Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Ok.Henrik Torphammar skrev:Nu lämnades ju bilen in med en tydlig felbeskrivning samt felkod och på ett standardfel. Hade det varit en felsökning som krävts så stämmer det du säger. Typ att föraren lämnar in bilen med en vag felbeskrivning av ett intermittent fel. Därav att det var dyrt i mina ögon.Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tycker det är billigt och rimligt tanke på på kunskap, utbildningar, specialprogram som kostar stora pengar varje gång det görs en uppdatering samt kostnaden att ha en servicetekniker som felsöker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Allt beror på.mati skrev:Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Tesla har en full verkstad med verktyg mm.
Timpenningen är jämförbar med andra märkesverkstäder.
Fördelen med civilingenjör som dig är att man normala fall har jobb 6-8 timmar varje dag under längre kontraktstider. Speciellt om man är egen. Och har då en jämnare inkomstbringande inkomst.
I min bransch, larm/kamera tekniker, när vi är ute på småjobb, så tar vi 1995:- + moms för en framkörning inkl 1 timmes arbete.
Därefter 895:-/timme.
Larm/kamera tekniker är dyrt idag, och det finns väldigt få. Därav dessa priser.
Men när det är större jobb, så får kunden nästan till 99% ett fast pris. Inte per timme.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- takarlsson
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
- Ort: Malmö
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Joakim, vad blev lösningen på ditt problem?JoakimG skrev:Det är en S70D, 2015 uttagen i Aug.
Den har gått 9000 mil, men körda mil borde inte påverka P-bromsen, jag jobbpendlar 20 mil om dagen så det blir inte mycket P-tryckande per dag.
Samma revision - En nyare revision av ok har släppts och då bör man förnya båda sidorna samtidigt enl SC.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.mati skrev:Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Oj! Ja.... hmmm.... ehhh... dyrt.... hrmmm....LarsL skrev:En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.mati skrev:Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Lite konstigt att vissa SC gör jobbet på goodwill för vissa medan andra ska betala 21 kkr..Oddball skrev:Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet
Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Detta känns ju som ett klassiskt fall för återkallelse med tanke på hur många som haft samma fel här på forumet. Dessutom hutlösa priser...
Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Timlön är en sak, men just felsökning... Då skulle ju påfyllning av spolarvätska och byte av glödlampa i handskfack också åtföljas av 1000kr felsökning per styck. Men där är det nog så uppenbart att de inte kan luras på en tusenlapp att de inte ens försöker.GiGurra skrev:Däremot 1350 i h känns inte helt omöjligt iom att det är uppbokning av utrustning, utrymme och kanske 2 tekniker som samtidigt arbetar med bilen / Tesla applicerar kanske pair programming på bilmek?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag tolkar det som att de tar samma timpeng oavsett arbete. Det står ju under varje faktura oavsett vad de har gjort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag vet inte hur man brukar hantera de som redan har råkat ut för och själva fått stå för vad som senare visat sig vara fabrikationsfel, men det är ju alltid bra när tillverkaren tar sitt ansvar för en felaktig produkt.GiGurra skrev:Lite konstigt att vissa SC gör jobbet på goodwill för vissa medan andra ska betala 21 kkr..Oddball skrev:Ringde SC Mölndal.
Tesla byter ut oken trots att garantin gått ut.
Brembos ok har visat sig hålla undermålig kvalitet
Mkt trevligt bemötande som vanligt från Mölndal
Detta känns ju som ett klassiskt fall för återkallelse med tanke på hur många som haft samma fel här på forumet.
Antar att man har olika policy beroende på frekvensen av ett givet fel. Just nu så har man gått upp till att byta defekta enheter, sen är det ju ett stort steg till allmän återkallelse.
Om Teslateknikerna tar en crash course hos lasse62 i hur man renoverar oken för 10 spänn i materialkostnad så kan dom ju börja återkalla bilar
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
I mellandagarna fick jag nya P-ok utbytta gratis, med kort varsel dessutom.
Vi har en S85D från mars -16 som gått 9600 mil: ingen garanti kvar. Jag tog inte kontakt med Protector utan tog bärgningen med Länsförs.
Vi har en S85D från mars -16 som gått 9600 mil: ingen garanti kvar. Jag tog inte kontakt med Protector utan tog bärgningen med Länsförs.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag hade 3000 i arbetskostnad hos volvo renault för att skruva fast 4 stänkskärmar. Tänker att det blir ungefär 6000 kronor i timmen (snällt räknat).LarsL skrev:En arbetskamrat kom fram till att VW tar 3000kr/timme i arbetskostnad.mati skrev:Tesla tar mig veterligen 1350kr i timmen, det är det som brukar stå på service-fakturan. Det är nästan prick dubbelt så mycket som jag själv tar som timtaxa. Nu kan man kanske inte jämföra en dåligt utbildad tysk civilingenjör med en Tesla-tekniker, men jag tycker ändå att det är lite väl saftigt. Men det kanske är billigt i jämförelse?Tars skrev:Är lite nyfiken hur ni tänker att det är dyrt för felsökning?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hej alla!
Jag är väl lite ur fas i ämnet men orkar inte läsa igenom hela tråden. Jag har själv bytt bromsbelägg, hjullager och servat oken samt fixat begagnat parkeringsbromsok och fixat dessa. Rent tekniskt skulle jag säga att det inte svårare än någon annan bil jag fixat bromsar på - samma sak. Däremot har det varit besvärligt att lossa saker på Teslan (S) det rostar gärna ihop då bromsarna inte motioneras lika mycket som andra bilar. Är bromsarna insmorda (där de ska smörjas) så är det mycket lätt och snabbt att byta dessa. Har ni några funderingar och frågor angående bromsarna så kan ni höra av er.
Mvh
Tuborg
Jag är väl lite ur fas i ämnet men orkar inte läsa igenom hela tråden. Jag har själv bytt bromsbelägg, hjullager och servat oken samt fixat begagnat parkeringsbromsok och fixat dessa. Rent tekniskt skulle jag säga att det inte svårare än någon annan bil jag fixat bromsar på - samma sak. Däremot har det varit besvärligt att lossa saker på Teslan (S) det rostar gärna ihop då bromsarna inte motioneras lika mycket som andra bilar. Är bromsarna insmorda (där de ska smörjas) så är det mycket lätt och snabbt att byta dessa. Har ni några funderingar och frågor angående bromsarna så kan ni höra av er.
Mvh
Tuborg
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Tesla har återkallat alla Model S och Model X tillverkade mellan februari och oktober 2016 pga ett fel på deras parkeringsbroms.
Min bil omfattas inte av denna recall. En mycket duktig bilmekaniker kom hem till mej när bilen inte gick att rubba då höger parkeringsbroms låst sej. Plockade av hela oket med motor o planetväxel som sitter med två bultar. Det visade sej att bromsbackarna hade försvunnit och vatten läckt in i planetväxeln. Tog den till sin verkstad och konstaterade att o-ringen inte tätar helt och ordnade med en extra silikontätning. Efter renovering satte han tillbaka den och tog med sej vänster broms som också renoverades. Det går bra att köra bilen med en parkeringsbroms, dock fungerar inte farthållare och autopilot. Nya bromsbackar för ca 600 kr från Brembo och ca tvåtusen för jobbet.
Min bil omfattas inte av denna recall. En mycket duktig bilmekaniker kom hem till mej när bilen inte gick att rubba då höger parkeringsbroms låst sej. Plockade av hela oket med motor o planetväxel som sitter med två bultar. Det visade sej att bromsbackarna hade försvunnit och vatten läckt in i planetväxeln. Tog den till sin verkstad och konstaterade att o-ringen inte tätar helt och ordnade med en extra silikontätning. Efter renovering satte han tillbaka den och tog med sej vänster broms som också renoverades. Det går bra att köra bilen med en parkeringsbroms, dock fungerar inte farthållare och autopilot. Nya bromsbackar för ca 600 kr från Brembo och ca tvåtusen för jobbet.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Parkeringsbromsoken är ganska dumt placerade. Smutsen lägger sig effektivt och det är klokt att hålla rent. Jag har också sköljt ur motorerna med WD40. Jag har även kört den som kärvade i uöltraljudstvätt, först i WD40 och sedan i sprit. Det lossnade mycket skit då.
