Ludicrous Mode

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kimiray
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 nov 2015 22:02

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Kimiray »

Tror inte det är någon större skillnad på en p85dl och en p90dl måste vara säkringen som styr hur mycket pulver som släpps på som avgör och den är ju samma efter uppgraderingen.

Men jag kan vara med på att prova bara den här jäkla snön försvinner.
Tesla P90DL -15 & Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Kimiray skrev:
Tror inte det är någon större skillnad på en p85dl och en p90dl måste vara säkringen som styr hur mycket pulver som släpps på som avgör och den är ju samma efter uppgraderingen.

Men jag kan vara med på att prova bara den här jäkla snön försvinner.
Samma åsikt både gällande bilarna och snön! Börjar längta efter lite mer sol och värme... Teslan gör nog det samma. :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Kimiray skrev:
Tror inte det är någon större skillnad på en p85dl och en p90dl måste vara säkringen som styr hur mycket pulver som släpps på som avgör och den är ju samma efter uppgraderingen.

Men jag kan vara med på att prova bara den här jäkla snön försvinner.
Samma åsikt både gällande bilarna och snön! Börjar längta efter lite mer sol och värme... Teslan gör nog det samma. :-)
Jag har "bara" en vanlig 85D men den är en ren fröjd att köra på vintern. Bästa bilen någonsin! Dessutom är de få andra bilar som kan piska den så här års, vad gäller acceleration.
Den varma årstiden vill jag inte sitta i en bil. Då vill jag vara ute på sjön ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Jo men de gånger man måste köra bil är det skönt att kunna sträcka ut på benen på en rolig väg... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av +46 »

P85/90D/DL är lika viktiga för Tesla som Turbon var för SAAB i slutet av 70-talet och under hela 80-talet. Jag tror Tesla gör helt rätt när de hela tiden flyttar fram gränserna för vad en Familjesedan kan prestera. Det får andra biltillverkare, med eller utan brum,brum motor, att framstå som hopplöst efterseglade....
Dessutom får vi som har Budget-Teslor sola oss i glansen av vad Top-of-the-line modellen presterar eftersom Tesla är en Tesla och alla Model S ser ut som en högpresterande Tesla för gemene man :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Ja fördelen är ju att de i princip ser exakt lika ut. Vem förutom nerdar ser röda bromsok etc.

Tesla hade faktiskt carbon istället för svart plast på utisdan på bilen under tester på prestandamodellerna. Men lanserades aldrig pgr av att det var repor etc för lätt, Hade vart snyggt men spelar mindre roll annars. Ja de sjkulle kunnat köra bredare hjulhus så man kunde plocka in 295 bak etc men tror faktiskt inte de gör så tokmycket för prestandan då dualdrive med elmotorer är sjukt bra. Mest looks...

Jag är nöjd som det är och tycker det är bra att alla modellerna ser i pincip lika ut.

Tråden handlar om L mode och det skall bli klart kul att få den nya säkringen. Dels för prestandan men jag tror även det är bra för att minska problem på sikt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Pontus »

Kimiray skrev:
Tror inte det är någon större skillnad på en p85dl och en p90dl måste vara säkringen som styr hur mycket pulver som släpps på som avgör och den är ju samma efter uppgraderingen.

Men jag kan vara med på att prova bara den här jäkla snön försvinner.
Men om den nya klarar att släppa genom motsvarande 775 hk så är det ju inte den som är flaskhalsen utan andra saker som skulle kunna göra någon skillnad. Detta förutsatt att det är någon skillnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Jag gissar att om båda är fullt laddade är det i princip ingen skillnad. En med 90 batteri kanske kan hålla för något längre innan den måste laddas för max prestanda igen. Men gissar att värmeutvecklingen i vilket fall är begränsningen där. Vi får väl se när vi har både P85DL och P90DL på vägarna i vår.

Vi får klocka lite tider med launchcontrol!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Jag gissar att om båda är fullt laddade är det i princip ingen skillnad. En med 90 batteri kanske kan hålla för något längre innan den måste laddas för max prestanda igen. Men gissar att värmeutvecklingen i vilket fall är begränsningen där. Vi får väl se när vi har både P85DL och P90DL på vägarna i vår.

Vi får klocka lite tider med launchcontrol!
I USA har dom redan båda varianterna på vägarna.

I vanlig ordning så kommer Tesla med uppgifter som går emot varandra. Läser man på amerikanska hemsidan om p85d uppgraderingen så är det bara 0.2sek på 30-60mph tiden man får. Efter 60mph är den som vanligt. En p85dl kommer aldrig nå en tia på strippen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Jag gissar att om båda är fullt laddade är det i princip ingen skillnad. En med 90 batteri kanske kan hålla för något längre innan den måste laddas för max prestanda igen. Men gissar att värmeutvecklingen i vilket fall är begränsningen där. Vi får väl se när vi har både P85DL och P90DL på vägarna i vår.

Vi får klocka lite tider med launchcontrol!
På marginalen kan det kanske stämma, men annars verkar det här med hur mycket kräm som det finns i batteriet vara en klar missuppfattning för hur väl Model S presterar i verkligheten...
I alla fall vad gäller en 85D...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Pontus »

Här är någon som mätt lite på en P85DL
http://www.teslarati.com/performance-re ... e-upgrade/
Ser ut som han kom till 11,5 på strippen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Nice! Verkligen värt det! Verkar även som att 85 eller 90 batteri inte spelar någon roll alls.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Han verkade inte köra med launch control eller? Antar att det finns tider på det med någonstans? Borde ju göra något eller?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

När jag läser lite om launch control så verkar det faktiskt som inte alla P85D fått det. Måste kolla under dagen om jag fått det eller om man måste be servicecentret om den updaten...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Nice! Verkligen värt det! Verkar även som att 85 eller 90 batteri inte spelar någon roll alls.
Det beror väl på om P90DL håller vad Tesla lovar då de säger att den ska klara 10,9 och i så fall är det ju skillnad. Om det sedan är märkbart när man kör eller inte låter jag vara osagt. Det som är mer intressant är väl vad det beror på om alla om slår in.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Pontus »

Pontus skrev:
Här är någon som mätt lite på en P85DL
http://www.teslarati.com/performance-re ... e-upgrade/
Ser ut som han kom till 11,5 på strippen.
Det visar ju i varje fall att rollouten gör ca 0,3 s på 0-100.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Nice! Verkligen värt det! Verkar även som att 85 eller 90 batteri inte spelar någon roll alls.
Det beror väl på om P90DL håller vad Tesla lovar då de säger att den ska klara 10,9 och i så fall är det ju skillnad. Om det sedan är märkbart när man kör eller inte låter jag vara osagt. Det som är mer intressant är väl vad det beror på om alla om slår in.
Varför,tror du att 90 batreriet skulle göra skillnad där? Knappast troligt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Pontus skrev:
hybris skrev:
Nice! Verkligen värt det! Verkar även som att 85 eller 90 batteri inte spelar någon roll alls.
Det beror väl på om P90DL håller vad Tesla lovar då de säger att den ska klara 10,9 och i så fall är det ju skillnad. Om det sedan är märkbart när man kör eller inte låter jag vara osagt. Det som är mer intressant är väl vad det beror på om alla om slår in.
Varför,tror du att 90 batreriet skulle göra skillnad där? Knappast troligt...
Tesla har väl sagt att P90DL ska göra 10,9 och om han klarade på 11,5 så är det skillnad på P90DL och P85DL dock är det ju ett stort om i fall P90DL klarar 10,9 och alla andra förutsättningar är lika. Det återstår väl ändå att se tills båda bilarna kan köra på samma ställe samma dag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Ja. Min gissning är exakt lika.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Martinen »

Bör kunna bli lite skillnad. 90 kWh bör ju ha högre kortslutningseffekt än 85 kWh. Det bör även göra att den inte dyker lika mycket i spänning vid hård belastning. Det i sin tid gör att man får lite mer effekt. Sen är det förmodligen marginell skillnad.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Kolla testerna som redan ör gjorda. Exakt samma tider mer eller mindre... p85DL var tom snabbare i en test. Men det är nog snarare förare, bil och situation. De tester jag läst verkar batteriet vara skit samma gällande prestandaskillnad.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Martinen »

Problemet är att det är 100 andra variabler som också påverkar. Även om bilarna är bredvid varandra och kör på samma strecka, så kan man få missvisande resultat.
Kimiray
Inlägg: 14
Blev medlem: 03 nov 2015 22:02

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Kimiray »

Hur funkar launch control? Har det kommit? Jag provade med broms, platan i mattan och då kom det upp varning för att jag höll ner två pedaler samtidigt. Så fick släppa bromsen, haha kommer aldrig tröttna på ludicrousmode, även om det inte var bästa grepp.
Tesla P90DL -15 & Renault Zoe -14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av hybris »

Missvisande? Den som kör först över mållinjen vinner... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Senox
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 aug 2014 10:54

Re: Ludicrous Mode

Inlägg av Senox »

Jag fick möjlighet att testa en P90DL förra veckan. Skillnaden jmf med min P85D i 75 km/H och uppåt var påtaglig! Dvs de hastigheter man vanligtvis befinner sig i när man vill göra en omkörning. Nu längtar jag mer än någonsin på att de ska ringa och boka in en tid för L :D
Skriv svar