Hinner man innan 1 juli?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Ilduce77 »

Hej!

Ni som har lite bättre koll på leveranser av tesla..

Jag är nära en beställning av en vit eller grå model Y LR, med 20 tum, svart klädsel och inga ytterligare tillval..

Tror ni man hinner få den registrerad innan 1 juli, så man får bonusen på 70.000kr?

Hur funkar det efter man beställt en bil och man märker att den inte kommer hinna levereras, kan man avboka den då och hur långt in i beställningen kan man i så fall avboka? Kostar det något att hoppa av en beställning?

Anledningen till att jag frågar är att jag annars hellre väntar tills jag ser hur Berlins bilar är utrustade. Men för 70.000 kan jag chansa på att inte få adaptiva strålkastare tex...

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Tiimpan »

Matrix ljus finns väl redan men utan mjukvara?
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Mitso »

Ang bonusen är det ju inget man vet något om än. Det vänder ju varje vecka känns det som. Ang avbeställning så kostar dig det 1000:- och kan göras ända fram tills det att du ska hämta upp bilen enligt min TA.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Leo »

Du kan hoppa av ända tills du signerat/hämtat ut bilen. Allt du förlorar är de 1000kr i reservationsavgift.

Man kan ju också försöka flytta reservationen framåt gång på gång för att kanske ha nytta av de 1000kr en tid framöver men jag vet inte hur länge det går.

Vet inte om det påverkar om/hur du får beställa bil framöver. Tror personligen inte det påverkar något alls så länge det inte "sätts i system".

Gissar att det kan bli många avhopp på eventuella leveranser som mot förmodan glider över månadsskiftet juni/juli. Samtidigt har ju Tesla tidigare med leveranser via båt fokuserat på den sista månaden före kvartalsavslut så just den här gången lär det funka. Hade varit värre om det sagts 1/6, DÅ hade det blivit ovanligt stressigt för personalen i maj.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Icerman »

Det man skulle kunna tänka sig som kan vara extra på Berlinbil är insynsskydd bagage, lastsäkringsöglor bagage, bättre lack pga bättre lackeringsprocedur. Sedan skulle väll passning ev kunna vara ett initiellt problem tills de trimmat in monteringen fullt ut. Kinabilarna har ju ständigt förbättras i det avseendet för att vara riktigt bra nu vad jag förstår.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Ilduce77 »

Tiimpan skrev:
Matrix ljus finns väl redan men utan mjukvara?
Aha.. Så de kan få den adaptiva funktionen med en uppdatering? Smidigt.. :)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Jontez »

Ilduce77 skrev:
Tiimpan skrev:
Matrix ljus finns väl redan men utan mjukvara?
Aha.. Så de kan få den adaptiva funktionen med en uppdatering? Smidigt.. :)
Med största sannolikhet. Lyktorna klarar av att skriva "TESLA" på garageväggen så tekniken finns helt klart. I slutet på 2020 så fick model 3 de nya lyktorna så dom har funnits en stund
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Ilduce77 »

Jontez skrev:

Med största sannolikhet. Lyktorna klarar av att skriva "TESLA" på garageväggen så tekniken finns helt klart. I slutet på 2020 så fick model 3 de nya lyktorna så dom har funnits en stund
Låter bra.. Har det nu och och vant mig vid det. Då är det svårt att byta ner sig.. :)
Elon sa väl vid någon rundvandring att ingen skulle behöva bli bländad av en tesla från Berlin, så det låter ju hoppfullt med att det kommer..

Hur funkar det med att köpa originalhjul till tesla i efterhand.
Funderar på att köpa bilen med 19 tum och köpa 20 tums i efterhand, så man har två uppsättningar. Kanske lägga vinterdäck på 19 tummarna..

Blir kanske onödigt krångligt för en ringa summa som sparas?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Ilduce77 skrev:

Hur funkar det med att köpa originalhjul till tesla i efterhand.
Funderar på att köpa bilen med 19 tum och köpa 20 tums i efterhand, så man har två uppsättningar. Kanske lägga vinterdäck på 19 tummarna..

Blir kanske onödigt krångligt för en ringa summa som sparas?
Hur kan du ”spara” på att köpa 3 uppsättningar däck?

Det måste bli betydligt billigare och enklare att beställa bilen med 20” hjul och köpa 19” vinterhjul av Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Ilduce77 »

Ja, det kan man fråga sig.. :)

Tänkte i så fall låta den levereras med 19 tums hjul och hitta vinterdäck att lägga på dessa. Räknar med att nya däck ligger på ca 3000 kr stycket.

Sen kommer den kluriga delen.. Att hitta en originalfälg med däck på 20 tum för ca 30.000 kr..

Det skulle i så fall landa på ca 42.000 kr jämfört med 53.000 kr om man beställer bilen komplett från början. Och då har jag en uppsättning helt nya sommardäck att sälja eller lägga på när bilen ska säljas...
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av tobiaslej »

Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Esterox »

tobiaslej skrev:
Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Maw »

Esterox skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.
Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Esterox »

Maw skrev:
Esterox skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.
Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.
Iofs från Mestmotor. Men jag har trott på det hela tiden och jag blir inte förvånad om det går på det spåret. Blir ju samma uträkning som för förmånsvärden. Kampanjer påverkar ju ej förmånsvärde även om bilen kan vara 200k billigare.

” För elbilar gäller maxbeloppet 70.000 kronor året ut, men från och med 1 juli betalas inte bonus ut till bilar som kostar över 700.000 kronor enligt Skatteverkets prislista.”

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... re-pengar/
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Maw »

Esterox skrev:
Maw skrev:
Esterox skrev:
tobiaslej skrev:
Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.
Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.
Iofs från Mestmotor. Men jag har trott på det hela tiden och jag blir inte förvånad om det går på det spåret. Blir ju samma uträkning som för förmånsvärden. Kampanjer påverkar ju ej förmånsvärde även om bilen kan vara 200k billigare.

” För elbilar gäller maxbeloppet 70.000 kronor året ut, men från och med 1 juli betalas inte bonus ut till bilar som kostar över 700.000 kronor enligt Skatteverkets prislista.”

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... re-pengar/
Tack för info!
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Leo »

I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.

Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.

Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Ja troligtvis. Varför skulle dom inte använda denna redan inarbetad process?
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Wolf78 »

Fredrik j skrev:
Leo skrev:
I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.

Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Ja troligtvis. Varför skulle dom inte använda denna redan inarbetad process?
För att vara helt korrekt är det Transportstyrelsen som överlåtits att definiera vad som innefattas av nypris. Men ganska troligt de kommer använda sig av Skatteverkets nybilspris listor.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Tellus »

Leo skrev:
I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.

Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.

Då bör Tesla sänka LR 20000kr innan Maj får man hoppas eller P 70000kr :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av BrooklynS »

Har Mestmotor haft rätt någonsin hittills?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av wannabee »

Om de går efter pris på en lista, kanske färgen på bilen inte påverkar listpriset?

Min fasa är ju typ att jag får en vit för 700-70, men en annan färg kostar 700+24, så annan färg än vit kostar 94 000kr (avskyr den vita färgen(åtminstone på M3))

Får man inte 70k så har jag god lust att köpa bilen i nåt annat land där den är billigare än i Sverige, om det inte vore för att försäkringen då lär bli extradyr, åtminstone när vagnskegarantin från Tesla upphör.

Visstja, de importerade har väl ingen vagnskadegaranti, glömde det!
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Esterox »

BrooklynS skrev:
Har Mestmotor haft rätt någonsin hittills?
Varför utarbeta ett annat system än det som redan finns, bara nyttja samma beräkning som förmånsvärde. Det är sjukt att göra så men varför inte om det ändå skall sätta en gräns. Regeringen tjänar ju också ofantligt mycket pengar på att ha en fast prislista som uppdateras 2 ggr per år.
Förmånsvärde är ju snedfördelade så jag misstänker det fortsätter med snedfördelningen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3194
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Leo »

Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.

Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.

Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-
Det räcker ju inte att montera bilen inom EU för att spara 10% i tullkostnader. Alla delar behöver ju också komma från EU. Naturligtvis minskar tullkostnaden när större del av förädlingen görs innanför tullgränsen så lägre än 10% blir det ju. Men knappast noll.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Walker »

Leo skrev:
Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.

Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.

Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Nja….
Skatteverket tar inte ens med leveransavgiften i nybilspriset.
Det skulle räcka med en prissänkning på 20K.
71CDE23A-AD7A-4082-9ADD-E05B0E20659A.png
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar