Leveransdatum

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Leveransdatum

Inlägg av Calle »

Min kärra har varit i fabriken i 12 dagar... Lär ju missa svenskbåten...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av Franz »

Beställde min 85 D idag. Leverans är satt till april. :)
Driver sajten Car.info
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Leveransdatum

Inlägg av kanylbullen »

Franz skrev:
Beställde min 85 D idag. Leverans är satt till april. :)
Har du bekräftat ordern? Jag har också en 85D beställd. Bekräftade min i måndags. Också April som förväntat datum. Läste på TMC att vissa 85D sett sina leveransdatum hoppa fram och tillbaka mellan feb-mar några gånger. Antagligen beror det på hur många P som beställs eftersom dom får högre prioritet.

Vore kul att veta hur många beställningar vi har från Sverige. Man tycker ju att det borde kunna ta fart nu med tanke på D, fler SCs och förnyad miljöbilspremie.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av Franz »

Beställde och bekräftade under torsdagen. Kommande års supermiljöbilspremie räcker bara till 2500 bilar så det hade varit väldigt bra ifall leveransen inte blir uppskjuten.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Leveransdatum

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Regeringen avser införa ett s.k. bonus/malussystem,
där miljöanpassade fordon med relativt
låga utsläpp av koldioxid premieras vid
inköpstillfället med en bonus och fordon med
relativt höga utsläpp av koldioxid får högre skatt
(malus). För att inte försäljningen av miljöbilar
ska minska till dess att ett sådant system kan
införas föreslår regeringen att det ska vara
möjligt att även fortsättningsvis få en premie vid
köp av bilar med mycket låga utsläpp. Anslaget
Supermiljöbilspremie föreslås därför ökas med
100 miljoner kronor 2015 och beräknas ökas
med 100 miljoner kronor 2016.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av Franz »

SR-71-BlackBird skrev:
Supermiljöbilspremie föreslås därför ökas med
100 miljoner kronor 2015 och beräknas ökas
med 100 miljoner kronor 2016.[/b]
Fast ökningen är från att det är 0 kronor kvar så det blir alltså 100 miljoner kronor per år. Eftersom varje supermiljöbilsköpare får 40 000:- så räcker det till 2500 bilar per år. Till och med september i år var det väl ungefär 3500 supermiljöbilar registrerade vilket redan det var en fördubbling jämfört med samma period 2013.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Leveransdatum

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ökningen/förlängningen är bara till det nya system är på plats, kanske kommer ett ännu bättre :)
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Leveransdatum

Inlägg av Calle »

Nu har min S övergått till att vara på väg från fabriken EFTER fyra veckor på fabriken.... Samtidigt har lev datum flyttats fram till december mot att tidigare varit mitten av nov. Mailen jag fått har varit mitten av nov som lev datum..surt! Nu kanske det det är läge att vänta t januari o få sina 40 papp...Är det möjligt tror ni?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Leveransdatum

Inlägg av leiflodde »

Min har jag fått flyttad från feb till dec men kommer att vänta med registrering och påställning till januari och då hoppas på att pengar finns och eller att de räcker om det nu bli retroaktivt för 2014. Men är bara som jag tror i min värld.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av SpaceAce »

Min har precis ändrat sig från slutet på november till upphämtningstid Servicecenter Infracity, tisdag den 18 november kl. 12 :D . DS skrev att det skulle bli mitten på november, så det verkar ju stämma bra - bara 18 dagar kvar att vänta nu.... 8-)
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Leveransdatum

Inlägg av Rich-hard »

Jag ska hämta min bil den 17 november kl 16.00 :D
Men funderar på hur man ska göra med påställninge. Funderar nästan på att köra hem bilen på en trailer sen ställa på den 1a januari.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av SpaceAce »

Rich-hard skrev:
Jag ska hämta min bil den 17 november kl 16.00 :D
Men funderar på hur man ska göra med påställninge. Funderar nästan på att köra hem bilen på en trailer sen ställa på den 1a januari.
Grattis!! Dagen innan mig, det är diskriminering tycker jag - bilarna har ju säkert kommit med samma transport, men du är säkert en trevligare person än jag, så då får du din först :P

Ang. köra hem den på en trailer och vänta 1½ månad på att ställa på är ju rena självplågeriet! Det är ju inte ens säkert att det blir någon miljöbilspremie även om du gör det, men det är klart att det finns en chans. Själv tycker jag inte det är värt väntetiden iaf.
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av bylund »

Min byggdes en dag efter era, så den fick kanske inte plats på samma lastbil från Holland. 26/11 står det att jag ska få leverans nu. Tesla missar då med en dag den ursprungliga tidsramen på 4-5 månaders leveranstid, då jag bekräftade 25/6. Men det kan jag ta :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av SpaceAce »

bylund skrev:
Min byggdes en dag efter era, så den fick kanske inte plats på samma lastbil från Holland. 26/11 står det att jag ska få leverans nu. Tesla missar då med en dag den ursprungliga tidsramen på 4-5 månaders leveranstid, då jag bekräftade 25/6. Men det kan jag ta :)
Grattis! Även om det är surt att vänta, så är det inte långt kvar nu. Tesla missade min urspungliga leveranstid med 8 dagar, eftersom jag skulle får 4 månaders prioriterad leverans pga. performance modell. Bekräftade 10/7 och leverans nu 18/11. Inge så illa ändå, så det kan jag leva med - särskilt som jag får med alla nya sensorer :D
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av EricH »

Finns en rätt stor risk att prishöjningar kommer snart med tanke på USD/SEK-utvecklingen. Tesla tänker nämligen låta kunderna i Europa betala för den starka dollarn:
Tesla suggests that dollar rising against Euro means higher prices for Europeans. Most companies suffer the lower profits from currency at least for a while, but Tesla appears geared up to make customers bear the cost.
Model X P100D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Leveransdatum

Inlägg av matbl »

EricH skrev:
Finns en rätt stor risk att prishöjningar kommer snart med tanke på USD/SEK-utvecklingen. Tesla tänker nämligen låta kunderna i Europa betala för den starka dollarn:
Tesla suggests that dollar rising against Euro means higher prices for Europeans. Most companies suffer the lower profits from currency at least for a while, but Tesla appears geared up to make customers bear the cost.
Tesla har ju tagit valutaförlusterna ett halvår nu. Så på just den punkten faller de mer in i facket "most companies" måste jag nog tycka...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av EricH »

matbl skrev:
EricH skrev:
Finns en rätt stor risk att prishöjningar kommer snart med tanke på USD/SEK-utvecklingen. Tesla tänker nämligen låta kunderna i Europa betala för den starka dollarn:
Tesla suggests that dollar rising against Euro means higher prices for Europeans. Most companies suffer the lower profits from currency at least for a while, but Tesla appears geared up to make customers bear the cost.
Tesla har ju tagit valutaförlusterna ett halvår nu. Så på just den punkten faller de mer in i facket "most companies" måste jag nog tycka...
Få biltillverkare ändrar sina listpriser mer än en gång per år, oavsett valutakursförändringar. Generellt gäller nog samma sak i all exportindustri och det är inte för inte som svenska exportföretag klagar över en för stark krona samt jublar över en försvagad krona. Enligt kommentaren ovan (som kommer från Q&A på Q3) så verkar dock Tesla vara beredda att snabbare ändra priserna uppåt pga starkare dollar. Fair enough om kunderna accepterar det.
Model X P100D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Leveransdatum

Inlägg av matbl »

Men de har ju haft samma svenska priser i mer än ett år nu trots valutakurssvängningar?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

Tror tyvärr att Svenska marknaden är känsligare för en prishöjning då bilarna redan är gansks dyra. Iofs är de billiga jämfört med konkurrenter i samma klass men om man vill bredda marknadssegmenetet så...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av bylund »

Rich-hard skrev:
Jag ska hämta min bil den 17 november kl 16.00 :D
Men funderar på hur man ska göra med påställninge. Funderar nästan på att köra hem bilen på en trailer sen ställa på den 1a januari.
SpaceAce skrev:
Min har precis ändrat sig från slutet på november till upphämtningstid Servicecenter Infracity, tisdag den 18 november kl. 12 :D . DS skrev att det skulle bli mitten på november, så det verkar ju stämma bra - bara 18 dagar kvar att vänta nu.... 8-)
Jag antar att ni har bättre saker för er (köra bil :)) än att skriva på forumet om upplevelsen? Eller väntar ni med påställningen till nästa år?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av SpaceAce »

bylund skrev:
Rich-hard skrev:
Jag ska hämta min bil den 17 november kl 16.00 :D
Men funderar på hur man ska göra med påställninge. Funderar nästan på att köra hem bilen på en trailer sen ställa på den 1a januari.
SpaceAce skrev:
Min har precis ändrat sig från slutet på november till upphämtningstid Servicecenter Infracity, tisdag den 18 november kl. 12 :D . DS skrev att det skulle bli mitten på november, så det verkar ju stämma bra - bara 18 dagar kvar att vänta nu.... 8-)
Jag antar att ni har bättre saker för er (köra bil :)) än att skriva på forumet om upplevelsen? Eller väntar ni med påställningen till nästa år?
Jo, det har varit mycket körande för min del :D . Jag hämtade bilen i Stockholm kl. 11 igår, efter en ganska lång men behaglig (1:a klass givetvis! - kostade knappt något extra) tågresa upp (avgång 05.42 från Markaryd). Mycket trevligt bemötande och kul att se lokalerna i Infra City (har sett showroom i Täby tidigare) - det är stort! Har för mig Emil sa det var en av de största i Europa, kan ha hört fel, det var mycket om öronen just då.

Sista detaljerna ordnades med "pappers" arbetet (via en läsplatta), jag bekräftade leverans på MyTesla sidan och försäkring m.m. hade jag ordnat i förväg. Efter en trevlig demonstration av div. funktioner av Emil med två "praktikanter", rullade vi ljudlöst iväg söderöver. Eftersom Ödeshög inte är öppen ännu, tog vi vägen över Arboga, Jung och Falkenberg och fick då läge att besöka tre superchargers på första dagen :D . Det var inte strikt nödvändigt, kunde nog skippat en utan vidare, men det var lite en kul grej också och så blev det korta stopp på varje med en bit mat eller kopp kaffe när bilen tryckte i sig ström med ca. 550 km/h. Det var också skönt att köra helt utan tanke på räckviddsångest, inget snålkörande, sparande på AC eller liknande!

Det slutade en bit över 70 mil totalt, men det inkluderade också en liten extra tripp tillbaka till Markaryd för att hämta hem "fossilbilen" som vi ställde vid stationen på morgonen. Efter det blev det god natt, men det var på alla sätt en mycket bra upplevelse och bättre bil på långresa kan jag inte föreställa mig. Vinterdäck sattes på i förmiddags, så nu är jag även redo för vadsomhelst vintern kommer på att bjuda oss!

Totalt sett en fantasktisk första dag som teslaägare och jag kan inte komma på något som skulle kunna göra mig nöjdare :D
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

Grattis!!! Nu vet du att det finns bilar och såmfinns det Teslor! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av SpaceAce »

hybris skrev:
Grattis!!! Nu vet du att det finns bilar och såmfinns det Teslor! ;-)
Tackar! Jo, inget jag har kört innan kan jämföras - Tesla måste upplevas, kan inte förklaras :D
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Leveransdatum

Inlägg av Rich-hard »

Jag hämtade min i måndags :D

Och det satt både radar och sensorer på fram!
Köpte med en typ 2 laddkabel men funderar på att skaffa en till standard tesla kabel, så man kan ha en hemma och en i bilen.

Jag valde helförsäkring hos Länsförsäkringar. Det blev billigare än att köpa vsg och Teslas egna försäkring. Ca 3000kr per år.

Är ute på jobb nu och åker hem i morn så tanten får se bilen också hehe
Har nog bara kört ca 15 mil än och inye hunnit ladda den.

Ska lägga upp lite bilder i helgen, om jag kommer på hur man gör :)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

Grattis!!! Välkommen till knarket som heter Tesla! Nu har Ni tagit den sil som gör att Ni inte kan köra något annat! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar