Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

Vissa av er vet att jag är född i Ungern. Ett land som 1956 upplevde exakt samma sak som händer med Ukraina idag. Jag var inte född än då men min far kämpade faktiskt mot de sovjetiska trupperna.

Tyvärr finns det många kusliga likheter mellan dessa två krig. Och kanske en del att lära sig inför de dagar och veckor som nu kommer komma.

1956 var Ungern en del av östeuropa och Warsawa-pakten som var ett slags Sovjetunionens NATO. Men landet försökte röra sig mot väst, införa en i och för sig fortfarande kommunistisk men mer västvänlig regering och utträda ur Warsawa-pakten. Förebilden var den tidens Jugoslavien som visserligen var kommunistisk men neutral, inte en del av Sovjets intressesfär. Det sågs inte med blida ögon av Sovjetunionen. Med förevändning att de skulle befria landet från "nynazisterna" invaderade sovjetiska tanks landet.

Precis som det rapporteras idag visste inte heller dåtidens sovjetiska soldater i vilket land de befann sig och varför de skulle strida. Precis som idag utmålades den sittande regeringen som "nynazistisk" som landet skulle befrias ifrån.

Medborgarna tillverkade Molotov-cocktails och kämpade emot. I huvudstaden Budapest var det strider gata för gata. Men man kunde bara hålla ut i tio dagar mot den sovjetiska övermakten.

I ett sista desperat drag öppnades landets fängelser och de fängslade gavs vapen för att hjälpa till i försvaret. Det var då min far hoppade av och gömde sig istället berättade han, när han såg kriminella med vapen börja härja runt istället för att hjälpa till.

Till slut flydde landets premiärminister och ledning till den Jugoslaviska ambassaden. Ryssarna tillsatte istället en ny marionettregering som lovade amnesti för den förra. Så snart gamla premiärministern lämnade ambassaden blev han dock tillfångafången av sovjetiska armén och efter en skenrättegång dömd till döden och avrättad. Drygt 20 tusen av de motståndsmän som kämpade fängslades (de flesta i runt 5 år) och runt 300 avrättades.

Omvärlden försökte halvhjärtat stödja ungrarna men vågade inte reta upp sovjetunionen alldeles för mycket. I efterhand inser man att det var inget de egentligen kunde ha gjort. Skulle NATO ha invaderat Ungern och startat tredje världskriget? Det sovjetiska dominansen på slagfältet var så stor att inga vapenleveranser eller liknande kunde ha vänt utvecklingen.

I samband med och strax efter kriget flydde över 200 tusen ungrare över gränsen till Österrike, bland annat min senare styvfar.

Nu när jag hör exakt samma argument från Rysslands sida och exakt samma förlopp av kriget kan jag inte låta bli att undra om inte också slutet kommer bli väldigt snarlik, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ungernrevolten
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11636
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

Så gott som alla partier i Sverige vill stödja Ukrainarna med vapen, vilket är positivt tycker jag. Det räcker inte med (bara) hjälmar och matransoner för att de skall kunna försvara sig från de ryska angriparna.

De enda som (kanske väntat pga. gamla historiska relationer och band med Ryssland/Sovjet) säger Nej är V, men de är som tur ensamma om detta bland alla partier.

https://www.tv4.se/artikel/5bNpqAmAQDBo ... vapenstoed
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Thed75 »

Ryssrysaren kan bara ta slut om kompisgänget i Kreml helt byts ut. Putte kommer inte att stanna vid Ukraina om dom viker ner sig, det är stor sovjets gränser han vill ha
TiborBlomhall skrev:
Vissa av er vet att jag är född i Ungern. Ett land som 1956 upplevde exakt samma sak som händer med Ukraina idag. Jag var inte född än då men min far kämpade faktiskt mot de sovjetiska trupperna.

Tyvärr finns det många kusliga likheter mellan dessa två krig. Och kanske en del att lära sig inför de dagar och veckor som nu kommer komma.

1956 var Ungern en del av östeuropa och Warsawa-pakten som var ett slags Sovjetunionens NATO. Men landet försökte röra sig mot väst, införa en i och för sig fortfarande kommunistisk men mer västvänlig regering och utträda ur Warsawa-pakten. Förebilden var den tidens Jugoslavien som visserligen var kommunistisk men neutral, inte en del av Sovjets intressesfär. Det sågs inte med blida ögon av Sovjetunionen. Med förevändning att de skulle befria landet från "nynazisterna" invaderade sovjetiska tanks landet.

