Hinner man innan 1 juli?
Moderator: Redaktion
Hinner man innan 1 juli?
Hej!
Ni som har lite bättre koll på leveranser av tesla..
Jag är nära en beställning av en vit eller grå model Y LR, med 20 tum, svart klädsel och inga ytterligare tillval..
Tror ni man hinner få den registrerad innan 1 juli, så man får bonusen på 70.000kr?
Hur funkar det efter man beställt en bil och man märker att den inte kommer hinna levereras, kan man avboka den då och hur långt in i beställningen kan man i så fall avboka? Kostar det något att hoppa av en beställning?
Anledningen till att jag frågar är att jag annars hellre väntar tills jag ser hur Berlins bilar är utrustade. Men för 70.000 kan jag chansa på att inte få adaptiva strålkastare tex...
Tackar på förhand!
Ni som har lite bättre koll på leveranser av tesla..
Jag är nära en beställning av en vit eller grå model Y LR, med 20 tum, svart klädsel och inga ytterligare tillval..
Tror ni man hinner få den registrerad innan 1 juli, så man får bonusen på 70.000kr?
Hur funkar det efter man beställt en bil och man märker att den inte kommer hinna levereras, kan man avboka den då och hur långt in i beställningen kan man i så fall avboka? Kostar det något att hoppa av en beställning?
Anledningen till att jag frågar är att jag annars hellre väntar tills jag ser hur Berlins bilar är utrustade. Men för 70.000 kan jag chansa på att inte få adaptiva strålkastare tex...
Tackar på förhand!
Re: Hinner man innan 1 juli?
Ang bonusen är det ju inget man vet något om än. Det vänder ju varje vecka känns det som. Ang avbeställning så kostar dig det 1000:- och kan göras ända fram tills det att du ska hämta upp bilen enligt min TA.
Re: Hinner man innan 1 juli?
Du kan hoppa av ända tills du signerat/hämtat ut bilen. Allt du förlorar är de 1000kr i reservationsavgift.
Man kan ju också försöka flytta reservationen framåt gång på gång för att kanske ha nytta av de 1000kr en tid framöver men jag vet inte hur länge det går.
Vet inte om det påverkar om/hur du får beställa bil framöver. Tror personligen inte det påverkar något alls så länge det inte "sätts i system".
Gissar att det kan bli många avhopp på eventuella leveranser som mot förmodan glider över månadsskiftet juni/juli. Samtidigt har ju Tesla tidigare med leveranser via båt fokuserat på den sista månaden före kvartalsavslut så just den här gången lär det funka. Hade varit värre om det sagts 1/6, DÅ hade det blivit ovanligt stressigt för personalen i maj.
Man kan ju också försöka flytta reservationen framåt gång på gång för att kanske ha nytta av de 1000kr en tid framöver men jag vet inte hur länge det går.
Vet inte om det påverkar om/hur du får beställa bil framöver. Tror personligen inte det påverkar något alls så länge det inte "sätts i system".
Gissar att det kan bli många avhopp på eventuella leveranser som mot förmodan glider över månadsskiftet juni/juli. Samtidigt har ju Tesla tidigare med leveranser via båt fokuserat på den sista månaden före kvartalsavslut så just den här gången lär det funka. Hade varit värre om det sagts 1/6, DÅ hade det blivit ovanligt stressigt för personalen i maj.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 230
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Hinner man innan 1 juli?
Det man skulle kunna tänka sig som kan vara extra på Berlinbil är insynsskydd bagage, lastsäkringsöglor bagage, bättre lack pga bättre lackeringsprocedur. Sedan skulle väll passning ev kunna vara ett initiellt problem tills de trimmat in monteringen fullt ut. Kinabilarna har ju ständigt förbättras i det avseendet för att vara riktigt bra nu vad jag förstår.
Model Y LR -22
Re: Hinner man innan 1 juli?
Aha.. Så de kan få den adaptiva funktionen med en uppdatering? Smidigt..Tiimpan skrev:Matrix ljus finns väl redan men utan mjukvara?
Re: Hinner man innan 1 juli?
Med största sannolikhet. Lyktorna klarar av att skriva "TESLA" på garageväggen så tekniken finns helt klart. I slutet på 2020 så fick model 3 de nya lyktorna så dom har funnits en stundIlduce77 skrev:Aha.. Så de kan få den adaptiva funktionen med en uppdatering? Smidigt..Tiimpan skrev:Matrix ljus finns väl redan men utan mjukvara?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Hinner man innan 1 juli?
Låter bra.. Har det nu och och vant mig vid det. Då är det svårt att byta ner sig..Jontez skrev:
Med största sannolikhet. Lyktorna klarar av att skriva "TESLA" på garageväggen så tekniken finns helt klart. I slutet på 2020 så fick model 3 de nya lyktorna så dom har funnits en stund
Elon sa väl vid någon rundvandring att ingen skulle behöva bli bländad av en tesla från Berlin, så det låter ju hoppfullt med att det kommer..
Hur funkar det med att köpa originalhjul till tesla i efterhand.
Funderar på att köpa bilen med 19 tum och köpa 20 tums i efterhand, så man har två uppsättningar. Kanske lägga vinterdäck på 19 tummarna..
Blir kanske onödigt krångligt för en ringa summa som sparas?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hinner man innan 1 juli?
Hur kan du ”spara” på att köpa 3 uppsättningar däck?Ilduce77 skrev:
Hur funkar det med att köpa originalhjul till tesla i efterhand.
Funderar på att köpa bilen med 19 tum och köpa 20 tums i efterhand, så man har två uppsättningar. Kanske lägga vinterdäck på 19 tummarna..
Blir kanske onödigt krångligt för en ringa summa som sparas?
Det måste bli betydligt billigare och enklare att beställa bilen med 20” hjul och köpa 19” vinterhjul av Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Hinner man innan 1 juli?
Ja, det kan man fråga sig..
Tänkte i så fall låta den levereras med 19 tums hjul och hitta vinterdäck att lägga på dessa. Räknar med att nya däck ligger på ca 3000 kr stycket.
Sen kommer den kluriga delen.. Att hitta en originalfälg med däck på 20 tum för ca 30.000 kr..
Det skulle i så fall landa på ca 42.000 kr jämfört med 53.000 kr om man beställer bilen komplett från början. Och då har jag en uppsättning helt nya sommardäck att sälja eller lägga på när bilen ska säljas...
Tänkte i så fall låta den levereras med 19 tums hjul och hitta vinterdäck att lägga på dessa. Räknar med att nya däck ligger på ca 3000 kr stycket.
Sen kommer den kluriga delen.. Att hitta en originalfälg med däck på 20 tum för ca 30.000 kr..
Det skulle i så fall landa på ca 42.000 kr jämfört med 53.000 kr om man beställer bilen komplett från början. Och då har jag en uppsättning helt nya sommardäck att sälja eller lägga på när bilen ska säljas...
Re: Hinner man innan 1 juli?
Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Hinner man innan 1 juli?
Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.tobiaslej skrev:Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Re: Hinner man innan 1 juli?
Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.Esterox skrev:Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.tobiaslej skrev:Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hinner man innan 1 juli?
Iofs från Mestmotor. Men jag har trott på det hela tiden och jag blir inte förvånad om det går på det spåret. Blir ju samma uträkning som för förmånsvärden. Kampanjer påverkar ju ej förmånsvärde även om bilen kan vara 200k billigare.Maw skrev:Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.Esterox skrev:Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.tobiaslej skrev:Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
” För elbilar gäller maxbeloppet 70.000 kronor året ut, men från och med 1 juli betalas inte bonus ut till bilar som kostar över 700.000 kronor enligt Skatteverkets prislista.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... re-pengar/
Re: Hinner man innan 1 juli?
