Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns det nån klarhet över vad dessa OTA uppdateringarna egentligen innebär? Är det navigatorn som uppdateras, eller är det mer än så?
Kan man få räkna med att det blir samma massor med GB-updates som man nu får tanka ner själv, eller blir det bara mindre updates som kommer OTA? Drivlina och andra viktiga saker skulle väl ändå alltid kräva ett verkstadsbesök?
Kan man få räkna med att det blir samma massor med GB-updates som man nu får tanka ner själv, eller blir det bara mindre updates som kommer OTA? Drivlina och andra viktiga saker skulle väl ändå alltid kräva ett verkstadsbesök?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förhoppningsvis har de OTA för all mjukvara i bilen. Borde stå i releases notes eller liknande.mati skrev:Finns det nån klarhet över vad dessa OTA uppdateringarna egentligen innebär? Är det navigatorn som uppdateras, eller är det mer än så?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Så kommer det nog inte vara. Och release notes har de tyvärr inte lärt sig skriva.martinot skrev:Förhoppningsvis har de OTA för all mjukvara i bilen. Borde stå i releases notes eller liknande.mati skrev:Finns det nån klarhet över vad dessa OTA uppdateringarna egentligen innebär? Är det navigatorn som uppdateras, eller är det mer än så?
Undra när Hyundai Sverige/Danmark ska börja vara så där informativa.HelectriC skrev:Jepp, då var OTA igång!

Ioniq 5 FE AWD
När jag försöker ladda hem så kraschar den. 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Min nerladdning kraschade på 29% (jag var ej vid datorn), men när jag öppnade upp programmet igen så var det nerladdat ändå. Funkade fint att installera. Hoppas du slipper enkelriktat-varningar hemma efter denna.Walker skrev:När jag försöker ladda hem så kraschar den.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Kan du dela länken som finns med?HelectriC skrev:Jepp, då var OTA igång!

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jag har laddat ner samma uppdatering till min EV6. Blev också förvånad när det stod 23 GB, men när filerna packades upp blev det 37 GB. Funkade bra att uppdatera bilen.mati skrev:Jag laddar också ner nånting. Oklart vad. Det står att 23 279MB på nedladdningen. Menar du att det ska bli 37GB? Det står i alla fall inte att det finns nåt nytt. För mig ser det ut som att jag laddar ner samma fil som jag tankade ner i december. Jag har bara fått en uppdatering sen jag fick bilen.DanneLKPG skrev:Har du redan glömt bort att Hyundai är sämst på att uppdatera texten? Släppts tre uppdateringar sen November nu utan ändring.mati skrev:Inte vad jag kan se.DanneLKPG skrev:
Jag har laddat ner den och installerar just nu. 220211 heter den.
Krävs plats för 37Gb på minnet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
DanneLKPG skrev:Kan du dela länken som finns med?HelectriC skrev:Jepp, då var OTA igång!
https://www.hyundai.com/no/om-oss/tekno ... 288b00a06c
https://update.hyundai.com/EU/NO/csCent ... 2092e86612
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu har jag installerat uppdateringen. Jag ser inget nytt. 37GB utan att det märks nånting är ju en bedrift i så fall. Och release notes finns väl som vanligt inte, antar jag. Är det nån som har märkt någon förbättring eller ändring?
Enda skillnaden som hittills märkts är uppdaterade kartor och att det ska ha aktiverat OTA.mati skrev:Nu har jag installerat uppdateringen. Jag ser inget nytt. 37GB utan att det märks nånting är ju en bedrift i så fall. Och release notes finns väl som vanligt inte, antar jag. Är det nån som har märkt någon förbättring eller ändring?
https://www.ioniqforum.com/threads/11-f ... out.39928/
Så förhoppningsvis var det här den sista versionen vi behövde flytta över via USB...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Härligt att ni fått OTA på plats!DanneLKPG skrev:Enda skillnaden som hittills märkts är uppdaterade kartor och att det ska ha aktiverat OTA.mati skrev:Nu har jag installerat uppdateringen. Jag ser inget nytt. 37GB utan att det märks nånting är ju en bedrift i så fall. Och release notes finns väl som vanligt inte, antar jag. Är det nån som har märkt någon förbättring eller ändring?
Så förhoppningsvis var det här den sista versionen vi behövde flytta över via USB...

