Skellefteå kraft som är huvudleverantör av elen till Teslas SC i Sverige kommer nu att satsa på utbyggnad av egna laddplatser i Skellefteå och Västerbottens inland
Hade varit intressantare om de hade specificerat vilken kapacitet de kommer att erbjuda. Skulle vara kul om någon annan än Tesla bygger åtminstone 100 kW laddare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Varför just chademo ? De kan väl använda CCS kontakt istället. Sen måste man väl också tänka på framtiden så varför inte bygga stationer som ger så mycket effekt som standarden erbjuder ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Varför just chademo ? De kan väl använda CCS kontakt istället. Sen måste man väl också tänka på framtiden så varför inte bygga stationer som ger så mycket effekt som standarden erbjuder ?
Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS.
Både standarden för CCS och Chademo kan nog utökas till högre effekt men det råder lite oenighet mellan de större biltillverkarna vilken standard som ska bli ledande vilket kan leda till en ny standard...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS
Men hur många av de Chademo bilar som finns på marknaden kommer att använda dessa för långfärd ? Jag gissar på väldigt få.
Att det inte finns några icke Tesla bilar som stöder mer än 50 kW beror väl på att de inte är långfärdsbilar. Så varför bygga långfärdsladdare för dessa ? Helt onödigt som jag ser det.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Chademo är nog den standard som flest sålda elbilar stödjer. Ingen av de CCS-stationer som har byggts klarar av mer än 50 kW och jag tror inte heller det finns någon bil på marknaden som stödjer mer än 50 kW CCS
Men hur många av de Chademo bilar som finns på marknaden kommer att använda dessa för långfärd ? Jag gissar på väldigt få.
Att det inte finns några icke Tesla bilar som stöder mer än 50 kW beror väl på att de inte är långfärdsbilar. Så varför bygga långfärdsladdare för dessa ? Helt onödigt som jag ser det.
Åh, jag tror ändå det finns en del som vågar sig ut på långfärd med "vanliga" elbilar. Jag känner rätt många. Framförallt tror jag det skulle finnas långt fler om det faktiskt gick att ladda med 150 kW istället för max 50 kW. Så där har du lite hönan-eller-ägget-problematik. If you build it, they will come.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Åh, jag tror ändå det finns en del som vågar sig ut på långfärd med "vanliga" elbilar. Jag känner rätt många. Framförallt tror jag det skulle finnas långt fler om det faktiskt gick att ladda med 150 kW istället för max 50 kW. Så där har du lite hönan-eller-ägget-problematik. If you build it, they will come.
Jag tror väl då inte att det kommer att köra Nissan Leafs osv i Skellefteå samt Västerbottens inland i någon större utsträckning, ex Skellefteå-Tärnaby, 35 mil. Och ser man på framtiden så tror jag att långfärd med 10-15 mils elbilarna kommer att vara extremt ovanligt redan inom 3-5 år. Elbilsentusiasterna som kan tänkas plåga sig och ladda 4-5 gånger under en dylik tur har nog bytt till Model 3 osv vid det laget. De som köper dessa begagnade gissar jag på kommer använda dem som andrabilar (pendling) alternativt inte ha behov av långfärd. Men jag kan ha fel..
När det gäller standarder så ska väl Typ 2 kontakten stödja följande i DC läge:
Det blir i alla fall 70 kW.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tror väl då inte att det kommer att köra Nissan Leafs osv i Skellefteå samt Västerbottens inland i någon större utsträckning, ex Skellefteå-Tärnaby, 35 mil. Och ser man på framtiden så tror jag att långfärd med 10-15 mils elbilarna kommer att vara extremt ovanligt redan inom 3-5 år. Elbilsentusiasterna som kan tänkas plåga sig och ladda 4-5 gånger under en dylik tur har nog bytt till Model 3 osv vid det laget. De som köper dessa begagnade gissar jag på kommer använda dem som andrabilar (pendling) alternativt inte ha behov av långfärd. Men jag kan ha fel..
När det gäller standarder så ska väl Typ 2 kontakten stödja följande i DC läge:
Det blir i alla fall 70 kW.
Jag tror att chevrolet bolt kommer att klara 80kW CCS.
Jag är nästan hundra på att spänningen anpassas efter bilens spänning, den spänning batterierna har över sig. Det är därför en model s 60 laddar långsammare än en model s 85 även på Chademo-stationer. De flesta elbilar idag har max 400V system vilket innebär att typ 2 skulle ge 56kW som mest.
DC high är detsamma som CCS, alltså den snabbladdning som chevrolet m.fl. stödjer. Där ser man att ccs kan leverera 200A. det innebär iaf 80kW för chevrolet bolt isf. Det är min gissning att den kommer klara. Tesla s85 är på 80kW redan vid 45% soc och jag kan tänka mig att bolt med mindre batteri ändå inte skulle klara så mycket mer än 80kW så länge.
Tyskarna pratar en del om 800v i sina kommande bilar vilket även skulle kunna öka hastigheten på laddning till 160kW. Det är nära de 150kW som det skrivits om.
Fast kan Tyskarna gå upp till 800V så kan Tesla också, det gör att vi får ut dubbla effekten till bilen och halva laddtiden. Naturligtvis måste kräver det nya bilar, nya batterier och nya Superchagers.
Mitsubishi ska visst inte erbjuda Chademo i USA heller... Känns som de skjuter sig själva i foten när de levererar bilar som inte klarar av snabbladdning...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är ju rådåligt! Jag tycker inte att chevrolet behöver investera i ett eget laddnätverk men de ska ju definitivt leverera bilen med den utrustning som standard. Förstår inte hur de tänker. Det är omigen som att de inte vill att bilen ska lyckas.
Är Mitsubishi har bort snabbladdningen från outlander tycker jag bara är bra. En sån bil behöver det inte.
Men det är väl främst för att de inte vill att "vi" ska köpa basversionen. Det kommer ju säkert finnas Snabbladdning i de högre utrustningspaketen, vilket gör att bilen inte kommer kosta 380kkr för de flesta.
Det är ju rådåligt! Jag tycker inte att chevrolet behöver investera i ett eget laddnätverk men de ska ju definitivt leverera bilen med den utrustning som standard. Förstår inte hur de tänker. Det är omigen som att de inte vill att bilen ska lyckas.
Det beror väl lite på hur mycket man sparar på det. Bolt är ingen långfärdsbil (fel modelltyp) så jag ser gärna att man har alternativ som innebär en lägre kostnad, borde finns en 30 kWh variant också för 25-30k.
Är Mitsubishi har bort snabbladdningen från outlander tycker jag bara är bra. En sån bil behöver det inte.
Håller med, har aldrig använt den själv och lär med stor sannolikhet aldrig göra det heller.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag är nästan hundra på att spänningen anpassas efter bilens spänning, den spänning batterierna har över sig. Det är därför en model s 60 laddar långsammare än en model s 85 även på Chademo-stationer. De flesta elbilar idag har max 400V system vilket innebär att typ 2 skulle ge 56kW som mest.
Jag köpte CHAdeMO adaptern för en vecka sedan, ångrar inte det men är besviken på hastigheten, jag har laddat på 4 st "snabbladdare", tre Clever och en Fortum och ingen har kunna leverera mer än ~100 A, är det en begränsning i adaptern eller i laddaren? Bilar med 60/70 kWh batteri har 50 volt lägre spänning än bilar med 85/90 kWh batteri vilket gör att laddningseffekten begränsas till 30-35 kW (15-17 mil/timma).
Någon som fått i närheten av 50 kW på en CHAdeMO laddare?
Senast redigerad av Reddy, redigerad totalt 1 gånger.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
CHAdeMO standarden skall klara 500 VDC och 125 A (fast max 50 kW), det borde betyda ~43 kW på en Tesla med 60/70 batteri och ~50kW på en med 85/90 batteri.
Jag har sett 120 ampere under de första sekunderna vid CHAdeMO laddning men har sedan snabbt gått ner till 98-102 ampere.
Det finns 100kW DC CHAdeMO och 120kW DC CHAdeMO Kia kan ladda DC 100kW
finns tillgång av 120kW DC men de är inte billiga att sätta upp men om någon elbilsägare som har extra brottom så kan denne ju sätta upp och givetvis vara billig på laddningen också så ala laddar där