Hur länge räknar ni med att behålla MY?
Moderator: Redaktion
-
Hur länge räknar ni med att behålla MY?
Hej! Det skulle vara intressant att höra några tankar om hur länge folk här i forumet räknar med att behålla sina MY, förutsatt att man köper nytt förstås?
Gärna både såna som har mer eller mindre cashat bilen, eller leasing, men om man då tänker köpa ut den alternativt köpa ut den?
Trevlig helg!
Gärna både såna som har mer eller mindre cashat bilen, eller leasing, men om man då tänker köpa ut den alternativt köpa ut den?
Trevlig helg!
Re: Hur länge räknar ni med att behålla MY?
Leasar på 3 år och det beror helt på vilka alternativ Tesla erbjuder när leasingen går ut. Just nu känns Model Y som en i det närmaste helt perfekt bil så det mest troliga är väl att det blir ett byte till nästa version av Model Y.
Ungefär ett år. Tycker att det är kul att byta. Därför köper jag inte så mkt extragrejer till den.
Det är billigt första tiden med försäkring och garanti mm. Sen känner jag att jag gör en gärning när man köper ut fler elbilar till marknaden, det är ingen överkonsumtion det handlar om.
Det är billigt första tiden med försäkring och garanti mm. Sen känner jag att jag gör en gärning när man köper ut fler elbilar till marknaden, det är ingen överkonsumtion det handlar om.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag räknar med att behålla bilen länge - i den äktenskapliga diskussionen har jag nog nämnt 10 år..
Fast det har jag nog ärligt tänkt med flera av bilarna jag ägt tidigare, sen ändras förutsättningarna och det blir en ny bil plötsligt.
Fast det har jag nog ärligt tänkt med flera av bilarna jag ägt tidigare, sen ändras förutsättningarna och det blir en ny bil plötsligt.
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jag har beställt en Y LR. Personalbil, via Autoplan, så det blir på tre år.
Efter tre år kan jag tänka mig att köpa ut den, men eftersom försäkringskostnaden då kommer skjuta i höjden så kanske det blir billigare totalt att bara ta ut en ny bil då istället, 2025.
Vi får se.
Efter tre år kan jag tänka mig att köpa ut den, men eftersom försäkringskostnaden då kommer skjuta i höjden så kanske det blir billigare totalt att bara ta ut en ny bil då istället, 2025.
Vi får se.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Model y är långt från perfekt, men skulle säga att det är det bästa som finns nu (nya model s får ursäkta).
Den bil som jag skulle köpa har jag nog i 12 år. (och då blir värdeminskningen enorm att de faller bort helt enkelt)
Den bil som jag skulle köpa har jag nog i 12 år. (och då blir värdeminskningen enorm att de faller bort helt enkelt)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
3 - 6 år. Köper kontant/avbetalning.
Min Model 3 köpte jag för 14 månader sedan och den är helt betald nu.
Min Model 3 köpte jag för 14 månader sedan och den är helt betald nu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
10 år minst hoppas jag. tycker det är så trist att köpa bil.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Byter när MYP finns. Från Berlin med 4680.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
3år eller när Cybertruck levereras 

Vit/Svart Model Y Performance med FSD.
Beror helt på försäkringskostnad om 3 år. Ev billigare att köpa ny via DNB tyvärr för skulle gärna ägt längre för att få ned kostnader.
Beror helt på hur den beter sig. Gillar jag den inte, så åker den ut inom 1månad, men funkar den och inte skramlar, så kanske den stannar ett år i familjen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag har en Model S Refresh på gång och tanken är att sälja av min Y när den väl kommer. Jag hämtade ut min Y i december så runt 1 år då. Det känns dock lite vemodigt för jag gillar verkligen Model Y och hade inte haft något mot att köra den i 3 år.
Driver sajten Car.info
-
Hoppas på åtminstone 7-8 år. Förra bilen lovade jag frun att vi skulle ha i 10 år, men det blev 6 år
. Har testat många bilar innan vi köpte Model Y, både el och ICE. De enda som gav mig något ha-begär var Porsche Cayenne, Volvo V60, BMW 5-serie touring (G31), Model 3 och Model Y. Volvon och BMW kändes inte som man fick så mycket mer bil än min dåvarande X3:a och Porsche Cayenne är alltför dyr. Model 3 tyckte frun var för låg och bullrig, så då blev det Model Y. Kommer säkert prova lite nya bilar som kommer ut på marknaden då och då för att se om Tesla fått någon konkurrens. Ser fram emot att testa Polestar 3, nya Volvo XC90 och Audi Q6 E-tron. Hittar jag ingen bil som är bättre än Teslan så kommer jag nog behålla Model Y.

Now we Talking.kenjon skrev:Byter när MYP finns. Från Berlin med 4680.

+1Dexter skrev:Now we Talking.kenjon skrev:Byter när MYP finns. Från Berlin med 4680.
-
Vore inte så klokt då du isf skulle bli av med miljöbonusen på 70k…HelectriC skrev:Beror helt på hur den beter sig. Gillar jag den inte, så åker den ut inom 1månad, men funkar den och inte skramlar, så kanske den stannar ett år i familjen.
Han bor i Norge vill jag minnas ?il_concorde skrev:Vore inte så klokt då du isf skulle bli av med miljöbonusen på 70k…HelectriC skrev:Beror helt på hur den beter sig. Gillar jag den inte, så åker den ut inom 1månad, men funkar den och inte skramlar, så kanske den stannar ett år i familjen.
Bättre deal än miljöbonus där

Hade vi norska priser och löner hade jag bytt bil oftare och mycket snabbare. Tror nya batteriet (plus mer vad tyskarna kan hitta på) kommer bli riktigt bra.
Om den håller sig problemfri så minst i 8 år. Lika länge vi haft tidigare bilar. Vi leasar inte heller så ingen anledning till byte…
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
Väntar på en med 4680 från Berlin och siktar på att ha den i 10 år.
Köpte en SUV laddhybrid 2015, men har sedan dess väntat på rätt modell från Tesla.
Köpte en SUV laddhybrid 2015, men har sedan dess väntat på rätt modell från Tesla.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Det här är en tanke som slagit mig med. Är 4680 jävligt bra byter jag nog när de kommer.kenjon skrev:Byter när MYP finns. Från Berlin med 4680.
Jag trodde jag skulle ha min Model 3 länge, men det blev bara 13 månader.
Ända sedan jag plockade ut den har jag sneglar på m3p så nu blev de myp. Kanske blir att jag behåller länge såvida inget nytt revolutionerande kommer till Y
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Väntar på min MYLR och räknar med att hålla den 1,5 år iaf som är lite av genomsnittet för mig.