Luktar ”blöt hund” mögel i kupén
Moderator: Redaktion
Luktar ”blöt hund” mögel i kupén
Har haft min M3LR i ca 2 månader. För några veckor sedan tyckte jag det började lukta illa i kupén.
Gjorde ett service ärende och bokade tid.
SC ringer upp och säger att kupéfilter behöver bytas samt rengöring av ac-systemet.
Fine sa ja, bara lukten försvinner.
SC meddelar att det inte går på garanti. Tror han skämtar, men han står på sig. Jag brinner av fullständigt och menar på att om bilen är 2 månader ska det inte börja lukta mögel i bilen, då är det ett garanti ärende.
Väntar på att bli uppringt av någon chef imorgon, kommer aldrig betala en krona för detta på en bil som är 2 månader.
Någon annan som upplevt likande problem, både avseende doft och förnekande av garanti?
SC ringer upp och säger att kupéfilter behöver bytas samt rengöring av ac-systemet.
SC meddelar att det inte går på garanti. Tror han skämtar, men han står på sig. Jag brinner av fullständigt och menar på att om bilen är 2 månader ska det inte börja lukta mögel i bilen, då är det ett garanti ärende.
Väntar på att bli uppringt av någon chef imorgon, kommer aldrig betala en krona för detta på en bil som är 2 månader.
Någon annan som upplevt likande problem, både avseende doft och förnekande av garanti?
Re: Luktar ”blöt hund” mögel i kupén
Hade samma problem men det kostade bara typ 300 kr för bytet av filtret. Dock är min snart 4 år. Trist på en sån ny bil.
Blev precis uppringd av Tesla, de byter och felsöker och rengör på goodwill, nu är jag nöjd.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kan vara något annat läckage. Kupéfiltren håller 1-2 år.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Det är något klart fel. Detta skall inte hända efter endast två månader.masitaly skrev:Har haft min M3LR i ca 2 månader. För några veckor sedan tyckte jag det började lukta illa i kupén.
Detta skall gå på garanti, och tvinga de även att leta upp rotorsaken till problemet (inte bara att nöja sig med att byta filtret, för då lär det hända snart igen).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Hände på min Y också efter ett par månader. Y hade i princip samma AC som 3an innan Y fick Bio Defense mode.
Rengjorde och bytte filter. 8 månader sedan bytet och lukten har inte kommit tillbaka. Kanske var origianalfiltren under nån period extra känsliga för mögel? Min är byggd i mars 2021. När är din från?
Imponerande att du lyckades få det fixat på goodwill.
Rengjorde och bytte filter. 8 månader sedan bytet och lukten har inte kommit tillbaka. Kanske var origianalfiltren under nån period extra känsliga för mögel? Min är byggd i mars 2021. När är din från?
Imponerande att du lyckades få det fixat på goodwill.
Teslaägare sedan 2013
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Tydligen ett välkänt problem:
https://everyamp.com/tesla-ac-smell-finally-fixed/
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
När man har kört husets luftvärmepump i AC-läge ska man köra ett särskilt program för att avfukta och rengöra den för att inte få mögelpåväxt och dålig lukt. Kanske något sådant program som saknats eller inte fungerat i Teslas pump?lawgiver skrev:Tydligen ett välkänt problem:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag har ett lite annorlunda problem att jag köpt en 1,5 år gammal bil med 5400 mil där föregående ägare haft hund och man kan känna en viss doft i bilen.
Min fråga är om ni tror det så utöver en ordentlig rengöring av bilen på firma räcker med att byta kupefiltret eller om även HEPA filtret behöver bytas ut?
Min fråga är om ni tror det så utöver en ordentlig rengöring av bilen på firma räcker med att byta kupefiltret eller om även HEPA filtret behöver bytas ut?
Skulle tro mattvätt + ozon kan behövas.Arn skrev: ↑30 dec 2024 15:57Jag har ett lite annorlunda problem att jag köpt en 1,5 år gammal bil med 5400 mil där föregående ägare haft hund och man kan känna en viss doft i bilen.
Model Y har en hel del tygbeklädda delar i kupén som var helt av plast på model 3. Hundhåren Jag hittade i bilen sitter mest på höger sida bak på typeklädda delar som delvis går under konstläder sätena och är svåra att komma åt med dammsugarmunstycke.
Så klädseltvätt behöver förutom mattorna även inkludera alla typ beklädda delar. Det inkluderar samtliga förvaringsfack och även bagagetrymmet. Egentligen behöver man väl även tvätta området under tygmattorna också. Så det blir väldigt mycket textilier att rengöra.
KVD erbjudar mig 5000 i kompensation för detta men frågan är om det räcker när bara kostnaden för filterbyte går på 2800 kr om man byter även HEPA filtret annars 1000 kr för enbart lite kupéfilter. Handen på hjärtat tycker jag inte luktar när direkt besvärande men någonting känns av. En rekonfirma ansåg att byte av kupéfilter som enda åtgärd skulle med 80% sannolikhet lösa problemet.
Andra firmor menar att en ordentlig rengöring med specialmedel anpassade att ta bort rester från hund är nödvändigt så lite svårt att veta hur högt man ska lägga ribban när olika sakkunniga säga olika. Men sannolikt blir även än enklare interiörtvätt och byte av kupéfilter bättre än ingenting
Så klädseltvätt behöver förutom mattorna även inkludera alla typ beklädda delar. Det inkluderar samtliga förvaringsfack och även bagagetrymmet. Egentligen behöver man väl även tvätta området under tygmattorna också. Så det blir väldigt mycket textilier att rengöra.
KVD erbjudar mig 5000 i kompensation för detta men frågan är om det räcker när bara kostnaden för filterbyte går på 2800 kr om man byter även HEPA filtret annars 1000 kr för enbart lite kupéfilter. Handen på hjärtat tycker jag inte luktar när direkt besvärande men någonting känns av. En rekonfirma ansåg att byte av kupéfilter som enda åtgärd skulle med 80% sannolikhet lösa problemet.
Andra firmor menar att en ordentlig rengöring med specialmedel anpassade att ta bort rester från hund är nödvändigt så lite svårt att veta hur högt man ska lägga ribban när olika sakkunniga säga olika. Men sannolikt blir även än enklare interiörtvätt och byte av kupéfilter bättre än ingenting
Används både kupéfulter och Hepafilter även på luften som redan finns i kupén och kan påverkas av husdjur i bilen?Arn skrev: ↑31 dec 2024 19:51Model Y har en hel del tygbeklädda delar i kupén som var helt av plast på model 3. Hundhåren Jag hittade i bilen sitter mest på höger sida bak på typeklädda delar som delvis går under konstläder sätena och är svåra att komma åt med dammsugarmunstycke.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag blir så irriterad när de säger goddwill. Detta är inte goodwill, de är garanti, något är fel när de är en 2 landet gammal bil.
Men ja fine, förstår du köper de för de viktiga är att de tar kostanden även om de borde erkänna att de är garanti.
Edit: haha, ser nu de var gammal inlägg men jaja, jag menar vad jag säger.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Tesla svarade inte direkt på frågan om byte av Hepa filter har någon betydelse för kupélukt eller ej men tyckte jag kunde köra på ordinarie intervall för byta hepa filter som är tre år så jag har nu ändrat till byte enbart kupéfilter
Jag ska utöver detta lämna in bilen för en ordentlig invändig städning men funderar på om jag trots detta ska lägga undan tygmattorna ett tag och enbart använda XPE mattor som jag beställt och snart kommer få levererat?
Hade tänkt montera dessa ovanpå tygmattorna för att få bättre ljudisolering men antagligen gör väl inte tygmattorna så mycket för ljudet ändå så jag kan väl lika gärna ta bort tygmattorna när jag monterar på XPE. Är det inte så de flesta brukar göra?
Jag ska utöver detta lämna in bilen för en ordentlig invändig städning men funderar på om jag trots detta ska lägga undan tygmattorna ett tag och enbart använda XPE mattor som jag beställt och snart kommer få levererat?
Hade tänkt montera dessa ovanpå tygmattorna för att få bättre ljudisolering men antagligen gör väl inte tygmattorna så mycket för ljudet ändå så jag kan väl lika gärna ta bort tygmattorna när jag monterar på XPE. Är det inte så de flesta brukar göra?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Är det klädseln eller ventilationen som luktar? Att kupefiltret luktar våt hund är inte alls ovanligt efter ett par år, jag hade börjat med att byta det själv (500kr).
Vi har ofta hund i bilen (bagaget) och det luktar inget.
Vi har ofta hund i bilen (bagaget) och det luktar inget.
Model Y LR AWD 2022
Tack!
Har även blivit erbjuden luktsanering via firma med heltvätt in och utvändigt och ozon för 1800 kr. Då kan man även bjuda på arbetskostnaden för filterbyte på rekondfirman ( värde 450kr). 1000 kr extra om jag önskar läderbehandling av den vita klädseln och ytterligare 700 kr för glasbehandling av hela bilen inklusive Panoramataket. Känner en viss oro för att ozon ska vara negativt för bilens plastdetaljer och konstläder men firman menar att man håller på med detta dagligen och det inte är någon fara.
Kan även välja ceramic pro för 6900kr och då ingår allt ovanstående samt även polering och keramiskt lackskydd på bilen.
"Silver Paket Exteriör
5 ÅRS GARANTI*
LACKSKYDD
Vårt Silver paket ger din bil ett fantastiskt permanent exteriört ytskydd. Det nano keramiska lackskyddet skyddar din bil mot:
Repor ++
UV Strålning
Kemikalier
Självrengörande egenskaper på kaross och fälgar
Lackskyddet gör att bilen bir lätt att rengöra, oavsett om det är smuts, vägsalt, fågelavföring eller surt regn.
PERMANENT HÖGGLANS!
Vindrutan hålls ren!
Ceramic PRO Kalmar Rain gör att vätskepärlor formas och rinner av rutan.
PAKETET INKLUDERAR:
1 Lager Nano Primer
1 Lager Ceramic Pro 9H
1 Lager Ceramic Pro Top Coat
1 Lager Ceramic Pro Wheels & Caliper
1 Lager Ceramic Pro Glass
6 985 KR"
Har även blivit erbjuden luktsanering via firma med heltvätt in och utvändigt och ozon för 1800 kr. Då kan man även bjuda på arbetskostnaden för filterbyte på rekondfirman ( värde 450kr). 1000 kr extra om jag önskar läderbehandling av den vita klädseln och ytterligare 700 kr för glasbehandling av hela bilen inklusive Panoramataket. Känner en viss oro för att ozon ska vara negativt för bilens plastdetaljer och konstläder men firman menar att man håller på med detta dagligen och det inte är någon fara.
Kan även välja ceramic pro för 6900kr och då ingår allt ovanstående samt även polering och keramiskt lackskydd på bilen.
"Silver Paket Exteriör
5 ÅRS GARANTI*
LACKSKYDD
Vårt Silver paket ger din bil ett fantastiskt permanent exteriört ytskydd. Det nano keramiska lackskyddet skyddar din bil mot:
Repor ++
UV Strålning
Kemikalier
Självrengörande egenskaper på kaross och fälgar
Lackskyddet gör att bilen bir lätt att rengöra, oavsett om det är smuts, vägsalt, fågelavföring eller surt regn.
PERMANENT HÖGGLANS!
Vindrutan hålls ren!
Ceramic PRO Kalmar Rain gör att vätskepärlor formas och rinner av rutan.
PAKETET INKLUDERAR:
1 Lager Nano Primer
1 Lager Ceramic Pro 9H
1 Lager Ceramic Pro Top Coat
1 Lager Ceramic Pro Wheels & Caliper
1 Lager Ceramic Pro Glass
6 985 KR"
- jonasl
- Teslaägare
Jag har kollat på flera videon på nätet hur man byter kupéfilter. En del har bara tagit loss panelen till vänster om passagerarsätet och en del tar bort även bort delen under handskfacket. Är det nödvändigt att ta bort denna del?
Det verkar som man kan komma åt luftfiltren genom att enbart ta bort panelen till vänster in till mittkonsolen? Hittade en Youtube video som berättade att det tar max 4 minuter att byta kupéfiltret på Model Y om man är van ( men att M3 är krångligare och tar runt 15 min).
Om man inte behöver ta bort panelen under handskfacket så kan jag nog lösa ett byte själv.
Tesla verkar erbjuda fri frakt från webbutiken på filter vilket är bra. Hur många dagar brukar leveransen ta?
Det verkar som man kan komma åt luftfiltren genom att enbart ta bort panelen till vänster in till mittkonsolen? Hittade en Youtube video som berättade att det tar max 4 minuter att byta kupéfiltret på Model Y om man är van ( men att M3 är krångligare och tar runt 15 min).
Om man inte behöver ta bort panelen under handskfacket så kan jag nog lösa ett byte själv.
Tesla verkar erbjuda fri frakt från webbutiken på filter vilket är bra. Hur många dagar brukar leveransen ta?
Något man kan testa innan man byter kupéfiltret är att köra värmen på 27 grader, hyfsat högt snurr på fläkten och utan recirkulation i en timme. Det fick bort odören i min bil.
Model Y LR AWD -24
Tror att lukten åtminstone delvis sitter i inredningen
Hunden har vistats mest i baksätet och lite i bagaget så det är mest där bak lukten känns, man märker det mindre från förarsätet.
I början när jag fick bilen tyckte jag även att ventilationen luktade när jag satte igång den men tycker lukten från ventilationen har blivit mindre.
I julas hade jag bilen helt stillastående i en vecka och då ökade lukten lite men nu tycker jag lukten känns betydligt mindre än när jag köpte bilen, så nästan att jag inte störs av det men bror lite på utomhus temperaturen. Blir det varmare ute så känns lukten mer.
Har beställt XPE mattor. När jag får dessa så skulle man ju kanske kunna plocka ut tygmattorna och det kanske hjälper?
Annars är jag inte alls främmande för att lämna in bilen för en luktsanering
Vet du om man behöver ta bort kåpan under handskfacket för att byta kupéfilter eller om det räcker att ta bort panelen vid mittkonsolen? Räcker det senare så klarar jag nog byta själv annars behåller jag tiden med mobilservice
- jonasl
- Teslaägare
Vad jag förstått så är originalfiltren mjuka nog att kunna bytas utan att man tar bort panelen under handskfacket medans många icke original är för styva.
Vår bil står i carport när den är hemma, det kanske gör det bättre, men efter 5500 mil finns ingen blöt hund-doft i bilen trots att han åker i bagaget då och då. Gummimatta där dock
Vår bil står i carport när den är hemma, det kanske gör det bättre, men efter 5500 mil finns ingen blöt hund-doft i bilen trots att han åker i bagaget då och då. Gummimatta där dock

Model Y LR AWD 2022
Tror ni det nya kupéfiltret kommer börja lukta om det går flera veckor mellan att jag byter ut denna tills jag lämnar in bilen för Interiör luktsanering?
Tror definitivt att inredningen främst golvmattorna och tygbeklädda ytor luktar en del, så inte bara ventilationen
Tror definitivt att inredningen främst golvmattorna och tygbeklädda ytor luktar en del, så inte bara ventilationen
Jag skall lämna in på rekondfirma. Tror faktiskt det är mest svettlukt och inte hundlukt. Kan jag byta kupéfiltret själv några dagar innan eller är det bäst att bytet sker samtidigt som behandlingen?
Om man utöver helrekond med ångmaskin och övrig tvätt önskar ozonbehandling, bör det ske med gamla eller det nya filtret?
Om man byter filter utan att lämna in på Rekond, hur lång tid tar det innan det nya filtret börjar lukta som det gamla?
Om man utöver helrekond med ångmaskin och övrig tvätt önskar ozonbehandling, bör det ske med gamla eller det nya filtret?
Om man byter filter utan att lämna in på Rekond, hur lång tid tar det innan det nya filtret börjar lukta som det gamla?