Frusna backspeglar

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Frusna backspeglar

Inlägg av Perry »

Detta är väl kanske inte specifikt för just Tesla, men nu när temperaturen ligger runt nollan i stora delar av landet så kan jag tipsa om att stänga av auto fold på backspeglarna tills det blir lite varmare igen.

Livet blir så trist när man ska köra på morgonen och backspeglarna är fastfrusna så att man får spendera resan med att titta på sig själv istället för bakomvarande trafikanter.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Re: Frusna backspeglar

Inlägg av VENOM »

Jag har det avstängt hela vintern...efter att de frusit fast ett par gånger i början

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Perry skrev:
Detta är väl kanske inte specifikt för just Tesla, men nu när temperaturen ligger runt nollan i stora delar av landet så kan jag tipsa om att stänga av auto fold på backspeglarna tills det blir lite varmare igen.

Livet blir så trist när man ska köra på morgonen och backspeglarna är fastfrusna så att man får spendera resan med att titta på sig själv istället för bakomvarande trafikanter.
Jag har så j-a trångt i garaget på jobbet, så jag vill nog inte koppla ur funktionen... Har haft Auto-fold på alla mina tidigare bilar de senaste 10 åren och tycker att det i stort funkat bra även på vintern. Tricket är att kolla om det finns någon is/hård snö mellan spegeln och fästet innan man åker och så fall peta bort den (lagom försiktigt) med ett kreditkort eller annat plastverktyg, typ det många redan tipsat om här på forumet för att få upp laddporten.

Men har man gott om plats för parkering, så är det ett bra tips att koppla ur precis som du säger :)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ferro94 skrev:
Perry skrev:

Jag har så j-a trångt i garaget på jobbet, så jag vill nog inte koppla ur funktionen... Har haft Auto-fold på alla mina tidigare bilar de senaste 10 åren och tycker att det i stort funkat bra även på vintern. Tricket är att kolla om det finns någon is/hård snö mellan spegeln och fästet innan man åker och så fall peta bort den (lagom försiktigt) med ett kreditkort eller annat plastverktyg, typ det många redan tipsat om här på forumet för att få upp laddporten.

Men har man gott om plats för parkering, så är det ett bra tips att koppla ur precis som du säger :)
Fast poängen med att koppla ur autofold är att man kan fälla in manuellt på ställen som varmgarage, så låter man den vara parkerad med speglarna ute ute i kylan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

bylund skrev:
Ferro94 skrev:
Perry skrev:

Fast poängen med att koppla ur autofold är att man kan fälla in manuellt på ställen som varmgarage, så låter man den vara parkerad med speglarna ute ute i kylan.
Rätt. Du är smartare än jag. Jag får lära om :D
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Skriv svar