Vinterdäck som volvo
Moderator: Redaktion
Vinterdäck som volvo
Hej,
Är ny på forumet och kan inte se att detta diskuterats så gör en förfrågan.
Volvo väljer att köra All season däck. (Vill inte ha åsikter om det är bra eller dåligt)
Tanken är går det att byta till Pirelli Scorpion All Season SF2 255/40 R20 101H XL Elect ?
Tanken är som ni förstår köra på dessa året om. Bor i Skåne!
Är ny på forumet och kan inte se att detta diskuterats så gör en förfrågan.
Volvo väljer att köra All season däck. (Vill inte ha åsikter om det är bra eller dåligt)
Tanken är går det att byta till Pirelli Scorpion All Season SF2 255/40 R20 101H XL Elect ?
Tanken är som ni förstår köra på dessa året om. Bor i Skåne!
Re: Vinterdäck som volvo
Hej,
Ingen alls erfarenhet av dessa på en EV. Spännande att Volvo gör det med tanke på deras profil mot säkerhet för människor i bilen och de som ev. blir förorsakade utanför bilen vid en olycka.
Vad vet du om detta? Googlade men hittar inget..
Jag har året runt- däck på vår andrabil. Jag är faktiskt helt ok nöjd med dem avseende våtgrepp och hur de beter sig vid halka. Men de ger en horribelt dålig bromssträcka vid torrt väglag och framförallt på sommaren när asfalten är varm (mjukt gummi?).
Detta är ”premium-däck” från en av de större tillverkarna.. men jag är ändå tveksam när det blir en större, tyngre och bil med mer effekt än vår.
Hur tänker du?
Ingen alls erfarenhet av dessa på en EV. Spännande att Volvo gör det med tanke på deras profil mot säkerhet för människor i bilen och de som ev. blir förorsakade utanför bilen vid en olycka.
Vad vet du om detta? Googlade men hittar inget..
Jag har året runt- däck på vår andrabil. Jag är faktiskt helt ok nöjd med dem avseende våtgrepp och hur de beter sig vid halka. Men de ger en horribelt dålig bromssträcka vid torrt väglag och framförallt på sommaren när asfalten är varm (mjukt gummi?).
Detta är ”premium-däck” från en av de större tillverkarna.. men jag är ändå tveksam när det blir en större, tyngre och bil med mer effekt än vår.
Hur tänker du?
Tesla MYLR -22
Re: Vinterdäck som volvo
Min fundering är mest ifall det är rätt Hastighetsindex och Lastindex ? Finns nämligen också SCORPION ZERO ALL SEASON i 255 40 20.
Vad har Tesla Y original däck 20" i Index? någon som vet?
Vad har Tesla Y original däck 20" i Index? någon som vet?
Re: Vinterdäck som volvo
De som Volvo kör med är Michelin CrossClimate 2 som jag förstått det.Tiimpan skrev:Hej,
Är ny på forumet och kan inte se att detta diskuterats så gör en förfrågan.
Volvo väljer att köra All season däck. (Vill inte ha åsikter om det är bra eller dåligt)
Tanken är går det att byta till Pirelli Scorpion All Season SF2 255/40 R20 101H XL Elect ?
Tanken är som ni förstår köra på dessa året om. Bor i Skåne!
Är själv nyfiken på att sätta de på min M3 nästa säsong.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vinterdäck som volvo
Har varit mycket skriverier om Volvos val av däck och kritikerna menar att de bara gör det för enkelhet när det gäller leasing utan tanke på folks säkerhet, men det känns inte riktigt Volvo.
Men första tanken när det gäller däcken och vinteregenskaperna är att det borde ju vara en kompromiss mot sommaregenskaperna, förmodligen sämre än friktionsdäck men bättre än sommardäck vintertid!
Traditionella vinterdäck har ju en högre andel naturgummi för att fortsätta vara mjuka i lägre temperaturer vilket gjort dem alldeles för mjuka och oekonomiska att åka med på sommaren då de nöts ned fortare.
Funderar då även på hur rullmotstånd och räckvidd sommartid påverkas.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken Låst Plusartikel Kallas inte året runt-däck
Men för elbilen XC40 Recharge – och förmodligen också nya elbilen C40 Electric – är det alltså året runt-däck som gäller, även om Volvo inte verkar vilja använda just den termen. Istället kallas däcken ”Recharge-däck”. De beskrivs som ”innovativa däck som tagits fram specifikt för Volvos produktserie Recharge”, och däcken ska i nuläget enbart finnas på eldrivna XC40 P8 Recharge.
– Däcken är utformade för att ge högsta möjliga energieffektivitet och bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck för våra elektriska bilar. Däcket erbjuder energieffektivitet i klass A, vilket är bättre än traditionella året runt-däck och alla vinterdäck, säger Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning till Vi Bilägare.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... begripligt
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... -i-skogen/
https://www.dagensps.se/motor/test-ar-v ... vsfarliga/
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -nya-dack/
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... unt-dack-/
Men första tanken när det gäller däcken och vinteregenskaperna är att det borde ju vara en kompromiss mot sommaregenskaperna, förmodligen sämre än friktionsdäck men bättre än sommardäck vintertid!
Traditionella vinterdäck har ju en högre andel naturgummi för att fortsätta vara mjuka i lägre temperaturer vilket gjort dem alldeles för mjuka och oekonomiska att åka med på sommaren då de nöts ned fortare.
Funderar då även på hur rullmotstånd och räckvidd sommartid påverkas.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken Låst Plusartikel Kallas inte året runt-däck
Men för elbilen XC40 Recharge – och förmodligen också nya elbilen C40 Electric – är det alltså året runt-däck som gäller, även om Volvo inte verkar vilja använda just den termen. Istället kallas däcken ”Recharge-däck”. De beskrivs som ”innovativa däck som tagits fram specifikt för Volvos produktserie Recharge”, och däcken ska i nuläget enbart finnas på eldrivna XC40 P8 Recharge.
– Däcken är utformade för att ge högsta möjliga energieffektivitet och bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck för våra elektriska bilar. Däcket erbjuder energieffektivitet i klass A, vilket är bättre än traditionella året runt-däck och alla vinterdäck, säger Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning till Vi Bilägare.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... begripligt
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... -i-skogen/
https://www.dagensps.se/motor/test-ar-v ... vsfarliga/
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -nya-dack/
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... unt-dack-/
Re: Vinterdäck som volvo
Precis, det ska vara en kompromiss.Flagada skrev:Har varit mycket skriverier om Volvos val av däck och kritikerna menar att de bara gör det för enkelhet när det gäller leasing utan tanke på folks säkerhet, men det känns inte riktigt Volvo.
Men första tanken när det gäller däcken och vinteregenskaperna är att det borde ju vara en kompromiss mot sommaregenskaperna, förmodligen sämre än friktionsdäck men bättre än sommardäck vintertid!
Traditionella vinterdäck har ju en högre andel naturgummi för att fortsätta vara mjuka i lägre temperaturer vilket gjort dem alldeles för mjuka och oekonomiska att åka med på sommaren då de nöts ned fortare.
Funderar då även på hur rullmotstånd och räckvidd sommartid påverkas.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken Låst Plusartikel Kallas inte året runt-däck
Men för elbilen XC40 Recharge – och förmodligen också nya elbilen C40 Electric – är det alltså året runt-däck som gäller, även om Volvo inte verkar vilja använda just den termen. Istället kallas däcken ”Recharge-däck”. De beskrivs som ”innovativa däck som tagits fram specifikt för Volvos produktserie Recharge”, och däcken ska i nuläget enbart finnas på eldrivna XC40 P8 Recharge.
– Däcken är utformade för att ge högsta möjliga energieffektivitet och bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck för våra elektriska bilar. Däcket erbjuder energieffektivitet i klass A, vilket är bättre än traditionella året runt-däck och alla vinterdäck, säger Christina Zander på Volvo Cars pressavdelning till Vi Bilägare.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/7d4n29 ... lvo-dacken
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... begripligt
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... -i-skogen/
https://www.dagensps.se/motor/test-ar-v ... vsfarliga/
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/b ... -nya-dack/
https://www.tidningendacksnack.se/nyhet ... unt-dack-/
Tänkte inte in aspekten lease i detta heller, men då går det ihop. Min XC90 som jag sålde för ett par veckor sedan hade ”VOL” märkta däck som var utvecklade för deras bilar. Sjukt viktigt att ha sådana på dvs. Undrar om dessa också är det?
Tesla MYLR -22
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4130
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Vinterdäck som volvo
I Canada kommer Y performance med åretruntdäck.
Hoppas på samma för oss i södra Sverige
https://teslanorth.com/2021/12/05/2022- ... son-tires/
https://driveteslacanada.ca/model-y/mic ... rformance/
Hoppas på samma för oss i södra Sverige
https://teslanorth.com/2021/12/05/2022- ... son-tires/
https://driveteslacanada.ca/model-y/mic ... rformance/
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Vinterdäck som volvo
Det gäller ju att sätta saker i perspektiv också. Hur står sig ett åretruntdäck mot ett par år begagnat friktionsdäck?
Om man bara har fyra däck har man ju nya däck på bilen oftare.
Om man bara har fyra däck har man ju nya däck på bilen oftare.
Re: Vinterdäck som volvo
Jo, och man har också en större beredskap på ett kanske allt mer oförutsägbart klimat och väder.Fredrik j skrev:Det gäller ju att sätta saker i perspektiv också. Hur står sig ett åretruntdäck mot ett par år begagnat friktionsdäck?
Om man bara har fyra däck har man ju nya däck på bilen oftare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vinterdäck som volvo
Påminner ju OOSÖÖKT om Tibors aprilskämt i fjol, med däck i flera lager som skavs av allteftersom så man slipper byta varje säsong.
Fast egentligen är detta inget att skoja om!

Fast egentligen är detta inget att skoja om!

Re: Vinterdäck som volvo
Jo, den var riktigt bra!Lessmog skrev:Påminner ju OOSÖÖKT om Tibors aprilskämt i fjol, med däck i flera lager som skavs av allteftersom så man slipper byta varje säsong.![]()


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vinterdäck som volvo
Tanken att slippa byta hjul två ggr per år är ju rätt skön men samtidigt så är min erfarenhet att jag hade klarat i stort sett hela vintersäsongen med sommarsulorna förutom de där få dagarna när jag verkligen inte hade klarat mig med dem. Leaseplan strulade till min beställning så jag fick min trea med friktionsdäck istället för de dubbade jag beställt, kontaktade tesla och de sa att de rekommenderar friktion så jag orkade inte härja, tänkte i min enfald att det är ju ändå fyrhjulsdrift. Sen hade jag en sån där dag för knappt en månad sedan, E20 där det kommit blötsnö på natten som de inte hunnit få undan och som sedan frusit på och packats till ett fint istäcke. Rätt svettig körning där jag sitter och påminner mig själv om hur korkad jag var i mitt resonemang kring fyrhjulsdrift då den kanske möjligtvis hjälper mig lite i att hålla mig på vägen där och då men det jag verkligen var orolig för var bromssträckan.
Men som sagt, det var en dag, dagen därpå åkte jag tillbaka samma väg och då var allt undanröjt. Alla andra dagar tycker jag ju den lägre ljudnivån är klart behaglig. Men det är väl kanske liknande resonemang som hemförsäkring, man tänker inte så mycket på den alla de dagar som ens hus inte brinner ner, men om den dagen kommer så är den väldigt bra att ha.
Men som sagt, det var en dag, dagen därpå åkte jag tillbaka samma väg och då var allt undanröjt. Alla andra dagar tycker jag ju den lägre ljudnivån är klart behaglig. Men det är väl kanske liknande resonemang som hemförsäkring, man tänker inte så mycket på den alla de dagar som ens hus inte brinner ner, men om den dagen kommer så är den väldigt bra att ha.
Re: Vinterdäck som volvo
Min syn på vad den tomten på Aftonblaskan skriver är ungefär lika mycket värt som vad en katt gör på lådan.
Men tillbaka till däcken, jag hade en XC40 Recharge beställd genom CbV som skulle komma med All-season däck, erkänner att jag var skeptiskt till dem. Försökte också få information om dem men då (i höstas) hittade jag inte så mycket egentligen.
Nu avbeställde jag bilen för en annan bil och anledningen var inte däcken utan mer för att Volvon inte har den mest optimala designen för att vara elbil. Mitt resonemang då var ifall jag skulle haft den var att prova som nu i vinter och se hur det skulle bli.
Men, är fortfarande kvar i ett par FB-grupper om XC40/C40 och det är flera som uttalat sig om däcken och de är inte totalsågade i alla fall, de verkar vara en kompromiss som fungerar bättre än man trodde. Visst att de inte är bäst på blankis, men de saknar dubb som då behövs.
För att ytterligare ta detta med däck lite OT så hade jag funderingar att för första gången prova de centraleuropeiska dubbfria på nya bilen, men valde ändå att gå på nordiska dubbfria. Jag håller till mest i Mälaren med omnejd.
Men tillbaka till däcken, jag hade en XC40 Recharge beställd genom CbV som skulle komma med All-season däck, erkänner att jag var skeptiskt till dem. Försökte också få information om dem men då (i höstas) hittade jag inte så mycket egentligen.
Nu avbeställde jag bilen för en annan bil och anledningen var inte däcken utan mer för att Volvon inte har den mest optimala designen för att vara elbil. Mitt resonemang då var ifall jag skulle haft den var att prova som nu i vinter och se hur det skulle bli.
Men, är fortfarande kvar i ett par FB-grupper om XC40/C40 och det är flera som uttalat sig om däcken och de är inte totalsågade i alla fall, de verkar vara en kompromiss som fungerar bättre än man trodde. Visst att de inte är bäst på blankis, men de saknar dubb som då behövs.
För att ytterligare ta detta med däck lite OT så hade jag funderingar att för första gången prova de centraleuropeiska dubbfria på nya bilen, men valde ändå att gå på nordiska dubbfria. Jag håller till mest i Mälaren med omnejd.
Re: Vinterdäck som volvo

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vinterdäck som volvo
Tycker att man bör vara medveten om att det är en kompromiss åt båda håll sommar/vinter. Kör man med friktion på vinter i vanliga fall och kör på All season från antingen Michelin eller Pirelli så slår det alla skit däck som folk väljer som är ”vinterdäck” också.
Är rätt säker på att jag ska testa.
Är rätt säker på att jag ska testa.
Re: Vinterdäck som volvo

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vinterdäck som volvo
De kanske är bättre än både sommardäck och nordiska vinterdäck under rätt många månader varje år också?
En vinter som denna i Stockholm är ju som vanligt inte så snörik.
En vinter som denna i Stockholm är ju som vanligt inte så snörik.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vinterdäck som volvo
Nä, men rätt mycket is...jonasl skrev:De kanske är bättre än både sommardäck och nordiska vinterdäck under rätt många månader varje år också?
En vinter som denna i Stockholm är ju som vanligt inte så snörik.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vinterdäck som volvo
Men då bör man köra med dubb? Jag kör personligen alltid nordiska. Här i Skåne är det vinter 2 veckor om året ungefär.mikebike skrev:Nä, men rätt mycket is...jonasl skrev:De kanske är bättre än både sommardäck och nordiska vinterdäck under rätt många månader varje år också?
En vinter som denna i Stockholm är ju som vanligt inte så snörik.

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vinterdäck som volvo
Nordiska dubbfria fungerar utmärkt på is, t.o.m. på is med nysnö.Tiimpan skrev:Men då bör man köra med dubb? Jag kör personligen alltid nordiska. Här i Skåne är det vinter 2 veckor om året ungefär.mikebike skrev:Nä, men rätt mycket is...jonasl skrev:De kanske är bättre än både sommardäck och nordiska vinterdäck under rätt många månader varje år också?
En vinter som denna i Stockholm är ju som vanligt inte så snörik.
På bilen alltså. På cykeln har jag dubbdäck, även löparskorna har dubbar så här års.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vinterdäck som volvo
Jag tror ni missuppfattat vad Volvo menar med allseason-tire.
På hemsidan skriver man:
” The Recharge tyres, however, may not be the best option for everyone. For customers who live in areas where winter conditions are severe and driving on snow or ice is common, or for customers who frequently visit areas like these, traditional friction or studded winter tyres remain the safest choice and are still available as an option.”
På hemsidan skriver man:
” The Recharge tyres, however, may not be the best option for everyone. For customers who live in areas where winter conditions are severe and driving on snow or ice is common, or for customers who frequently visit areas like these, traditional friction or studded winter tyres remain the safest choice and are still available as an option.”
Re: Vinterdäck som volvo
Riktigt påpekat av Volvo. Sverige är ett långt avlångt land, och stora skillnader i klimat mellan olika breddgrader.Fredrik j skrev:Jag tror ni missuppfattat vad Volvo menar med allseason-tire.
På hemsidan skriver man:
” The Recharge tyres, however, may not be the best option for everyone. For customers who live in areas where winter conditions are severe and driving on snow or ice is common, or for customers who frequently visit areas like these, traditional friction or studded winter tyres remain the safest choice and are still available as an option.”
Det som fungerar fint för oss i de södra delarna av Sverige påminner ju mer om förhållanden i Danmark än de i Norge och Finland (och omvänt för de norra delarna).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vinterdäck som volvo
Om man läser vidare på hemsidan så påpekar dom att största vinsten är vår/höst då det är störst risk att sitta med fel däck på bilen.martinot skrev:Riktigt påpekat av Volvo. Sverige är ett långt avlångt land, och stora skillnader i klimat mellan olika breddgrader.Fredrik j skrev:Jag tror ni missuppfattat vad Volvo menar med allseason-tire.
På hemsidan skriver man:
” The Recharge tyres, however, may not be the best option for everyone. For customers who live in areas where winter conditions are severe and driving on snow or ice is common, or for customers who frequently visit areas like these, traditional friction or studded winter tyres remain the safest choice and are still available as an option.”
Det som fungerar fint för oss i de södra delarna av Sverige påminner ju mer om förhållanden i Danmark än de i Norge och Finland (och omvänt för de norra delarna).
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vinterdäck som volvo
2021 körde jag med vinterdäck fram till 29/5 och från 21/9.Fredrik j skrev:Om man läser vidare på hemsidan så påpekar dom att största vinsten är vår/höst då det är störst risk att sitta med fel däck på bilen.martinot skrev:Riktigt påpekat av Volvo. Sverige är ett långt avlångt land, och stora skillnader i klimat mellan olika breddgrader.Fredrik j skrev:Jag tror ni missuppfattat vad Volvo menar med allseason-tire.
På hemsidan skriver man:
” The Recharge tyres, however, may not be the best option for everyone. For customers who live in areas where winter conditions are severe and driving on snow or ice is common, or for customers who frequently visit areas like these, traditional friction or studded winter tyres remain the safest choice and are still available as an option.”
Det som fungerar fint för oss i de södra delarna av Sverige påminner ju mer om förhållanden i Danmark än de i Norge och Finland (och omvänt för de norra delarna).
Den enda nackdelen är väl att slitaget antagligen var större.
Jag kände aldrig att jag körde med "fel" däck.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Vinterdäck som volvo
Det är ju precis det man menar. Att det inte alltid är uppenbart för föraren. Kanske krävs det en extremt situation för att man ska få uppleva nackdelarna?mikebike skrev:2021 körde jag med vinterdäck fram till 29/5 och från 21/9.
Den enda nackdelen är väl att slitaget antagligen var större.
Jag kände aldrig att jag körde med "fel" däck.