allt går sönder. Har bytt ett flertal armaturer av finare märke där det påstods att det skulle hålla 25000tim
Men utvecklingen sen 2018 har väl gått framåt när det gäller driftsäkerhet
Förhoppningsvis innebär detta att alla 3 och Y som redan har hårdvaran också kommer få adaptivt heljus via uppdatering av mjukvaran.
Kommer garanterat vilken torsdag som helst!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Du kan köra med något som du upplever som helljus medans dom mötande upplever det som halvljus. Förenklat.
Enkelt att prova. Åk till vilken Volvo, Audi, BMW-handlare som helst.
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Förstår inte. Sägs ju att Tesla är världsledande på mjukvara. Att det i grunden är ett mjukvaruföretag som springer i åttor runt de andra...
Jag har försökt läsa på här för att inte ställa onödiga eller dumma frågor men jag får ingen klarhet. Det sägs olika överallt.
Shanghai MY LR - kommer den med hårdvara för "matrisljus"?
Förstått att den inte gör det i USA och att det där bara är MY P som gör det.
Jag ser kommentarer som säger att de som kommer till Sverige redan har det medan andra säger att det inte är så.
Vad är sant?
Hört rykten om att det lanseras samtidigt som FSD och fungerande regnsensor, bara väntat sedan 2016
Haha ja. Hårdvaran för Matrixljusen är säkert bra. Men styrningen och mjukvaran från Tesla har jag inga förväntningar på. Om auto hel-halvljus fungerar så där lär Matrix på en tesla orsaka att alla mötande kommer blinka med helljuset…
Förstår inte. Sägs ju att Tesla är världsledande på mjukvara. Att det i grunden är ett mjukvaruföretag som springer i åttor runt de andra...
Det sägs så mycket.
Verkligheten är sällan så svart/vit som det först verkar
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Laser betyder att det är laserljus. Dvs ljuskällan. Laser är bättre än LED som är bättre än Xenon som är bättre än Halogen (som regel iaf).
Matrix är Audis namn på tekniken som möjliggör zonvis avbländning. Den har funnits i många år med både xenon och LED som ljuskälla. Mercedes kallar det ILS, Polestar kallar det nåt med pixel osv.
Säkert jättebra, men nån som kan förklara vad fördelen egentligen är med matrisljus?
Teslabjörn testade nyligen lamporna i BMW iX xDrive50 (sigh!) i mörker. Den visar ganska bra vad tror det är många hoppas på kommer att implementeras av Tesla:
Man ser tydligt hur den ibland lyser upp hela skogen till höger om vägen med hel-ljus men lyser inte på bilen framför. Riktigt smidigt. Det står ”Laser” i filmen och någon kanske kommer att förklara att det är skillnad på Laser och Matrix (jag har ingen koll). Poängen är att bilen inte bara ska växla mellan hel/halv-ljus utan också kunna anpassa ljusbilden så den lyser upp där det går/man vill samtidigt som den låter bli att blända bilar framför och bilar man möter.
Men älgen som stod mitt i vägen, såg man bara nedre delen av benen på först. Var knappt han kunde undvika den. Samma bil som ovan antar jag.