Fler som har problem med Tibbers ”smartladdning”?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Fler som har problem med Tibbers ”smartladdning”?

Inlägg av chip »

Tänkte bara kolla om fler upplevt problem med Tibber och deras smartladdning senaste månaderna. Hänt mig flera gånger nu under vintern att bilen stannat på runt 50%, och ett par nätter laddade den inte alls. Tibber hävdar att det berott på att jag haft deras Tesla integration och Easees smartladdning på samtidigt och att det därför skett en ”interference”. Dock har det hänt igen sedan jag slagit av deras ”Tesla Power-up”.

Är deras smartladdning kanske inte så smart när spotpriserna hålls relativt högt även över natten? Funderar på att säga upp mitt abonnemang då, visst är det gött med 50% rabatt på laddningen, men inte värt det när man ska iväg på morgonen och bilen inte är tillräckligt laddad.
Hoppsan_84

Re: Fler som har problem med Tibbers ”smartladdning”?

Inlägg av Hoppsan_84 »

Inga problem med smartladdning här dom senaste månaderna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag hade problem med att bilen inte laddade till Lördag och Söndag. Det visade sig bero på att jag schemalagt att bilen bara skulle vara färdigladdad till vardagar.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

LarsL skrev:
Jag hade problem med att bilen inte laddade till Lördag och Söndag. Det visade sig bero på att jag schemalagt att bilen bara skulle vara färdigladdad till vardagar.
Precis hänt mig också, men har skett flertalet gånger igen sedan dess (senast inatt).
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Inlägg av Homer »

Generellt har det funkat bra på sistone. De enstaka problem jag haft tror jag varit relaterat till att jag ändrat laddnivå i Teasla-appen när bilen redan varit inkopplad för smartladdning. Då har det hänt att den börjat ”smartladda” direkt, eller att den inte laddat alls senare på natten när den borde. När det saknas uppgift i appen om förväntad starttid är det ett varningstecken så brukar ta en extra koll på det numer..
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jo har också problem med bla smart laddningen att säkringarna löser ut på olika centraler i huset och övrig laddning fungerar perfekt.

I mitt fall säger appen olika saker på olika ställe (i samma app) och även om du ändrar så funkar det inte kan inte heller tvångs starta laddningen.

Kan man om installera appen?

Kör på olika enheter så bör vara appen som strular.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Inlägg av Homer »

leiflodde skrev:
Jo har också problem med bla smart laddningen att säkringarna löser ut på olika centraler i huset och övrig laddning fungerar perfekt.

I mitt fall säger appen olika saker på olika ställe (i samma app) och även om du ändrar så funkar det inte kan inte heller tvångs starta laddningen.

Kan man om installera appen?

Kör på olika enheter så bör vara appen som strular.
Det borde inte vara några problem att ominstallera appen. Om inte hjälper kanske uppdatera firmware i Eeasee-boxen kan vara ett nästa steg.
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare

Inlägg av chip »

Verkar som att vi som har problem inte är så många. Som tipsats om kanske det är en god idé att ominstallera appen och firmware på boxen (tror mer på sistnämnda). Vi får väl se, är som sagt i kontakt med deras kundtjänst så vi får väl se vad det mynnar ut i. Måste också bara nämna att jag skickade in ärendet för ca 3 veckor sedan men fick svar först häromdagen pga ”hög belastning” (växtvärk?).
lloydfabege
Teslaägare

Inlägg av lloydfabege »

Jag har snarare ”problem” med att den inte är så smart. Igår t ex var det dyrt from kl. 17. Kostade 15 öre varje timme från kl. 12 till 17. Pluggade in vid 13. Den ville börja ladda kl. 15. Startade ändå. Jag förstår att det kan vara problem med när man lägger när det ska vara slutladdat och så men svårt att förstå hur den avgör start och stopp. ID4 som inte kommunicerar med Tibber.
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare

Inlägg av Eitch »

Jag har samma bekymmer. Tycker smartladdning är korkad helt enkelt. Har varit med om att den slutat ladda mitt i natten trots att bilen har 47% och elen billig. Nu vet jag inte om Tibber har de bästa förutsättningarna is sammanhanget för ID.3 tror jag inte riktigt kommunicerar på ett vettigt sätt då informationen som andra har tillgång till via API verkar extremt begränsad. Dock så vet den att den ska ladda vid en viss tidpunkt och det är när elen är billig och när elen kostar 15 öre borde deras algoritmer förstå att det nog är billigt för de allra flesta.

Jag har ingen tid när bilen ska vara färdigladdad men jag hittar heller ingen "best practice" för hur man faktiskt borde ställa in det. När jag hade en tid för klar laddning så började den ju ladda på kvällen ibland när elen kostade 400 öre/kWh och slutar ladda när den var nere på 30 öre/kWh. Blir inte klok på det. Någon som verkligen har lärt sig hur det borde ställas in?
Amiala

Inlägg av Amiala »

Imorrn kickar vårt avtal med Tibber in och jag funderar lite över inställningarna för Smartladdning.
Har således Tibber, Easee och Tesla.

Har förstått att det optimala (?) är att låta laddboxen sköta laddningen.

I Tibberappen har jag Power-up för Easee och Tesla.

- I Easee Power-up har jag aktiverat Smartladdning och matat in inställningar.
- I Tesla Power-up finns också en knapp att aktivera Smartladdning men där står det också att ”Om du laddar med en integrerad Laddbox som Easee eller Zaptec ska Smartladdning endast vara aktivt på boxen, ej på bilen”.

Innebär det att Smartladdning i Tesla Power-up inte ska vara aktivt samtidigt som Smartladdning är aktivt i Easee Power-up? Eller ska bägge Power-up ha Smartladdning aktivt?
Eller menas att man inte ska ha ”laddning vid låglast” med ”sluttid för låglast” aktivt i Tesla appen samtidigt?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare

Inlägg av foolip »

Jag har också haft problem med att bilen inte blivit laddad och tror det berodde på nätverket, när det regnar så är wifi-signalen i garaget precis på gränsen. Utan kontakt med bilen går det ju inte starta laddningen, det är en brist i upplägget helt enkelt.

För att gardera ställer jag bilen på att ladda färdigt till samma tid som Tibber, och typiskt sätt börjar ladda långt tidigare än bilen skulle gjort, ofta runt 02-03.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Amiala skrev: 30 aug 2023 21:27
Imorrn kickar vårt avtal med Tibber in och jag funderar lite över inställningarna för Smartladdning.

- I Tesla Power-up finns också en knapp att aktivera Smartladdning men där står det också att ”Om du laddar med en integrerad Laddbox som Easee eller Zaptec ska Smartladdning endast vara aktivt på boxen, ej på bilen”.

Innebär det att Smartladdning i Tesla Power-up inte ska vara aktivt samtidigt som Smartladdning är aktivt i Easee Power-up? Eller ska bägge Power-up ha Smartladdning aktivt?
Eller menas att man inte ska ha ”laddning vid låglast” med ”sluttid för låglast” aktivt i Tesla appen samtidigt?

Tack på förhand
Jag hade detta problemet i början. Efter att jag frågat tibber så svarade de att teslans smart laddning i power upen ska vara avstängd, endast boxen ska vara aktiverad. Jag bifogar bilder för förtydligande.
Screenshot_20230831_060044_Tibber.jpg
Screenshot_20230831_060007_Tibber.jpg
Amiala

Inlägg av Amiala »

Daven skrev: 31 aug 2023 06:04

Tack på förhand
Jag hade detta problemet i början. Efter att jag frågat tibber så svarade de att teslans smart laddning i power upen ska vara avstängd, endast boxen ska vara aktiverad. Jag bifogar bilder för förtydligande.
Tack för svar och bilder!

Och i Teslaappen har du inte ”laddning vid låglast” med ”sluttid för låglast” aktiverat?
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Amiala skrev: 31 aug 2023 10:53
Daven skrev: 31 aug 2023 06:04

Tack på förhand
Tack för svar och bilder!

Och i Teslaappen har du inte ”laddning vid låglast” med ”sluttid för låglast” aktiverat?
I tesla appen ska du inte ställa in något speciellt. Den ska vara inställd på att börja ladda direkt, det som händer när du sätter in laddkablen är att tibber inte skickar ok signal till bilen ocv då startar inte laddningen. Tibber skickar ok signal till bilen sedan när de anser att du ska smart ladda.
Användarvisningsbild
Lergoken
Teslaägare

Inlägg av Lergoken »

Jag har kört BMW 330e innan och använt Tibber. Jag har en helt osmart laddbox (Alfen Single Pro-line)
Har använt BMWs Power-Up och det har funkat klockrent.

Jag hämtade min MYLR för 1 v sedan och försökte få igång Tibbers smartladdning, men det funkade inte utan den bara laddade direkt hur lag än gjorde.

Dagen efter så läste jag manualen och hittade då denna texten:
"När fordonet är anslutet med Laddning vid låglast aktiverat drar fordonet ström en kort stund (du kan höra ett klick) för att beräkna nödvändig starttid för laddningen."

Så jag aktiverade "Laddning vid låglast" och vips så funkade Tibbers smartladdning.
Lite dumt att det inte står om detta i infortexten om Teslas Power Up i Tibberappen
MYLR 2024
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare

Inlägg av mykie »

Lergoken skrev: 20 nov 2023 15:03
Jag har kört BMW 330e innan och använt Tibber. Jag har en helt osmart laddbox (Alfen Single Pro-line)

Jag hämtade min MYLR för 1 v sedan och försökte få igång Tibbers smartladdning, men det funkade inte utan den bara laddade direkt hur lag än gjorde.

"När fordonet är anslutet med Laddning vid låglast aktiverat drar fordonet ström en kort stund (du kan höra ett klick) för att beräkna nödvändig starttid för laddningen."

Så jag aktiverade "Laddning vid låglast" och vips så funkade Tibbers smartladdning.
Lite dumt att det inte står om detta i infortexten om Teslas Power Up i Tibberappen

Så om jag förstår dig rätt så har du endast "Tesla POWER-UP" i Tibber-appen då din laddbox är "osmart" och saknar "POWER-UP".
Ska då inte "Tesla POWER-UP" koppla upp sig mot bilen och göra alla inställningar som behövs automatiskt när du väljer Smartladdning:På?

Ska själv byta till en Tesla M3 Highland nu i veckan, men i mitt fall så är det nog som tidigare att jag bara behöver aktivera smartladdning via laddaren "Easee-POWER-UP".
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Lergoken
Teslaägare

Inlägg av Lergoken »

mykie skrev: 21 nov 2023 10:59
Lergoken skrev: 20 nov 2023 15:03

Så om jag förstår dig rätt så har du endast "Tesla POWER-UP" i Tibber-appen då din laddbox är "osmart" och saknar "POWER-UP".
Ska då inte "Tesla POWER-UP" koppla upp sig mot bilen och göra alla inställningar som behövs automatiskt när du väljer Smartladdning:På?

Ska själv byta till en Tesla M3 Highland nu i veckan, men i mitt fall så är det nog som tidigare att jag bara behöver aktivera smartladdning via laddaren "Easee-POWER-UP".
Jo det stämmer. Tibber var uppkopplad mot bilen, men den brydde sig inte om att pausa laddningen utan bara körde på ändå.
Men när jag aktiverade "Laddning vid låglast" i Tesla appen så funkade Tibbers smartladdning.

I ditt fall ska du inte använda Teslas Power Up, utan bara den till laddaren
MYLR 2024
Skriv svar