Är riktigt bekvämt och trevligt (även om jag personligen behöver dela ut Internet via mobilen då WiFi är dåligt vid garageplanen hemma).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Ja du det är en annan sak. Tror nog inte att Ioniq5 har Wi-Fi, så det blir väl 3/4G nedladdning???martinot skrev:Härligt att ni fått OTA på plats!DanneLKPG skrev:Enda skillnaden som hittills märkts är uppdaterade kartor och att det ska ha aktiverat OTA.mati skrev:Nu har jag installerat uppdateringen. Jag ser inget nytt. 37GB utan att det märks nånting är ju en bedrift i så fall. Och release notes finns väl som vanligt inte, antar jag. Är det nån som har märkt någon förbättring eller ändring?
Är riktigt bekvämt och trevligt (även om jag personligen behöver dela ut Internet via mobilen då WiFi är dåligt vid garageplanen hemma).
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Ja det blir bilens egna simkort som tar det. Det ingår i bluelink-subscription (3 år från köp, sen får man förnya).Tessi19 skrev:Ja du det är en annan sak. Tror nog inte att Ioniq5 har Wi-Fi, så det blir väl 3/4G nedladdning???martinot skrev:Härligt att ni fått OTA på plats!DanneLKPG skrev:Enda skillnaden som hittills märkts är uppdaterade kartor och att det ska ha aktiverat OTA.mati skrev:Nu har jag installerat uppdateringen. Jag ser inget nytt. 37GB utan att det märks nånting är ju en bedrift i så fall. Och release notes finns väl som vanligt inte, antar jag. Är det nån som har märkt någon förbättring eller ändring?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Nej, Wifi är mig veterligen ingenting som finns i Ioniq 5. Jag har aldrig reflekterat över det, men nu när du säger det så stämmer det nog. Det blir skojigt om den ska försöka ladda mer 23GB via mobilnätet. Enda operatören som har bra 3G-täckning här hemma är Tre. Den har jag som operatör för mitt vanliga internet, men det kräver att routern står på rätt ställe. Ute i garaget är täckningen obefintlig, och framförallt så tror jag inte att Hyundai kör på Tre. Att ladda ner så mycket data via GSM-nätet är nog inte möjligt. Vi får hoppas att USB-uppdateringsmöjligheten kvarstår, annars var detta nog den sista uppdateringen min bil har fått.Tessi19 skrev:Ja du det är en annan sak. Tror nog inte att Ioniq5 har Wi-Fi, så det blir väl 3/4G nedladdning???

Teslan klarade heller inte av att tanka hem OTA-uppdateringar via mobilnätet.
Tidigare med USB har det varit hela paketet varje gång, men med OTA lär det ju bli patch-storlek. Så det är nog lugnt. Den kommer tanka ner när du åker hemifrån med den varannan vecka.mati skrev:Nej, Wifi är mig veterligen ingenting som finns i Ioniq 5. Jag har aldrig reflekterat över det, men nu när du säger det så stämmer det nog. Det blir skojigt om den ska försöka ladda mer 23GB via mobilnätet. Enda operatören som har bra 3G-täckning här hemma är Tre. Den har jag som operatör för mitt vanliga internet, men det kräver att routern står på rätt ställe. Ute i garaget är täckningen obefintlig, och framförallt så tror jag inte att Hyundai kör på Tre. Att ladda ner så mycket data via GSM-nätet är nog inte möjligt. Vi får hoppas att USB-uppdateringsmöjligheten kvarstår, annars var detta nog den sista uppdateringen min bil har fått.Tessi19 skrev:Ja du det är en annan sak. Tror nog inte att Ioniq5 har Wi-Fi, så det blir väl 3/4G nedladdning???

USB finns säkert kvar som backup-lösning.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Vi får se hur det funkar. E-tron laddade ju ner nya kartor ibland, och det sket sig oftast eftersom den aldrig hann klart. Sen fick den återuppta nedladdningen om och om igen. Det brukade ta flera dagar innan den äntligen hade fått ner allt. Vi får hoppas att I5 har samma möjlighet att återuppta nerladdningen.DanneLKPG skrev:Tidigare med USB har det varit hela paketet varje gång, men med OTA lär det ju bli patch-storlek. Så det är nog lugnt. Den kommer tanka ner när du åker hemifrån med den varannan vecka.![]()
USB finns säkert kvar som backup-lösning.
Ok, trodde de hade WiFi. Då hade du kunnat installera en räckviddsförlängare/repeater i garaget.mati skrev:Nej, Wifi är mig veterligen ingenting som finns i Ioniq 5. Jag har aldrig reflekterat över det, men nu när du säger det så stämmer det nog. Det blir skojigt om den ska försöka ladda mer 23GB via mobilnätet. Enda operatören som har bra 3G-täckning här hemma är Tre. Den har jag som operatör för mitt vanliga internet, men det kräver att routern står på rätt ställe. Ute i garaget är täckningen obefintlig, och framförallt så tror jag inte att Hyundai kör på Tre. Att ladda ner så mycket data via GSM-nätet är nog inte möjligt. Vi får hoppas att USB-uppdateringsmöjligheten kvarstår, annars var detta nog den sista uppdateringen min bil har fått.Tessi19 skrev:Ja du det är en annan sak. Tror nog inte att Ioniq5 har Wi-Fi, så det blir väl 3/4G nedladdning???
Teslan klarade heller inte av att tanka hem OTA-uppdateringar via mobilnätet.
Hade Tesla dålig mobiltäckning hemma hos dig?
Hos mig fungerar det bra, men så har vi OK täckning av Telia (bäst är Telenor, 3 är sämst och helt kass), som jag tror Tesla använder.

Tesla hade INGEN mobiltäckning hos mig. Jag har en repeater i garaget, det finns alltså wifi. Men jag hade vid den tiden bara 50GB surfpott på mitt internetabonnemang, och det ville jag såklart inte offra för Teslas ständiga datatransfer. Den fick alltså inte använda wifi-nätet. Numera har jag flat rate. Men Ioniq5 kan som sagt inte koppla upp sig mot wifi.martinot skrev:Ok, trodde de hade WiFi. Då hade du kunnat installera en räckviddsförlängare/repeater i garaget.
Hade Tesla dålig mobiltäckning hemma hos dig?
Hos mig fungerar det bra, men så har vi OK täckning av Telia (bäst är Telenor, 3 är sämst och helt kass), som jag tror Tesla använder.
Har de fixat bakrutetorkare på den uppdaterade modellen?Mickep skrev:Verkar vara både bra och dåligt.
+ större batteri och förvärmning
- sämre teknik (gått från nivå 2 till 1.5 i självkörande) pga komponenter.
Verkar som Hyundai är lite schizofren om man ser på ioniq. Den klassiska var väldigt effektiv (Björn n hade den nästan högst i sina listor, men sedan släppte Hyundai uppdatering som förvisso hade större batteri men sämre laddning etc) det blir som de gör bra dåligt bra dåligt bra osv om vartannat.
Nej det finns digital backspegel som tillval istället.Sammen skrev:Har de fixat bakrutetorkare på den uppdaterade modellen?Mickep skrev:Verkar vara både bra och dåligt.
+ större batteri och förvärmning
- sämre teknik (gått från nivå 2 till 1.5 i självkörande) pga komponenter.
Verkar som Hyundai är lite schizofren om man ser på ioniq. Den klassiska var väldigt effektiv (Björn n hade den nästan högst i sina listor, men sedan släppte Hyundai uppdatering som förvisso hade större batteri men sämre laddning etc) det blir som de gör bra dåligt bra dåligt bra osv om vartannat.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Det är ju ingen ny modell eller facelift det handlar om. Digitala speglar har det funnits i Korea hela tiden, US-modellen har haft det stora batteriet redan förra året. Ingenting är nytt, bara att marknadsmodellerna (för Sverige) ändras. Bakrutetorkare får vi nog vänta på.
Digital backspegel är nytt. Det var endast digitala sidospeglar som fanns att välja i Korea.mati skrev:Det är ju ingen ny modell eller facelift det handlar om. Digitala speglar har det funnits i Korea hela tiden, US-modellen har haft det stora batteriet redan förra året. Ingenting är nytt, bara att marknadsmodellerna (för Sverige) ändras. Bakrutetorkare får vi nog vänta på.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jaha, okej. Det hade jag missat.DanneLKPG skrev:Digital backspegel är nytt. Det var endast digitala sidospeglar som fanns att välja i Korea.mati skrev:Det är ju ingen ny modell eller facelift det handlar om. Digitala speglar har det funnits i Korea hela tiden, US-modellen har haft det stora batteriet redan förra året. Ingenting är nytt, bara att marknadsmodellerna (för Sverige) ändras. Bakrutetorkare får vi nog vänta på.
Så hur lång är väntetiden nu?
Finns en massa annonser på blocket från handlare men när man kontakta en så sade dom oktober november, fult att lägga ut en massa annonser från en och samma handlare med bilar i olika färger men har faktiskt inga bilar eller så ville som inte leasa ut dem?
Finns en massa annonser på blocket från handlare men när man kontakta en så sade dom oktober november, fult att lägga ut en massa annonser från en och samma handlare med bilar i olika färger men har faktiskt inga bilar eller så ville som inte leasa ut dem?
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD