Sidokamerorna bländas

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Sidokamerorna bländas

Inlägg av myrkrig »

Någon annan som har problem med att kamerorna på sidorna bländas? Det sker intermittent, även på kvällar när det inte finns något ljus att bländas av.

När kamerorna bländas stängs autopiloten av eftersom bilen inte kan läsa av sin omgivning.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av mikebike »

myrkrig skrev:
Någon annan som har problem med att kamerorna på sidorna bländas? Det sker intermittent, även på kvällar när det inte finns något ljus att bländas av.

När kamerorna bländas stängs autopiloten av eftersom bilen inte kan läsa av sin omgivning.
Ja, det händer ibland att vänster sidokamera bländas, men det påverkar inte autopiloten, bara den framåtriktade kameran gör det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av myrkrig »

Det stämmer nog när jag tänker efter. Det är nog filbyte som stängs av eftersom kameran inte ser åt sidan.

Grundfrågan kvarstår: Kan man åtgärda problemet med att kameran bländas trots att det inte finns något som kan blända?
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av DanneLKPG »

Syns det någon fukt när du tittar sidokamerorna? Sett ett par stycken i USA som fått byta ut dessa pga det (på garantin).
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
Syns det någon fukt när du tittar sidokamerorna? Sett ett par stycken i USA som fått byta ut dessa pga det (på garantin).
Då skulle de väl nästan aldrig fungera?
I mitt fall är det vid lågt stående sol eller dimma jag får felmeddelande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Xeik »

myrkrig skrev:
Det stämmer nog när jag tänker efter. Det är nog filbyte som stängs av eftersom kameran inte ser åt sidan.

Grundfrågan kvarstår: Kan man åtgärda problemet med att kameran bländas trots att det inte finns något som kan blända?
Jag har samma på sidokamerorna, iallafall den ena. Kommer inte ihåg vilken just nu. Men alltid på några specifika vägavsnitt så kommer varningen upp. Jag tror den bländar sig själv genom reflektionen mot reflexen som sitter i de vita vägmarkeringsstolparna.
Har iallafall bara fått det när det varit sådana stolpar längs vägen, och jag varit ensam bilist i mörker, och på samma ställen då.
Lösning har jag tyvärr inte. Är väl om det skulle vara fukt innanför som gör någon skum reflektion kanske. Men har inte kollat då det inte händer mig så ofta.

Hade aldrig detta på vår 2019. Antagligen en 2021 feature ;)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Lessmog »

Ja, jag har varje gång jag kör samma problem, intermittent. Oftast är det höger stolpkamera som är blind men ibland bägge, sällan bara vänster. Model Y.

Det verkar uppstå kondens på insidan av plastpanelen. Frost på utsidan är ju lätt att fixa om man står still.

Jag undrar om man lätt kan pilla loss panelerna och kanske stoppa in en sån där torkpåse som brukar bipackas saker man köper?
Eller bara applicera lite vax eller Rain-X på insidan?

Någon som har hjälpsamma tips? :?:
Användarvisningsbild
pasen
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jan 2022 21:21

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av pasen »

Jag har samma problem, alltid höger sida och det har pågått intermittent sedan bilen var ny. Har aldrig sett någon smuts eller fukt när jag kontrollerat. Händer dag som natt. Hade tänkt be dem titta vid nästa sc-tillfälle då jag har ett orelaterat ärende pågående.
Användarvisningsbild
myrkrig
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 sep 2021 08:38

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av myrkrig »

Jag har tyvärr ingen lösning, men uppdatering: Jag hade precis bilen på service, men Tesla har ingen lösning på problemet. De hävdade att de inte har hört om problemet tidigare, så det är såklart bra om ni andra som upplever samma sak nämner det vid er nästa service.

För mig är det nästan bara på höger stolpe det uppkommer, vid nästan varje resa. Det sker både vid mörker och i dagsljus. Ingen frost eller kondens på insidan av glaset som skyddar kameran.
Tesla Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av A76 »

Samma problem, höger sida oftast men ibland även vänster. Har fotat kamerafeeden för felande kamera under körning, som visar att den inte är bländad på något sätt, och skall skapa serviceärende.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Mr S »

Jag hade liknande problem när det var snö ute. Nu när snön är borta så är alla felmeddelanden om bländad kamera borta. Har ni snö hos er?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av infelicitas »

myrkrig skrev:
Jag har tyvärr ingen lösning, men uppdatering: Jag hade precis bilen på service, men Tesla har ingen lösning på problemet. De hävdade att de inte har hört om problemet tidigare, så det är såklart bra om ni andra som upplever samma sak nämner det vid er nästa service.
Detta är bara BS från Tesla, standardsvaret första gången du påpekar ett fel: "Det har vi al-l-ldrig hört innan". Att kamerorna bländas/kladdar igen har funnits på tesla sedan de började med sidokameror. Det får man helt enkelt räkna med.

Enda lösningen skulle vara värmeslingor+extern rengöring.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Lessmog »

infelicitas skrev:
myrkrig skrev:
Jag har tyvärr ingen lösning, men uppdatering: Jag hade precis bilen på service, men Tesla har ingen lösning på problemet. De hävdade att de inte har hört om problemet tidigare, så det är såklart bra om ni andra som upplever samma sak nämner det vid er nästa service.
Detta är bara BS från Tesla, standardsvaret första gången du påpekar ett fel: "Det har vi al-l-ldrig hört innan". Att kamerorna bländas/kladdar igen har funnits på tesla sedan de började med sidokameror. Det får man helt enkelt räkna med.

Enda lösningen skulle vara värmeslingor+extern rengöring.
För mig verkar det vara kondens på insidan av plastpanelen. Kommer och går. Flera gånger varje dag ungefär.
Wheaaa
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 aug 2021 12:47

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Wheaaa »

Skitsnack från Tesla att dom inte hört talas om problemet, vi fick en kamera bytt pga imma.

Problem:camera between the doors warning for bad sight. cust says its imma in the camera Confirmed the customer concern, there is some foggy residue on the inside of the glass of the right b-pillar camera. Replaced the right hand b-pillar camera. Korrigeringar: Seal - B-Pillar Applique - RH (Remove & Replace)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Bjelke »

Wheaaa skrev:
Skitsnack från Tesla att dom inte hört talas om problemet, vi fick en kamera bytt pga imma.

Problem:camera between the doors warning for bad sight. cust says its imma in the camera Confirmed the customer concern, there is some foggy residue on the inside of the glass of the right b-pillar camera. Replaced the right hand b-pillar camera. Korrigeringar: Seal - B-Pillar Applique - RH (Remove & Replace)
Samma här en gång…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av thebishop »

Det regnar och snöar sällan i Kalifornien. Och säkert torr luft…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Peter60
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2021 08:55

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Peter60 »

Har samma problem framförallt i mörker men även om solen ligger lågt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av mikebike »

thebishop skrev:
Det regnar och snöar sällan i Kalifornien. Och säkert torr luft…
Det regnar en del i norra Kalifornien, ofta dimmigt i San Fransisco och det snöar i bergen.
Sedan kan man alltid dra norrut för att vintertesta, som andra tillverkare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av thebishop »

mikebike skrev:
thebishop skrev:
Det regnar och snöar sällan i Kalifornien. Och säkert torr luft…
Det regnar en del i norra Kalifornien, ofta dimmigt i San Fransisco och det snöar i bergen.
Sedan kan man alltid dra norrut för att vintertesta, som andra tillverkare.
Absolut. Problemet är att de verkar vintertesta där det är superkallt - de behöver komma någonstans där det är slask - om de då inte äntligen fattar att extern sensor-rengöring är ett absolut krav för att det skall funka så lär de aldrig fatta. För uppenbarligen fattar de inte det eftersom de envisas med att skita i det. Redan vid provkörning model s 2014 så funkade ju inte backkameran direkt när man kom tillbaka efter en kort provtur….
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Jerker »

Men även stark sol är ju ett problem. När solen står lågt, som den gör så här års, så är det problem med att kameror blir bländade. Häromdagen kunde jag inte ens använda farthållaren mer än korta stunder utan att den kopplades ur för att framkamerorna var bländade och att den adaptiva farthållningen och autobroms inte skulle vara möjlig. Vad skulle man kunna ha som ersättning för kameran i de situationerna? Radar? ;)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av BrooklynS »

Det var ganska vanligt första halvåret, betydligt mer sällan nuförtiden. Kanske kalibreringen som blir bättre med tiden?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Blixten »

Såg denna Youtube-video om att bländande ljusläckage inuti kamerahuset på M3 är ett känt designfel som man nu åtgärdat. (Visade sig i detta fall vara ett rätt enkelt fel med två hål i kamerahuset som läcker in ljus & stör bilden.)

-Vet inte om det kanske kan vara till någon hjälp för er?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Lessmog »

Blixten skrev:
Såg denna Youtube-video om att bländande ljusläckage inuti kamerahuset på M3 är ett känt designfel som man nu åtgärdat. (Visade sig i detta fall vara ett rätt enkelt fel med två hål i kamerahuset som läcker in ljus & stör bilden.)

-Vet inte om det kanske kan vara till någon hjälp för er?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, jag kollade den. Intressant, men inte vad vi diskuterar tror jag. Filmen behandlar kameran i sidoblinkern som störs när det blinkas, men det som jag besväras av är att dörrpostkamerorna ser illa pga frost på utsidan (lätt åtgärdat vid stillastående) ELLER kondens på insidan vilket är lite svårare. 8-)

Vid tillfälle ska jag testa om mina blinkers också stör i mörker. Nu när blindzonsläge kan gå in när blinkern slås på.
Användarvisningsbild
Teslaiman
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 feb 2022 13:26

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av Teslaiman »

Hämtade precis ut min model Y (första teslan). Redan när jag kör ut från Trosta får jag felmeddelande om vänster kamera. Stannar vid Märsta och märker att det är imma innanför kåpan där kameran är. Skapade service ärende och blev uppringt av Tesla. Teslan påstår att det kan hända när man tvättar bilen eller regn och dem inte kan göra något. Påpekar att det låter konstigt då det är helt ny bil och i så fall problem med konstruktionen. Vi får se hur det går men ingen bra början för min del :)
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Sidokamerorna bländas

Inlägg av jobe83 »

Hade det också mycket i början när jag hämtade den 12 jan -21. Tog inga bilder oturligt nog, för det ville de ha när jag försökte skapa serviceärende.
Min egen teori är att det var fuktigt i Shanghai vid montering och så kommer bilen till Sverige med minusgrader, klassigt kondensrecept.
Kanske att fukten letar sig ut allt eftersom och förhoppningsvis efter sommaren är det ok.

Kuriosa, fick ena strålkastaren bytt pga kondens, (la en felanmälan på på båda) men skickade bara in bilder på vänster, så de bytte bara vänster.
Har iofs sen det inträffade inte haft problem med varken höger eller vänster strålkastare.
På min M3 -19 fick jag byta alla strålkastastare runt om.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Skriv svar