Tack för info!Esterox skrev:Iofs från Mestmotor. Men jag har trott på det hela tiden och jag blir inte förvånad om det går på det spåret. Blir ju samma uträkning som för förmånsvärden. Kampanjer påverkar ju ej förmånsvärde även om bilen kan vara 200k billigare.Maw skrev:Är du säker på att det kommer gå via skatteverkets listor? Jag trodde inte att det var definierat ännu vilket pris som ska jämföras med 700k.Esterox skrev:Det gäller ju att Skatteverket får in nya priset också. Det är inte säkert. För det står ju att det går via Skatteverkets listor. Så säg att du köper en bil som Du betalar 699 för så kommer du ändå inte få det om inte skatteverkets lista också är på 699.tobiaslej skrev:Jag tror Tesla sänker priset till 699k. Allt annat vore märkligt. Sverige ett av dom dyrare länderna och priser så nära 700 redan.
” För elbilar gäller maxbeloppet 70.000 kronor året ut, men från och med 1 juli betalas inte bonus ut till bilar som kostar över 700.000 kronor enligt Skatteverkets prislista.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... re-pengar/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hinner man innan 1 juli?
I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.
Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hinner man innan 1 juli?
Ja troligtvis. Varför skulle dom inte använda denna redan inarbetad process?Leo skrev:I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.
Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Re: Hinner man innan 1 juli?
För att vara helt korrekt är det Transportstyrelsen som överlåtits att definiera vad som innefattas av nypris. Men ganska troligt de kommer använda sig av Skatteverkets nybilspris listor.Fredrik j skrev:Ja troligtvis. Varför skulle dom inte använda denna redan inarbetad process?Leo skrev:I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.
Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Hinner man innan 1 juli?
Leo skrev:I själva propositionen stod det ungefär: ”-Det är upp till Skatteverket att utforma hur 700000kr ska definieras”.
Dvs Skatteverket får lösa det utifrån hur de vill ha det. Skatteverket har ju redan idag listor med listpriser som normalt uppdateras i maj och nov/dec om jag minns rätt. Så det är högst troligt att de väljer att använda sig av de listorna.
Då bör Tesla sänka LR 20000kr innan Maj får man hoppas eller P 70000kr
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Hinner man innan 1 juli?
Om de går efter pris på en lista, kanske färgen på bilen inte påverkar listpriset?
Min fasa är ju typ att jag får en vit för 700-70, men en annan färg kostar 700+24, så annan färg än vit kostar 94 000kr (avskyr den vita färgen(åtminstone på M3))
Får man inte 70k så har jag god lust att köpa bilen i nåt annat land där den är billigare än i Sverige, om det inte vore för att försäkringen då lär bli extradyr, åtminstone när vagnskegarantin från Tesla upphör.
Visstja, de importerade har väl ingen vagnskadegaranti, glömde det!
Min fasa är ju typ att jag får en vit för 700-70, men en annan färg kostar 700+24, så annan färg än vit kostar 94 000kr (avskyr den vita färgen(åtminstone på M3))
Får man inte 70k så har jag god lust att köpa bilen i nåt annat land där den är billigare än i Sverige, om det inte vore för att försäkringen då lär bli extradyr, åtminstone när vagnskegarantin från Tesla upphör.
Visstja, de importerade har väl ingen vagnskadegaranti, glömde det!
Re: Hinner man innan 1 juli?
Varför utarbeta ett annat system än det som redan finns, bara nyttja samma beräkning som förmånsvärde. Det är sjukt att göra så men varför inte om det ändå skall sätta en gräns. Regeringen tjänar ju också ofantligt mycket pengar på att ha en fast prislista som uppdateras 2 ggr per år.BrooklynS skrev:Har Mestmotor haft rätt någonsin hittills?
Förmånsvärde är ju snedfördelade så jag misstänker det fortsätter med snedfördelningen.
Re: Hinner man innan 1 juli?
Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.
Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.
Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.
Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hinner man innan 1 juli?
Det räcker ju inte att montera bilen inom EU för att spara 10% i tullkostnader. Alla delar behöver ju också komma från EU. Naturligtvis minskar tullkostnaden när större del av förädlingen görs innanför tullgränsen så lägre än 10% blir det ju. Men knappast noll.Leo skrev:-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-
Re: Hinner man innan 1 juli?
Nja….Leo skrev:Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.
Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.
Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Skatteverket tar inte ens med leveransavgiften i nybilspriset.
Det skulle räcka med en prissänkning på 20K.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR