Campmode i -10 grader
Moderator: Redaktion
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Campmode i -10 grader
Har testat en halv natt med campmode mitt i vintern. Det funkar. Löste övernattning i Mora i helgen med krypa in i bilen istället för att bo dyrt under vasaloppshelgen.
Startade med 40% SOC vid kl 02 på natten. -10 grader utomhus och ingen förvärmning. Campmode slår av när SOC är på 20% så höll tummarna att man skulle få några timmar värme innan det var dags att åka til SuC i Mora. Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen. Ut med liggunderlag och sovsäckar och det gick faktiskt över förväntan. Vid kl 7 på morgonen var SOC nere på 26% och då hade vi sovit helt ok fram till dess.
Hela upplevelsen var över förväntan men då hade vi lågt ställda förväntningar. Tips är att ställa upp temperaturen mer och att kanske starta med högre SOC men i övrigt var det riktigt drägligt. Vi kommer övernatta i bilen fler gånger.
Startade med 40% SOC vid kl 02 på natten. -10 grader utomhus och ingen förvärmning. Campmode slår av när SOC är på 20% så höll tummarna att man skulle få några timmar värme innan det var dags att åka til SuC i Mora. Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen. Ut med liggunderlag och sovsäckar och det gick faktiskt över förväntan. Vid kl 7 på morgonen var SOC nere på 26% och då hade vi sovit helt ok fram till dess.
Hela upplevelsen var över förväntan men då hade vi lågt ställda förväntningar. Tips är att ställa upp temperaturen mer och att kanske starta med högre SOC men i övrigt var det riktigt drägligt. Vi kommer övernatta i bilen fler gånger.
Re: Campmode i -10 grader
Kul att höra! Har du värmepump i din bil eller var den äldre?easyliving skrev:Har testat en halv natt med campmode mitt i vintern. Det funkar. Löste övernattning i Mora i helgen med krypa in i bilen istället för att bo dyrt under vasaloppshelgen.
Startade med 40% SOC vid kl 02 på natten. -10 grader utomhus och ingen förvärmning. Campmode slår av när SOC är på 20% så höll tummarna att man skulle få några timmar värme innan det var dags att åka til SuC i Mora. Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen. Ut med liggunderlag och sovsäckar och det gick faktiskt över förväntan. Vid kl 7 på morgonen var SOC nere på 26% och då hade vi sovit helt ok fram till dess.
Hela upplevelsen var över förväntan men då hade vi lågt ställda förväntningar. Tips är att ställa upp temperaturen mer och att kanske starta med högre SOC men i övrigt var det riktigt drägligt. Vi kommer övernatta i bilen fler gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Campmode i -10 grader
Sov en natt i sälen i bilen.
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt. Började med 19 grader men höjde till 21 efter halva natten.
(Model 3 performance 2019)
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt. Började med 19 grader men höjde till 21 efter halva natten.
(Model 3 performance 2019)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Campmode i -10 grader
Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.
Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.
Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Campmode i -10 grader
ca 2,1kW för trådskaparen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Campmode i -10 grader
Någon som har en vintrig bild att dela med sig?
Jag "fuskade" ju i strålande augustisol: https://teslaclubsweden.se/model-3-camping/
Jag "fuskade" ju i strålande augustisol: https://teslaclubsweden.se/model-3-camping/
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Campmode i -10 grader
Hade du inte råd med ett riktigt boende?Tellus skrev:Sov en natt i sälen i bilen.
Camp mode på natten 8 timmar drog 18%, -5 ute, dvs ca 1600watt i snitt. Började med 19 grader men höjde till 21 efter halva natten.
(Model 3 performance 2019)
Edit: fixat smiley
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Campmode i -10 grader
Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….chox skrev:Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.
Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Campmode i -10 grader
Det släckte inte rattskärmen. Stora skärmen släcks av sig själv efter en (rätt så lång) stund.kenjon skrev:Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Campmode i -10 grader
Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
- easyliving
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 28 aug 2020 11:32
Re: Campmode i -10 grader
Känslan i bilen är att det dånar ut värme från fönster för det är rejält kallras just där. I alla fall i minusgrader. Vet inte vad en heatshield är för något så svaret blir nejThed75 skrev:Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
Re: Campmode i -10 grader
Jag hängde upp en fleecefilt på vardera sidan av bilen, och vände bagagets insynsskydd bakochfram. Tveksamt om det hade någon märkbar isolerande effekt. 2,5% per timme är ändå rimligt.Thed75 skrev:Kör ni med heatshield på fönstren/tak? Är ganska rejält värmeläckage genom fönstren=högre energiförbrukning
Skulle jag bo i bilen mer än någon enstaka natt så hade jag nog försökt fixa bättre komfort med insyns- och isolerande skydd, även för glastaket där det rasar ner kall luft. Men det är ingen husbil så det gör liksom inget, kul att det ändå funkar hyggligt även i vintertemperatur.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Campmode i -10 grader
Finns ju färdiga sjok man kan fästa på glaset som funkar som isolering eller sol/värmeskydd. Tänkte om nån roat sig med att mäta förbrukningen med/utan. Borde ju bli några w besparing i kyla. Teslabjörn brukar använda såna
Re: Campmode i -10 grader
Tänk på att slå på det bakre ventilationsutblåset i mittkonsolen. Upplevde att det gör stor skillnad för att få in varmluften i bagageluckan!easyliving skrev:Satte temperatur på +18 grader och det var i lägsta laget då det var betydligt kallare i bakre delen av bilen.
Re: Campmode i -10 grader
Vätternrundan var i september men minusgrader på natten men man sov varmt och gott
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Campmode i -10 grader
Lyser ändå då det är LCD och inte OLED. Men ett tips kan ju vara något att sätta över eller lägga emot? En bit pappkartong kanske?kenjon skrev:Man kan väl sätta skärmen i Rengöringsläge….chox skrev:Jag begick också premiär på att sova i bilen förra veckan (MS85 2014).
-8 grader utomhus, ställde innetempen på +20. Startade med goda 71% soc. Åtta timmar senare var hade jag 51%, dvs bilen drog 2,1 kwh eller 2,5% soc per timme. Hade varmt batteri från början.
Som ts skriver, det var lite kallt om fötterna vid bakluckan men ändå rätt okej. MS får en liten nedförsbacke på det fällda ryggstödet så jag halkade ner lite.
Tror också att skärmen framför ratten var tänd hela natten, hade velat kunna släcka ner den och stora skärmen manuellt.
Några dagar tidigare gjorde jag en halv natt men då med 11 kw ac-laddning inkopplad. Liknande förutsättningar som ovan, men fick också upp soc från 50-90%.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A