Senast redigerad av Tuborg, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Efter 11000 körda mil med min S -14 har jag nyligen renoverat bromsarna runt om. Nya Brembo (sitter som original på S) bromsskivor och bromsbelägg inhandlades på Autodoc. Gick utan problem att byta skivor och belägg på färdbromsen bak och fram, men på parkeringsbromsoken hade sprintarna (som håller beläggen på plats) rostat fast, ordentligt. Gjorde allt som stod i min makt men fick till slut borra ur sprintarna. Som skrivits i tråden tidigare sitter parkeringsbromsoken dumt placerade och smuts ackumuleras lätt ovanpå dessa, därför rekommenderas att regelbundet rengöra och smörja dessa samt kontrollera att sprintarna inte fastnat.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?juristen skrev:När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Nu var det ett tag sedan, som jag minns det delade jag aldrig på elmotor och växelhus utan bara sprayade in där jag kom åt. Vilket kan innebära att elmotorn inte sköljdes invändigt. För mig var nog problemet kärvande växelhus och belägg.nicce12 skrev:Hur sköljde du ur elmotorn, allt jag hittade på nätet var att den inte kan öppnas utan att den går sönder?juristen skrev:När min parkeringsbroms började kärva (i september) så tog jag loss båda parkeringsbromsoken. Beläggen var OK för mig. Jag sköljde ur elmotor och växelhus ordentligt, först med bromsrengöring och sedan med wd40. Därefter smörjde jag med transmissionsolja och såg till att det kom åt överallt. Har inte haft några problem sedan dess. Jag spenderade ca 2 timmar på detta och det var inte särskilt svårt.
Frågar för att jag var tvungen plocka bort höger bak då den ligger på, Planet växeln och oket löper lätt men elmotorn vägrar snurra tydligen...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Hej!
Lite ortodoxt att skölja motorn men jag gjorde såhär. Jag skruvade loss den från oket. Lossade skruvarna som håller fast planetväxeln. Sedan delade jag lite på växelvis och motor. Man kan inte skilja dem då drar man sönder innehållet i motorn.
Sedan lade jag den i en plastpåse och fyllde den ( påsen är bara för att jag är snål, det går mindre vätska. Det funkar med lacknafta också. Jag lät det ligga så ett dygn (första gången) andra gången lade jag påsen i en ultraljudstvätt, det var effektivare, mer skit kom ut. Efter tvätten tvättade jag med sprit, isoptopanol är bäst men jag körde t-röd. Det är för att få den fri från fett och rester. Lite tryckluft på detta annars kan du låta den torka. Skruva ihop. Testa med någon 12-14 volts laddare det är de båda yttersta stiften.
Lycka till?
Lite ortodoxt att skölja motorn men jag gjorde såhär. Jag skruvade loss den från oket. Lossade skruvarna som håller fast planetväxeln. Sedan delade jag lite på växelvis och motor. Man kan inte skilja dem då drar man sönder innehållet i motorn.
Sedan lade jag den i en plastpåse och fyllde den ( påsen är bara för att jag är snål, det går mindre vätska. Det funkar med lacknafta också. Jag lät det ligga så ett dygn (första gången) andra gången lade jag påsen i en ultraljudstvätt, det var effektivare, mer skit kom ut. Efter tvätten tvättade jag med sprit, isoptopanol är bäst men jag körde t-röd. Det är för att få den fri från fett och rester. Lite tryckluft på detta annars kan du låta den torka. Skruva ihop. Testa med någon 12-14 volts laddare det är de båda yttersta stiften.
Lycka till?
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Imponerad av er som renoverat era ok.Mina kärvar och låser sig och bilen varnar. Såg på en youtube video från Grufman om en MS70D -15( samma som min) som hade strul med kärvande p-broms. Tydligen känt fel på bromsarna att det läcker in smuts som korroderar elmotor och kolv i oken. Fixat på ok from 2016 oklart vilken månad. Dom rek byte till nya. Köpte båda av dom för 7,5k/st. Mekonomen ska få skruva dit dem.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot