Fråga om inbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare

Fråga om inbyte

Inlägg av Exit_gas »

Hej!

Fått ett helt ok pris på min Xc90 som jag accepterat när jag beställde en MY.

Nån som vet om det är ”bindande” för att inte tappa min plats i kön för leverans nu i februari, eller om jag kan testa att lägga ut den på blocket också och välja att betala cash istället om jag säljer den innan?
Issec

Re: Fråga om inbyte

Inlägg av Issec »

Har tyvärr inget svar på din fråga, men är nyfiken på vad du fått för pris på din xc90 samt vilken modell du har.

Själv har jag en xc90 t8 2020 som jag ska sälja när min MYP kommer
Användarvisningsbild
Exit_gas
Teslaägare

Inlägg av Exit_gas »

Har en D4 Inscription med krok, V/S däck osv.
2018, uttagen 2017, 9400 mil.
Erbjuden 392k vilket jag ändå tycker är helt ok!
Ligger på typ 420-440k på blocket från handlare.
Användarvisningsbild
Melk3r
Teslaägare

Inlägg av Melk3r »

mm spännande. Har en ID4, och där fick jag 20 tusen under dig...
kanske får ta ett snack med min säljare ;)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

När jag köpte min nuvarande MSP för ett år sedan så laborerade jag ända in i det sista kring inbyte av min dåvarande bil (en MS90D) till Tesla. Då var det i alla fall inget så påverkade köplatsen. Det blev till slut en bilförmedlare som övertog min gamla Tesla. Så jag antar att Tesla egentligen inte bryr sig om betalmedlet vilket väl bevisas av att Elon till och med öppnat för dogecoins.. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
raven1976

Inlägg av raven1976 »

Det är väl tredje part som dom egentligen använder för inbytet. I mitt fall hamnade bilen hos KVD.
Användarvisningsbild
Wikblom
Teslaägare

Inlägg av Wikblom »

Hej,
Beställde en MY och frågade också på inbyte av XC90 via Tesla (-20, 3300 mil, fullutrustad, B6) och fick skamligt låga 535 kkr i bud.

Sålde till handlare på byn för 90 kkr högre summa..

Jag hade inte bytt in den vägen. Glöm inte att bästa värdemätaren är Blocket/Wayke - baksidan är förstås att hålla på med processen själv.
Tesla MYLR -22
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Wikblom skrev:
Hej,
Beställde en MY och frågade också på inbyte av XC90 via Tesla (-20, 3300 mil, fullutrustad, B6) och fick skamligt låga 535 kkr i bud.

Jag hade inte bytt in den vägen. Glöm inte att bästa värdemätaren är Blocket/Wayke - baksidan är förstås att hålla på med processen själv.
Teslas inbytespriser är ett lotteri. Vissa får riktigt bra för sina bilar, andra får rena skambud. Antar att det beror på någon form av tillgång/efterfrågan men exakt vad som styr skulle vara intressant att veta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

bjornnilsson skrev:
Wikblom skrev:
Hej,

Teslas inbytespriser är ett lotteri. Vissa får riktigt bra för sina bilar, andra får rena skambud. Antar att det beror på någon form av tillgång/efterfrågan men exakt vad som styr skulle vara intressant att veta.
Lotteri och skambud? JA! Sannerligen!!
Idag fick jag teslas ”bud” på min bil. En annan handlare har legat på och vill erbjuda 530K för den. Tesla ”erbjöd” 401 :shock: Snacka om oförskämt! Alltså fyrahundraettusen kronor. 129K mindre än nästa bud.
Nä, tesla får inte min bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Hej

Ny på forumet. Angående Teslas sätt att ta inbyte har jag en del frågor.

Är priset man får fast och gäller? Står att dom vill ha sommar och vinterhjul och inga skavanker.

Har fått ett inbytes pris som jag är nöjd med och nu står det att jag har 7 dagar på mig att lägga en beställning på bilen ( Y )
Förutsätter att det är samma som att lämna bilen till Volvohandlaren vid köp där? ( inbytet är en Volvo )

Köpet är ett privat med avbetalning.
Användarvisningsbild
Wikblom
Teslaägare

Inlägg av Wikblom »

Tiimpan skrev:
Hej

Ny på forumet. Angående Teslas sätt att ta inbyte har jag en del frågor.

Är priset man får fast och gäller? Står att dom vill ha sommar och vinterhjul och inga skavanker.

Har fått ett inbytes pris som jag är nöjd med och nu står det att jag har 7 dagar på mig att lägga en beställning på bilen ( Y )
Förutsätter att det är samma som att lämna bilen till Volvohandlaren vid köp där? ( inbytet är en Volvo )

Köpet är ett privat med avbetalning.
Priset är 100% fast fick jag förklarat för mig.
Är du nöjd med budet, ta det. Annars tror jag absolut att du kan få ut mer ut nuvarande bil du har till annan köpare/förmedling.

Men du tappar det sköna med att bara lägga nycklarna på bordet när du hämtar upp din nya bil.
Tesla MYLR -22
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare

Inlägg av Tiimpan »

Har tagit in 4 olika, Tesla betalar 30 mer än bästa bud jag fått. :o Är detta fast så tror jag att jag ska lägga en beställning på en Y med 20" , tyvärr Vit för Tesla har inte silver..
Användarvisningsbild
Wikblom
Teslaägare

Inlägg av Wikblom »

Tiimpan skrev:
Har tagit in 4 olika, Tesla betalar 30 mer än bästa bud jag fått. :o Är detta fast så tror jag att jag ska lägga en beställning på en Y med 20" , tyvärr Vit för Tesla har inte silver..
Gratulerar dig..
Tesla MYLR -22
Användarvisningsbild
Rhino69
Teslaägare

Inlägg av Rhino69 »

Jag har frågat ”min” Volvohandlare om vad de kan ge för vår bil, Teslas erbjudande om inbyte fick dem att blekna, känns det som.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare

Inlägg av Likenoother »

Har beställt en model y och har en performance 2021 model 3 vit som jag värderade via tesla som gav mig 486.000
Två andra handlare en Volvo och en liten firma ger 570/575 för bilen 4000 mil
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
teslaTobster
Teslaägare

Inlägg av teslaTobster »

Jag fick ett väldigt bra estimerat inbytestpris på min Tesla förra måndagen då jag gick i tankarna att beställa ny Model Y.
Går in samma dag o lägger en beställning på en Y och väljer inbyte. Skickade in bilder på bilen och gjorde klart det samma dag (bilen är felfri så finns inget som skulle kunna sänka priset).
Fick svar först igår på inbytet och då är priset 65.000 kr lägre än det estimerade inbytespriset....
Visst var det estimerade inbytespriset väldigt bra, men det känns lite dåligt av Tesla att sänka priset så mycket. Ingen anledning heller varför de sänkte inbytespriset. Jag trodde också som tidigare kommenterats i tråden att om man får ett estimerat inbytespris så gäller det. Så var det för 3 år sedan då jag bytte in min föregående Tesla.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Odmark91
Teslaägare

Inlägg av Odmark91 »

Jag blev erbjuden ungefär 200k under marknadsvärde i inbyte för min bil, 140k under vad jag blev erbjuden av en handlare via wayke och då vet man att dom ska ha bra marginaler med sina bud. Blir då inget inbyte via tesla iallfall, tråkigt.
Skriv svar