannar som kör på el.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Remuz »

För 3-5år sedan var det som du beskriver. Den X jag körde på den tiden provocerade allt och alla tydligen. Nu med en 3P och på 2020-talet upplever jag det inte alls så tydligt längre.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Teslaspolen »

Jag har själv bara fått positiva kommentarer faktiskt. Kanske har haft tur.

Det är dock intressant att det lockar fram reaktioner, att helt främmande folk gått fram till en och sagt något. Hyfsat osvenskt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av mati »

Stefan Isaksson skrev:
Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. Har ni fått smeknamnet, teslakillen än. Har hört denna ett par gånger också.

Mvh Stefan
Ja, vad säger man...? Välkommen till verkligheten säger jag.
Följande lärdomar har jag dragit ur 6 års elbilsägande.
- Diskutera aldrig elbilar med folk som inte har elbil själv eller som du åtminstone vet att de verkligen är intresserade.
- Berätta aldrig att du kör elbil förrän någon frågar dig
- Nämn inte elbilarnas fördelar utan att påpeka alla nackdelar också. Annars blir du stämplad som evangelist. Säg helst att du ångrar ditt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av HX100 »

Det är exakt likadant att vara vegeterian. Man lär sig ganska fort att undvika så gott det går att nämna det för precis som med att ha en elbil så känner sig vissa personer att de bara måste ha något att kommentera om det, oavsett hur korkat.
Jag tror det är någon slags försvarsreflex. De vill slå ifrån sig känslan/skammen att det faktiskt går att leva lite mer etiskt men att de vet att de själva inte gör det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Stefan Isaksson skrev:
Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. Har ni fått smeknamnet, teslakillen än. Har hört denna ett par gånger också.

Mvh Stefan
Ja, vad säger man...? Välkommen till verkligheten säger jag.
Följande lärdomar har jag dragit ur 6 års elbilsägande.
- Diskutera aldrig elbilar med folk som inte har elbil själv eller som du åtminstone vet att de verkligen är intresserade.
- Berätta aldrig att du kör elbil förrän någon frågar dig
- Nämn inte elbilarnas fördelar utan att påpeka alla nackdelar också. Annars blir du stämplad som evangelist. Säg helst att du ångrar ditt köp.
Ganska exakt vad jag tycker också (ungefär samma erfarenhet som TS också och jag har ingen vettig
förklaring till beteendet heller men ser en tydlig koppling till sociala medier osv, tyvärr).
Rätt så bisarr situation vi har tycker jag… å andra sidan skiter jag fullständigt i vad andra tycker, kanon för det
är trångt nog ändå på diverse laddplatser så dom andra kan gott vänta ett tag till i sin bitterhet (som inte direkt
kommer att göra dom gott i livet kan jag säga).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av mati »

Ja precis. Jag har också insett att det finns fördelar med att folk inte skaffar elbil. För miljön och klimatet är det förvisso inte bra, men eftersom man ändå inte förmår att övertyga andra att en elbil faktiskt är ett fungerande alternativ så får man väl helt enkelt se fördelarna med att de t.ex. inte tar upp laddplatser osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Jordad »

Byt frisör :D

Jag hör en del dumt ibland också men det har blivit bättre. Brukar låta folk få klaga och ha sina åsikter. Byter samtalsämne om det går. En granne var arg på laddplats och elbil men jag har gett honom massa komplimanger för den fina Saaben han kör och nu märker man att han börjar ändra sig.

Roligast var en knutte jag träffar ibland som är skeptisk till elbilar. Jag visade en ljusshow för honom häromdagen och han blev helt knäckt. Det fanns inte i hans värld att bil kunde göra något sådant.
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 aug 2021 21:49

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Stefan Isaksson »

Haha :) Bra idé.

- Nämn inte elbilarnas fördelar utan att påpeka alla nackdelar också. Annars blir du stämplad som evangelist. Säg helst att du ångrar ditt köp.

Mvh Stefan
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stefan Isaksson skrev:
.../ Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

/.../

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. /...
Förslag:

När det uppstår tillfällen för diskussioner får man ta dem. Men visst, ibland räcker inte tiden för att komma dit man vill. På en fikapaus har man kanske bara 5-10 min. Då får man helt enkelt ta upp diskussionen igen vid nästa första bästa tillfälle – som t.ex. vid nästa lunch – där man ju har lite längre tid – eller om man råkar hamna på en lite längre bilresa tillsammans.

De frågor du möter här bygger ju på en mycket bristande förståelse för hur saker och ting fungerar. Så man får helt enkelt börja korrigera de här personernas världsbilder.

Detta kan kanske kännas som att det både kommer ta en massa tid och vara skitjobbigt. Men ofta kan det gå ganska snabbt att börja få till ett sätt att tänka hos andra som istället är i linje med vetenskapen.

Tänk t.ex. FUD - Fear, Uncertainty and Doubt. Det gäller att få dem att börja tvivla och förstå att deras tankesätt helt uppenbart inte kan stämma.

Det jag tycker funkar är att ställa motfrågor. En bra sådan är:

Hur ser du på Man-Made Global Warming?

Svaret på den frågan avslöjar ju mycket om hur de tänker. Sen får man börja med att skjuta ett så stort hål som möjligt i deras felaktiga världsbild.

Och allt det här sker naturligtvis i helt lugn och sansad normal samtalston.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Curik »

mati skrev:
Ja, vad säger man...? Välkommen till verkligheten säger jag.
Följande lärdomar har jag dragit ur 6 års elbilsägande.
- Diskutera aldrig elbilar med folk som inte har elbil själv eller som du åtminstone vet att de verkligen är intresserade.
- Berätta aldrig att du kör elbil förrän någon frågar dig
- Nämn inte elbilarnas fördelar utan att påpeka alla nackdelar också. Annars blir du stämplad som evangelist. Säg helst att du ångrar ditt köp.
Haha igenkänningsfaktor!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Byt frisör :D

Jag hör en del dumt ibland också men det har blivit bättre. Brukar låta folk få klaga och ha sina åsikter. Byter samtalsämne om det går. En granne var arg på laddplats och elbil men jag har gett honom massa komplimanger för den fina Saaben han kör och nu märker man att han börjar ändra sig.

Roligast var en knutte jag träffar ibland som är skeptisk till elbilar. Jag visade en ljusshow för honom häromdagen och han blev helt knäckt. Det fanns inte i hans värld att bil kunde göra något sådant.
Så olika det kan vara. Jag sekundärskäms för den där jäkla ljusshowen. Nästan en anledning till att byta märke. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Stefan Isaksson skrev:
.../ Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

/.../

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. /...
Förslag:

När det uppstår tillfällen för diskussioner får man ta dem. Men visst, ibland räcker inte tiden för att komma dit man vill. På en fikapaus har man kanske bara 5-10 min. Då får man helt enkelt ta upp diskussionen igen vid nästa första bästa tillfälle – som t.ex. vid nästa lunch – där man ju har lite längre tid – eller om man råkar hamna på en lite längre bilresa tillsammans.

De frågor du möter här bygger ju på en mycket bristande förståelse för hur saker och ting fungerar. Så man får helt enkelt börja korrigera de här personernas världsbilder.

Detta kan kanske kännas som att det både kommer ta en massa tid och vara skitjobbigt. Men ofta kan det gå ganska snabbt att börja få till ett sätt att tänka hos andra som istället är i linje med vetenskapen.

Tänk t.ex. FUD - Fear, Uncertainty and Doubt. Det gäller att få dem att börja tvivla och förstå att deras tankesätt helt uppenbart inte kan stämma.

Det jag tycker funkar är att ställa motfrågor. En bra sådan är:

Hur ser du på Man-Made Global Warming?

Svaret på den frågan avslöjar ju mycket om hur de tänker. Sen får man börja med att skjuta ett så stort hål som möjligt i deras felaktiga världsbild.

Och allt det här sker naturligtvis i helt lugn och sansad normal samtalston.

Uppstår en dylik diskussion försöker jag få slut på den så fort jag kan. Erkänna brister på Teslan, skoja bort det hela, byta ämne... Jag tänker då inte ägna tid och kraft åt att försöka övertyga folk om nåt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Stefan Isaksson skrev:
.../ Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

/.../

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. /...
Förslag:

När det uppstår tillfällen för diskussioner får man ta dem. Men visst, ibland räcker inte tiden för att komma dit man vill. På en fikapaus har man kanske bara 5-10 min. Då får man helt enkelt ta upp diskussionen igen vid nästa första bästa tillfälle – som t.ex. vid nästa lunch – där man ju har lite längre tid – eller om man råkar hamna på en lite längre bilresa tillsammans.

De frågor du möter här bygger ju på en mycket bristande förståelse för hur saker och ting fungerar. Så man får helt enkelt börja korrigera de här personernas världsbilder.

Detta kan kanske kännas som att det både kommer ta en massa tid och vara skitjobbigt. Men ofta kan det gå ganska snabbt att börja få till ett sätt att tänka hos andra som istället är i linje med vetenskapen.

Tänk t.ex. FUD - Fear, Uncertainty and Doubt. Det gäller att få dem att börja tvivla och förstå att deras tankesätt helt uppenbart inte kan stämma.

Det jag tycker funkar är att ställa motfrågor. En bra sådan är:

Hur ser du på Man-Made Global Warming?

Svaret på den frågan avslöjar ju mycket om hur de tänker. Sen får man börja med att skjuta ett så stort hål som möjligt i deras felaktiga världsbild.

Och allt det här sker naturligtvis i helt lugn och sansad normal samtalston.

Uppstår en dylik diskussion försöker jag få slut på den så fort jag kan. Erkänna brister på Teslan, skoja bort det hela, byta ämne... Jag tänker då inte ägna tid och kraft åt att försöka övertyga folk om nåt.
Som sagt, jag håller med fullt här och gör precis så, slipper man pinsamma diskussioner också, känns som
omöjligt uppdrag oftast…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av MWall »

HX100 skrev:
Det är exakt likadant att vara vegeterian. Man lär sig ganska fort att undvika så gott det går att nämna det för precis som med att ha en elbil så känner sig vissa personer att de bara måste ha något att kommentera om det, oavsett hur korkat.
Jag tror det är någon slags försvarsreflex. De vill slå ifrån sig känslan/skammen att det faktiskt går att leva lite mer etiskt men att de vet att de själva inte gör det.

Jag är jättevan vid vegetarianer. Farmor och farfar och mina kusiners familj var vegetarianer redan i början på 80-talet. Vi var även själva vegetarianer ett år när jag var barn.

Problemet uppstår när vegetarianen på nåt sätt vill låta påskina sin etiska överlägsenhet. Jag tror det är ytterst få fossilbilister som skäms. Samma sak med köttätare. Vi skäms inte. Men vi ogillar viktigpettrar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av LarsL »

Nämner så klart inte elbilar eller Tesla om jag inte är redo att ta diskussionen. Oftast ger det inte mig så mycket att prata elbilar längre de kommentarer folk har finns det ju redan färdiga svar som bara är att rabbla upp. Väldigt sällan jag blir utmanad med knepiga frågor längre. Det är ungefär samma frågor som roterat i 5-6 år nu.

Diesel!!! Diesel är för traktorer! ”Men jag kör ju en xxxx..” Ja, en traktor alltså.

Elen räcker inte till! Jag laddar på natten då det finns överskott. Mitt bränsle även i december när priset var rekord högt betalade jag ”bara” 2kr/kWh i snitt, alltså runt 4-5kr/mil, totalt.

Sätt upp solceller, eller vad var det?!? Ja, solceller kan ju vara kul men det finna med en elbil är ju att den går att köra på allt sol, vind, vatten, kärnkraft, kol eller diesel.

Har du räckviddsångest? Med 40 mils laddning i batteriet så är det ett av mina mista problem på resor… ungar och mat är betydligt värre.

Ekonomin är svår… det är inte lätt att försvara att man har två Teslor. Jag försöker säga att de inte är så dyra som det verkar, de flesta tror ju att de kostar 1 miljon styck. Sen kan man ju jämföra med vad bränslet kostar osv men för mig börjar det halta. Jag kan ju inte tänka mig någon annan bil än en elbil så jag kan ju inte med gott samvete längre räkna med bränslekostnaden.
Kommer förmodligen byta min röda stora Model S till en visserligen dyrare men mindre i ögonen stickande Model Y eller möjligen 3. Det tar för mycket på mig tror jag…
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Stefan Isaksson skrev:
.../ När man berättat att man skaffat en Tesla har den vanligaste kommentaren varit: Fan tjänar du så mycket pengar!

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor. /...
Förslag:

Om tid finns – nu eller senare enligt resonemanget i mitt tidigare inlägg ovan: Fråga vad de tycker du skulle köpt för bil istället. Fråga vad de har för bil.

Sen är det bara sätta igång med ännu fler motfrågor:

Hur ser du på Man-Made Global Warming? …är som sagt en bra att börja med.

Fråga vad TCO - Total Cost of Ownership är för bilarna motparten föreslår/äger. Kontra med motsvarande för ditt bilval.

Kör frågor om geopolitik. Vart går pengarna som man är tvungen att betala vid pumpen om man kör på bensin eller diesel? (Svar: Saudiarabien, Ryssland et al.)…

Har man lite tur tankar de på OKQ8 eller Preem...

Fråga om de vet vad Q8 i OKQ8 står för. Det vet de antagligen inte. Ge ledtråden att testa att säga Q8 på engelska …Q-eight …Kuwait. Bingo!

Fråga om de vet vilka som äger Preem. (Saudiarabien.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av jonasl »

Svarar om nån undrar men tar aldrig upp det själv. Och brukar skoja bort gnäll om räckvidd med att "ja det är verkligen jobbigt att bilen är fulltankat varje morgon när jag vaknar".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av mati »

Ni utgår från det felaktiga antagandet att hardcore-elbilsmotståndarna ändå har en grundinställning som gör att de kan ändra sig, bara man kommer med rätt argument. Så är det inte. De har redan bestämt sig. Och de har det som hobby att prata skit om elbilar och försöka reta oss som kör elbil. Jag har en sådan människa att brottas med hos min kund. Det går inte en dag utan att han kommer med en sur kommentar. Tack och lov är jag sällan där, annars hade han nog själv inte orkat med detta eviga tjatet.
I hans fall hjälper det inte ens att jamsa med, han märker inte ens att jag inte på något sätt bemöter hans påhopp från vänster och höger. Han fortsätter ändå.
Nu är förvisso inte alla funtade på det viset. Men ändå. Jag argumenterar aldrig. Den som är intresserad kommer skaffa elbil ändå förr eller senare. Den som inte är intresserad får väl fortsätta köra diesel då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av carl-pedal »

Känns verkligen igen... Bra beskrivning "hobby att prata skit om elbilar"!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Otröttliga diskussioner när man skaffat El bil.

Inlägg av martinot »

Stefan Isaksson skrev:
Hej,

Har stött på en del personer i olika sammanhang där de är väldigt negativt inställda till elektiska bilar.

Var hos frisören och klippte mig och sa vi skaffat el bil. Direkt kom frågan från frisören om vi skaffat solceller för vårt el nät är redan överbelastat och det resulterar i ett högre pris för alla!

Killen sidan om mig inflikade att riktiga män luktar diesel! Wtf liksom! Här tycker man gör en god sak men i det stora hela skiter folk i miljön, det är i alla fall intrycket jag får efter ett antal månader efter skaffat en el bil.

När man berättat att man skaffat en Tesla har den vanligaste kommentaren varit: Fan tjänar du så mycket pengar!

Ska man behöva skämmas lite som svensk och inte göra sig så märkvärdig. Det är kanske ett par personer som varit genuint intresserade men de flesta vill mer ställa en mot väggen med en massa dumma frågor.

Vad säger ni, vad er era bästa kommentarer från arbetsplatsen till exempel. Har ni fått smeknamnet, teslakillen än. Har hört denna ett par gånger också.

Mvh Stefan
Nu berättar jag sällan dessa saker publikt, men de gånger det framkommit (tex. att jag frågat om laddmöjlighet, eller parkerar rakt utanför min egna frisör) så har jag inte fått några kommentarer, och absolut inte några negativa. Elbilar, och Tesla, känns så vanliga idag så jag upplever inte att någon höjer på ögonbrynen för det.

Att köra Tesla idag upplever jag som samma sak som att köra en ny Volvo för 10-20 år sedan (vilket jag också själv gjorde då).

Byt frisör! :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar