Campmode i -10 grader

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Campmode i -10 grader

Inlägg av easyliving »

Har testat en halv natt med campmode mitt i vintern. Det funkar. Löste övernattning i Mora i helgen med krypa in i bilen istället för att bo dyrt under vasaloppshelgen.

Startade med 40% SOC vid kl 02 på natten. -10 grader utomhus och ingen förvärmning. Campmode slår av när SOC är på 20% så höll tummarna att man skulle få några timmar värme innan det var dags att åka til SuC i Mora. Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen. Ut med liggunderlag och sovsäckar och det gick faktiskt över förväntan. Vid kl 7 på morgonen var SOC nere på 26% och då hade vi sovit helt ok fram till dess.

Hela upplevelsen var över förväntan men då hade vi lågt ställda förväntningar. Tips är att ställa upp temperaturen mer och att kanske starta med högre SOC men i övrigt var det riktigt drägligt. Vi kommer övernatta i bilen fler gånger.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av juristen »

easyliving skrev:
Har testat en halv natt med campmode mitt i vintern. Det funkar. Löste övernattning i Mora i helgen med krypa in i bilen istället för att bo dyrt under vasaloppshelgen.

Startade med 40% SOC vid kl 02 på natten. -10 grader utomhus och ingen förvärmning. Campmode slår av när SOC är på 20% så höll tummarna att man skulle få några timmar värme innan det var dags att åka til SuC i Mora. Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen. Ut med liggunderlag och sovsäckar och det gick faktiskt över förväntan. Vid kl 7 på morgonen var SOC nere på 26% och då hade vi sovit helt ok fram till dess.

Hela upplevelsen var över förväntan men då hade vi lågt ställda förväntningar. Tips är att ställa upp temperaturen mer och att kanske starta med högre SOC men i övrigt var det riktigt drägligt. Vi kommer övernatta i bilen fler gånger.
Kul att höra! Har du värmepump i din bil eller var den äldre?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av easyliving »

Ja det skulle jag ha skrivit så klart. M3LR-21 så värmepump ja!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av Tellus »

Sov en natt i sälen i bilen.
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt. Började med 19 grader men höjde till 21 efter halva natten.

(Model 3 performance 2019)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av chox »

Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.

Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av Tellus »

ca 2,1kW för trådskaparen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av TiborBlomhall »

Någon som har en vintrig bild att dela med sig?

Jag "fuskade" ju i strålande augustisol: https://teslaclubsweden.se/model-3-camping/
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av kenjon »

Tellus skrev:
Sov en natt i sälen i bilen.
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt. Började med 19 grader men höjde till 21 efter halva natten.

(Model 3 performance 2019)
Hade du inte råd med ett riktigt boende? :D

Edit: fixat smiley
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av kenjon »

chox skrev:
Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.

Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av chox »

kenjon skrev:
Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….
Det släckte inte rattskärmen. Stora skärmen släcks av sig själv efter en (rätt så lång) stund.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av Thed75 »

Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av easyliving »

Thed75 skrev:
Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
Känslan i bilen är att det dånar ut värme från fönster för det är rejält kallras just där. I alla fall i minusgrader. Vet inte vad en heatshield är för något så svaret blir nej :?
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av chox »

Thed75 skrev:
Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
Jag hängde upp en fleecefilt på vardera sidan av bilen, och vände bagagets insynsskydd bakochfram. Tveksamt om det hade någon märkbar isolerande effekt. 2,5% per timme är ändå rimligt.
Skulle jag bo i bilen mer än någon enstaka natt så hade jag nog försökt fixa bättre komfort med insyns- och isolerande skydd, även för glastaket där det rasar ner kall luft. Men det är ingen husbil så det gör liksom inget, kul att det ändå funkar hyggligt även i vintertemperatur.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av Thed75 »

Finns ju färdiga sjok man kan fästa på glaset som funkar som isolering eller sol/värmeskydd. Tänkte om nån roat sig med att mäta förbrukningen med/utan. Borde ju bli några w besparing i kyla. Teslabjörn brukar använda såna
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av AlphaEcho »

easyliving skrev:
Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen.
Tänk på att slå på det bakre ventilationsutblåset i mittkonsolen. Upplevde att det gör stor skillnad för att få in varmluften i bagageluckan!
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av swegarm »

B7682098-2E06-40CC-9EBA-7B758E8E7C28.jpeg
Vätternrundan var i september men minusgrader på natten men man sov varmt och gott :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Campmode i -10 grader

Inlägg av Teslaspolen »

kenjon skrev:
chox skrev:
Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.

Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….
Lyser ändå då det är LCD och inte OLED. Men ett tips kan ju vara något att sätta över eller lägga emot? En bit pappkartong kanske?
Skriv svar