Model Y 2022

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Model Y 2022

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Klämde på en ny kina-Y i förrgår och det är helt sjukt stor skillnad mellan den och min jänkar-3P vad gäller gedigen känsla. Känns som en Mercedes eller Lexus i jämförelse.

Det verkar dessutom som om hela Internet misslyckats med att hitta en enda misslyckad karosspassning eller lackfel.
Ja det är väldigt slående när det står en Fremont 3a och en Kina Y bredvid varandra i visningshallen på SC.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:
Klämde på en ny kina-Y i förrgår och det är helt sjukt stor skillnad mellan den och min jänkar-3P vad gäller gedigen känsla. Känns som en Mercedes eller Lexus i jämförelse.

Det verkar dessutom som om hela Internet misslyckats med att hitta en enda misslyckad karosspassning eller lackfel.
Det är väl iofs rätt stor skillnad på refresh 3 vs tidigare 3 också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Låter tryggt då man som förstagångsköpare inte riktigt var vad man skall förvänta sig. Mkt av intrycken kommer som sagt från youtube med en del skräckexempel.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare

Inlägg av The Gentleman »

Icerman skrev:
Man har ju sett lite exempel på videor där folk hämtat upp Ys med passningsproblem både här och där.

Ni som hämtat upp Y på denna sidan året, hur upplever ni passning och har ni klagat över något som ni fått åtgärdat.
Vi hämtade vår MYLR för några veckor sedan och har ingenting att klaga på med passning eller något annat. Känns mycket välbyggd. Jag kan dock inte jämföra med de amerikansktillverkade modellerna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

taliz skrev:
BrooklynS skrev:

Det är väl iofs rätt stor skillnad på refresh 3 vs tidigare 3 också?
Ingen aning, jag har min egen 2019 M3P att jämföra med. Den har iofs varit bra vad gäller kaross och lack men känns betydligt tunnare och ”fladdrigare” i dörrar osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

BrooklynS skrev:
Ingen aning, jag har min egen 2019 M3P att jämföra med. Den har iofs varit bra vad gäller kaross och lack men känns betydligt tunnare och ”fladdrigare” i dörrar osv.
Har hänt massvis på 3an också mellan 2019 och nu, jag köpte inte ens en 2019 pga hur den var. Har jämfört min 3a från mitten på förra året byggd i Fremont mot Fars Y från Kina och jag har några fler saker med sämre passform (speciellt de olika delarna av innertaket som sitter kasst på min) men ingen direkt skillnad annars. Hans har några småsaker som inte är helt perfekt också som alla bilar brukar ha.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Vad är ej perfekt på hans y då?
Första gången jag hör om kina Y med fel.

Och alla
2019 var inte dåliga. Min som jag fick i mars 2019 hade inte en enda dålig passform. Den var aldrig föremål för någon reparation eller service på de 1,5 år jag körde den. Lacken var bättre än på min XC60 som jag hade innan. Den fick ett par små stenskott som jag fyllde i själv direkt. Så alla 2019 var definitivt inte dåliga…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:
Vad är ej perfekt på hans y då?
Första gången jag hör om kina Y med fel.

Och alla
2019 var inte dåliga. Min som jag fick i mars 2019 hade inte en enda dålig passform. Den var aldrig föremål för någon reparation eller service på de 1,5 år jag körde den. Lacken var bättre än på min XC60 som jag hade innan. Den fick ett par små stenskott som jag fyllde i själv direkt. Så alla 2019 var definitivt inte dåliga…
Kommer inte ihåg allt men var med honom vid leveransen och såg lite småsaker, var någon plastdel vid bakljuset som inte satt helt i linje, var någon sak i inredningen också och lite andra småsaker. Jag har å andra sidan kunnat hitta småsaker på nästan alla bilar jag sett, även Tyskarna.

På 2019 menar jag inte passform nödvändigtvis, men att allt man rörde verkade som det var ihåligt och inte lika solidt. Inte alls samma kvalitétskänsla som de nyare bilarna har och ljudnivån i kupén var markant högre också. Tog en 2020 modell som var bättre på vissa delar men även den gillade jag faktiskt inte så mycket så den såldes till fördel för den nya från mitten på 2021 som är en markant uppgradering på just de aspekterna.
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Är det någon som har monterat performance-spoiler eller backspegelkåpor som man fäster med 3M tejp på sin MY LR? Sitter de bra? Känns lite vanskligt med tejp..!? Hur funkar det att tvätta bilen med högtryckstvätt när de är tejpade?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Peja83 skrev:
Är det någon som har monterat performance-spoiler eller backspegelkåpor som man fäster med 3M tejp på sin MY LR? Sitter de bra? Känns lite vanskligt med tejp..!? Hur funkar det att tvätta bilen med högtryckstvätt när de är tejpade?
Hur tror du originalspoilern på P-modellen är monterad?
3M tejp. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:

Är det så alltså? Trodde i min enfald att fabriksmontering var lite mer ”proffsig” :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Peja83 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:
Är det så alltså? Trodde i min enfald att fabriksmontering var lite mer ”proffsig” :lol:
Så är det. :D

Vad är det för backspegelkåpor du menar?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare

Inlägg av Peja83 »

Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Peja83 skrev:
Så är det. :D

Vad är det för backspegelkåpor du menar?

Funderade på dessa i mattsvart:

https://www.tässla.se/y/exterior/kopia- ... r-kolfiber
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Hämtade min MY LR igår. Någon mer som upplever den trådlösa laddningen av telefon ostabil. Laddar en kort stund när man lägger dit den för att sluta ganska snart därpå. Testat både med och utan skal. iPhone XS.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Icerman skrev:
Hämtade min MY LR igår. Någon mer som upplever den trådlösa laddningen av telefon ostabil. Laddar en kort stund när man lägger dit den för att sluta ganska snart därpå. Testat både med och utan skal. iPhone XS.
Har samma problem i min M3LR-20 i kombination med iPhone SE. Laddningen startar och avbryts om vartannat. Slutresultatet blir dock att telefonen laddas, men det tar en god stund.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Finns det något 12 volts cigg-uttag i närheten av framstolarna i model y?

Jag har en power delivery laddare som ger 60w och laddar telefonen tacksamt fort. Men den kräver ju cigg-uttag..
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Niklas Z skrev:
Icerman skrev:
Har samma problem i min M3LR-20 i kombination med iPhone SE. Laddningen startar och avbryts om vartannat. Slutresultatet blir dock att telefonen laddas, men det tar en god stund.
Ok, märkte nu att frugans 8 laddades så är kanske min som e kass eller känslig.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Har USB c till usb A adaptrar som funkar att ladda en iPhone från dator med en iPhone USB A sladd. Det fungerar inte att ladda i någon av de fyra USB c portarna i MY. Läste att sladdarna måste vara USB 3.0. Någon annan som har problem att ladda med en vanlig iPhone sladd och USB c till USB a adapter i model Y?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Det kan ju vara att spolen i telefonen, som tar upp den trådlösa laddningen sitter något fel i förhållande till bilen.

Prova att lägga något i botten på laddaren, så mobilen kommer upp ett par centimeter upp på laddplattan.

Då kanske spolarna hamnar mitt för varandra.
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Ilduce77 skrev:
Det kan ju vara att spolen i telefonen, som tar upp den trådlösa laddningen sitter något fel i förhöllande till bilen.

Prova att lägga något i botten på laddaren, så den kommer upp ett par centimeter upp på laddplattan.

Skall testas med en gång, frun har ju en Max så den hamnar naturligt högre upp!
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Icerman skrev:
Ilduce77 skrev:
Det kan ju vara att spolen i telefonen, som tar upp den trådlösa laddningen sitter något fel i förhöllande till bilen.

Prova att lägga något i botten på laddaren, så den kommer upp ett par centimeter upp på laddplattan.

Skall testas med en gång, frun har ju en Max så den hamnar naturligt högre upp!
Tyvärr funkade inte det heller.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Attans...

Går det att flytta runt telefonen för att se om det finns något ställe där den får bra kontakt med laddplattan? Det är ju lite lurigt det där, var spolarna i telefonen och plattan sitter...

Den kanske ska ligga snett uppe till höger, eller långt till vänster i nederkant...

Det har du kanske testat nyss också?

Där tar mina idéer slut.. :)
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Ilduce77 skrev:
Attans...

Går det att flytta runt telefonen för att se om det finns något ställe där den får bra kontakt med laddplattan? Det är ju lite lurigt det där, var spolarna i telefonen och plattan sitter...

Den kanske ska ligga snett uppe till höger, eller långt till vänster i nederkant...

Det har du kanske testat nyss också?

Där tar mina idéer slut.. :)
Nu tog jag av skalet igen och verkar det som det fungerar, det gjorde det inte förra gången. Strålande! Dock fortsatt problem med usbC portarna som jag inte får laddning ur. Cigg-uttaget funkar med en usb a -plugg.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

En bit på vägen.. :)
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Ilduce77 skrev:
Finns det något 12 volts cigg-uttag i närheten av framstolarna i model y?

Jag har en power delivery laddare som ger 60w och laddar telefonen tacksamt fort. Men den kräver ju cigg-uttag..
Ja sitter en i lådan mellan framstolarna.
Skriv svar