Precis som det rapporteras idag visste inte heller dåtidens sovjetiska soldater i vilket land de befann sig och varför de skulle strida. Precis som idag utmålades den sittande regeringen som "nynazistisk" som landet skulle befrias ifrån.

Medborgarna tillverkade Molotov-cocktails och kämpade emot. I huvudstaden Budapest var det strider gata för gata. Men man kunde bara hålla ut i tio dagar mot den sovjetiska övermakten.

I ett sista desperat drag öppnades landets fängelser och de fängslade gavs vapen för att hjälpa till i försvaret. Det var då min far hoppade av och gömde sig istället berättade han, när han såg kriminella med vapen börja härja runt istället för att hjälpa till.

Till slut flydde landets premiärminister och ledning till den Jugoslaviska ambassaden. Ryssarna tillsatte istället en ny marionettregering som lovade amnesti för den förra regeringen. Så snart gamla premiärministern lämnade ambassaden blev han dock tillfångafången av sovjetiska armén och efter en skenrättegång dömd till döden och avrättad. Drygt 20 tusen av de motståndsmän som kämpade fängslades (de flesta i runt 5 år) och runt 300 avrättades.

Omvärlden försökte halvhjärtat stödja ungrarna men vågade inte reta upp sovjetunionen alldeles för mycket. I efterhand inser man att det var inget de egentligen kunde ha gjort. Skulle NATO ha invaderat Ungern och startat tredje världskriget? Det sovjetiska dominansen på slagfältet var så stor att inga vapenleveranser eller liknande kunde ha vänt utvecklingen.

I samband med och strax efter kriget flydde över 200 tusen ungrare över gränsen till Österrike, bland annat min senare styvfar.

Nu när jag hör exakt samma argument från Rysslands sida och exakt samma förlopp av kriget kan jag inte låta bli att undra om inte också slutet kommer bli väldigt snarlik, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ungernrevolten
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Vissa av er vet att jag är född i Ungern. Ett land som 1956 upplevde exakt samma sak som händer med Ukraina idag. Jag var inte född än då men min far kämpade faktiskt mot de sovjetiska trupperna.

Tyvärr finns det många kusliga likheter mellan dessa två krig. Och kanske en del att lära sig inför de dagar och veckor som nu kommer komma.

1956 var Ungern en del av östeuropa och Warsawa-pakten som var ett slags Sovjetunionens NATO. Men landet försökte röra sig mot väst, införa en i och för sig fortfarande kommunistisk men mer västvänlig regering och utträda ur Warsawa-pakten. Förebilden var den tidens Jugoslavien som visserligen var kommunistisk men neutral, inte en del av Sovjets intressesfär. Det sågs inte med blida ögon av Sovjetunionen. Med förevändning att de skulle befria landet från "nynazisterna" invaderade sovjetiska tanks landet.

Precis som det rapporteras idag visste inte heller dåtidens sovjetiska soldater i vilket land de befann sig och varför de skulle strida. Precis som idag utmålades den sittande regeringen som "nynazistisk" som landet skulle befrias ifrån.

Medborgarna tillverkade Molotov-cocktails och kämpade emot. I huvudstaden Budapest var det strider gata för gata. Men man kunde bara hålla ut i tio dagar mot den sovjetiska övermakten.

I ett sista desperat drag öppnades landets fängelser och de fängslade gavs vapen för att hjälpa till i försvaret. Det var då min far hoppade av och gömde sig istället berättade han, när han såg kriminella med vapen börja härja runt istället för att hjälpa till.

Till slut flydde landets premiärminister och ledning till den Jugoslaviska ambassaden. Ryssarna tillsatte istället en ny marionettregering som lovade amnesti för den förra regeringen. Så snart gamla premiärministern lämnade ambassaden blev han dock tillfångafången av sovjetiska armén och efter en skenrättegång dömd till döden och avrättad. Drygt 20 tusen av de motståndsmän som kämpade fängslades (de flesta i runt 5 år) och runt 300 avrättades.

Omvärlden försökte halvhjärtat stödja ungrarna men vågade inte reta upp sovjetunionen alldeles för mycket. I efterhand inser man att det var inget de egentligen kunde ha gjort. Skulle NATO ha invaderat Ungern och startat tredje världskriget? Det sovjetiska dominansen på slagfältet var så stor att inga vapenleveranser eller liknande kunde ha vänt utvecklingen.

I samband med och strax efter kriget flydde över 200 tusen ungrare över gränsen till Österrike, bland annat min senare styvfar.

Nu när jag hör exakt samma argument från Rysslands sida och exakt samma förlopp av kriget kan jag inte låta bli att undra om inte också slutet kommer bli väldigt snarlik, tyvärr.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ungernrevolten

Ryssarna verkar inte vara så överlägsna militärt den här gången och Ukraina får mer hjälp än vad Ungern fick. Om det är bra eller dåligt får vi se. Är bra om Putin ger upp. Dåligt om han eskalerar till vakuumbomber, och i absolut värsta fall, kärnvapen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

Ungern lyckades också först slå tillbaka mot de sovjetiska styrkorna. Det blev till och med en vapenvila och ryssarna lovade dra sig tillbaka - innan de återvände med mångdubbelt större styrkor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Jerker »

Verkar som att Putin begått ett klassiskt misstag. Han räknade med en promenadseger och skickade för lite folk, gav dem för lite ammunition och bränsle osv. Nu hinner kanske andra länders hjälp i form av vapen och ammunition fram i tid. Men lita på att Putin skickar mer folk och vapen och bränsle.

Det är nog ändå det att den ryska gangstereliten får sina tillgångar frysta och inte längre kan åka och shoppa i Paris som kommer att utgöra den största faran för Putin personligen. Misslyckas kriget och Ryssland skärs av så tappar han sin maktbas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Verkar som att Putin begått ett klassiskt misstag. Han räknade med en promenadseger och skickade för lite folk, gav dem för lite ammunition och bränsle osv. Nu hinner kanske andra länders hjälp i form av vapen och ammunition fram i tid. Men lita på att Putin skickar mer folk och vapen och bränsle.

Det är nog ändå det att den ryska gangstereliten får sina tillgångar frysta och inte längre kan åka och shoppa i Paris som kommer att utgöra den största faran för Putin personligen. Misslyckas kriget och Ryssland skärs av så tappar han sin maktbas.

Bortskämda miljardärsdöttrar som är vana att göra vad fan de vill har tydligen börjat klaga. Det kommer definitivt påverka deras fäder och Putin indirekt.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska- ... tins-krig/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7633
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
Verkar som att Putin begått ett klassiskt misstag. Han räknade med en promenadseger och skickade för lite folk, gav dem för lite ammunition och bränsle osv. Nu hinner kanske andra länders hjälp i form av vapen och ammunition fram i tid. Men lita på att Putin skickar mer folk och vapen och bränsle.

Det är nog ändå det att den ryska gangstereliten får sina tillgångar frysta och inte längre kan åka och shoppa i Paris som kommer att utgöra den största faran för Putin personligen. Misslyckas kriget och Ryssland skärs av så tappar han sin maktbas.
Även att det kommer tillbaks stupade soldater lär påverka opinionen. De har uppenbarligen haft en hel del (oväntade) förluster.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1624
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Nect »

Allt hänger på om den ryska befolkningen kommer att få veta vad som verkligen pågår. De flesta verkar tro att det handlar om ett räddningsuppdrag att hjälpa Ryssar i Ukraina…

Alla länder borde försöka få ut informationen till de ryska medborgarna. Det är först då Putin om ens det kommer ge upp.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
Verkar som att Putin begått ett klassiskt misstag. Han räknade med en promenadseger och skickade för lite folk, gav dem för lite ammunition och bränsle osv. Nu hinner kanske andra länders hjälp i form av vapen och ammunition fram i tid. Men lita på att Putin skickar mer folk och vapen och bränsle.

Det är nog ändå det att den ryska gangstereliten får sina tillgångar frysta och inte längre kan åka och shoppa i Paris som kommer att utgöra den största faran för Putin personligen. Misslyckas kriget och Ryssland skärs av så tappar han sin maktbas.
Även att det kommer tillbaks stupade soldater lär påverka opinionen. De har uppenbarligen haft en hel del (oväntade) förluster.
Mindre än man kan tro tyvärr. Det anses väldigt fint att offra sitt liv för Ryssland. Att bli martyr.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av 12man »

I ukraina
20220228_215423.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Skee »

Screenshot_20220228-232031_9GAG.jpg
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av EnTraktor »

Helt otroligt att få igång ett satellitnätverk och leverera terminaler till ett krigsområde på 48h...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Helt otroligt att få igång ett satellitnätverk och leverera terminaler till ett krigsområde på 48h...
Verkligen, på grund av en tweet. Man kan inte vara annat än imponerad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

För tio år sedan sa man "The revolution will be televised".

Nu får vi ändra det till "The revolution will be 280 characters or less".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Elon borde kanske även skicka Starlink-grejer till Ryssland så att befolkningen kan börja använda internet som inte går genom det digitala Putin-propaganda-filtret.
Jag såg precis ett inslag från Tyskland där en tysk reporter gick omkring i Moskva och visade filmer från Ukraina för ryssarna. Det var skrämmande hur lite de visste. De flesta sa att det var fejk-news och att det är USA:s fel, osv. Enligt reporterns uppskattning så har en överväldigande majoritet av ryssarna denna inställning. Klippet slutade med att polisen kom.
Propagandan fungerar tydligen. Tyvärr. Det är därför jag tror att sanktioner som träffar befolkningen inte hjälper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Zalman3 »


UPPDATERAS: Kyjiv håller ut – få ryska framgångar – fortsatta dokumenterade ryska deserteringar
https://cornucopia.se/2022/03/uppdatera ... rteringar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av wannabee »

mati skrev:
Elon borde kanske även skicka Starlink-grejer till Ryssland så att befolkningen kan börja använda internet som inte går genom det digitala Putin-propaganda-filtret.
Jag såg precis ett inslag från Tyskland där en tysk reporter gick omkring i Moskva och visade filmer från Ukraina för ryssarna. Det var skrämmande hur lite de visste. De flesta sa att det var fejk-news och att det är USA:s fel, osv. Enligt reporterns uppskattning så har en överväldigande majoritet av ryssarna denna inställning. Klippet slutade med att polisen kom.
Propagandan fungerar tydligen. Tyvärr. Det är därför jag tror att sanktioner som träffar befolkningen inte hjälper.
Din sista mening tror jag stämmer ganska bra, sanktionerna mot Rysslands befolkning, är väl tänkta att få ryssarna att ogilla Putin, men jag tror att det snarast gör att ryssarna kommer att ogilla väst och USA istället.

Jag tror att de ser på sakerna på ett annat sätt än vi, i den här artikeln beskrivs det, men tyvärr bakom betalvägg.

https://www.fokus.se/veckans-fokus/puti ... ebyggaren/

Sen verkar ju rysktalande personer i Ukraina ha diskriminerats , nu gäller det ju en skitsak som Melodifestivalen, men gäller säkert andra saker också. Eftersom det bara gäller en skitsak så har väl Aftonbladet valt att beskriva saken relativt korrekt (jämfört med annars)

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... ng-contest
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av NiklasTesla »

HenrikC skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Nja, detta kommer ju pågå ett tag. Ryssarna fick ju mer att bita i än vad de tänk sig. Ukraina är liksom ingen B-nation som bara är att köra över.
Ukraina kommer aldrig ge sig. De är liksom inga konflikträdda svenskar, och de har kämpat för sin frihet förut. Konstigt att ryssarna trodde nånting annat. Men tyvärr kommer Putler inte heller ge sig. Jag är rädd att detta kommer bli ett andra Afghanistan för ryssarna. Det pågick ett tag som vi alla vet. Och det var inte vackert.
Befolkningen i Ukraina är större än Afghanistans befolkning var när Sovjet invaderade. Dessutom har de tillgång till materiel och information från grannländer på ett sätt motståndet i Afganistan inte hade. I Ukraina har Ryssland - om jag räknat rätt - hittills förlorat soldater i 25 ggr högre takt än i Afghanistan. Eftersom Sovjetunionens befolkning var dubbelt så stor som nuvarande Rysslands, så är förlusterna per dag per capita 50 ggr högre i Ukraina. Det är mer likt situationen i andra världskriget än i Afghanistan.
Med tanke på hur lite rörelse det är i Ryska förbanden samt att Ukraina håller emot liknar situationen just nu mer första världskriget (kan dock bli ett långt Vietnamkrig/Afghanistankrig/Gerillakrig eller frysning av konflikt typ Nord/Sydkorea där vi får en "västlig nation Ukraina "och "östlig nation/er Ukraina/Ryska Ukraina" då det finns etnisk dimension på det hela).

Hoppas på snabba förhandlingar och vapenvila/fred ASAP (då måste väst ge efter och inse att Ukraina är en buffertnation mellan Ryssland/NATO/EU då banden mellan delar av Ukraina och Ryssland är starka historiskt) alternativt att Ryssarna nu reser sig mot Putin (i det läget är det viktigt att vi skapar en ny säkerhetsordning efteråt).

Svårt att se vart detta tar vägen men minst troligt är globalt kärnvapenkrig som jag ser det just nu även om sannolikheten har ökat något.

Ukraina kämpar på bra och undrar över Ryska militära ledningen/Kreml och stridsviljan hos Ryska förbanden.

Sjukt sorgligt hur som.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
Kina studerar detta med största intresse. De själva för ju en rad lågintensiva krig mot länder i deras närhet. Ägnar sig åt att utöka sitt territorium genom att ockupera obebodda öar och anlägga militärbaser där. Låter kinesiska fiskebåtar fiska på andra länders territorialvatten med skydd av den militära flottan etc.

Självklart är de intresserade av att se hur framför allt USA reagerar på Putins aggressioner, för det ger en fingervisning om hur USA skulle reagera på en invasion av Taiwan. Kina är nog ändå mer realpolitiska än vad Ryssland (under ledning av Putler) är. Kina har fattat konceptet med ekonomins kraft. Långt mer effektivt än våldshandlingar. Visst, ekonomi med förtäckta hot om våld, men de aktar sig ännu för att gå i öppen militär konflikt med USA. De tar små, små steg mot små och helt försvarslösa länder i vattnen söder om Kina, de köper upp regimer i Afrika osv. Mycket smartare än att gå i öppet krig. Men deras ekonomiska muskler växer och i takt med det deras militärmakt. De räknar helt klart med att kunna använda sig av det medlet också i framtiden.

USA och Europa är ju också på ett helt annat sätt beroende av Kinas produktion än av Rysslands olja och gas. Jag har skrivit det förr och gör det igen: Tänk bort alla varor som produceras i Kina och vi kan stänga 80% av alla butiker i Sverige. Eller förlägg all den produktionen i Europa och USA och mycket få kommer att ha råd att köpa varorna.

Att USA inte vill gå in militärt beror ju dels på att det idag inte finns nåt stöd i USA för att de skulle lägga massa pengar och människoliv på att kriga åt andra länder. Sen finns det väl inte heller några ekonomiska intressen att skydda i Ukraina.

Många analytiker skriver ju att de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland och dess elit kommer att skada Putin långt mer effektivt än att ta till militärt våld. Vi får hoppas på det.
Ja detta är intressant... Om Putin ryker och det införs demokrati i Ryssland, Vitryssland kan man skapa ett "nytt NATO" mot Kina (vilket jag ser egentligen är av större strategisk betydelse för USA då dom har intresse för strategin PIVOT towards Asia).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Varför skulle Putin ryka? Folket är mestadels på Putins sida, det är en illusion att vi i väst tror att det blir någon form av folkligt uppror. Det är i så fall nån annan högtuppsatt snubbe eller militär som skulle kunna ta itu med Putin, men han omger sig ju bara med folk som han kan lita på. Det är alltså inte direkt sannolikt att det händer.
Väst hoppas ju att sanktionerna gör att ryssarna vänder sig mot Putin, men om han spelar sina kort rätt så kan det ha precis motsatt effekt. Under andra världskriget hade man samma idé. Jämna tyska städer med marken och låt civilbefolkningen ta smällen, då kommer de till slut vända sig mot Hitler. Det hände inte. För de var hjärntvättade. Hjärntvätten fungerade så bra att många gamla fortfarande hyser en smula sympati för Hitler. Det säger de inte högt såklart, men inom familjekretsar kan man fortfarande höra kommentarer som "det borde komma en ny Hitler som städar upp lite". Nu är ju de flesta av dem döda. Men jag har hört det många många gånger. Även från folk som borde veta bättre.
Propaganda är ett starkt vapen.

Diktatorer vet hur man får folket på sin sida, det behöver inte alltid vara med hot och mord. Jag kan berätta en historia som min morfar har berättat för mig. Han var född 1924. Han var alltså ett barn och sedan tonåring när Hitler var vid makten. Under den tiden hade de nånting som hette Hitlerjugend, någon form av aktivets-/scout-/ungdomsförbund där ungdomar lärde sig en massa roliga saker och deltog i aktiviteter. Alltså verkligen roliga saker. I DDR kopierade man senare konceptet rakt av och kallade det för Freie Deutsche Jugend. Samma sak.
Hursomhelst så var min morfar tydligen med i någon form av musik-grupp där han spelade fanfar. Och en dag kom Hitler på besök till morfars hemstad där han skulle inviga nån typ av byggnad, vad det nu var. Och precis som man har sett i filmer så kom alltså Hitler stående i sin bil och alla jublade och killarna med morfar skulle spela nån trudelutt på sina fanfarer.
Efter det så var de lediga och fick leka. Det gjorde morfar, tillsamman med en kompis. Grejen var bara att de lekte bland murarna i den byggnaden som Hitler skulle inviga, och det var såklart förbjudet. Och naturligtvis blev de upptäckta. Av Hitler personligen! Han kom fram och frågade vad de gjorde. Killarna sket nästan på sig, men svarade snällt och sa att de hade spelat fanfar och så. Hitler skrev då upp deras namn och adresser och försvann igen i byggnaden. Han sköt alltså inte ihjäl dem. Efter några veckor fick morfar ett paket. Avsändaren var Hitler. I paketet fanns en ny fanfar i silver, signerad av Hitler. Den gamla hade varit bara i mässing. Morfars kompis fick ett likadant paket. Och från den dagen så stack de två killarna ut när de skulle ut och spela, eftersom deras silver-fanfarer syntes så väl i mängden. Ja, vilken tonårskille hade inte blivit mäktigt stolt då? Det är trots allt inte konstigt att sådana som min morfar ändå aldrig riktigt kunde släppa tankesättet de fick lära sig som barn. Trots att de vet vad som har hänt under WW2, och trots att de naturligtvis tyckte att det var fruktansvärt, och trots att de själva fick lida och fly för livet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

För två år sedan satt Elon Musk i krismöte på SpaceX anläggning i Boca Chica, Texas. Han kallade in alla arbetare för ett möte klockan 01:00 söndag natt. (Måste vara dunderkul att jobba för Elon.)

Anledningen för mötet: Varför jobbas det inte på Starship dygnet runt? Till måndag kväll hade företaget fördubblat sin personalstyrka.

Anledningen? Elon Musk har bråttom att bygga raketer, bråttom att kolonisera Mars, att göra mänskligheten multiplanetär. Nu finns teknologin, nu kan företaget få finansiering, nu kan arbetet göras. Vem vet hur länge? Mänskligheten har just nu denna chans att nå ut till stjärnorna. Kanske den här enda. Ingen tid får spillas innan det kanske blir för sent. Därför måste arbetet pågå dygnet runt, 24/7 så vi kan få Starship färdig så snabbt som möjligt. Varje minut räknas.

Det lät lite löjligt för två år sedan. Låter tyvärr inte alls lika konstigt nu längre :shock:

För sju år sedan fick han frågan “Vilka bilar kommer vi köra runt i om 20 år?” från en journalist. Elons svar “Jag hoppas civilisationen finns kvar om tjugo år” manar till eftertanke.

https://teslaclubsweden.se/elon-musks-k ... t-kl-0100/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Varför ska typ hela mänskligheten behöva flytta till mars när det räcker att skicka en enda snubbe dit? Behövs inget spaceship ens. Starman kom ju också iväg utan större problem. Jag tänker inte lämna min plätt på jorden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7394
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Varför ska typ hela mänskligheten behöva flytta till mars när det räcker att skicka en enda snubbe dit? Behövs inget spaceship ens. Starman kom ju också iväg utan större problem. Jag tänker inte lämna min plätt på jorden.
Inte hela mänskligheten. Bara så många så vi har en backup om någon makthavare råkar trycka på nukleära delete-knappen här på jorden.
Skriv svar