Sälja leasingbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Sälja leasingbil

Inlägg av Fredrikb »

Hej

Behöver lite goda råd nu. Jag har länge gått i köptankarna på en tesla men måste bli av med min nuvarande bil först. Har gått lite trögt med försäljningen nu under julen men har en köpare som verkar väldigt intresserad nu.
Nu till mitt problem, bilen är min tjänstebil som företaget har på leasing. Jag har inte löst bilen ännu för då hade den blivit momssmittad och en ny kund hade inte kunnat leasa den på nytt.
Nu kommer det en kille som har bilfirma i morgon och ska titta på bilen. Han tar tåget ner för att ev kunna köra hem med bilen. Har upplyst honom att bilen inte är löst ännu. Han menar då att han skulle kunna betala in restvärdet till finansbolaget och resterande till mig direkt på plats. Men hur funkar det med själva ägarbytet, den blanketten finns ju hos finansbolaget.
Det ska tydligen finnas någon spärr som gör att man inte kan göra ägarbyte innan finansbolaget har släppt den, hur funkar det?
Misstänker att finansbolaget inte kan se pengarna direkt när köparen betalt in dem. Känns inte så bra att släppa iväg bilen innan man fått ok från finansbolaget.

Är detta en vettig lösning eller finns det något smidigare?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av Leo »

Har gjort precis så två ggr. Då har leasingbolaget skrivit över bilen direkt på nya kunden EFTER att pengarna (restskulden) kommit fram till de. Jag har fått överskottet inbetalt till mitt företagskonto.

Dock har jag låtit kunden ta bilen med en gång ändå.

Risken är dock om något händer innan ägarbytet är klart så kör nya ägaren på din försäkring så att säga. Samma sak med P-böter osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av danni »

Yep, det funkar som du och Leo beskriver. De får betala finansbolaget, som då släpper leasingspärren. Det kan ta några dagar som en ny ägare får köra runt innan ägarskapet är bytt. Om pengarna som finansbolaget får inte räcker för att täcka restskulden så måste du själv betala resterande pengar omgående, förresten, för att de ska släppa spärren, det kan vara värt att tänka på. Hur man gör för att säkerställa att pengarna faktiskt är betalda vet jag faktiskt inte. Be om stämplat kvitto och ring banken för att verifiera, kanske? Så gjorde Tesla för att verifiera min kontantinsats.

Ett tips om du vill göra det lätt för dig är KVD. De löser precis allt sånt åt dig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av Leo »

Vi gjorde båda inbetalningarna på vanligt bankkontor. Då blir det en form av "garanti" för båda parterna att det finns pengar, de betalas in, papperskvitto skrivs osv.

Sen skrev vi ett vanligt kvitto där vi skrev hur det skulle ske, vad som skulle hända vid försäkringsärende/p-böter osv innan ägarbytet gått igenom osv.

Tar du KVD till hjälp löser de allt det praktiska och ser till att allt går rätt till.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av stefan007 »

Seriös bilfirma som existerar hoppas jag? Tycker jag har läst mer än en gång om blåsningar där köparen tar på sig att fixa allt... Gissar att det inte är en bil för 10kkr som du leasar ;)
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av boreno »

Vi sålde en leasad Audi genom KVD, och jag tyckte det fungerade väldigt bra. Det är viktigt att inte sätta ett för högt reservationspris. Når de inte upp till reservationspriset försöker de igen efter några dagar, det hände oss. Slutpriset blev helt OK, men inte spektakulärt. Men deras service och kunnande gör att jag gärna gör lite reklam för dem. De tar även hand om att lösa leasingen, så det blev verkligen en bekväm process.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av Leo »

Akta dig för kontanter...bättre att göra upp det på bankkontor i så fall! Du vill inte heller sitta och vara inloggad i internetbanken med en främmande människa bredvid kanske?..finns trots allt en rånrisk.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av Fredrikb »

Tack för alla svaren.
Kontaktade leasingbolaget i morse och de förespråkade bankkontor och rutin enl era förslag. Så få kör vi på det.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av Fredrikb »

Då var bilen såld och jakten på en tesla har börjat. Är på jakt efter en begagnad eller demobil av 2015 års modell.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sälja leasingbil

Inlägg av bylund »

Kravet är autopilot? Då kan sena 2014 vara intressant. Att låta brytpunkten gå vid just 1 januari 2015 torde väl inte ha så mycket till rationella skäl, då Tesla ändå inte jobbar med årsmodeller, eller får du dåliga skatteeffekter annars?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar