Vindrutan sprack

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

marwah75
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 dec 2020 16:13

Vindrutan sprack

Inlägg av marwah75 »

Hej,

Igår när jag körde defrost innan avfärd så small det till i rutan när jag drog vindrutetorkarna ett varv.

Spricka längs hela nedre kanten tvärs över rutan och två sprickor lodrät rakt upp på varsin sida säkert 30 cm långa.

Inga stenskott där vad jag kan se. Har för mig att teslabjörn råkade ut för något liknande av värmen i någon youtube film.

Någon som vet om detta blir ett garantiärende? (om de nu inte hittar ett stenskott som jag inte sett) Fick tid för byte först 17 feb i SC Väsby.
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 38
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Sensible »

Jo visst är det garanti ärende. Har hänt på flera MX. Om sprickan är på insidan så är det solklart garanti. Utan stenskott är det väl heller inte mycket att snacka om. Bara att köra till SC o visa upp
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av bjelkeman »

Min ruta sprack med, utan stenskott, vid förvärmning. Dock är det redan andra rutan. Den första sprack efter stenskott och en varm solig dag. Min S hade också en sprucken ruta. Så en ruta vartannat år för mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Monark1954 »

marwah75 skrev:
Hej,

Igår när jag körde defrost innan avfärd så small det till i rutan när jag drog vindrutetorkarna ett varv.

Spricka längs hela nedre kanten tvärs över rutan och två sprickor lodrät rakt upp på varsin sida säkert 30 cm långa.

Inga stenskott där vad jag kan se. Har för mig att teslabjörn råkade ut för något liknande av värmen i någon youtube film.

Någon som vet om detta blir ett garantiärende? (om de nu inte hittar ett stenskott som jag inte sett) Fick tid för byte först 17 feb i SC Väsby.
Samma här för mej. I helgen.
Laddade nyss ner en uppdatering 2022:4 tror jag den heter.

Flera sprickor nerifrån, oberoende av varandra.
Lämnade in bilen för annan reparation idag och har bett dem granska om det gick att hitta flera stenskott som startpunkt för alla sprickor eller om det skulle gå på garanti.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av NEO »

Vanligt på X tyvärr. Är en brutal värme som skickas ut mot rutan vid defrost.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av expat »

Ny framruta vartannat år är ju inte helt fel
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av bjornnilsson »

Jag kör S. Jag har bytt en ruta varje år för min del under de senaste tre åren och nu är det dags igen. Men det är för mig mest förknippat med rätt så brutala stenskott. Har dock inte varit med om samma "otur" på någon annan bil jag har haft. :shock:
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Teslaspolen »

Hänt två gånger på företagets X med. Utan stenskott. Farligt att förvärma om det ligger snö på rutan (vilket annars är Ok på andra elbilar jag kört...)
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av alseC »

Teslaspolen skrev:
Hänt två gånger på företagets X med. Utan stenskott. Farligt att förvärma om det ligger snö på rutan (vilket annars är Ok på andra elbilar jag kört...)
Att lära sig av egna eller andras erfarenheter. Ja är mycket nöjd med vår MX -17 klimatanläggning. Mycket snabbvärmd kupé, jämfört med andra ICE bilar och antagligen elbilar som inte har värmepump. Därmed sagt att det inte går att av tidigare vana använda max värme, för att snabbt få bort is och snö. Jämför en spisplatta, det krävs att den regleras efter behov för att inte bränna maten.
Om klagomålen och byten av vindrutor skulle leda till att Tesla begränsar effekten, blir det en försämring som jag tänker, för då kommer det ta längre tid att få varm kupé.

Samma vindruta som nu hängt med peppar, peppar 37kmil i ur och skur och ett antal stenskott av mer eller mindre styrka (dock utan synliga sprickor). Den får hänga med ett tag till innan den behöver bytas.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av HX100 »

Har aldrig bytt framruta på x 17. Den står alltid ute även på vintern i Norrland utan tak och använder defrostern alla gånger.

Jag trodde att det var sen länge åtgärdat att mjukvaran reglerar defrostern så att den inte blåser ut maxvärme direkt utan att det sker mjukt i början just för att sånt här inte ska hända?
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
marwah75 skrev:
Hej,

Igår när jag körde defrost innan avfärd så small det till i rutan när jag drog vindrutetorkarna ett varv.

Spricka längs hela nedre kanten tvärs över rutan och två sprickor lodrät rakt upp på varsin sida säkert 30 cm långa.

Inga stenskott där vad jag kan se. Har för mig att teslabjörn råkade ut för något liknande av värmen i någon youtube film.

Någon som vet om detta blir ett garantiärende? (om de nu inte hittar ett stenskott som jag inte sett) Fick tid för byte först 17 feb i SC Väsby.
Samma här för mej. I helgen.
Laddade nyss ner en uppdatering 2022:4 tror jag den heter.

Flera sprickor nerifrån, oberoende av varandra.
Lämnade in bilen för annan reparation idag och har bett dem granska om det gick att hitta flera stenskott som startpunkt för alla sprickor eller om det skulle gå på garanti.
Tesla hittade två stenskott långt ner på rutan. Har bokat byte hos Carglass.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Swede1 »

bjornnilsson skrev:
Jag kör S. Jag har bytt en ruta varje år för min del under de senaste tre åren och nu är det dags igen. Men det är för mig mest förknippat med rätt så brutala stenskott. Har dock inte varit med om samma "otur" på någon annan bil jag har haft. :shock:
Prova att köra defensivt och ligga långt till höger i högerfilen och långt avstånd till framförvarande. Sen är det ett otyg att det inte krävs riktiga stänkskydd på bilar längre. Några lobbyister för bilglasföretagen har sannolikt ”mutat” EU tjänstemän och EU politiker.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1159
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av bjornnilsson »

Swede1 skrev:
Prova att köra defensivt och ligga långt till höger i högerfilen och långt avstånd till framförvarande. Sen är det ett otyg att det inte krävs riktiga stänkskydd på bilar längre. Några lobbyister för bilglasföretagen har sannolikt ”mutat” EU tjänstemän och EU politiker.
De stenskott jag får kommer nästan uteslutande från lastbilar som ofta har stänkskydd ända ner i backen och den senaste som spräckte rutan kom dessutom från mötande så jag undrar om det finns en riktigt bra lösning på problemet. Nu nöter jag tre gånger så många mil som normalbilisten ungefär då jag kör mycket över långa avstånd men det är ändå rätt tröttsamt att bilen känns som en stenskottsmagnet. Jag fattar inte var de kommer ifrån. Är det gruslastbilarna som tappat delar av sin last eller dubb som lossnar från uttjänta däck?

Men visst smäller det betydligt mindre frekvent om man håller ordentligt avstånd. Rent godtyckligt tycker jag samtidigt att det smäller högre när det väl är dags. Ibland undrar jag om man istället riskerar att fånga in de största bumlingarna genom att öka avståndet till bilen framför. Det skulle vara intressant att se någon typ av forskning på ämnet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Teslaspolen »

Teslaspolen skrev:
Hänt två gånger på företagets X med. Utan stenskott. Farligt att förvärma om det ligger snö på rutan (vilket annars är Ok på andra elbilar jag kört...)
Och så var det dags igen, tredje gången framrutan spruckit. Sprickan formad ungefär som [ med ändbitarna uppåt.

Inte varit någon snö på bilen, inte direkt kallt, och inga stenskott. Det går bra nu :?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Vindrutan sprack

Inlägg av Kilowatt »

bjornnilsson skrev:
Jag kör S. Jag har bytt en ruta varje år för min del under de senaste tre åren och nu är det dags igen. Men det är för mig mest förknippat med rätt så brutala stenskott. Har dock inte varit med om samma "otur" på någon annan bil jag har haft. :shock:
Hej Björn, det är precis samma för mig. Kört S sedan 2015 och byter ruta minst en gång per säsong. Rekordet är nog tre på ett år. Har aldrig haft så mycket problem med detta tidigare på andra bilmodeller. Har en teori om att den mycket sluttande rutan får en annan vinkel mot dalande stenskott som gör dem mer skadliga. Men det är bara en teori.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar